Tämä on paras todiste siitä miksi MPK on saatava PV:n tiukempaan ohjaukseen ja ninomaan vähemmän valtaa vapaaehtoisille. Kyllä tämä nykyinen suojeluskuntakilpiä m05:ssa varuskunnassa ja lähi-ABC:llä kantavien keuliminen on nyt jo nähty.
Jos vapaaehtoiset kouluttajat koulutettaisiin paremmin niin osaisivat enemmän. Suojeluskunnissa koulutettin. Itse yritin n. 10 vuoden ajan päästä pv:n koulutuksiin, mutta aina torpattiin pv:n puolelta. Vain kouluttajakoulutuksiin pääsin. Siitä oli vain se hyöty, että osasin paremmin piilottaa tyhmyyteni. Eli osasin puhua vakuuttavasti asioista joista en tiennyt mitään. Kun minulla ja mpk:lla ei ollut valtaa ja mahdollisuuksia kouluttaa minua kunnolla niin jäin pois. Pv:n ohjaus ja asenne tiedetään. Perseestä se on. Ja siihen vielä byrokratia päälle. Ja mitä Halonen ei onnistunut pilaamaan niin pv pilasi ne itse. Esim. yksityismailla harjoittelu mpk:n kursseilla.
Suurin osa mpk:n viikonloppukursseille määrätyistä kantahenkillöistä ei osallistunut harjoituksen suunnitteluun tai kouluttamiseen. Edes pyynnöstä. Palkka, viikonloppu ja maastolisät tuli mukavammin pikku patsastelulla.