Musta hakaristi Ilmavoimien käytössä (Oli: Hakaristi Puolustusvoimien käytössä)

No ei ole häävi historioitsija, jos ei tiedä Suomen ja Saksan hakaristin eroa. Ja jos ei itsekään sitä eroa historiasta tiedä on aihetta palata koulun penkille!

Parempi se on ne liput näyttää ja kertoa se ero, muutenhan nämä "historioitsijat" jää väärään kuuloon ja väitävät suomalaistenkin olen natseja.
 
Jospa ne ei ole Israelissa vielä kuulleet denatsifikaatiosta, mutta ei huolta kyllä meidän aatteen miehet heille kertoo.
 
Jospa ne ei ole Israelissa vielä kuulleet denatsifikaatiosta, mutta ei huolta kyllä meidän aatteen miehet heille kertoo.
Taitaa olla niin, että nämä kahdenväliset suhteet Israelin ja Suomen välillä hoidetaan puolustusministeriön kautta, kun siellä SDP ei juuri ole hallinnut eikä PLO.
 
Varmaan tiedät että maapallon enemmistön mielestä hakaristi on edelleen ok ja ne vitut välittää meidän ilmavoimien tunnuksista.

Arvaisinpa, että vitjan aiheen mukaisesti musta pitkäsakarainen hakaristi herättää sangen yhdensuuntaisia mielikuvia.

No ei ole häävi historioitsija, jos ei tiedä Suomen ja Saksan hakaristin eroa. Ja jos ei itsekään sitä eroa historiasta tiedä on aihetta palata koulun penkille!

Parempi se on ne liput näyttää ja kertoa se ero, muutenhan nämä "historioitsijat" jää väärään kuuloon ja väitävät suomalaistenkin olen natseja.
Niin, suomalaiset hakaristit olivat (ja ovat, koska periksi ei osata antaa) vaakatasossa, natsi-Saksan hakaristi seisoi kulmallaan. Ei ole kaksinen ero.

250px-Flag_of_Germany_%281935–1945%29.svg.png

400px-Flag_of_Finland_Air_force_squadrons_without_squadron_emblem.svg.png


Tai Uttilaiset saisi pyöriä ympäri maailmaa, niinpä katsokaapa myös heidän lippua.
Eipä ole sekään tuo musta pitkäsakarainen hakaristi. Hieno lippuhan se onkion, miksi sitä pitäisi hävetä.

Jospa ne ei ole Israelissa vielä kuulleet denatsifikaatiosta, mutta ei huolta kyllä meidän aatteen miehet heille kertoo.
Olen vitjassa vähemmistössä, mutta mikähän on se aate joka Pasternakia ja minua yhdistää? Susirumasta lipusta kommentointi? Kerro toki lisää.
 
Arvaisinpa, että vitjan aiheen mukaisesti musta pitkäsakarainen hakaristi herättää sangen yhdensuuntaisia mielikuvia.


Niin, suomalaiset hakaristit olivat (ja ovat, koska periksi ei osata antaa) vaakatasossa, natsi-Saksan hakaristi seisoi kulmallaan. Ei ole kaksinen ero.


400px-Flag_of_Finland_Air_force_squadrons_without_squadron_emblem.svg.png



Eipä ole sekään tuo musta pitkäsakarainen hakaristi. Hieno lippuhan se onkion, miksi sitä pitäisi hävetä.



Siis sinun mielestäsi ainoa ero on tuo? Eli Suomalaistenkin lipun alla keskitysleireillä kaasutettiin juutalaisia muita muka ali-ihmisiä, et voi olla tosissaan

Tuo on hieno lippu ja en anna sinunkaan sitä häpäistä, lue vähän historiaa. On suorastaan törkeää sankarivainajien ja veteraanien mollaamista edes vihjata, että olisi ollut jotain yhteistä natsien kanssa.
 
Siis sinun mielestäsi ainoa ero on tuo? Eli Suomalaistenkin lipun alla keskitysleireillä kaasutettiin juutalaisia muita muka ali-ihmisiä, et voi olla tosissaan

Tuo on hieno lippu ja en anna sinunkaan sitä häpäistä, lue vähän historiaa. On suorastaan törkeää sankarivainajien ja veteraanien mollaamista edes vihjata, että olisi ollut jotain yhteistä natsien kanssa.
Nyt alamme olemaan sikäli oikeilla jäljillä, että lipulla luodaan tuo kuvaamasi assosiaatio Ilmavoimiimme, ja sitä kautta Puolustusvoimiimme. En sitä soisi.
 
