Näin EU:ssa.

Mikä on EU:n tosiasiallinen turvallisuuspoliittinen vaikutus Suomelle? Toisinaan EU:ta kuulee kehuttavan siksi, että se tavallaan integroi Suomen länteen, joka tekee Suomesta vähemmän houkuttelevan kohteen sotilaallista hyökkäystä ajatellen. Itse suhtaudun unioniin kriittisesti: nämä holhoavat säädökset eivät ole hyväksi Suomelle. Lisäksi yhteisvaluuttaan Suomen ei olisi tullut missään nimessä liittyä (oikeastaan enemmän taidan euroa kuin unionia kritisoida). Sitä en kuitenkaan osaa sanoa tulisiko Suomen pyrkiä eroamaan unionista, ihan niin kriittinen en taida olla. Vielä?


Äänestin aikoinaan EU:hun liittymisen puolesta. Nykyään pidän EU:hun liittymistä virheenä. Meidän pitäisi elää kuten Norja: poissa EU:sta, oma valuutta ja olla NATO:n jäsen (=ajoissa liitytty, ei nyt).

Eurosta ei minulta kysytty. Olisin äänestänyt vastaan, koska kansantaloustiedettä lukeneena siitä mielestäni jotain ymmärränkin. Euro oli valuvikainen jo startissa ja nykyään vielä enemmän sitä. Eurosta ei oikeasti hyödy muut kuin Saksa. Siksi se vielä valuuttana pystyssä onkin. Suomen olisi ollut fiksumpaa laittaa yhteisvaluutta vaikka Ruotsin kanssa pystyyn, jos oma markka ei olisi riittänyt. Ruotsin kansantalous on samanlainen kuin omamme, tällöin valuuttakurssi ja korkopolitiikka konjuktuurien tahdissa käy synkronissa kansantalouden kanssa. Näin ei asiat eurossa ole.

Miksi vastustan EU:ta on sen jumalaton epädemokraattisuus. Sieltä tulee jotain ihme lakeja jatkuvalla syötöllä, jotka vaikuttavat elämäämme. Kuka ne lait siellä valmistelee ja millä mandaatilla?? Nyt käsi pystyyn hep ja vastaamaan, jos joku tietää vastauksen tohon.

Silloin kun lait vielä tehtiin Suomessa yksinomaan, niin tiesi, että on kasa kansanedustajia. Kannattaa olla yhteyksissä heihin, jos haluaa tuoda näkökantoja esiin lakien vaikutuksesta. Tai jos haluaa muutoksia.

Mutta nyt on joku hiton EUvostoliitto josta ei sikakaan tiedä mitenkä siellä päätösprosessit toimivat. MEPeillä ei tunnu olevan mitään valtaa. Ei ainakana näin pienen maan mepeillä. Isot firmat pystyvät rahalla lobbaamaan ammattilobbareiden kautta itselleen edullisia direktiivejä.

EU on aivan helvetin epädemokraattinen rakennelma. Ei tämän pitänyt näin mennä.
 
Eurosta ei minulta kysytty. Olisin äänestänyt vastaan, koska kansantaloustiedettä lukeneena siitä mielestäni jotain ymmärränkin. Euro oli valuvikainen jo startissa ja nykyään vielä enemmän sitä. Eurosta ei oikeasti hyödy muut kuin Saksa. Siksi se vielä valuuttana pystyssä onkin. Suomen olisi ollut fiksumpaa laittaa yhteisvaluutta vaikka Ruotsin kanssa pystyyn, jos oma markka ei olisi riittänyt. Ruotsin kansantalous on samanlainen kuin omamme, tällöin valuuttakurssi ja korkopolitiikka konjuktuurien tahdissa käy synkronissa kansantalouden kanssa.

Vaikka en sotilaallisesti ymmärrä (kaikkia) aivoituksiasi, myönnän tämän asian olevan aika pitkälle juuri näin. Yhteisvaluuttakokeilut eivät ole onnistuneet oikein missään, jos alueet ovat sosioekonomisesti täysin erilaisia.
 
Äänestin aikoinaan EU:hun liittymisen puolesta. Nykyään pidän EU:hun liittymistä virheenä. Meidän pitäisi elää kuten Norja: poissa EU:sta, oma valuutta ja olla NATO:n jäsen (=ajoissa liitytty, ei nyt).

Henk.koht muistan vielä miten kallista ruoka oli ennen EU-jäsenyyttä...pahoin pelkään että EUn ulkopuolella meillä olisi nyt Norjan hintataso ilman Norjan öljyrahaa.
 
Henk.koht muistan vielä miten kallista ruoka oli ennen EU-jäsenyyttä...pahoin pelkään että EUn ulkopuolella meillä olisi nyt Norjan hintataso ilman Norjan öljyrahaa.

Ettei vain olisi sinun omat ansiosi tässä vuosien varrella parantuneet ja siksi ruoka tuntuu "halvemmalta"?

Mielestäni se ruoka sen kalliimpaa juuri ennen ollut. Suomessa on edelleen Euroopan kalleimpiin kuuluva safka. Hieman on tullut ulkomaista kilpailua lisää (lue: Lidl), mutta ei siihen kilpailuun euroa olisi tarvittu.

No, jos koittaa jotain positiivista asiasta keksiä, niin euro toisaalta sitouttaa muita EUvostomaita puolustamaan meitä. Tässä maailmantilanteessa se lohduttaa toki hieman. Olisin silti pitänyt markan (tai Ruotsin kanssa yhteisen kronomarkin) ja liittynyt NATOon ennen vuotta 2000. EU:stakin olisi aivan hyvin voinut jättäytyä pois.
 
