Naissotilaita evakuoidaan 3 kertaa yhtä usein kuin miehiä

Aikoinaan kilpa-ammunnassa naiset ja miehet ampuivat samasa sarjassa. Sarjat eroteltiin mm koska naiset järjestään voittivat.
Ei pidä kyllä paikkaansa. Olympialaisissa miehet ja naiset oli samoissa sarjoissa vuosina 1968 - 1980, mutta eipä niitä naisia mitalipaikoilla juurikaan ollut (ks. esim. linkit alla). Sinänsä kyllä totta että ampumaurheilu on yksi harvoista urheilulajeista missä naiset voivat olla melko tasaväkisiä miesten kanssa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_at_the_1968_Summer_Olympics
https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_at_the_1980_Summer_Olympics
 
Kyllähän naiset suoriutuvat hyvin monesta eri tehtävästä.
On tietysti tehtäviä mihin iso osa naisista ei sovellu mutta monesti niihin ei sovellu moni mieskään.
Minusta on hyvä että annetaan kaikille mahdollisuus, tosin en kannata mitää "tasa-arvo" kuntotestejä missä naisilta vaaditaan vähemmän koska sota ei tunne "reilupeli" tai "tasa-arvo"
 
http://www.westernjournalism.com/the-problems-of-women-in-combat-from-a-female-combat-vet/

Mikäli kyseinen artikkeli on tarkka, tulee naisilta kieltää sota-ajan palvelu taistelukentällä. Suomi ei tarvitse enempää sotilaita, mutta Suomi tarvitsee lisää lapsia. Suomi ei myöskään tarvitse lisää tappioita pelkän "tasa-arvon" nimissä.

Fakta: siitä ei ole mitään hyötyä että naiset käyvät armeijan tai ovat töissä. Mutta siitä on valtavasti hyötyä että lapsista huolehditaan hyvin ja väkiluku kasvaa. Mikään ei toki estä naisia käymästä armeijaa ja käymässä töissä, mutta naisia tulisi käyttää taisteluissa vain hätätilanteissa (jolloin koulutus on erittäin hyödyllistä), sillä lisää tappioita ei sodassa kaivata, ja sodan tullen yksinkertainen virtsatientulehdus voi johtaa kuolemaan, sillä hoitoa ei voida aina taata. Ja kunhan ei Suomen tulevaisuus ja lapset kärsi siitä, ei siinä ole mitään vikaa että nainen on töissä. Kunhan työuraa ja töitä ei ikinä laita perheen edelle.

Mie olen sen verran vanhanaikanen. Jo 90-luvulla puhuin tasa-arvoisesta asepalveluksesta.

Kumpikin sukupuoli suorittaa samoilla säännöillä asepalveluksen. Saatasiin ryhtiä tämänkin maan naisiin.
 
Useinhan naiset jää testeissä juuri kantamuksista alle pääsyriman. Esim kansainvälisten valmiusjoukkojen nukenkannossa ( se iso pötkylätorso). Palomiehillä taas on näitä rinnaltanostoja. LJK:ssa sama. Ei se silti tarkoita, etteikö naiselle löytyisi taistelun erityistehtäviä. Esim Mäkäräinen olisi kova luu talviseen tiedustelupartioon.

Ja suurin osa jääkäreistä ei selviä noista LJK:n testeistä
 
Vaikea tai lähes mahdoton ajatella, että esim. Ivalon rajajääkärikomppaniassa nainen selviäsi puhtain paperein koulutuksen läpi. Jos selviytyy, on kyseessä kyllä poikkeuksellinen naisyksilö, koska koulutus on niin rankka fyysisesti.
Mutta kyllähän naisille varmaan sopivia tehtäviä maanpuolustuksessa löytyy, en epäile.
Ihan ekan tulee mieleen vaikka informaatio-ja propagandasota, siinä nainen on lyömätön ja pystyy lyömään vastustajan kappaleiksi ja polkemaan suohon, kuvaannollisesti. :D

Toki Ivalonkin läpäisee aika harva suomalaisista asevelvollisista.

Kun kahtoo kuinka paljon perus prikaatissa on vain taistelua tukevia tehtäviä, niin kyllä sinne mahtuu naisia mukkaan.

Jos ei halua naisia mukkaan etulinjaan.

Ps. Olen ymmärtänyt että nykyään on kaiken maailman pilleriä jolla ne kuukautisetkin voi hypätä ylitte. Joten ei tarvii pelätä sen puolestakaan.
 
Naiset varmasti pärjäävät esim. pilotteina. Jalkaväkitouhuissa on ongelmana se nykyinen tavaran määrä, joka on kannossa. Se vaikuttaa enemmän suhteessa pienemmän massan omaavaan.

