Nasu:n korvaaja

noska sen kerkesikin avaamaan. Sähköinen voimalinja, jossa teholähteenä on diesel tai turbiini lienee varsin lähitulevaisuuden tekniikkaa. On hämmästyttävän paljon selväpiirteisempi teknologiapuu kuin otto-/dieselvehkeet nykymuodoissaan. Kun akkujen ei oletetakaan toimivan ensisijaisena energian lähteenä vaan tasaajana ja hetkellisenä reservinä, on suunnittelun perusteissa paljon eväitä radikaaleihin onnistumisiin.
 
koponen kirjoitti:
noska sen kerkesikin avaamaan. Sähköinen voimalinja, jossa teholähteenä on diesel tai turbiini lienee varsin lähitulevaisuuden tekniikkaa. On hämmästyttävän paljon selväpiirteisempi teknologiapuu kuin otto-/dieselvehkeet nykymuodoissaan. Kun akkujen ei oletetakaan toimivan ensisijaisena energian lähteenä vaan tasaajana ja hetkellisenä reservinä, on suunnittelun perusteissa paljon eväitä radikaaleihin onnistumisiin.

Tuota konseptia on muuten kokeiltu ainakin kahdesti: Dr. ing h.c. Ferdinand Porsche koitti tehdä raskaan panssarivaunun tuollaisella voimansiirrolla 40-luvulla ja Hägglunds koitti tehdä samanlaisen 2000-luvulla. Porschen vaunuihin tuli Maybachin dieselkoneet ja Hägglundsin SEP putosi sekä Ruotsin puolustusvoimien projektista että Brittien FRES-hankkeesta. No, eihän kaksi epäonnistunutta toteutusta tarkoita että idea olisi huono. Ainakin ekalla kerralla se oli oikeasti aikaansa edellä, enkä tiedä kaatoiko nimenomaan tuo sähkömoottori sen Sepin. Siitä voidaan hyvinkin kuulla vielä.

Junissahan tuo dieselsähköinen voimansiirto on vanha juttu, samoin laivoissa (Väinämöinen, Ilmarinen, jäänmurtajat). Sinänsä se uusi juttu tuossa vanhan idean sovellutuksessa olisi sen panssarivaunun vaatiman tehomäärän tuottaminen siinä melko pienessä tilassa, joka sieltä vaunun konehuoneesta voidaan tarkoitukseen osoittaa. Junat ja laivathan ovat painoltaan ja sisätiloiltaan jotain muuta kuin vaunut. Toisaalta vaunujen sähköntarve tuntuu aina vaan kasvavan, joten erillisen voimakoneen pois jättäminen olisi sekin arvo sinänsä.
 
Nähtävästi ps-vaunun pitäisi vetaa mukanaan erillistä akku- ja generaattorivaunua, se voisi painaa vaikka kuusi tn. D. Siinä riittäisi toki virtasta jo moneen lähtöön.
 
Hösseli kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
Onko kenelläkään mitään arveluita? Jotain panssaroitua varmaan kuisteskin. Ostetaanko kymmenen kappletta CV90 Armadillo:ja? Mikä olisi ideaali vaihtoehto, entä jos rahaa olisi runsaammin?

Todennäköinen korvaaja on maastokuorma-auto. Kyllä kai parhaat yksilöt kuitenkin huristavat peruskorjauksen avulla vielä parikymmentä vuotta.

Kaikki missä on telat ja/tai panssaria menee osastoon märät unet, valitettavasti.

PV:llä saattaisi olla varaa hankkia muutama tuollainen Uaz Uhtish (Uhtysh), jonka listahinta näkyy olevan 1,8 miljoonaa ruplaa eli noin 43500 euroa. Paku-Uazin koria käyttävä Uzola on samanhintainen ja näkyypä tarjolla olevan myös kaksivaunuinen malli nimeltä Unzha.

http://translate.google.fi/translate?js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=ru&tl=en&u=http%3A%2F%2Fuaz-interpartner.ru%2Fuazauto-uhtish.html

Gazilla on samantapainen malli Gaz-3409, joka Tsekissä maksaa 2,4 miljoonaa korunaa = 94000 euroa.

