MTV3:Reserviläisliitto haluaa suomeen reserviläisten nopean toiminnan puolustusjoukot

Asevoima perinteisessä mielessä on käsittääkseni murroksessa. Se haastetaan niin monin tavoin ja niin monin keinoin, että tiukasti preussilaisen perinteen viitoittamilla poluilla pysytellen "uudistuvia" tilanteita ei ole vain vaikeaa hallita....tilalle tulee erittäin vaikea hallita.

Hallittavuus on haettava joko korottamalla puolustusbudjetteja rutkasti tai etsittävä muita ratkaisuja, jotka kenties eivät ole yhtä tehokkaita, mutta saavat luvan välttää, koska hinta. Tässä on eräs ym. otsikon villakoiranydin ellei jopa oikea pallero.

...

Päättäjät pohtivat näitä ja yrittävät löytää sopivia linjoja. Pari maailmansotaa myöhemmin ehkä jotain tapahtuukin. :rolleyes: Ei virolaisten systeemi ole suun mauksi syntynyt ja kehitetty.

Touché!
 
Hitostako se apuun rientävä PV:n osasto tietää onko siellä spetsnatsi vai siviili, jos kaikki heiluttelevat pyssyjä? Ymmärrän kyllä, miksi aseita ei haluta antaa kotisäilytykseen.
Nykyään helppo homma.
Eli jokainen, joka ottaa rynkyn ja tuliannokset kotiin, sitoutuu nettiyhteyteen ja sisäkautta asekaapille jossa kampetta on, avauskoodi... muuten vehe olisi kaapissa ja kun Ressu lähtee ammutoihin, hän soittamalla AHK. sta saa avauksen (tai jotenkin noin)
 
Vai että rynkyt kotio... Ei tule tapahtumaan. Ja jos kansalainen on niin nuhteeton kuin kaikki väittävät, niin ostakoon TT3 aseen. Ihan yhtä hyvin silläkin puolustaa maata kuin TT4.

En kannata pitkäaikaista kotisäilytystä, mutta tilanteen ollessa äärimmillään kireällä, voisi väliaikainen kotisäilytys esimerkiksi muutamien viikkojen ajan tulla kysymykseen tiettyjen ehtojen täyttyessä: 1) Sitoutuneisuus toimintaan ja esimiesten henkilöarvio 2) Nuhteettomuus 3) Nuhteettomuudesta seurannut aselupa X vuotta 4) Soveltuva ja tarkastettu säilytystila.
 
Ei tule saamaan poliittista kannatusta.

Ei pidä mennä siihen harhaan että vain poliittista vastarintaa olisi, epäilen vahvasti että myös PV ei ole koskaan ollut innostunut mistään tämänkaltaisesta.

Mielestäni on jotensakin huvittavaa kuunnella aina sitä mantraa että "tämänkaltaiselle organisaatiolle ja toiminnalle ei maassamme ole tarvetta". Kumma juttu vaan on se, että lähinaapureistamme Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa on vastaava järjestelmä ja eikös Puolakin ole sellaista rakentamassa?

Herää kysymys, minkälaisiin uhkakuva-arvioihin suomen puolustus nojaa?

Oliko edesmennyt häirikkö-eversti Erkki Nordberg oikeassa takavuosina, kun hän sanoi "suomalaisten poliitikkojen ja virkamiesten tekemien uhkakuva-arvioiden perustuvan siihen, mihin meillä on varaa ja mikä on poliittisesti korrektia"? :rolleyes:
 
Hitostako se apuun rientävä PV:n osasto tietää onko siellä spetsnatsi vai siviili, jos kaikki heiluttelevat pyssyjä? Ymmärrän kyllä, miksi aseita ei haluta antaa kotisäilytykseen.
Ja ennen kaikkea se ressu saattaa olla jenkkien perässä jotka soittaa puolustusvoimien sotaharjoituksen vetäjälle, että heistä tuntuu hieman uskaliaalta, että heitä kohti ammutaan kovilla. Toki kohteliaasti ja selvästi ohi mutta tälläisestä ei ollut mitään puhetta kun harjoituksen brief pidettiin.
 