Ettei vain olisi sinun omat ansiosi tässä vuosien varrella parantuneet ja siksi ruoka tuntuu "halvemmalta"?

No ei. Ainakin perunat, kananmunat ja jauhot halventuivat melkolailla EU-jäsenyyden myötä. Lapsuudesta on tietysti jäänyt mieleen miten kalliita karkit olivat Suomessa. Fazerin suklaalevy maksoi kaupassa 14mk70p, eli vajaa 2.5 euroa nykyrahassa. Tämä siis 80-luvulla...Keski-Euroopan vierailu oli melkoinen shokki: tuntui että karkkirahat riittivät loputtomiin.
 
No ei. Ainakin perunat, kananmunat ja jauhot halventuivat melkolailla EU-jäsenyyden myötä. Lapsuudesta on tietysti jäänyt mieleen miten kalliita karkit olivat Suomessa. Fazerin suklaalevy maksoi kaupassa 14mk70p, eli vajaa 2.5 euroa nykyrahassa. Tämä siis 80-luvulla...Keski-Euroopan vierailu oli melkoinen shokki: tuntui että karkkirahat riittivät loputtomiin.

Kaipa niitä kaupan esteitä olisi voinut purkaa ihan ilman mitään EUvostosopimuksiakin. Vai mitä luulet? EU:ta siihen ei tarvita,että Suomi olisi poistanut tuontiruualta turhat tullit ja verot.

Eipä tuo ruuan halventuminen mitään järisyttävän radikaalia näytä olleen.

lehtinen_reaalihinta_1.png

Kuvio 1. Koko ravintoryhmän reaalihintakehitys 1994-2014 huhtikuu, 1994=100 http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/67/#sthash.YHlcFjut.dpuf


Kaikenlisäksi näyttää siltä, että tuo "EU-alennus" on kokonaan katoamassa kuten käppyrästä näkee.
 
Viimeksi muokattu:
Äänestin aikoinaan EU:hun liittymisen puolesta. Nykyään pidän EU:hun liittymistä virheenä. Meidän pitäisi elää kuten Norja: poissa EU:sta, oma valuutta ja olla NATO:n jäsen (=ajoissa liitytty, ei nyt).

Eurosta ei minulta kysytty. Olisin äänestänyt vastaan, koska kansantaloustiedettä lukeneena siitä mielestäni jotain ymmärränkin. Euro oli valuvikainen jo startissa ja nykyään vielä enemmän sitä. Eurosta ei oikeasti hyödy muut kuin Saksa. Siksi se vielä valuuttana pystyssä onkin. Suomen olisi ollut fiksumpaa laittaa yhteisvaluutta vaikka Ruotsin kanssa pystyyn, jos oma markka ei olisi riittänyt. Ruotsin kansantalous on samanlainen kuin omamme, tällöin valuuttakurssi ja korkopolitiikka konjuktuurien tahdissa käy synkronissa kansantalouden kanssa. Näin ei asiat eurossa ole.

Miksi vastustan EU:ta on sen jumalaton epädemokraattisuus. Sieltä tulee jotain ihme lakeja jatkuvalla syötöllä, jotka vaikuttavat elämäämme. Kuka ne lait siellä valmistelee ja millä mandaatilla?? Nyt käsi pystyyn hep ja vastaamaan, jos joku tietää vastauksen tohon.

Silloin kun lait vielä tehtiin Suomessa yksinomaan, niin tiesi, että on kasa kansanedustajia. Kannattaa olla yhteyksissä heihin, jos haluaa tuoda näkökantoja esiin lakien vaikutuksesta. Tai jos haluaa muutoksia.

Mutta nyt on joku hiton EUvostoliitto josta ei sikakaan tiedä mitenkä siellä päätösprosessit toimivat. MEPeillä ei tunnu olevan mitään valtaa. Ei ainakana näin pienen maan mepeillä. Isot firmat pystyvät rahalla lobbaamaan ammattilobbareiden kautta itselleen edullisia direktiivejä.

EU on aivan helvetin epädemokraattinen rakennelma. Ei tämän pitänyt näin mennä.

Virkamies ne lait valmistelee ja häntä valvoo sinun valitsemasi parlamentaarikko, eli sinun mandaatillasi, ihan niin kuin täällä kotonakin.
Täälläkin ison firman lobbari pystyy vaikuttamaan asioihin paremmin kuin pienen.
EU ei ole sen epädemokraattisempi kuin Suomi, se on vain isompi ja kauempana.
 
Äänestin aikoinaan EU:hun liittymisen puolesta. Nykyään pidän EU:hun liittymistä virheenä. Meidän pitäisi elää kuten Norja: poissa EU:sta, oma valuutta ja olla NATO:n jäsen (=ajoissa liitytty, ei nyt).

Eurosta ei minulta kysytty. Olisin äänestänyt vastaan, koska kansantaloustiedettä lukeneena siitä mielestäni jotain ymmärränkin. Euro oli valuvikainen jo startissa ja nykyään vielä enemmän sitä. Eurosta ei oikeasti hyödy muut kuin Saksa. Siksi se vielä valuuttana pystyssä onkin. Suomen olisi ollut fiksumpaa laittaa yhteisvaluutta vaikka Ruotsin kanssa pystyyn, jos oma markka ei olisi riittänyt. Ruotsin kansantalous on samanlainen kuin omamme, tällöin valuuttakurssi ja korkopolitiikka konjuktuurien tahdissa käy synkronissa kansantalouden kanssa. Näin ei asiat eurossa ole.

