Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hejsan kirjoitti:Mitä? kovaako Suomi Nasut panssaroitulla vaunulla?
JOKO kirjoitti:Kuinka olennainen juttu nasun liikkuvuuden kannalta on sen kapeus? Eikö voitaisi tehdä normaalin mallinen vaunu. Leveä vehje ilman kahta peräkkäistä pömpeliä. Kulkisi sama määrä miehiä ja olisi varmasti halvempi valmistaa.
juhapar kirjoitti:Itse en ole ollut muissa sa-telavehkeissä kuin Nasussa ja Bankussa, mutta sen voin kyllä sanoa että jos johonkin paikkaan on jollain vehkeellä mahdollista päästä, niin sinne pääsee telakuorma-autolla.
Heikkilä kirjoitti:JOKO kirjoitti:Kuinka olennainen juttu nasun liikkuvuuden kannalta on sen kapeus? Eikö voitaisi tehdä normaalin mallinen vaunu. Leveä vehje ilman kahta peräkkäistä pömpeliä. Kulkisi sama määrä miehiä ja olisi varmasti halvempi valmistaa.
Kun telan leveys on hyvin iso suhteessa vaunun leveyteen, on runko-ohjaus
paremmin toimiva ratkaisu kuin toista telaa jarruttamalla tehtävä ohjaus.
Myös venäläiset hyvin isot telakuorma-autot (Vityaz) toimivat Nasun kanssa
samalla tavalla. Se ei siis ole koosta sinänsä kiinni. Kapeammilla teloilla
on taas vaikeampi saada samaa telapainetta, ei sitä vaunun pituuttakaan
voi mielivaltaisesti kasvattaa.
JOKO kirjoitti:Tuota arvelin rakenteen syyksi.
Leveiden telojen aiheuttamaan heikkoon kääntyvyyteen ajattelin lääkkeeksi ulkoreunoiltaan paksumpaa telaa. Ajettaessa kovalla alustalla ottaisi ainoastaan telan ulkoreuna maahan. Hötöisemmällä alustalla tela vähän uppoaisi ja alkaisi ottamaan koko leveydeltä. Mahtaisiko toimia?
JOKO kirjoitti:Juutuubin videoita katsellessa on tullut mieleen myös idea kahden moottorin käyttämisestä vaunussa. Kummallekkin telalle oma moottori. Kuvittelisin menon muuttuvan jouheammaksi, kuin nykyisellä systeemillä. Ainakin venäläisen kaluston liike näyttää kauhealta tökkimiseltä. Nykyaikaisesta henkilöauton dieselmoottori + automaattivaihde-paketista luulisi syntyvän kestävä ja edullinen voimanlähde 5-10 tonnin ajoneuvoon.
koponen kirjoitti:Tuo Singaporen vehje on luonnossa aikamoinen rohjo. Ei toki ollut vierellä Bankkua vertailukohtaina, ja taistelijoiden keskipituuskin oli paljon suomalaista turjaketta pienempi, mutta mielikuvatasolla oli "AMV-luokkaa".
Henkilöiden koko oli visuaalisen arvion perusteena. Minun silmääni näytti siis isommalta ja kömpelömmältä kuin esim. vanha Bankku. Mahtumisen suhteen ei epäilystäkään.Teräsmies kirjoitti:koponen kirjoitti:Tuo Singaporen vehje on luonnossa aikamoinen rohjo. Ei toki ollut vierellä Bankkua vertailukohtaina, ja taistelijoiden keskipituuskin oli paljon suomalaista turjaketta pienempi, mutta mielikuvatasolla oli "AMV-luokkaa".
Jos britit mahtuvat niin mikseivät suomalaiset?
Heikkilä kirjoitti:JOKO kirjoitti:Tuota arvelin rakenteen syyksi.
Leveiden telojen aiheuttamaan heikkoon kääntyvyyteen ajattelin lääkkeeksi ulkoreunoiltaan paksumpaa telaa. Ajettaessa kovalla alustalla ottaisi ainoastaan telan ulkoreuna maahan. Hötöisemmällä alustalla tela vähän uppoaisi ja alkaisi ottamaan koko leveydeltä. Mahtaisiko toimia?
