MPK-toiminta QA - kysy kaikkea ja vastaa jos tiedät

Paljon hyviä viestejä yllä.

Kavereille tuli jo mainostettua, että MPK:n kurssi oli vähän kuin varusmiespalvelus, josta oli siivottu kaikki epämiellyttävä ja joutava pois. Sinne jäi tekemisen ilo, oppiminen ja tavoitteellinen kehittyminen. Viikonlopun aikana oppi paljon asiaa tärkeistä aiheista, joita ei toivottavasti koskaan tarvitse käytännössä toteuttaa. Monien ennakkoluulojen mukaan vapaaehtoisessa maanpuolustuksessa toimii vain "sotahullut" tai muut häiriintyneet, mutta kaikkea muuta. Kaikin puolin fiksuja ja asiallisia tavallisia suomalaisia ihmisiä. Vapaa-ajalla tuli käytyä hyvinkin syvällisiä keskusteluja elämästä muiden kurssilaisten kanssa. Ihan järkyttävän suuri ero asenteissa ja muissa jutuissa, verrattaen siihen mitä se oli varusmiespalveluksen aikana. Toki onhan se vähän epäreiluakin verrata tätä inttiaikoihin, sillä ikää ja elämänkokemusta on tuplasti, samalla kun velvollisuuksista on päästy vapaaehtoisuuteen. Sitähän nuo kouluttajat tykkäsivät korostaa, että kun homma perustuu vapaaehtoisuuteen ja siihen, että kurssilaiset haluavat antaa rajallisen vapaa-aikansa juuri MPK:lle, niin ei tuota mahdollisuutta kannata hukata hölmöilyyn. Jos kursseille osallistuminen ei ole mieluista eikä siitä saa mitään irti, silloin ei riitä tuleville kursseille tulijoita.

Viikonlopun aikana taidettiin herroitella/rouvitella kahdesti. Alku- ja loppupuhuttelussa, kun harjoituksen johtaja meitä juhlallisesti muodossa puhututti. Joku naapurikurssin kaveri erehtyi yhdessä tilanteessa herroittelemaan meidän kurssijohtajaa, ja sekin tilanne hoidettiin ilmeilemättä ja nauramatta, vaikka kurssijohtaja myöhemmin sanoikin meille, ettei muista koska joku olisi viimeksi häntä herroitellut. Eli vaikka "mokaa" (oikeastihan kaveri ei edes mokannut), niin siitä ei tehdä numeroa. Ylipäätään tuntui siltä, että ihan hirveän suuria lähtötason odotuksia ei kurssilaisille ollut, joten peruskursseille tulemista ei kannata ainakaan osaamisen takia jännittää. Positiivisella asenteella ja keskittymällä koulutukseen pääsee ihan hyvin maaliin saakka. Nappuloilla rinnassa ei ollut mitään käytännön merkitystä.

Jottei viesti menisi ihan vain ylistyspuheeksi, niin loppuun vielä aito kysymys Masi88:n innoittamana. Vaikuttaako MPK-aktiivisuus jollain tavalla sodanajan sijoitukseen? Minullakin on se tilanne, että mitään varsinaista sijoitusta ei ole koskaan ollut, vaikka varusmiespalvelus on suoritettu. Itse asiassa taidan olla virallisesti C-mies aluetoimiston papereissa. Jos kouluttajakärpänen pääsee puraisemaan, niin voinko/kannattaako/tuleeko minun olla jossain yhteydessä aluetoimistoon? Vai onko palvelusluokalla tai sijoituksella mitään konkreettista väliä? Ymmärrykseni mukaan aluetoimistoa tulisi informoida "suurissa muutoksissa", mutta onko MPK:n kouluttajapolku sellainen ja keskusteleeko MPK:n ja PV:n järjestelmät yhtään keskenään?

Tuo MPK:n ja PV strateginen kumppanuus on käsittääkseni syventymässä entisestään. Se että järjestelmät ei välttämättä tänään keskustele keskenään ei tarkoita ollenkaan etteikö ne voisi jo lähitulevaisuudessa sitäkin tehdä. Aikatauluja ja miten tuo kumppanuus syvenee ei liene kuin isoimmilla sulkahatuilla tiedossa ja sekin voi olla vielä muuttumassa mutta jos sivistynyt veikkaus sallitaan niin tulevaisuudessa tuokin asia lienee jo arkea että tieto liikkuu ristiin.

Jottei viesti menisi ihan vain ylistyspuheeksi, niin loppuun vielä aito kysymys Masi88:n innoittamana. Vaikuttaako MPK-aktiivisuus jollain tavalla sodanajan sijoitukseen? Minullakin on se tilanne, että mitään varsinaista sijoitusta ei ole koskaan ollut, vaikka varusmiespalvelus on suoritettu. Itse asiassa taidan olla virallisesti C-mies aluetoimiston papereissa. Jos kouluttajakärpänen pääsee puraisemaan, niin voinko/kannattaako/tuleeko minun olla jossain yhteydessä aluetoimistoon? Vai onko palvelusluokalla tai sijoituksella mitään konkreettista väliä? Ymmärrykseni mukaan aluetoimistoa tulisi informoida "suurissa muutoksissa", mutta onko MPK:n kouluttajapolku sellainen ja keskusteleeko MPK:n ja PV:n järjestelmät yhtään keskenään?
Tiettävästi sijoituksia on muuttunut MPK-kurssien käynnin myötä. Johtuuko se kurssien käymisestä, vai onko vain sattumaa, siihen osaa varmaan vastata vain sijoituksia taikovat henkilöt, mutta usealle ihmiselle näitä sattumia on käynyt.