Miksi vastustan EU:ta on sen jumalaton epädemokraattisuus. Sieltä tulee jotain ihme lakeja jatkuvalla syötöllä, jotka vaikuttavat elämäämme. Kuka ne lait siellä valmistelee ja millä mandaatilla?? Nyt käsi pystyyn hep ja vastaamaan, jos joku tietää vastauksen tohon.

Silloin kun lait vielä tehtiin Suomessa yksinomaan, niin tiesi, että on kasa kansanedustajia. Kannattaa olla yhteyksissä heihin, jos haluaa tuoda näkökantoja esiin lakien vaikutuksesta. Tai jos haluaa muutoksia.

Mutta nyt on joku hiton EUvostoliitto josta ei sikakaan tiedä mitenkä siellä päätösprosessit toimivat. MEPeillä ei tunnu olevan mitään valtaa. Ei ainakana näin pienen maan mepeillä. Isot firmat pystyvät rahalla lobbaamaan ammattilobbareiden kautta itselleen edullisia direktiivejä.

EU on aivan helvetin epädemokraattinen rakennelma. Ei tämän pitänyt näin mennä.

Teoreettisesti kelluvat, kansalliset valuutat olisivat olleet oikea valinta. Ehkä Saksa ja Itävalta sekä mahdollisesti Benelux-maat olisivat taipuneet yhteisvaluuttaan (euroon).

Mutta millainen oli Suomen markan historia vuoden 1860 jälkeen? Hopeakanta, kultakanta, puntakanta, dollarikanta... Teoreettisesti oikeaoppista kellutusta en muista kuin muutaman vuoden (1992-96). Yli satavuotisen historian aikana poliitikot, keskuspankki tai spekulantit aina onnistuivat sorkkimaan valuutan ulkoista arvoa. Devalvaatio-inflaatio -syklit seurasivat toisiaan. Aika kultaa muistot.

Yhteisvaluutta ei ole optimaalinen joka yksilölle, yritykselle, kansantaloudelle tai edes EU:lle. Euroalueen talouden se pitää kuitenkin jotenkuten "tasapainossa" (kun toinen jalka on jäävesiämpärissä ja toinen kuumavesiämpärissä keskimäärin on sopiva jalkakylpy). Eivätkä poliitikot tai spekulantit pääse häiritsemään kellutusta.
 
Teoreettisesti oikeaoppista kellutusta en muista kuin muutaman vuoden (1992-96).

Se olikin melkoinen menestys. Olisi hienoa jos moni euron puolustaja tietäisi markan kelluneen tuona ajanjaksona. Eivät tunnu siitä tietävän, kun luulevat vaihtoehdon eurolle olevan markka jota devalvoidaan vähän väliä.
 
EU ei ole sen epädemokraattisempi kuin Suomi, se on vain isompi ja kauempana.

Kyllä se on helvetin epädemokraattinen. Kenelläkään ei ole mitään käryä siitä, mitenkä johonkin päättömäksi koettuun direktiiviin saadaan jotain järkeäkin. Ei edes ihmisillä, jotka työnsä puolesta seuraavat noita asioita.

Sieltä niitä toinen toistaan hullumpia direktiivejä vaan tupsahtelee jostain. Tavallisen ihmisen vaikutusmahdollisuudet nolla. Mikä ei ollut tilanne silloin kun lait päätettiin vielä Suomessa. Jokainen osasi kyllä soittaa kansanedustajalleen ja pitää tälle pikku ripityksen. Kun tarpeeksi moni sitä teki, oli sillä vaikutustakin. Nyt kukaan ei tunnu pystyvän tyhjästä tupsahteleville direktiiveille yhtään mitään. Niitä vain jostain tulee.... kuin Saunalahden mainoksessa senttejä satelee.

Huvittavaahan on, että osa direktiiveistä tuntuu yllättävän jopa viranomaiset "sängystä" eli niiden voimaantuloa ei olla huomattu. Yhtä-äkkiä vain hoksataan, että "voi jumpe, totakin direktiiviä pitää ruveta noudattamaan ja hikihatussa säädetään kansallinen laki sitten asiasta.

Esim. EUvostoliiton energiatehokkuusdirektiivi on yksi esimerkki tämmöisestä määräyshimmelistä. Kesällä selvitettiin oikein kansanedustajien voimin, että voiko kansallista lakia muuttaa järjevämmäksi energiatodistusten osalta. Sehän oli oikein 62211 äänen kansalaisaloite, joka sen lakimuutoskeskustelun aloitti. http://www.omakotiliitto.fi/kansalaisaloite

No, kansanedustajilla oli kyllä ymmärrys, että perseestähän se tämä nykyinen energiatodistuslaki on - eikä palvele oikein ketään. Aikansa kuulkaa kaffia juotiin, kokousteltiin eri toimikunnissa ja norttiakin kiskottiin kunnes joku virkamies senior kiekaisi: "NOUKKARI!"* (Olisivat kysyneet multa, olisin säästänyt heiltä viikkokaupalla aikaa kun olisin 5 minuuttissa osannut selittää, että "tsoo tsoo pojat, direktiivi jyrää teidät, ette pysty mitään" - myös Omakotiliitolta olisi säästynyt aikaa kansalaisaloitteen keräämisessä jos olisivat älynneet kysyä ihmisiltä, jotka ovat asioihin hieman perehtyneetkin)

*Noukkarihan on kuuluisa intin lapanen - joka kädessä nothing-can-you-do = NOUKKARI!