Pöhkö idea vailla tarvetta muuttaa nykyistä, eikä ideaa miten käytännössä toteutetaan. Nykyistä voi toki hioa jos tarve.

MAAKKit voi laittaa 6/12/24h valmiuskiertoon. Ressukivääri TT3 verottomasti hankintaan, edellyttää että on SRA-kelpoisuus ja sijoitus MAAKKissa. MPnetin äänestyksellä valitaan sopiva ase PV:n esivalitsemasta joukosta. Ääneni SIGin 556r:lle :uzi:

Jos Res liitto haluaa olla vakavasti otettava keskustelija maanpuolustuksessa ja puolustuspolitiikassa, pitää näitä lähtöjä vielä hieman harjoitella.
 
Ressukivääri TT3 verottomasti hankintaan, edellyttää että on SRA-kelpoisuus ja sijoitus MAAKKissa. MPnetin äänestyksellä valitaan sopiva ase PV:n esivalitsemasta joukosta. Ääneni SIGin 556r:lle :uzi:

Jos Res liitto haluaa olla vakavasti otettava keskustelija maanpuolustuksessa ja puolustuspolitiikassa, pitää näitä lähtöjä vielä hieman harjoitella.

Vaikka lähes kaikista Aarne1:n ideoista ja kommenteista olen samaa mieltä, niin tässä olen hieman eri linjoilla. Itse määrittelisin edelläkuvatussa tapauksessa reunaehdoksi käytössäolevan palvelusasemallin kanssa patruuna- ja lipasyhteensopivuuden. Rajaa muuten aika paljon valinnanvaraa ja mahdollisuuksia pois... :p

Itselleni olisi yhdentekevää minkälaisessa organisaatiossa kyseisen kaltaiset joukot saataisiin, kunhan olisivat viranomaisvalvonnassa ja parlamentaarisessa kontrollissa. Olisiko pv:n tämän hetkisistä aseellisista joukoista organisoitu erillinen joukko pv:n sisällä, olisiko esimerkiksi sisäasianministeriön alaisuudessa, olisiko pv:n osa esimerkiksi paikallisjoukkojen osana, olisiko runkona nykyiset MaakK:it... Aivan sama, kunhan joukot saataisiin.
 
Erittäin hyvä pointti jota en itse tullut ajatelleeksi. Onkohan liitossa ollut jäsenkatoa, jota nyt "maskirovkalla" yritetään paikata?
Sen mitä olen RES:in touhuja sivusta seurannut sen toisen vastaavan organisaation rivijäsenenä niin ihmettelen kovasti jos ei ole jäsenkatoa ollut. Jäsenistö ollut tyytymätöntä toimintaan ja kyseisen liiton voimakas side Keskustapuolueen väkeen ei ole ainakaan sitä mitä luultavimmin auttanut kuten ei myöskään erilaiset "möläyttelyt" julkisuudessa. Saattaisi tuossa valossa mahtua hyvinkin maskirovka-koriin.
 
Jos Ukraina on jotain osoittanut, on se mielestäni se, että komentoketjun pitää olla aukoton ja kaluston ja joukkojen 100% valtion hallinnassa. Suomestakin löytyy paljon valtiovallan ja sen sitoumusten oikeudellisuuden kyseenalaistavia ihmisiä ja varsin merkittävä osa heistä on militariahenkisiä. Ukrainassakin taistellaan isänmaallisella vakaumuksella - Venäjän hyväksi. Maailma on menossa ihmeelliseen suuntaan ja voi tapahtua hyvin yllättäviä asioita. Ei Suomen ole varaa luottaa siihen, että kokoontuvat aseistetut huru-ukot kykenevät riittävästi kyseenalaistamaan toimintaansa ja kuvittelemiaan toiminnan motiiveja - varsinkaan kriisitilanteessa. Erityisesti Suomessa ja erityisesti LKP asiassa pitää vallita täydellinen selkeys siitä miten asiat tapahtuvat. Vihollinen tulee tekemään kaikkensa lyödäkseen kapuloita LKPn rattaisiin.
 
