Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Hmm... Ilmeisesti nyt puhutaan kuitenkin BV-206 tuoreemmista valmistuseristä koska 206 viistokeulaisia seuraajia 206S/BvS10:jä ei Norjalla ymmärtääkseni ole käytössään.
Tosin Suomen tuoreimmat Nasut on valmistettu 1992-94, joten en ihan heti mainostaisi näitä uudempina, vähemmän käytettyinä ehkä paremminkin... Tosin ei taida olla Suomessakaan tuoreemmat diesel Nasut menossa poistoon vai vain vanhemmat bensakoneelliset (1986-91), uutisessahan todetaan että korvataan "suuri osa" (ei kaikkia).
Tavaran ei pitäisi ainakaan kesken loppua jos tämä pitää paikkansa:
http://www.one35th.com/attc/bv_spec.htm
"In September 1981 the Norwegian Army ordered 220 units, followed in August 1985 by a further 2,004 Bv 206 vehicles in various configurations."
Suomihan osti Norjasta jo olikohan 2003 49kpl BV-206:sta (ilmeisesti bensakoneellisia ja varaosiksi), yhdellä foorumilla huhuttiin että hinta oli koko läjälle huimat 100 000eur... Siellä oli ilmiesesti tehty päätös poistaa bensakoneelliset ja 5-sylinteriset dieselit, 6-sylinteriset dieselit jätettiin tuolloin... Ei mitään hajua mikä on eri konevaihtoehtojen jakauma yli 2200 kokonaismäärässä...
Silloin 80-luvun lopulla, kun Suomi osti Bankkuja, niin samassa lehtijutussa (IDR) mainittiin Norjan jo hankkineen 206-mallia 2200kpl ja Ruotsin 4500kpl. Suomeen tuli tuossa vaiheessa tiettävästi 180kpl.
Vaikuttaisi siis sille, että ovat tosiaan reilustikin vanhempia, kuin nykyiset tekamme, mutta saattavat silti olla ns. tuoreempia. Erinomaisen järkevää toimintaa, jos kalut ovat kunnossa.
Pieni uhka kaiken uudistamisen päällä on, eli rahoitus. Uudistuksia tehdään rahoituksen sallimissa raameissa ja siinä voi tavoitetila lopulta jäädä hyvinkin kauaksi.