MPK osaa olla kyllä turhien lupausten kerho.

Minulle lupasivat kahteen eri otteeseen kouluttajapätevyydet muttei ole kuulunut.

Viime vuonna raskaan KRH:n kouluttajakurssilla Kajaanissa (PV koulutti ja MPK järjesti osallistujat) lupasivat että kouluttajapätevyydet tulevat kun kurssi on lusittu.

Vuosi mennyt eikä mitään.

Viime vuonna myös olin pääkouluttaja Vastaosaston kurssilla ja kurssinjohtajan kanssa sovin että kaikki kouluttajat, allekirjoittanut mukaanluettuna, saa kouluttajapätevyydet kun näytöt on käytännössä annettu, kunhan nettiteorian käy.

No kävin nettiteorian ja laitoin laput eteenpäin mutta puolen vuoden jälkeenkään mitään lupia ei ole tullut.

@Antti83 osaatko sanoa kuinka vaikea prosessi tuollainen yleensä on?

Minulle lupasivat kahteen eri otteeseen kouluttajapätevyydet muttei ole kuulunut.

Viime vuonna raskaan KRH:n kouluttajakurssilla Kajaanissa (PV koulutti ja MPK järjesti osallistujat) lupasivat että kouluttajapätevyydet tulevat kun kurssi on lusittu.

Viime vuonna myös olin pääkouluttaja Vastaosaston kurssilla ja kurssinjohtajan kanssa sovin että kaikki kouluttajat, allekirjoittanut mukaanluettuna, saa kouluttajapätevyydet kun näytöt on käytännössä annettu, kunhan nettiteorian käy.

No kävin nettiteorian ja laitoin laput eteenpäin mutta puolen vuoden jälkeenkään mitään lupia ei ole tullut.

Yhdyn lauseeseen "Turhien lupausten kerho" pitää kyllä monesti enemmän paikkaansa.
Ja se kouluttaja pätevyys: muodollisesti olet aina pätevä, mutta jos odotat virallista statusta saat sitä odottaa todella pitkään. (Tuskin tulee)Itellä takana kolme Haminan keikkaa. Joista olisi pitänyt tulla jokin pätevyys muka johonkin, mutta vanhinta on nyt odotettu melkein 10 vuotta. Oma mielipide on ,että jos sitä olisi reservin upseeri olisi asiat toisin?

Kysyin sitä kerran kantapeikolta jolta sain vastauksen ,että mitä sinä sillä?
Eli nämä *kouluttaja koulutukset" on lähinnä itsensä kehittämistä varten, mutta mitään statusta niistä ei tule.

Missä ja miten tuo kouluttajapätevyys pitäisi näkyä? Kysyn koska en tiedä.
Tarkoitatko MPK:n kouluttajaa vai sellaista joka käy kertausharjoituksissa kouluttamassa muita reserviläisiä?

Yhdyn lauseeseen "Turhien lupausten kerho" pitää kyllä monesti enemmän paikkaansa.
Ja se kouluttaja pätevyys: muodollisesti olet aina pätevä, mutta jos odotat virallista statusta saat sitä odottaa todella pitkään. (Tuskin tulee)Itellä takana kolme Haminan keikkaa. Joista olisi pitänyt tulla jokin pätevyys muka johonkin, mutta vanhinta on nyt odotettu melkein 10 vuotta. Oma mielipide on ,että jos sitä olisi reservin upseeri olisi asiat toisin?

Kysyin sitä kerran kantapeikolta jolta sain vastauksen ,että mitä sinä sillä?
Eli nämä *kouluttaja koulutukset" on lähinnä itsensä kehittämistä varten, mutta mitään statusta niistä ei tule.

Virallisestihan pitäisi olla MPK:n kouluttajapåtevyys jotta voi olla pääkouluttaja tai ylipäänsä kouluttaja, apukouluttajaa lukuunottamatta. Siis oppikirjan mukaan :D

Missä ja miten tuo kouluttajapätevyys pitäisi näkyä? Kysyn koska en tiedä.
Tarkoitatko MPK:n kouluttajaa vai sellaista joka käy kertausharjoituksissa kouluttamassa muita reserviläisiä?
MPK-kouluttajalla on lupa kouluttaa MPK-kursseilla.

Reserviläiskouluttaja taas on PV:n antama lupa jolla saa kouluttaa kertauksissa.

Nämä eivät ole päikseen vaihdettavia.

Eri asioitahan nuo on, ja sitä yritinkin kysyä.
En edes tiedä lukeeko minulla kouluttajapätevyys jossain. Oletan että lukee.