Arvaisinpa, että vitjan aiheen mukaisesti musta pitkäsakarainen hakaristi herättää sangen yhdensuuntaisia mielikuvia.


Niin, suomalaiset hakaristit olivat (ja ovat, koska periksi ei osata antaa) vaakatasossa, natsi-Saksan hakaristi seisoi kulmallaan. Ei ole kaksinen ero.

250px-Flag_of_Germany_%281935–1945%29.svg.png

400px-Flag_of_Finland_Air_force_squadrons_without_squadron_emblem.svg.png



Eipä ole sekään tuo musta pitkäsakarainen hakaristi. Hieno lippuhan se onkion, miksi sitä pitäisi hävetä.


Olen vitjassa vähemmistössä, mutta mikähän on se aate joka Pasternakia ja minua yhdistää? Susirumasta lipusta kommentointi? Kerro toki lisää.
Jostain syystä ihmiset eivät osaa tehdä eroa näiden kahden hakaristin välillä, mutteivat koskaan sotke Suomen ja Skotlannin lippua.
 
Viimeksi muokattu:
Ei luoda vaikka jotkut sitä näyttää kovasti yrittävän, mikä lienee motivaatio?
Van enpä se ollut minä joka tuon assosiaation sai aikaiseksi, vaan eräs itävaltalainen korpraali, jonka myöhempi heraldiikka löi itsensä maailmanlaajuiseen maineeseen. Sangen karmeaan sellaiseen. Sen jälkeen tätä samaa assosiaatiota luo Ilmavoimat joka kerta kun tuo lipun julki ja esille, maailman ihmeteltäväksi. Minulla tai Pasternakilla ei ole osaa eikä arpaa.
 
Suomen ensimmäinen lentokone tuli lahjoituksena ruotsalaisen kreivi Eric von Rosenin lahjoittamana 6.3.1918. Koneen (Thulin Typ D) siivissä oli von Rosenin suvun onnenmerkit, siniset hakaristit. Hakaristi sattuu olemaan vanha Intian arjalaisilta peräisin oleva hyvän onnen symboli. Sitä on käytetty Intiassa, Rooman valkakunnassa ja ympäri aasiaa. Huonoksi onneksi Saksan kansallissosialistit omivat hakaristin ja loppu on historiaa. Suomen ilmavoiman ovat käyttäneet hakaristia 1918 lähtien. Aatu oli silloin vielä kaikille tuntematon korpraali. Kansallisuustunnuksena se oli koneissä sinisenä valkoisella pohjalla, mustana esim. lipuissa ja maavoimien kalustossa.
Yksi sun toinen saattaa pahoittaa mielensä hakaristista. Varsinkin se porukka joka ei ymmärrä kyseisen symbolin alkuperäistä merkitystä ja historiaa. Punatähtikin on eräässä mielessä kansanmurhien ja joukkomurhien symboli (Stalin puhdistukset, massakarkoitukset, Kiinan puhdistukset, Pol Pot jne). Punatähdestä ja sen käytöstä pitäisi kyllä kaikkien ehdottomasti mielensä pahoittaa.
Mikäli ilmavoimien hakaristi symbolista ja sen käytöstä missään muodossa luovutaan, olisi asia harkittava päättäjien puolesta todella tarkasti loppuun asti. Mielensä kun voi pahoittaa mitä moninaisin tavoin.
 
Van enpä se ollut minä joka tuon assosiaation sai aikaiseksi, vaan eräs itävaltalainen korpraali, jonka myöhempi heraldiikka löi itsensä maailmanlaajuiseen maineeseen. Sangen karmeaan sellaiseen. Sen jälkeen tätä samaa assosiaatiota luo Ilmavoimat joka kerta kun tuo lipun julki ja esille, maailman ihmeteltäväksi. Minulla tai Pasternakilla ei ole osaa eikä arpaa.

Se assosiaatio on vain muutaman ihmisen omassa päässä, niiden jotka yrittää halventaa Suomen sotien historiaa. Aivan samaa sarjaa valkoisen miehen taakan kanssa
 
Hakaristi on ollut meilläkin jo rautakaudella ja Viikinkiajalla. Todella harmi, että Aatu meni pilaamaan sen statuksen.

On ymmärrettävää, että asiaan perehtymättömän silmin merkki symboloin natseja oli se miten päin vain tai millä värillä tahansa.

Ei meidän silti tarvitse perintöämme vaihtaa saati hävetä. Toki selkeistä assosiaatioista Saksan hakaristiin voimme välttää ihan normaalin tietämättömyyden vuoksi esimerkiksi valitsemalla värit mutta pääasiassa merkkejä kauhistelevia pitäisi valistaa ja lisätä informaatiota merkin perinteistä.