EUvostodirektiivi on samalainen NOUKKARI-kortonki,mutta juridisella ja demokratia tasolla: se tulee jostain ja käärii suomalaisen oman päätäntävallan johonkin mystiseen slimeen. Koska direktiivi on aina vahvempi kuin kansallinen laki, direktiivi sitoo ja hävittää kansallisen päätäntävallan asioista. Edes kansakunnan johtavat virkamiehet ja edustuslaitoksemme terävin kärki ei tiedä mistä niitä direktiivejä sinkoilee tänne. Niitä on vain noudatettava, Achtung! tai EU-tuomioistuin tulee ja rankaisee.

Tarinan loppu: kuinkas siis kävi kansalaisia syvästi kiukuttaneen energiatodistusaloitteen? No, mitään ei tapahtunut. Kuten sanoin, jossain vaiheessa pitkää kokousteluputkea joku virkamies kässäsi, että sehän on "EUVOSTODIREKTIIVI joka meitä määrää teettämään tämmöisiä energiapettereitä". Ja niinhän se onkin: EU-direktiivistä tulee puitteet sille, miltä tuon kansallisen lain - ja todistuksen - tulee näyttää. Omakotiliitto toivoi edes lain muuttamista järkevämmäksi, jos sitä ei saa romutettua täysin. Ei kuulemma käy. Direktiivi määrää, miltä sen energiapetterin pitää näyttää. Vaihtoehtoja tai omaa tulkintaa ei saa olla. Pulinat pois ja toimikaa kun Bryssä käskee!

Että onpa tosi demokraattinen järjestelmä tämä EUvostoliitto. Joka muuta väittää, ei ole oikeasti perehtynyt siihen miten homma oikeasti toimii. Tai sitten ei ole vielä napsahtanut omaan nilkkaan nämä Bryssän älyttömyydet. Antaas olla vaan, kyllä sieltä Brysselistä tulee vielä lisää direktiivejä. Joku niistä napsuu vielä täällä olevien EU-fanittajienkin nilkkaan. Siinä vaiheessa kun ihmettelette, että "nothing-can-do" eli noukkari - ette tiedä mistä direktiivi tuli, ja mitenkä sitä saisi muutettu - Helsingistä ette apua saa koska direktiivi jyrää kansallisen lain - niin siinähän olette ihmeissänne! Toivottavasti muistatte siinä noukkari-vitutuksessanne, että vielä syksyllä 2014 olitte MP-palstalla kehumassa EU demokratiaa!

Kuten aiemmin kerroin, en ole mikään persu ja EU-vastustajajäärä. Äänestin aikoinani EU-liittymisen puolesta. Valitettavasti. Sanon "valitettavasti", koska silloin luulin äänestäväni fiksusti. Nyt kun olen nähnyt mitenkä EU toimii, niin sehän on helvetin epädemokraattinen systeemi. Tosi taitavasti se kyllä on tehty!

Koko EU:n kansalaisista on anastettu demokraattinen asioihin vaikuttamismahdollisuus ja se päätäntävalta on siirretty pois poliittista vastuuta kantavilta tahoilta. Ei ne MEPit - jotka valitaan vaaleilla - juuri mitään siellä Bryssälässä päätä. En tiedä mistä ne direktiivit sinkoilee tänne - iilmeisesti nää komissaarit ja muut sisäpiirin jäsenet niitä tehtailee. Ja virkamiehet. Kovalla palkalla. Eli selvennökseksi: komissaarit (kuten Jykä Katainen), sisäpiiriläiset ja virkamiehet eivät kukaan ole kansalaisten vaaleilla tehtäviinsä valitsemia. He eivät saa kenkää vaikka tekisivät miten ihmeellisiä lakeja tahansa. Näinhän tämä asia ei pitäisi olla.

Nyt hyvin pieni klikki Euroopassa käyttää koko mantereen kokoista päätäntävaltaa. Ilmeisesti se on nämä isot korporaatiot, esim. saksalaisyhtiöt jotka tästä touhusta hyötyy ja helvetisti hyötyykin. Niillä riittää tietämys + voimavarat voidella tietty ydinklikki, niin että saa jyrättyä läpi mieleisiä lakeja.

Esim. direktiivejä sopivasti rukkailemallahan voi edistää Iso Bisnestä. Esimerkkinä vaikkapa tämä suhteellisen tarpeeton rakennusmateriaalidirektiivi. Sillä ajetaan pois pienyrittäjät rakennusmateriaalisektorilta. Iskee muuten lujaa moniin suomalaisiin pienyrittäjiin. Suosii isoja, kuten joku Saint-Gobain jne.

Ei niistä rakennusmateriaaleista yhtään sen parempia ole tullut, että niistä tuo määräyshimmeli annettiin. Sillä tolkuttomalla byrokratialla vaan tahallaan ajettiin pienyrittäjät pois alalta. Lue: suomalaiset, ruotsalaiset, virolaiset, romanialaiset jne Monet pienet pois alalta, jotta ranskalais-saksalais-englantinlainen Isoraha voisi jyllätä.