Jäsenistö ollut tyytymätöntä toimintaan ja kyseisen liiton voimakas side Keskustapuolueen väkeen ei ole ainakaan sitä mitä luultavimmin auttanut kuten ei myöskään erilaiset "möläyttelyt" julkisuudessa. Saattaisi tuossa valossa mahtua hyvinkin maskirovka-koriin.

Nyt seuraa provokatiivinen mielipide joka voi saada monen tupailtalaisen repimään pelihousunsa. Näen reserviläisliiton yhtenä pienenä osana takavuosien ja vuosikymmenien kepulaista suomettunutta ulkopoliittista linjausta. Kerätään ressut yhden liiton alle joka on kepun ohjauksessa, pitäen turpansa kiinni ja olematta ehdottelematta mitään radikaalia, ettei vaan Virolaisen mainitsema "yleinen etu" vaarannu ja venettä tule keikutettua. Sirkka-Liisa muuten jatkaa hyvin tätä perinnettä. Välillä on kommenteista vaikea erottaa kumpi puhuu, Sirkka-Liisa vai Erkki-setä.

No niin, nyt tiedätte mitä ajattelen ja lopetan politiikan tähän.
 
Jos Ukraina on jotain osoittanut, on se mielestäni se, että komentoketjun pitää olla aukoton ja kaluston ja joukkojen 100% valtion hallinnassa.

Täysin samaa mieltä. 100%:in valtion kontrollissa. Tämä takaa myös tietyn ryhdin toimintaan. Minkäänlaisia "aseistettuja löyhiä kaveriporukoita" tai "Mikkelin militioita" ei kavata. Eikä yksityisiä "lahtarikaarteja".
 
Vihollinen tulee tekemään kaikkensa lyödäkseen kapuloita LKPn rattaisiin.

Se on aivan varma että LKP:tä häirittäisiin moninaisin ja valitettavasti monin menestyksellisinkin keinoin.

Kyllä, juuri siksi tämmöisiä joukkoja tarvitaankin. Suomalaisilla on perinteisesti ollut korkeatasoinen huolto-organisaatio sotavoimissa ja sen yhteydessä on hyvällä menestyksellä käytetty toimintamallia joka on meille kaikille tuttu. Huollon porrastaminen. Vastaavalla tavalla voisi ajatella, että tässä olisi kyse LKP:n porrastamisesta. Kutsutaan nopeasti vapaaehtoiset ja sitoutuneet joukot aseisiin ja suojataan niillä muuta LKP:tä ja valtakuntaa.
 
Erittäin hyvä pointti jota en itse tullut ajatelleeksi. Onkohan liitossa ollut jäsenkatoa, jota nyt "maskirovkalla" yritetään paikata?

Osittain varmaan uuden ilmeen ja tiedotuslinjan mukaista nostatusta muttamutta.

Onko mahdollista, että PV:n vahvasti ottama rooli valmiuden ylläpidossa aiheuttaa murhetta Res liitossa? PV tuottaa vuodessa 1000 valmiusjoukon jantteria. Näistä varmaan suurin osa allekirjoittaa jonkinmoisen sitoumuksen saapua ripeästi mestoille tarvittaessa palveluksen jälkeen.
Muutaman vuoden jälkeen näistä janntereista koostuu melkoinen koulutettu porukkaa nopean toiminnan valmiuteen. Näihin kun lisätään muut soveltuvat joukkotuotetut porukat, niin mihin tarvitaan "yli-ikäisiä" ressuja ja Res. liittoa jos PV klaaraa homman itse?

Käveleekö PV:n valmiuden parantaminen tavallaan ressujen "tontilla" oleville tehtäville?



Eritasoisia tehtäviä koulutuksen vaiheiden mukaan

Valmiusjoukkojen koulutus kestää 347 vuorokautta, ja varusmiesten valmiusaika kestää viimeisen puoliskon siitä.

