Musta hakaristi Ilmavoimien käytössä (Oli: Hakaristi Puolustusvoimien käytössä)

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tähän muuten triviaa...

Liittoutuneiden lentäjät kokivat nuo mustat ristit erinomaiseksi avuksi tähtäyksessä. Siksi saksalaiset poistivat loppusodassa sen mustan ristin valkoisen osuuden keskeltä.



 

Panssari Salama

Ylipäällikkö
Tähän muuten triviaa...

Liittoutuneiden lentäjät kokivat nuo mustat ristit erinomaiseksi avuksi tähtäyksessä. Siksi saksalaiset poistivat loppusodassa sen mustan ristin valkoisen osuuden keskeltä.



Niinpä. Hyökkäyksessä Puolaan 1939 psv:t oli merkattu valkoisella ristillä. Ps-miehet eivät olleet siitä kovinkaan ihastuneita samasta syystä, ja risti vaihtuikin täksi balkenkreutziksi.



 

Leaderdog

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Eipä tuohon suomen kokardiinkaan huono tähdätä ole, tosin pieni koko kyllä todennäköisesti tarkkaan harkittu.
 
Viimeksi muokattu:

Panssari Salama

Ylipäällikkö
Samoin jenkit taisivat Normandiassa maalailla isoa valkoista tähteä piiloon tankin keulassa ja sivuissa... Jossain on kuvakin muistaakseni, jossa Sherman puhkottu kauniisti keskeltä tähteä...

Muoks, ei ollut tää, katotaan jos löytyis nopeasti..

 

PSS

Kenraali
Tähän muuten triviaa...

Liittoutuneiden lentäjät kokivat nuo mustat ristit erinomaiseksi avuksi tähtäyksessä. Siksi saksalaiset poistivat loppusodassa sen mustan ristin valkoisen osuuden keskeltä.



Kyllähän Ilmavoimissakin ainakin 80-luvun puolivälissä naureskeltiin sille isolle maalitaulumerkille just koneen ohjaamon kohdalla kyljessä. Ammu tähän! :)
Pian sen kokoa pienennettiinkin.
 

Samovarius

Kapteeni
Lahjoittaja
Noilla jenkkien suurilla tähdillä on voinut muuten olla merkitystä IFF:n kannalta. Maalattiinhan lentokoneisiinkin suuret mustavalkoiset raidat, vaikka saksalaisten it:lle ne ovat varmasti olleet maalitaulu. Samaten edetessään Ranskaan 1940 saksalaiset kiinnittivät vaunuihinsa suuria hakaristilippuja, etteivät Stukat olisi erehtyneet maalista. Tästä on kuvia ainakin kirjassa Saksan voitto lännessä 1940.

Vietnamin sodan aikaan US Navyn ja merijalkaväen koneet ovat olleet kerrassaan sirkusmaalauksessa:


Tuohon verrattuna se Drakenin iso kokardi on suorastaan hillitty. Sama tyyli oli käytössä ympäri maailman.
 

ajs178

Kenraali
Noilla jenkkien suurilla tähdillä on voinut muuten olla merkitystä IFF:n kannalta. Maalattiinhan lentokoneisiinkin suuret mustavalkoiset raidat, vaikka saksalaisten it:lle ne ovat varmasti olleet maalitaulu. Samaten edetessään Ranskaan 1940 saksalaiset kiinnittivät vaunuihinsa suuria hakaristilippuja, etteivät Stukat olisi erehtyneet maalista. Tästä on kuvia ainakin kirjassa Saksan voitto lännessä 1940.

Vietnamin sodan aikaan US Navyn ja merijalkaväen koneet ovat olleet kerrassaan sirkusmaalauksessa:


Tuohon verrattuna se Drakenin iso kokardi on suorastaan hillitty. Sama tyyli oli käytössä ympäri maailman.
Taisi olla niin, että within visual range -taistelussa kokardin koko oli tärkeä, ettei ammu omia, mutta beyond visual range -taistelussa taas pitää minimoida näkyvyys, joten pienet ja värittömät kokardit (ainakin USA:lla) ja johtuisiko samasta syystä koneiden värin muuttaminen maastokuviosta harmaaksi?
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Noilla jenkkien suurilla tähdillä on voinut muuten olla merkitystä IFF:n kannalta. Maalattiinhan lentokoneisiinkin suuret mustavalkoiset raidat, vaikka saksalaisten it:lle ne ovat varmasti olleet maalitaulu. Samaten edetessään Ranskaan 1940 saksalaiset kiinnittivät vaunuihinsa suuria hakaristilippuja, etteivät Stukat olisi erehtyneet maalista. Tästä on kuvia ainakin kirjassa Saksan voitto lännessä 1940.
Puhumattakaan niistä sotasaalis T-34:sta. Niiden tapauksessa tuo hakaristi on selviö.
 