Kun pistetään päälle sen verran kamaa, että ei pääse edes ylös ilman apua, niin voi vain kuvitella, miten se vaikuttaa pienempään naiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kaveri (nainen) oli pari vuotta sitten Rajalla intissä. Naisia oli kolme siinä saapumiserässä, joista yksi suoritti koulutuksen niin että pystyttiin sijoittamaan SA-joukkoon mihin joukkoa tuotettiin. Kaksi muuta tietenkin palvelivat loppuun, muuta fyysisten ominaisuuksien takia eivät kelvanneet joukkoon.

Paljonkohan naisilla on keskeyttämis prosentti?
 
Viimeksi muokattu:
Biologiselta kannalta tarkasteltuna, en hyväksy naisten taistelutehtäviä. Koulutuksen hyväksyn, jos se auttaa selviytymisessä. Lisääntymiskykyiset naaraat ovat tärkeimpiä yksilöitä missä tahansa populaatiossa. Hedonistit (en halua lapsia) ja mahot (en voi saada lapsia) tervetuloa linjaan.
 
Minun puolestani naiset ovat tervetulleita asepalvelukseen, mutta rajoitetusti. Teknisiin aselajeihin ja muihin hyvää silmä-käsi-koordinaatiohommiin he sopivat todennäköisesti paremmin kuin miehet, mutta samaan poteroon en ottaisi, enkä edes samaan ryhmään. Jos haavoitun, niin se nainen ei minua sieltä pois raahaa. Miespuolinen taistelijapari todennäköisesti raahaisi. Tämäkin on ihan henk.koht. harjoituksissa koettu(miinus se haavoittuminen, tietysti). Minulle määrättiin yksi likkalapsi taistelijapariksi, ja tehtävänä oli evakuoida haavoittunut noin sadan metrin matkan verran, koko ajan mahdollisimman matalana pysyen. Sopivasti vielä haavoittuneeksi määrättiin sellainen kaksimetrinen, toistasataa-kiloinen karpaasi. Minä sen sitten sieltä yksin revin pois, koska naistaistelijasta ei ollut mitään apua. Hän ei saanut miestä liikahtamaankaan, vaan antoi aika nopeasti periksi ja tyytyi vain tuomaan kaikkien kolmen aseet, kun minä revin pää punaisena haavoittunutta pitkin maanpintaa. Aika hyvin puhallutti kyllä itseänikin kun maaliin pääsin.
Marsseilla yleensä suurin osa naisista tippuu kesken pois. Aika harva jaksaa loppuun asti. Ei sellainen ole taistelukykyinen enää maalialueelle saavuttaessa. Vuosi sitten vedettiin kertauksissa kuntotestinä 30km:n täyspakkausmarssi, komppanian kahdeksasta naisesta yksi käveli loppuun. Ei näin.

Rehellisyyden nimissä on silti sanottava, että pari kertaa olen törmännyt kertauksissa sellaisiin valkyrioihin, että oksat pois. Vahvoja, kovia mimmejä, jotka antaisivat kovan vastuksen kenelle vain. :salut:

Sitten on vielä nuo artikkelissa mainitut perseenjako-jutut. En ole kuullut kuin juoruja ja huhuja, joten ei siitä kummempaa, en harrasta juoruamista. Mutta jos sellaista tapahtuu, niin ei se moraalille ainakaan hyväksi ole.
 
Kun itse olin intissä niin naisten asevelvollisuudesta vasta keskusteltiin. Kertausharjoituksissa olen sitten tutustunut naissotilaisiin. Omissa tehtävissään ovat pääsääntöisesti olleet keskitason yläpuolella. En kyllä näe kauheasti järkeä siinä, että jääkärikomppaniaan sijoitettaisiin yksi nainen. Puolustusvoimat on kuitenkin iso organisaatio ja olen varma, että ammatitaitoiset sijoittajat löytävät myös päteville naisille sopivat tehtävät.

Meillä ei ollut jääkärikomppaniassa yhtään naista, mutta AUKssa oli kaksi. spolleja kumpikin ja poliisikouluun mielivät lisäpisteitä. Toinen oli jäätävän hyvän näkönen, muistan kyllä. Suunniteltiin läpällä sen vangitsemista yhdellä tiedustelukeikalla, muttei tullut sopivaa tilaisuutta :D

Ihan hyvin pärjäsivät käsittääkseni.
 
Meillä ei ollut jääkärikomppaniassa yhtään naista, mutta AUKssa oli kaksi. spolleja kumpikin ja poliisikouluun mielivät lisäpisteitä. Toinen oli jäätävän hyvän näkönen, muistan kyllä. Suunniteltiin läpällä sen vangitsemista yhdellä tiedustelukeikalla, muttei tullut sopivaa tilaisuutta :D

Ihan hyvin pärjäsivät käsittääkseni.


Jos olisitte saaneet vangittua hänet, olisitte olleet vaarassa sortua sotarikokseen. :)
 
Minä ehkä olin palveluksen kannalta 50% nainen, koska painoin tuohon aikaan vain hieman päälle 60 kg. Olihan se hyväkuntoiselle kova paikka kun päälle lyötiin yli 33% omasta painosta lisäkiloja. Ja kyllähän se oli äkkiseltään rankka paikka fysiikalle, marssimurtuma tuli joka pilasi ison osan E-kautta, kun en tajunnut pitää riittävästi vemppaa kerralla (venyi ja venyi täysi paraneminen).

