JR49
Respected Leader
Kun silloin tällöin siellä sun täällä pulpahtaa esille palstalaisten taustat Luovutetussa Karjalassa, niin tehdään oma lanka. Varttikarjalaisia jos edes sitäkään tässä ollaan, mutta ainahan näistä mainitaan, joten keskustelu alkakoon.
Äidin puolen suku on Sortavalan maalaiskunnasta Riekkalansaaresta Parolan kylästä. Mitä vähän olen netistä asiaa tutkinut, niin jonkin sortin saaristolaistaustaa on Laatokalta 1500-luvulle asti. Sukua on asunut koillis-Laatokan isoissa saarissa mm. Mantsinsaaressa ja Lunkulansaaressa.
Ukki oli nuorin neljästä veljeksestä. Kolme vanhinta salakuljettivat kieltolain aikaan pirtua, joten voin huoletta väittää, että kaikki sen kulman miehet olivat humalassa meidän suvun ansiosta. Ukin isä ja nämä kolme vellosta olivat varsinaiselta ammatiltaan kivimiehiä, ja kävivät ennen vuotta 1918 Pietarissa "tonskilaisella saimalla", joka on Laatokalla käytetyn veneen tai purjelotjan nimitys. Sukutarinan mukaan Iisakin kirkon portaat ovat heidän rakentamiaan. Olen valmis hyväksymään, että he ovat korjanneet niitä jossain vaiheessa, kuten korjasivat kanavien reunuksia.
Kun raja tuli 1918, kaksi ukin tätiä jäi Pietariin. Heistä ei ole mitään muuta tietoa.
Talosta ei kuulemma ole kivijalkaakaan jäljellä. Mitä olen kuvista oppinut, niin maisemat siellä ovat edelleen hyvin jylhiä ja kauniita. Pari muinaislinnaakin taitaa olla Parolaan johtavan vesiväylän varrella.
Purjehtiminen oli heille tärkeää. Ehkä joku tämäntyyppinen alus oli tuo tonskilainen saima:
http://www.metsapirtti.net/artikkelit/jouniarjava/arjava-venerakennus.pdf
Äidin puolen suku on Sortavalan maalaiskunnasta Riekkalansaaresta Parolan kylästä. Mitä vähän olen netistä asiaa tutkinut, niin jonkin sortin saaristolaistaustaa on Laatokalta 1500-luvulle asti. Sukua on asunut koillis-Laatokan isoissa saarissa mm. Mantsinsaaressa ja Lunkulansaaressa.
Ukki oli nuorin neljästä veljeksestä. Kolme vanhinta salakuljettivat kieltolain aikaan pirtua, joten voin huoletta väittää, että kaikki sen kulman miehet olivat humalassa meidän suvun ansiosta. Ukin isä ja nämä kolme vellosta olivat varsinaiselta ammatiltaan kivimiehiä, ja kävivät ennen vuotta 1918 Pietarissa "tonskilaisella saimalla", joka on Laatokalla käytetyn veneen tai purjelotjan nimitys. Sukutarinan mukaan Iisakin kirkon portaat ovat heidän rakentamiaan. Olen valmis hyväksymään, että he ovat korjanneet niitä jossain vaiheessa, kuten korjasivat kanavien reunuksia.
Kun raja tuli 1918, kaksi ukin tätiä jäi Pietariin. Heistä ei ole mitään muuta tietoa.
Talosta ei kuulemma ole kivijalkaakaan jäljellä. Mitä olen kuvista oppinut, niin maisemat siellä ovat edelleen hyvin jylhiä ja kauniita. Pari muinaislinnaakin taitaa olla Parolaan johtavan vesiväylän varrella.
Purjehtiminen oli heille tärkeää. Ehkä joku tämäntyyppinen alus oli tuo tonskilainen saima:
http://www.metsapirtti.net/artikkelit/jouniarjava/arjava-venerakennus.pdf
Viimeksi muokattu: