Ei nykyinenkään organisaatio oikeasti vaatisi mitään tuhotonta määrää lisäkantahenkilökuntaa, että se lähtisi ympäri Suomea toimimaan eri teholla. Käytännössä yksi MPK:n toimipiste, joka toteuttaa viikonlopun aikana X määrän koulutustapahtumia vaatii minimissään sen yhden PV:n virallisen valvojan per viikonloppu. Jos organisaatio ei kykene suoriutumaan tehtävistään ilman jatkuvaa kontrollia, vähennetään kurssien määrää ja keskitytään pitämään pakka kasassa ja laajennetaan siitä askel askeleelta.
Pointti on se, että tehtävään motivoitunut, kunnolliset perusteet saanut pitkän linjan kouluttaja ottaa oman alueensa MPK:ta pillistä kiinni, puristaa paskat housuun (=ulos) ja sitten aletaan rakentamaan alusta niiltä osin kun se on tarpeellista ja kehittämään toimivia osia edelleen. Mutta tämä vaatii sen, että reserviläiskoulutuksesta (/vapaaehtoisesta) vastaavan henkilön/henkilöiden tehtäväkierto ei ole mitään vuoden luokkaa, vaan tulosten aikaansaamiseksi tarvitaan pitkäjänteisempää kehittämistä niin, että vastuuhenkilöt eivät vain käy kääntymässä kustannuspaikalla ja poistu, ennenkuin heiluriovi on lakannut liikkumasta. Eli siis ehkä kenties KHENK ja virkatyö olisivat ne ratkaisun avaimet tässä vaiheessa
Muutamankin keskustelijan mainitsemana esimerkkinä tällä vuosikymmenellä KAARTJR:n tapauksessa tapahtuneen kehityksen voi enemmän tai vähemmän henkilöidä yhteen ukkoon, vaikka toki asiaan on panoksensa antanut miljoona eri tahoa, ja siihen, että hän on pysynyt puikoissa pitkään. Reserviläiskouluttajien taso taas selittyy karttuneella kokemuksella, näkemyksellä ja sillä, että asetetaan jotain vaatimuksia ja tärkeintä on, että suoriutuu tehtävistään, kuin että on käynyt sen ja sen perseenhajuisen sumunnussintakurssin (=oikea tietotaito, persoona ja kouluttamisote vs. muodollinen pätevyys. Toki kurssin pääjehun pitää olla hallinnollisesti pätevä ja vaatimustaso vähenee sitten asteittain hänestä kätyreihin päin)
Käytännössä res. kouluttajakoulutuksia, res. apukouluttajia/kouluttajia voi ja kannattaa käyttää, kunhan sellaiseksi pääsemiseen oikeasti vaaditaan sellaisia henkilökohtaisia ominaisuuksia, että yksilöillä on yleensäkään perusteet kehittyä hyväksi kouluttajaksi. Pelkät henkilökohtaiset ominaisuudet, tai pelkkä viikon kouluttajakurssi eivät vielä yksinään tee kenestäkään automaattisesti hyvää kouluttajaa, vaan pohjaksi vaaditaan myös yleissotilaallista osaamista ja oman erikoisaihealueensa tuntemusta ja kokemusta, sekä halukkuutta.
Kehittyi MPK sitten mihin suuntaan tahansa, niin joka tapauksessa tehtäväjaon soisi olevan se, että MPK kouluttaa/tarjoaa puitteet yksilö-ryhmä-joukkue-(((((komppania)))))-tason vapaaehtoiseen harjoitteluun ja koulutukseen, etenkin PAIKP henkilöstölle ja sen lisäksi sitten SUUNNITELLUSTI, kohdennetusti muille joukoille.
-> Perusyksiköt osallistuvat PV:n järjestämiin taisteluharjoituksiin kertausharjoitusperusteisesti.
-> PV tukee MPK:ta kouluttajakoulutuksella ja akkreditoi kouluttajat tässä ketjussakin esitetyillä tavoilla
Vapaaehtoisten rekrytoimiselle on pidettävä edelleen selkeä linja avoinna, eli tietyt kurssit/kurssisarjat, joiden kautta syötetään uutta lihaa vapaaehtoiskoulutuksen kentälle.
Meillä on reservin koulutusjärjestelmä, nyt tarvitaan VAPAAEHTOISEN reservin koulutusjärjestelmä. Sellaista nyt taidetaan olla sitten luomassa.