Olen sanonut tämän aiemminkin, mutta iloksenne sanon sen taas: Tänään olisin kevyesti (pun intended) parempi heitinsotilas kuin silloin. Olen rohkeampi, rauhallisempi ja itsevarmempi, minulla on 15kg enemmän elopainoa ja osa siitä lienee jopa lihasta :) Jumalaton lapsilauma on tehnyt minusta sellaisen survaivorin että rankat leiriolosuhteet tuntuisivat ihan normihommalta. Jos nyt joskus tunnin pari nukkua saa ja kerran pariin vuorokauteen syödä niin kyllä mie pärjäilen :D Korkea polviasento on enemmän tuskaa kuin silloin, mutta tässä kypsässä 33v iässä aletaan olla siinä pisteessä että pieni kipu on hyvästä, tietää ainakin olevansa vielä hengissä. Ja voihan sitä kuvitella olevansa korkealuokkaisen dominan käsittelyssä, sellaisen Lucy Liun näköisen vaikka :D

Sotaan lähtiessä sanoisin siis kotiovella pienen siunauksen, että joskus pääsee hetkeksi vähän kotoa pois ;) (Taitais vaan, sviddu, aika nopeasti tulla se sota sinne kotiovelle vastaan...jos nyt Lemille muutenkaan eksyvät / pääsevät)
 
Ei pidä kyllä paikkaansa. Olympialaisissa miehet ja naiset oli samoissa sarjoissa vuosina 1968 - 1980, mutta eipä niitä naisia mitalipaikoilla juurikaan ollut (ks. esim. linkit alla). Sinänsä kyllä totta että ampumaurheilu on yksi harvoista urheilulajeista missä naiset voivat olla melko tasaväkisiä miesten kanssa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_at_the_1968_Summer_Olympics
https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_at_the_1980_Summer_Olympics

Ennen Rion kisoja kysyttiin "Miksi naiset ja miehet ampuvat eri sarjoissa", johon trap-ampuja Veronmaa vastasi seuraavaa:

"– Kiinalainen nainen (Zhang Shan) ampui olympialaisissa vuonna 1992 skeetissä ja voitti tuolloin avoimen sarjan kaikki miehet. Tämän jälkeen alkoi tulla erikseen naisten sarjoja ammuntaan. Vuonna 1996 tuli naisten kaksois-trap, "tupla", joka tosin on enää vain miehillä olympialaisissa. 2000-luvulla tulivat trap-skeet ja tupla kaikille, Veromaa avartaa." (linkki: http://yle.fi/urheilu/3-9078401 )

Samaa veikataan myös tässä HS:n artikkelissa:

"Vuonna 1976 Montrealin olympialaisissa yhdysvaltalainen nainen Margaret Murdock voitti hopeaa 50 metrin pienoiskiväärin kolmiasentokilpailussa. Kisan voittaneella yhdysvaltalaismies Lanny Basshamilla oli sama tulos kuin Murdockilla, mutta kun tuomarit syynäsivät maalitaulua tarkemmin, Basshamin todettiin olleen piirun verran tarkempi.

Naisen voittama olympiahopea oli joillekin liikaa. Wall Street Journalin mukaan lajipiireissä, etenkin Itä-Euroopassa, alettiin Montrealin jälkeen vaatia erillisiä sarjoja miehille ja naisille.

...

KIINALAISNAINEN Zhang Shan voitti skeetin olympiakultaa Barcelonassa vuonna 1992. Neljän vuoden päästä skeetissä saivat ampua vain miehet. Naisten oma sarja tuli mukaan Sydneyssä vuonna 2000.

”Silloin oli aika erikoista vekslailua näiden lajien välillä. Vaikea sitä on sanoa, mistä se johtui. En muista, että Kansainvälisen ampumaurheiluliiton tekemisiä ja motiiveja olisi sen suuremmin avattu”, Nybäck muistelee.
" (lähde: http://www.hs.fi/urheilu/art-2000002914837.html)

Voihan se olla, että 1+1 on jotain muuta - tai sitten ei ole. Muistelen Barcelonan kisojen jälkeen käydyn keskustelua siitä, miksi naiset saavat kisata samassa sarjassa miesten kanssa kun skeetin voitto meni naiselle.

vlad
 
Luin muuten Wikipediasta virheellistä tietoa, koska tosiaan vielä 1992 miehet ja naiset on ampuneet samassa sarjassa skeetiä. Ja voi olla, että tämä tappio naiselle on ns. "mennyt tunteisiin" ja aiheuttanut sarjojen eriämisen, mutta on väärin sanoa että naiset olisi järjestään voittanut olympialaiset. Mutta riittänee tästä sivujuonteesta!
 
Back
Top