Enpä oikein usko, eiköhän kaikki maasto ole tuossa mielessä 'pehmeää' tai ainakin niin epätasaista että korkeammat maastonmuodot ottaisivat sieltä täältä kiinni muuhunkin kuin telan ulkoreunaan.
JOKO kirjoitti:Juutuubin videoita katsellessa on tullut mieleen myös idea kahden moottorin käyttämisestä vaunussa. Kummallekkin telalle oma moottori. Kuvittelisin menon muuttuvan jouheammaksi, kuin nykyisellä systeemillä. Ainakin venäläisen kaluston liike näyttää kauhealta tökkimiseltä. Nykyaikaisesta henkilöauton dieselmoottori + automaattivaihde-paketista luulisi syntyvän kestävä ja edullinen voimanlähde 5-10 tonnin ajoneuvoon.
Tuollainen kahden moottorin systeemi oli siinä ihan ensimmäisessä telatraktorissa ja esim. ensimmäisen maailmansodan aikaisessa Whippet-panssarivaunussa. Sen jälkeen sitä ei ole sotakentillä nähty tietyistä käytännön syistä. Mihinkään nopeasti liikkuvaan tela-ajoneuvoon se ei sovi.
Jos pitäisi käyttää niin paljon auton osia kuin mahdollista, niin Cletrack-ohjauksesta voisi olla lähtökohdaksi. Siinä yhden moottorin tehoa jaetaan kahdelle vetopyörälle sisäkkäisten tasauspyörästöjen kautta, ja tasauspyörästöt liittyvät vetopyöriin rumpujarrujen kautta. Kääntäminen tapahtuu jarruttamalla toista puolta, jolloin tehoa välittyy enemmän vastakkaiselle puolelle ja kääntösäde riippuu jarrutusvoimasta. Jarruja käyttävät vivut voidaan yhdistää oleellisesti auton ohjauskoneistoon, joka ei tässä tapauksessa kääntele niitä olemattomia etupyöriä vaan jarruvipuja. Siinä on siis ikäänkuin auton ratti ja vetoakseli on kaksinkertaista tasauspyörästöä lukuunottamatta aika lailla takavetoisen auton taka-akselin näköinen. Tällä systeemillä amerikkalaiset muuttivat Detroitin autotuotannon syytämään Shermaneja toisessa maailmansodassa. Moottorihan voi olla kevyessä telavehkeessä aivan hyvin auton dieselmoottori joten kokonaan uudenlaisia osia ei voimansiirtoon tule montaa.
Nykyaikainen monisädeohjaus on kuitenkin kaikilta muilta ominaisuuksiltaan ylivoimaisen hyvä tuohon verrattuna, joten tuota ei sotilaspuolella enää näe.
Tela-ajoneuvojen ohjausjärjestelyistä on hyvä suomenkielinen esitys Kantakosken kirjassa 'Punaiset panssarit' jos aihe kiinnostaa enemmän.
RPG83 kirjoitti:Onko kenelläkään mitään arveluita? Jotain panssaroitua varmaan kuisteskin. Ostetaanko kymmenen kappletta CV90 Armadillo:ja? Mikä olisi ideaali vaihtoehto, entä jos rahaa olisi runsaammin?
JOKO kirjoitti:Heikkilä kirjoitti:Tuollainen kahden moottorin systeemi oli siinä ihan ensimmäisessä telatraktorissa ja esim. ensimmäisen maailmansodan aikaisessa Whippet-panssarivaunussa. Sen jälkeen sitä ei ole sotakentillä nähty tietyistä käytännön syistä. Mihinkään nopeasti liikkuvaan tela-ajoneuvoon se ei sovi.
Olet luultavasti oikeassa tuon telajutun kanssa. Asfaltilla ehkä jotenkin toimisi, mutta muualla tietysti ottaisi sieltä täältä kiinni.
Mikä aiheutti ongelmat kahden moottorin kanssa? Eikö mennyt suoraan?