Odottakaa jatkossakin vain idioottimääräyksiä Bryssälästä. Esim. suomalaismaidon tuotannonhan vois vaikka kieltää, niin sais joku saku nekin markkinat Esim. näin se käy: On kuulemma väärän makuista suomalaismansikin maito. Määritellään vaan speksit Bryssälässä sillee, että sakumaito on sitä Erste Klassia. Muut on paskaa tai ei saa myydä. Jep jep. Direktiivi voimaan vaan ja kaikki suomalaiset maidontuottajat hetken päästä työttöminä. Kukaan ei tiedä paskaakaan mitenkä sen maitodirektiivin saa torpattua.Sen takana kun istuu epädemokraattinen hyvävelikerho, komissaarit kuten vanhassa Neuvostoliitossa konsanaan.

Ja me vielä ihmetellään kun meidän talous ei muuta kuin sakkaa, ihmiset on kohta 40% työttöminä ja sikahorsteilla Saksassa pyyhkii paremmin kuin koskaan? Jawohl, sanon minä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se on helvetin epädemokraattinen. Kenelläkään ei ole mitään käryä siitä, mitenkä johonkin päättömäksi koettuun direktiiviin saadaan jotain järkeäkin. Ei edes ihmisillä, jotka työnsä puolesta seuraavat noita asioita.

Sieltä niitä toinen toistaan hullumpia direktiivejä vaan tupsahtelee jostain. Tavallisen ihmisen vaikutusmahdollisuudet nolla. Mikä ei ollut tilanne silloin kun lait päätettiin vielä Suomessa. Jokainen osasi kyllä soittaa kansanedustajalleen ja pitää tälle pikku ripityksen. Kun tarpeeksi moni sitä teki, oli sillä vaikutustakin. Nyt kukaan ei tunnu pystyvän tyhjästä tupsahteleville direktiiveille yhtään mitään. Niitä vain jostain tulee.... kuin Saunalahden mainoksessa senttejä satelee.

Huvittavaahan on, että osa direktiiveistä tuntuu yllättävän jopa viranomaiset "sängystä" eli niiden voimaantuloa ei olla huomattu. Yhtä-äkkiä vain hoksataan, että "voi jumpe, totakin direktiiviä pitää ruveta noudattamaan ja hikihatussa säädetään kansallinen laki sitten asiasta.

Esim. EUvostoliiton energiatehokkuusdirektiivi on yksi esimerkki tämmöisestä määräyshimmelistä. Kesällä selvitettiin oikein kansanedustajien voimin, että voiko kansallista lakia muuttaa järjevämmäksi energiatodistusten osalta. Sehän oli oikein 62211 äänen kansalaisaloite, joka sen lakimuutoskeskustelun aloitti. http://www.omakotiliitto.fi/kansalaisaloite

No, kansanedustajilla oli kyllä ymmärrys, että perseestähän se tämä nykyinen energiatodistuslaki on - eikä palvele oikein ketään. Aikansa kuulkaa kaffia juotiin, kokousteltiin eri toimikunnissa ja norttiakin kiskottiin kunnes joku virkamies senior kiekaisi: "NOUKKARI!"* (Olisivat kysyneet multa, olisin säästänyt heiltä viikkokaupalla aikaa kun olisin 5 minuuttissa osannut selittää, että "tsoo tsoo pojat, direktiivi jyrää teidät, ette pysty mitään" - myös Omakotiliitolta olisi säästynyt aikaa kansalaisaloitteen keräämisessä jos olisivat älynneet kysyä ihmisiltä, jotka ovat asioihin hieman perehtyneetkin)

*Noukkarihan on kuuluisa intin lapanen - joka kädessä nothing-can-you-do = NOUKKARI!

EUvostodirektiivi on samalainen NOUKKARI-kortonki,mutta juridisella ja demokratia tasolla: se tulee jostain ja käärii suomalaisen oman päätäntävallan johonkin mystiseen slimeen. Koska direktiivi on aina vahvempi kuin kansallinen laki, direktiivi sitoo ja hävittää kansallisen päätäntävallan asioista. Edes kansakunnan johtavat virkamiehet ja edustuslaitoksemme terävin kärki ei tiedä mistä niitä direktiivejä sinkoilee tänne. Niitä on vain noudatettava, Achtung! tai EU-tuomioistuin tulee ja rankaisee.

Tarinan loppu: kuinkas siis kävi kansalaisia syvästi kiukuttaneen energiatodistusaloitteen? No, mitään ei tapahtunut. Kuten sanoin, jossain vaiheessa pitkää kokousteluputkea joku virkamies kässäsi, että sehän on "EUVOSTODIREKTIIVI joka meitä määrää teettämään tämmöisiä energiapettereitä". Ja niinhän se onkin: EU-direktiivistä tulee puitteet sille, miltä tuon kansallisen lain - ja todistuksen - tulee näyttää. Omakotiliitto toivoi edes lain muuttamista järkevämmäksi, jos sitä ei saa romutettua täysin. Ei kuulemma käy. Direktiivi määrää, miltä sen energiapetterin pitää näyttää. Vaihtoehtoja tai omaa tulkintaa ei saa olla. Pulinat pois ja toimikaa kun Bryssä käskee!

Että onpa tosi demokraattinen järjestelmä tämä EUvostoliitto. Joka muuta väittää, ei ole oikeasti perehtynyt siihen miten homma oikeasti toimii. Tai sitten ei ole vielä napsahtanut omaan nilkkaan nämä Bryssän älyttömyydet. Antaas olla vaan, kyllä sieltä Brysselistä tulee vielä lisää direktiivejä. Joku niistä napsuu vielä täällä olevien EU-fanittajienkin nilkkaan. Siinä vaiheessa kun ihmettelette, että "nothing-can-do" eli noukkari - ette tiedä mistä direktiivi tuli, ja mitenkä sitä saisi muutettu - Helsingistä ette apua saa koska direktiivi jyrää kansallisen lain - niin siinähän olette ihmeissänne! Toivottavasti muistatte siinä noukkari-vitutuksessanne, että vielä syksyllä 2014 olitte MP-palstalla kehumassa EU demokratiaa!