Maavoimien alkaessa kouluttaa valmiusjoukkoja voidaan palveluksen eri vaiheissa olevia varusmiehiä käyttää erilaisen vaatimustason valmiudellisiin tehtäviin. Valan jälkeen heitä voidaan käyttää tukitehtäviin, erikoiskoulutuskauden lopun lähestyessä suojaustehtäviin ja joukkokoulutuskauden alusta palveluksen loppuun taistelutehtäviin. Siinä vaiheessa, kun yhden saapumiserän varusmiehillä on jäljellä puolet palveluksestaan, astuu toinen saapumiserä palvelukseen ja alkaa valmistautua koulutuksessa yksinkertaisimpiin valmiudellisiin tehtäviin. Näin ollen varuskunnissa on jatkuvasti erilaisiin valmiudellisiin tehtäviin kykeneviä varusmiehiä.

Tukitehtävillä tarkoitetaan perustamisen tukemista ja oman toiminnan suojausta kuten vartiomiehen tehtäviä. Myös tavanomainen virka-apu luokitellaan tukitehtäviin. Suojaustehtävillä tarkoitetaan suojattavan kohteen tai paikan puolustamista. Taistelutehtävät ovat aktiivisia taistelutehtäviä erikoiskoulutuksen mukaisesti.

Maavoimien komentajan, kenraaliluutnantti Seppo Toivosen mukaan Puolustusvoimien on ollut melko helppoa löytää riittävästi varusmiehiä valmiusjoukkoihin koulutettavaksi.

– Totta kai tehtävään voidaan myös määrätä, mutta halukkuutta on ollut paljon. Lupaamme heille vaativia harjoituksia ja monipuolisen koulutuksen, Toivonen sanoo."

Lähde :
http://www.reservilainen.fi/uutiset/valmiusjoukoille_oma_koulutushaaramerkki
 
Osittain varmaan uuden ilmeen ja tiedotuslinjan mukaista nostatusta muttamutta.

Onko mahdollista, että PV:n vahvasti ottama rooli valmiuden ylläpidossa aiheuttaa murhetta Res liitossa? PV tuottaa vuodessa 1000 valmiusjoukon jantteria. Näistä varmaan suurin osa allekirjoittaa jonkinmoisen sitoumuksen saapua ripeästi mestoille tarvittaessa palveluksen jälkeen.
Muutaman vuoden jälkeen näistä janntereista koostuu melkoinen koulutettu porukkaa nopean toiminnan valmiuteen. Näihin kun lisätään muut soveltuvat joukkotuotetut porukat, niin mihin tarvitaan "yli-ikäisiä" ressuja ja Res. liittoa jos PV klaaraa homman itse?

Käveleekö PV:n valmiuden parantaminen tavallaan ressujen "tontilla" oleville tehtäville?

Ehkä en itse näe asiaa aivan samalta kannalta koska itse näen että reserviläisliiton ja muiden vastaavien toiminta on ollut perinteitä vaalivaa, perinnetoimintaa tuottavaa ja yleistä maanpuolustushenkeä kohottavaa "herrakerhoilua". Edellämainitussa kepulaisen hegemonian mukaisessa hengessä. Jos ikävästi haluaa siis sanoa niin kokoustamaan, juomaan kaffetta ja syömään viineriä, jakamaan viirejä ja mitaleita toisilleen (kokoustamisesta, kaffenjuomisesta ja viinerinsyömisestä) sekä osallistumaan paraateihin ja kunniavartioihin. Eli siinä mielessä en näkisi että PV olisi astumassa liiton varpaille.

Muuten olen samaa mieltä, että PV kohottaa maavoimien valmiutta reagoida uhkiin. Se miten valmiusjoukoissa palvelleet sijoitetaan myöhemmin reservissä, ei ole minulle selvää. Muodostavatko he oman reservinsä reservin sisälle, vai hautautuvatko he tähän samaan "hyvissä ajoin harmaan vaiheen aikana kertautettavaan massaan" kuten me muutkin?

Suomen tilanne on muuten absurdin hyvä jos montaa muuta maata ajattelee. Halukkaita ja innokkaita maanpuolustajia tuntuu maa olevan täynnä ja enemmän kun organisaatio ja hallinto pystyy hyödyntämään, vaikka ei edes ole sotatilaa päällä.
 
Käveleekö PV:n valmiuden parantaminen tavallaan ressujen "tontilla" oleville tehtäville?