Kyllä Utin lippu sekin olisi edelleen hieno ja perinteinen vaikka musta hakaristi vaihdettaisiin valkoiseksi tai sinikseksi valkoisin kehyslinjoin.

 
Viimeksi muokattu:
Aina voi pahoittaa mielensä ties mistä.
Mihin se päättyy? Kenen mielensä pahoittaminen on parempaa, tai merkittävämäpää kuin toisen?

Ymmärän assosisaation, mutta jos nyt ollaan onnistuttu olemaan sivistysvaltio ja toimimaan toisten sellaisten kanssa, miksi se ei onnistuisi huomennakin hakaristien kanssa?
 
Ei meidän silti tarvitse perintöämme vaihtaa saati hävetä. Toki selkeistä assosiaatioista Saksan hakaristiin voimme välttää ihan normaalin tietämättömyyden vuoksi esimerkiksi valitsemalla värit mutta pääasiassa merkkejä kauhistelevia pitäisi valistaa ja lisätä informaatiota merkin perinteistä.
Ilmavoimien esikuntahan teki jo johtopäätöksensä. Liekö kallis kokousaika ulkomaisten kollegoiden kanssa mennyt liiaksi vakuutteluun Gallen-Kallelan heraldiikan ajankohdata?

Alkuperäinen Lentäjämerkki valmistui kansallistaitelijamme kynästä hieman juhannuksen 1918 jälkeen. Liekö keskikesän juhlaa vietetty liian kosteissa merkeissä, taiteilija unohti että Mannerheim oli jo määrännyt v. Rosenin tunnuksen myös Ilmavoimiemme tunnukseksi, ja että lentäjähakaristin tulisi olla sininen.

Jos heraldiikka vielä lentäjämerkissä toimii, niin lipussa se on kyllä epäonnistunut, mustaa tummansinistä taustaa vasten. Eihän se taitelijakaan aina priimaa onnistu tuottamaan.

Tässä pari vaihtoehtoa, esimerkiksi lentäjämerkin hopeasta lainattu ylempi versio on mielestäni oikeinkin nätti.

1653214988190.png

Muoks ja nykyinen - ja silloinen - lippu verrokkina vielä tässä:

400px-Flag_of_Finland_Air_force_squadrons_without_squadron_emblem.svg.png
 
@Panssari Salama ja muut kenen mielestä hakaristi on pahan tunnus, miten onko mitään hankaluuksia viisisakaraisen tähden kanssa?
Edittiä kun lähti viesti keskeneräisenä: minusta punatähti on vähintään samanlainen pahuuden tunnus kuin natsien hakaristi.
 
@Panssari Salama ja muut kenen mielestä hakaristi on pahan tunnus, miten onko mitään hankaluuksia viisisakaraisen tähden kanssa?
Edittiä kun lähti viesti keskeneräisenä: minusta punatähti on vähintään samanlainen pahuuden tunnus kuin natsien hakaristi.
Huomaan vielä, että hakaristilla varustettu alunperin Gallen-Kallelan suunnittelema lentäjän merkki sai hakaristin tilalle kotkan jo heti sotien jälkeen. Silloin varmaankin erityisesti rauhanehtojen vuoksi.

Olen siis lähinnä pitänyt tätä vitjaa kommentoimaan tuota joukko-osastolippua, mutta kovasti rönsyilee keskustelu moneen suuntaan. Ja mikäpä siinä. Keskusteluforumihan tämä on.

Punatähteä olen pitänyt aina itse enemmän kokardina ja mm. kone ja kalustotunnuksena, natsi-Saksan koneiden balkenkreutz ei sekään kai suuria tunteita herätä.

Pahuuden symboleita löydän kaksi: Natsi-Saksan musta hakaristi sekä kommareiden Sirppi ja vasara. Pannaan molemmat. Miljoonia kuolonuhreja.
 
@Panssari Salama ja muut kenen mielestä hakaristi on pahan tunnus, miten onko mitään hankaluuksia viisisakaraisen tähden kanssa?
Edittiä kun lähti viesti keskeneräisenä: minusta punatähti on vähintään samanlainen pahuuden tunnus kuin natsien hakaristi.
Tuleeko kuolemanleirit tai raiskatut saksalaisnaiset mieleen. Entä Ukrainan tapetut siviilit. Tai uiguurien kuohinta. Luulisi ainakin hollantilaisia lento MH17 omaisia vaivaavan.

1653228303043.jpeg
 
Back
Top