Kuten aiemmin kerroin, en ole mikään persu ja EU-vastustajajäärä. Äänestin aikoinani EU-liittymisen puolesta. Valitettavasti. Sanon "valitettavasti", koska silloin luulin äänestäväni fiksusti. Nyt kun olen nähnyt mitenkä EU toimii, niin sehän on helvetin epädemokraattinen systeemi. Tosi taitavasti se kyllä on tehty!

Koko EU:n kansalaisista on anastettu demokraattinen asioihin vaikuttamismahdollisuus ja se päätäntävalta on siirretty pois poliittista vastuuta kantavilta tahoilta. Ei ne MEPit - jotka valitaan vaaleilla - juuri mitään siellä Bryssälässä päätä. En tiedä mistä ne direktiivit sinkoilee tänne - iilmeisesti nää komissaarit ja muut sisäpiirin jäsenet niitä tehtailee. Ja virkamiehet. Kovalla palkalla. Eli selvennökseksi: komissaarit (kuten Jykä Katainen), sisäpiiriläiset ja virkamiehet eivät kukaan ole kansalaisten vaaleilla tehtäviinsä valitsemia. He eivät saa kenkää vaikka tekisivät miten ihmeellisiä lakeja tahansa. Näinhän tämä asia ei pitäisi olla.

Nyt hyvin pieni klikki Euroopassa käyttää koko mantereen kokoista päätäntävaltaa. Ilmeisesti se on nämä isot korporaatiot, esim. saksalaisyhtiöt jotka tästä touhusta hyötyy ja helvetisti hyötyykin. Niillä riittää tietämys + voimavarat voidella tietty ydinklikki, niin että saa jyrättyä läpi mieleisiä lakeja.

Esim. direktiivejä sopivasti rukkailemallahan voi edistää Iso Bisnestä. Esimerkkinä vaikkapa tämä suhteellisen tarpeeton rakennusmateriaalidirektiivi. Sillä ajetaan pois pienyrittäjät rakennusmateriaalisektorilta. Iskee muuten lujaa moniin suomalaisiin pienyrittäjiin. Suosii isoja, kuten joku Saint-Gobain jne.

Ei niistä rakennusmateriaaleista yhtään sen parempia ole tullut, että niistä tuo määräyshimmeli annettiin. Sillä tolkuttomalla byrokratialla vaan tahallaan ajettiin pienyrittäjät pois alalta. Lue: suomalaiset, ruotsalaiset, virolaiset, romanialaiset jne Monet pienet pois alalta, jotta ranskalais-saksalais-englantinlainen Isoraha voisi jyllätä.

Odottakaa jatkossakin vain idioottimääräyksiä Bryssälästä. Esim. suomalaismaidon tuotannonhan vois vaikka kieltää, niin sais joku saku nekin markkinat Esim. näin se käy: On kuulemma väärän makuista suomalaismansikin maito. Määritellään vaan speksit Bryssälässä sillee, että sakumaito on sitä Erste Klassia. Muut on paskaa tai ei saa myydä. Jep jep. Direktiivi voimaan vaan ja kaikki suomalaiset maidontuottajat hetken päästä työttöminä. Kukaan ei tiedä paskaakaan mitenkä sen maitodirektiivin saa torpattua.Sen takana kun istuu epädemokraattinen hyvävelikerho, komissaarit kuten vanhassa Neuvostoliitossa konsanaan.

Ja me vielä ihmetellään kun meidän talous ei muuta kuin sakkaa, ihmiset on kohta 40% työttöminä ja sikahorsteilla Saksassa pyyhkii paremmin kuin koskaan? Jawohl, sanon minä.

EU:n demokratiavajeesta on puhuttu pitkään. Voiko valtioliitto olla demokraattinen? Isot vie, pienet vikisee.

F-sanaa ei saa mainita. Liittovaltiokehitys on pahasta.

Kaksikamarinen parlamentti?
 
Kyllä se on helvetin epädemokraattinen. Kenelläkään ei ole mitään käryä siitä, mitenkä johonkin päättömäksi koettuun direktiiviin saadaan jotain järkeäkin. Ei edes ihmisillä, jotka työnsä puolesta seuraavat noita asioita.

Sieltä niitä toinen toistaan hullumpia direktiivejä vaan tupsahtelee jostain. Tavallisen ihmisen vaikutusmahdollisuudet nolla. Mikä ei ollut tilanne silloin kun lait päätettiin vielä Suomessa. Jokainen osasi kyllä soittaa kansanedustajalleen ja pitää tälle pikku ripityksen. Kun tarpeeksi moni sitä teki, oli sillä vaikutustakin. Nyt kukaan ei tunnu pystyvän tyhjästä tupsahteleville direktiiveille yhtään mitään. Niitä vain jostain tulee.... kuin Saunalahden mainoksessa senttejä satelee.

Huvittavaahan on, että osa direktiiveistä tuntuu yllättävän jopa viranomaiset "sängystä" eli niiden voimaantuloa ei olla huomattu. Yhtä-äkkiä vain hoksataan, että "voi jumpe, totakin direktiiviä pitää ruveta noudattamaan ja hikihatussa säädetään kansallinen laki sitten asiasta.