Erik

Kersantti
Maailmansodissa lentokoneiden suojavärityksen tehtävä oli suojata konetta sekä ilmassa että maassa. Siksi monilla mailla siiven yläpinnan tunnukset olivat rungon ja siipien alapintojen merkintöjä pienemmät, haaleammat tai saattoivat jopa puuttua kokonaan(usein Neuvostoliiton koneissa). Sodan alussa Saksalla keltaiset omakonetunnusraidat- ja nokat sekä palkkiristit olivat kookkaat ja näkyvät, ja ne siitä sodan ja ilmasotatilanteen kehittyessä sitten pienentyivät, himmenivät, siirtyivät ilmatorjunnan omakonetunnistusta varten alapinnoille ja lopulta liki katosivat. Aivan lopussa Luftwaffe värjäsi joidenkin (Me 262) kentänsuojayksiköiden hävittäjien pohjat punaisiksi valkoisin raidoin. Liittoutuneilla kehitys oli ymmärrettävästi päinvastainen ja sodan loppua kohti amerikkalaiset tiputtivat maalit pois liki kokonaan, britit suurensivat tunnuksia, molemmat käyttivät invaasioraitoja ja jopa NL siirtyi värikkäämpiin koneisiin käyttäen mm Kaartin yksiköissä kauttaaltaan oransseja hävittäjiä ja maataistelukoneissa täysin valkoisia johtokoneita avittamaan muodostelmalentoa.

Vaikka värikkäät tunnukset voivat tehdä koneista helpompia nähdä maata tai taivasta vasten, ei tähtäystä avittamaan niistä kuitenkaan ole, ilmassa kun ammutaan joko enempi vähempi takaa tai sitten reilulla ennakolla.
 

Liitteet

Samovarius

Kapteeni
Lahjoittaja
Taisi olla niin, että within visual range -taistelussa kokardin koko oli tärkeä, ettei ammu omia, mutta beyond visual range -taistelussa taas pitää minimoida näkyvyys, joten pienet ja värittömät kokardit (ainakin USA:lla) ja johtuisiko samasta syystä koneiden värin muuttaminen maastokuviosta harmaaksi?
Vähän epäilen kun USAF käytti samaan aikaan full metal naamiomaalausta:



USAF vaihtoi tuosta naamiomaalauksesta harmaaseen vasta kylmän sodan päätyttyä. Veikkaisin rohkeasti, että ilmavoimien doktriinia muutettiin, kun NL:n muhkea ilma-armada mureni.

Erikoisena yksityiskohtana muuten kuvassa ilmaherruusvariantti F-4D pommikuormassa! USAF:n naamiomaalausta selittäneekin osaltaan tämä ilmasta maahan -tehtävä, mihin varauduttiin tilassa, missä ilmaherruus ei ole omissa käsissä. Vietnamin MiGit olivat maalaamattomia, kirkasta alumiinia, mikä on varmasti tehnyt WVR-tunnistamisesta helppoa. Samaten Phantomien ankara kömytys keskitehoalueella ja sen yläpuolella.

Toinen erikoinen juttu on ollut tuo tapa maalata nokkakartio mustaksi, mitä noudatettiin vähän ympäri maailmaa aina 80-luvulle saakka. Mitään selitystä en ole sille keksinyt. Ehkä sillä oltiin haluttu kaartotaistelukoulutuksessa käyttää osoittamaan koneen kulkusuuntaa nopealla vilauksella, mutta sitä käytettiin myös rintamaoloissa ja kömy puhalsi pyrstöt yhtä mustiksi, kuten tästä F-4M:stä näkyy:



(Tässä kuvassa ollaan sitten aidosti multirole! Mutta missä on yksi pommi? Myöskään RAF:n kokardeissa ei ole tietoakaan low visibilitystä)
 

Erik

Kersantti
Nokkakartio tutkan alla on lasikuitua tai komposiittia, ja vanhoissa koneissa päällä on paksu maalikerros suojaamassa säältä ja iskemiltä. Musta imee kaikenlaista säteilyä parhaiten ja sitä käytettiin kunnes kehitettiin muun värisiä maaleja jotka eivät heijasta tutkasäteilyä takaisin kohti antennia.
 