Minä olen ainakin toiminut niin, että olen ottanut kiinnostavan kurssin kouluttajiin ja kurssinjohtajiin yhteyttä ja sitä kautta päässyt apukouluttajaksi ja sittemmin kouluttajaksi. Ja kun tarpeeksi kauan touhuaa mukana, niin sitten alkaa tulla kyselyitä, että lähtisitkö sinne ja tänne myös mukaan kaikenlaisiin rooleihin. Kaikkiin olen aina vastannut myöntävästi.

Virallisestihan pitäisi olla MPK:n kouluttajapåtevyys jotta voi olla pääkouluttaja tai ylipäänsä kouluttaja, apukouluttajaa lukuunottamatta. Siis oppikirjan mukaan :D

MPK-kouluttajalla on lupa kouluttaa MPK-kursseilla.

Reserviläiskouluttaja taas on PV:n antama lupa jolla saa kouluttaa kertauksissa.

Nämä eivät ole päikseen vaihdettavia.
Itse menin toisenlaista reittiä, mikä lienee tavallisempi. Kurssilla keskustelu MPK:n henkilön kanssa halusta toimia kouluttajana, tämän jälkeen sitoumuksen teko, hieman myöhemmin K1-kurssi. Kurssin jälkeen "pätevyys"näkyi MPK-kortilla muutaman päivän kuluttua. Tuosta sinun tilanteesta en valitettavasti osaa sanoa mitään, lienet ollut kuitenkin yhteydessä asiasta vastaavien henkilöiden kanssa.

Mitä tulee noihin yhteydenottoihin MPK:n puolelta, tottakai odotin innolla että puhelin soi ja kutsuja alkaa tulla. Vähänpä tiesin. Jatkoin kurssilaisena ja tein tuttavuutta aktiivien kanssa, sitä kautta pääsin aloittamaan pöydän toisella puolella ja sen suhteen edelleen yritän tuoda itseäni esille.

Minä olen ainakin toiminut niin, että olen ottanut kiinnostavan kurssin kouluttajiin ja kurssinjohtajiin yhteyttä ja sitä kautta päässyt apukouluttajaksi ja sittemmin kouluttajaksi. Ja kun tarpeeksi kauan touhuaa mukana, niin sitten alkaa tulla kyselyitä, että lähtisitkö sinne ja tänne myös mukaan kaikenlaisiin rooleihin. Kaikkiin olen aina vastannut myöntävästi.
Näinhän se käytännössä toimii.
MPK:lta ei kukaan sinulle soita, vaan kurssinjohtaja soittaa. 😁

Lukee jos lukee. MPK sivuilla. Siellä on erikseen kun kirjaudut: kouluttaja, kurssinjohtaja, harjoituksen johtaja tai sinnepäin.

Tässä on varmaan eroja missä päin suomea toimii. Kyllä minulle on MPK:ta monet kerrat soiteltu kursseista ja pyydetty mukaan. Viimeksi torstaina.
Ihan varmasti on.
Kuka on töissä missäkin. Ite nyt ollut kahden alla ja molemmat ovat olleet toiminnaltaan (2/10 ja toinen 5/10) ja jos soittaavat niin se on vahinko.
Tiedän myös hyviä , mutta niihin on itellä liikaa matkaa.
Ja ilmapuolustuspiiristä on kuullut vain hyvää.

Itse menin toisenlaista reittiä, mikä lienee tavallisempi. Kurssilla keskustelu MPK:n henkilön kanssa halusta toimia kouluttajana, tämän jälkeen sitoumuksen teko, hieman myöhemmin K1-kurssi. Kurssin jälkeen "pätevyys"näkyi MPK-kortilla muutaman päivän kuluttua. Tuosta sinun tilanteesta en valitettavasti osaa sanoa mitään, lienet ollut kuitenkin yhteydessä asiasta vastaavien henkilöiden kanssa.

Mitä tulee noihin yhteydenottoihin MPK:n puolelta, tottakai odotin innolla että puhelin soi ja kutsuja alkaa tulla. Vähänpä tiesin. Jatkoin kurssilaisena ja tein tuttavuutta aktiivien kanssa, sitä kautta pääsin aloittamaan pöydän toisella puolella ja sen suhteen edelleen yritän tuoda itseäni esille.
Onko aloittelevista kouluttajista sitten ylitarjontaa?

Joskus silloin wanhaan aikaan... Oli kouluttajapankkeja, jotka kouluttivat kouluttajantaimia ns. matalalla kynnyksellä. Useimmiten myös kurssin johtajat kuuluivat näihin pankkeihin... Sitä kautta kouluttajat/kurssinjohtajat tutustuivat toisiinsa ja henkilöiden eri vahvuudet tulivat tutuiksi. Kouluttajakoulutuskin tapahtui kuin itsestään.
Sitten tapahtui jotain käsittämättömän ihmeellistä. Kouluttajapankit lopetettiin MPK:n (?) mahtikäskyllä. Näin monien vuosien jälkeen olikohan järkiratkaisu ja kuka/mikä/mitä oli päätöksen takana?

Back