Esim. EUvostoliiton energiatehokkuusdirektiivi on yksi esimerkki tämmöisestä määräyshimmelistä. Kesällä selvitettiin oikein kansanedustajien voimin, että voiko kansallista lakia muuttaa järjevämmäksi energiatodistusten osalta. Sehän oli oikein 62211 äänen kansalaisaloite, joka sen lakimuutoskeskustelun aloitti. http://www.omakotiliitto.fi/kansalaisaloite

No, kansanedustajilla oli kyllä ymmärrys, että perseestähän se tämä nykyinen energiatodistuslaki on - eikä palvele oikein ketään. Aikansa kuulkaa kaffia juotiin, kokousteltiin eri toimikunnissa ja norttiakin kiskottiin kunnes joku virkamies senior kiekaisi: "NOUKKARI!"* (Olisivat kysyneet multa, olisin säästänyt heiltä viikkokaupalla aikaa kun olisin 5 minuuttissa osannut selittää, että "tsoo tsoo pojat, direktiivi jyrää teidät, ette pysty mitään" - myös Omakotiliitolta olisi säästynyt aikaa kansalaisaloitteen keräämisessä jos olisivat älynneet kysyä ihmisiltä, jotka ovat asioihin hieman perehtyneetkin)

*Noukkarihan on kuuluisa intin lapanen - joka kädessä nothing-can-you-do = NOUKKARI!

EUvostodirektiivi on samalainen NOUKKARI-kortonki,mutta juridisella ja demokratia tasolla: se tulee jostain ja käärii suomalaisen oman päätäntävallan johonkin mystiseen slimeen. Koska direktiivi on aina vahvempi kuin kansallinen laki, direktiivi sitoo ja hävittää kansallisen päätäntävallan asioista. Edes kansakunnan johtavat virkamiehet ja edustuslaitoksemme terävin kärki ei tiedä mistä niitä direktiivejä sinkoilee tänne. Niitä on vain noudatettava, Achtung! tai EU-tuomioistuin tulee ja rankaisee.

Tarinan loppu: kuinkas siis kävi kansalaisia syvästi kiukuttaneen energiatodistusaloitteen? No, mitään ei tapahtunut. Kuten sanoin, jossain vaiheessa pitkää kokousteluputkea joku virkamies kässäsi, että sehän on "EUVOSTODIREKTIIVI joka meitä määrää teettämään tämmöisiä energiapettereitä". Ja niinhän se onkin: EU-direktiivistä tulee puitteet sille, miltä tuon kansallisen lain - ja todistuksen - tulee näyttää. Omakotiliitto toivoi edes lain muuttamista järkevämmäksi, jos sitä ei saa romutettua täysin. Ei kuulemma käy. Direktiivi määrää, miltä sen energiapetterin pitää näyttää. Vaihtoehtoja tai omaa tulkintaa ei saa olla. Pulinat pois ja toimikaa kun Bryssä käskee!

Että onpa tosi demokraattinen järjestelmä tämä EUvostoliitto. Joka muuta väittää, ei ole oikeasti perehtynyt siihen miten homma oikeasti toimii. Tai sitten ei ole vielä napsahtanut omaan nilkkaan nämä Bryssän älyttömyydet. Antaas olla vaan, kyllä sieltä Brysselistä tulee vielä lisää direktiivejä. Joku niistä napsuu vielä täällä olevien EU-fanittajienkin nilkkaan. Siinä vaiheessa kun ihmettelette, että "nothing-can-do" eli noukkari - ette tiedä mistä direktiivi tuli, ja mitenkä sitä saisi muutettu - Helsingistä ette apua saa koska direktiivi jyrää kansallisen lain - niin siinähän olette ihmeissänne! Toivottavasti muistatte siinä noukkari-vitutuksessanne, että vielä syksyllä 2014 olitte MP-palstalla kehumassa EU demokratiaa!

Kuten aiemmin kerroin, en ole mikään persu ja EU-vastustajajäärä. Äänestin aikoinani EU-liittymisen puolesta. Valitettavasti. Sanon "valitettavasti", koska silloin luulin äänestäväni fiksusti. Nyt kun olen nähnyt mitenkä EU toimii, niin sehän on helvetin epädemokraattinen systeemi. Tosi taitavasti se kyllä on tehty!

Koko EU:n kansalaisista on anastettu demokraattinen asioihin vaikuttamismahdollisuus ja se päätäntävalta on siirretty pois poliittista vastuuta kantavilta tahoilta. Ei ne MEPit - jotka valitaan vaaleilla - juuri mitään siellä Bryssälässä päätä. En tiedä mistä ne direktiivit sinkoilee tänne - iilmeisesti nää komissaarit ja muut sisäpiirin jäsenet niitä tehtailee. Ja virkamiehet. Kovalla palkalla. Eli selvennökseksi: komissaarit (kuten Jykä Katainen), sisäpiiriläiset ja virkamiehet eivät kukaan ole kansalaisten vaaleilla tehtäviinsä valitsemia. He eivät saa kenkää vaikka tekisivät miten ihmeellisiä lakeja tahansa. Näinhän tämä asia ei pitäisi olla.

Nyt hyvin pieni klikki Euroopassa käyttää koko mantereen kokoista päätäntävaltaa. Ilmeisesti se on nämä isot korporaatiot, esim. saksalaisyhtiöt jotka tästä touhusta hyötyy ja helvetisti hyötyykin. Niillä riittää tietämys + voimavarat voidella tietty ydinklikki, niin että saa jyrättyä läpi mieleisiä lakeja.