Patu

Kapteeni
Lahjoittaja
Musta imee kaikenlaista säteilyä parhaiten ja sitä käytettiin kunnes kehitettiin muun värisiä maaleja jotka eivät heijasta tutkasäteilyä takaisin kohti antennia.
Maalaisjärjellä ajateltuna tutkaradomi maalataan nimenomaan maalilla, joka imee säteilyä mahdollisimman vähän.
 

Erik

Kersantti
Maalaisjärjellä ajateltuna tutkaradomi maalataan nimenomaan maalilla, joka imee säteilyä mahdollisimman vähän.
Kyllä. Mutta vaaleiden maalien takaisinheijastumat heti antennin vierestä häiritsivät tutkaa ja saattoivat kai jopa rikkoa sen. Säteilyä imevä suoja on parempi kuin sekä ulos että sisälle heijastava... En tiedä tarkalleen miksi näin, en ole kemisti tai tiedä muutenkaan maaleista mitään. Reittikoneiden säätutkien suojat oli samalla tavalla pitkään mustia.
 

Samovarius

Kapteeni
Lahjoittaja
Syynä lienee mustan kappaleen säteily. Musta kappale ei heijasta valoa ja valkoinen heijastaa kaikki valon aallonpituudet. Radioaallot ovat vain korkeampitaajuuksisia fotoneja kuin valo. Heijastuminen tunnetaan nimellä albedo.

Enpä ollut tullut ajatelleeksi asiaa tältä kannalta. Pidin jotenkin itsestäänselvänä, että kusilaitu olisi radioaalloille läpinäkyvää eikä pinnan värillä olisi merkitystä. Nykyään ei ilmeisesti olekaan, kun koneet tuppaavat olemaan umpiharmaita ja itäblokissa käytetään usien valkoisia nokkakartioita:

 

Passi

Kenraali
Vanhasta uutisesta bongasin.



Näköjään rajan käytössä olleella vanhan lentoasema 6 esikuntarakennuksen aulassa on säästynyt ilmavoimien merkki.

Screenshot_20190813-225230__01.jpg


Rajavartioston vanhoista funkkisrakennuksista on tulossa ongelma – myyntiaikeita torppaa näköyhteys erikoisjoukkojen koulutusalueelle
https://yle.fi/uutiset/3-10357848






Jos jotain kiinnostaa immolan rakennus historia ja nykytilanne niin tässä 100 sivua luettavaa.
Omasta mielestä mielenkiintoinen PDF.
https://www.senaatti.fi/app/uploads/2017/05/5406-2016_Manark_Imatra_Immola.pdf&ved=2ahUKEwjG_PO_zIDkAhXly6YKHREcCtAQFjACegQIBRAB&usg=AOvVaw1w3MQpYeE1rTkqTPXciWU3&cshid=1565726596984
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Vanhasta uutisesta bongasin.



Näköjään rajan käytössä olleella vanhan lentoasema 6 esikuntarakennuksen aulassa on säästynyt ilmavoimien merkki.

View attachment 32003


Rajavartioston vanhoista funkkisrakennuksista on tulossa ongelma – myyntiaikeita torppaa näköyhteys erikoisjoukkojen koulutusalueelle
https://yle.fi/uutiset/3-10357848






Jos jotain kiinnostaa immolan rakennus historia ja nykytilanne niin tässä 100 sivua luettavaa.
Omasta mielestä mielenkiintoinen PDF.
https://www.senaatti.fi/app/uploads/2017/05/5406-2016_Manark_Imatra_Immola.pdf&ved=2ahUKEwjG_PO_zIDkAhXly6YKHREcCtAQFjACegQIBRAB&usg=AOvVaw1w3MQpYeE1rTkqTPXciWU3&cshid=1565726596984
Immola on vanha ilmavoimien lentotukikohta. Jatkosodan jälkeen itäraja siirtyi muutaman kilometrin päähän ja RVL tarvitsi kasarmeja, joten ihan loogisesti varuskunta annettiin Rajavartiolaitoksen käyttöön. Raja on kyllä halunnut kunnioittaa alueen historiaa ja mitään sensurointeja ei ole tehty. Eikä varmaan tulla tekemäänkään.
 
Top