En usko että kukaan on niin tyhmä (edes liiton miehet :D) että kuvittelee vapaaehtoisorganisaation olevan millään tavalla vaihtoehto valtion viralliselle organisaatiolle? Se voi toimia rinnalla auttaen ja tukien mutta nokkimisjärjestys on ainakin jokaiselle normaaliälyiselle yksilölle mielestäni 100% yksiniitisen selvä. Saatoin myös ymmärtää kommenttisi väärin mutta jos se oli että RES olisi jotenkin "loukkaantunut" Puolustusvoimien sanomisista/tekemisistä niin en kyllä näe tuota kenenkään realistin ajatelmana.

EDIT: lisättäköön että allekirjoittanut on itse aktiivinen vapaaehtoistoimija vapaaehtoisessa organisaatiossa. :)
 
n usko että kukaan on niin tyhmä (edes liiton miehet :D) että kuvittelee vapaaehtoisorganisaation olevan millään tavalla vaihtoehto valtion viralliselle organisaatiolle? Se voi toimia rinnalla auttaen ja tukien mutta nokkimisjärjestys on ainakin jokaiselle normaaliälyiselle yksilölle mielestäni 100% yksiniitisen selvä. Saatoin myös ymmärtää kommenttisi väärin mutta jos se oli että RES olisi jotenkin "loukkaantunut" Puolustusvoimien sanomisista/tekemisistä niin en kyllä näe tuota kenenkään realistin ajatelmana.

EDIT: lisättäköön että allekirjoittanut on itse aktiivinen vapaaehtoistoimija vapaaehtoisessa organisaatiossa. :)

Tuo kirjoittamani kommentti oli lähinnä ilmaan heitetty ajatus, eikä niinkään vakava tosiasia. :)
Pointti oli lähinnä siitä, että uudet porukat syövät sijoitukset ja vanhemmille reserviläisille jää vähemmän kiinnostavia hommia.
 
Asiassa hieman harhaudutaan ajatuskulkuun, että ressut olisi siellä jossakin ensimmäisinä tulessa ja että se oma ase olisi jotenkin ratkaiseva tekijä.

Ensin paikalla on poliisi ja sen jälkeen heidän vatiryhmät. Sitten pyydettynä armeija jos raja- ja tullijoukotkin ja tilanteen mukaan sillä voimalla kun tarpeen on. Jos tästä ei tilanne rauhoitu ollaankin jo liki sotatilassa, valmiusjoukot ja sotapoliisit liikkeellä ja pressa pistää nopeat kertaukset tiedoksi. Silloin nämä kivääreitään odottavat ressut joita ei vielä kutsuttu odottavat edelleen aseitaan ja pitävät huolta perheistään. Samaan aikaan sotaharjoitukset on käännetty kriisialueelle, kansainväliset joukkomme lähtevät kotiin, merivoimat vesille ja ilmavoimat ovat jo siirtyneet suljetuille maantietukikohdille joihin suuntaa huollon sininen reservikin. Mm väestönsuojeluun nimetyt henkilöt saavat tiedonantonsa ja hallitus on istunut koossa jo useamman päivän.

Kerrankin joku pistää esille sen realistisen tilannekuvan tuollaisesta.
 
Ehkä en itse näe asiaa aivan samalta kannalta koska itse näen että reserviläisliiton ja muiden vastaavien toiminta on ollut perinteitä vaalivaa, perinnetoimintaa tuottavaa ja yleistä maanpuolustushenkeä kohottavaa "herrakerhoilua". Edellämainitussa kepulaisen hegemonian mukaisessa hengessä. Jos ikävästi haluaa siis sanoa niin kokoustamaan, juomaan kaffetta ja syömään viineriä, jakamaan viirejä ja mitaleita toisilleen (kokoustamisesta, kaffenjuomisesta ja viinerinsyömisestä) sekä osallistumaan paraateihin ja kunniavartioihin. Eli siinä mielessä en näkisi että PV olisi astumassa liiton varpaille.

Tuosta yllä mainitusta olen aivan samaa mieltä.
Mikä sinusta on syy miksi "herrakerhon" porukka ehdottaa perustettavaksi aseistetut paikallisjoukot alle 60v henkilöistä, jotka ovat tippuneet sijoituksista?
 
Back
Top