Esim. direktiivejä sopivasti rukkailemallahan voi edistää Iso Bisnestä. Esimerkkinä vaikkapa tämä suhteellisen tarpeeton rakennusmateriaalidirektiivi. Sillä ajetaan pois pienyrittäjät rakennusmateriaalisektorilta. Iskee muuten lujaa moniin suomalaisiin pienyrittäjiin. Suosii isoja, kuten joku Saint-Gobain jne.

Ei niistä rakennusmateriaaleista yhtään sen parempia ole tullut, että niistä tuo määräyshimmeli annettiin. Sillä tolkuttomalla byrokratialla vaan tahallaan ajettiin pienyrittäjät pois alalta. Lue: suomalaiset, ruotsalaiset, virolaiset, romanialaiset jne Monet pienet pois alalta, jotta ranskalais-saksalais-englantinlainen Isoraha voisi jyllätä.

Odottakaa jatkossakin vain idioottimääräyksiä Bryssälästä. Esim. suomalaismaidon tuotannonhan vois vaikka kieltää, niin sais joku saku nekin markkinat Esim. näin se käy: On kuulemma väärän makuista suomalaismansikin maito. Määritellään vaan speksit Bryssälässä sillee, että sakumaito on sitä Erste Klassia. Muut on paskaa tai ei saa myydä. Jep jep. Direktiivi voimaan vaan ja kaikki suomalaiset maidontuottajat hetken päästä työttöminä. Kukaan ei tiedä paskaakaan mitenkä sen maitodirektiivin saa torpattua.Sen takana kun istuu epädemokraattinen hyvävelikerho, komissaarit kuten vanhassa Neuvostoliitossa konsanaan.

Ja me vielä ihmetellään kun meidän talous ei muuta kuin sakkaa, ihmiset on kohta 40% työttöminä ja sikahorsteilla Saksassa pyyhkii paremmin kuin koskaan? Jawohl, sanon minä.

Kaikki nuo esittämäsi asiat voidaan väittää kotimaisesta virkakoneistosta ja päätöksenteosta.
En väitä ettet olisi ainakin osoittain oikeassa, mutta ei se kotimainen systeemi ole sen parempi.
Direktiivien osalta osa-vastuu voidaan vyöryttää kotimaisille virkamiehille, jotka eivät sovella määräyksi kuten kolleegansa monessa maassa.
 
Miksi kirjoitatte tästä aiheesta? Luuletteko että sillä on merkitystä, edes tämän lukijoiden keskuudessa tai valtakunnallisesti.
 
Kunhan keskustellaan aiheesta, onko aihe jotenkin niin delekaatti, ettei siitä saisi puhua?
Merkityksellisyydesta taas voi jokainen lukija päättää omakohtaisesti.
 
Euro kyllä voi toimia, mutta on eri asia halutaanko sille luoda toimivat olosuhteet (minä en halua): http://www.libera.fi/fi/blogi/voiko-rahaliitto-toimia-ilman-poliittista-unionia/
Hieman nimekkäämmän henkilön sanomana sama asia: http://www.nytimes.com/2014/09/08/opinion/paul-krugman-scots-what-the-heck.html?_r=0

"In short, everything that has happened in Europe since 2009 or so has demonstrated that sharing a currency without sharing a government is very dangerous. In economics jargon, fiscal and banking integration are essential elements of an optimum currency area."

Liittovaltiota kannattaville tämä on toki positiivinen juttu.
 
Milli sinne tai tänne.

Kansanedustajat järkyttyivät: Suomen EU-jäsenmaksuun tuleekin lähes 100%:n korotus
Talouselämä = http://www.talouselama.fi/uutiset/k...nmaksuun+tuleekin+lahes+100n+korotus/a2265428
julkaistu 54 min. sittenpäivitetty 53 min. sitten

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä järkyttyi kuullessaan, että Suomen nettojäsenmaksu Euroopan unionille kohoaa kuluvana vuonna noin 1 150 miljoonaan euroon. Korotus on lähes 100 prosenttia vuoden 2013 nettomaksuosuuteen verrattuna, joka oli 604 miljoonaa euroa.

"Ei ole ihme, että hallitus leikkaa lapsilisiä ja eläkeläisten etuuksia, korottaa välittömiä ja välillisiä veroja sekä käy jopa sairaiden kimppuun, jotta tällainen EU-jäsenmaksun rökälekorotus voidaan rahoittaa", ryhmä toteaa kannanotossaan.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä ehdottaa, että hallitus avaa välittömästi neuvottelut Suomen EU-jäsenmaksuosuuden alentamiseksi. "Iso-Britannia, Hollanti ja Ruotsi ovat saaneet jäsenmaksuihinsa alennuksen. Suomen hallitus ei ole koskaan tehnyt vastaavaa alennusesitystä", ryhmä muistuttaa.
 
Voisiko EU ostaa Valion voi ja juustovuoretkin?

Entäs jos Finnair menee konkkaan, lunastaako EU konkkapesän ja antaa meille uuden velattoman lentoyhtiön moderneine kalustoineen tilalle?

Ajattelinpa vain, että kun kerran sotalaivat ja Etelä-Euroopan hedelmävuoret katetaan yhteisvastuullisesti niin miksei sitten Suomelle tärkeitä asioita?
 
Back
Top