http://eng.gazgroup.ru/buyers/special/crawler/?p=1544

PS. Ruotsi näkyy olevan hankkimassa 150 bankkua:

http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Upphandling/katry/Bandvagn%20NY/2011-02-28_360881_Tracked%20All%20Terrain%20Vehicles.pdf
 
koponen kirjoitti:
noska sen kerkesikin avaamaan. Sähköinen voimalinja, jossa teholähteenä on diesel tai turbiini lienee varsin lähitulevaisuuden tekniikkaa. On hämmästyttävän paljon selväpiirteisempi teknologiapuu kuin otto-/dieselvehkeet nykymuodoissaan. Kun akkujen ei oletetakaan toimivan ensisijaisena energian lähteenä vaan tasaajana ja hetkellisenä reservinä, on suunnittelun perusteissa paljon eväitä radikaaleihin onnistumisiin.

Pistetään nyt kunnia mihin se kuuluu. Kyllä oli tällä kertaa 3JK joka tosta diesel-sähkö järjestelmästä tällä kertaa puhui. Jos olenkin joskus aiemmin saattanut puhua siitä saksalaisten projektista modulaarisen ajoneuvon rakentamiseksi tuolla tekniikalla, mutten tässä ketjussa kuitenkaan.
 
rukkaskikka kirjoitti:
PS. Ruotsi näkyy olevan hankkimassa 150 bankkua:
Sehän tarkoittaa nykyvahvuuksilla, että siellä on lähes jka ukolla jo oma vaunu :D
 
Löysittekö muuten hintaa mistään? Olisi varmaan oivallinen peli myös erityisolosuhteissa.
 
baikal kirjoitti:
Löysittekö muuten hintaa mistään? Olisi varmaan oivallinen peli myös erityisolosuhteissa.

Tuolla panssari-Bankun hinnoittelua, 48kpl/77m€.

http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=26&pid=42422#pid42422

Eli vaikkapa Kainuun prikaatille voisi hankkia kattavasti uudet menopelit tuollaisella 550 miljoonalla Eurolla. (n.350 kpl)
 
Hande kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Löysittekö muuten hintaa mistään? Olisi varmaan oivallinen peli myös erityisolosuhteissa.

Tuolla panssari-Bankun hinnoittelua, 48kpl/77m€.

http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=26&pid=42422#pid42422

Eli vaikkapa Kainuun prikaatille voisi hankkia kattavasti uudet menopelit tuollaisella 550 miljoonalla Eurolla. (n.350 kpl)

Kerätäänkö kolehti?
 
Pullosorsa kirjoitti:
Hande kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Löysittekö muuten hintaa mistään? Olisi varmaan oivallinen peli myös erityisolosuhteissa.

Tuolla panssari-Bankun hinnoittelua, 48kpl/77m€.

http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=26&pid=42422#pid42422

Eli vaikkapa Kainuun prikaatille voisi hankkia kattavasti uudet menopelit tuollaisella 550 miljoonalla Eurolla. (n.350 kpl)

Kerätäänkö kolehti?

Näihin talkoisiin pitää kyllä saada koko kansa mukaan.
 
Aamun HS kertoo seuraavaa:

Puolustusvoimat haluaa ostaa Norjan armeijalta käytettyjä tela-ajoneuvoja. Tarkoituksena on korvata suuri osa nyt Puolustusvoimain käytössä olevista vanhenevista telakuorma-autoista.

Norjalaisten Bandvagnien osto on osa isoa, koko vuosikymmenen jatkuvaa maavoimien ajoneuvojen päivityskierrosta.

Siihen kuuluu muun muassa panssaroitujen miehistönkuljetusvaunujen Pasien ja neuvostovalmisteisten BMP-2-rynnäkkövaunujen remontti

Pasien peruskorjaus alkaa ensi vuonna. Peruskorjattavien BMP-2-vaunujen prototyypeistä on jo pyydetty tarjoukset.

Parin vuoden sisällä tehdään myös päätös siitä, mitä tehdä kymmenen vuotta sitten ostetuille Leopard-panssarivaunuille. Ne olivat jo ostettaessa 15–20 vuotta vanhoja.

" Leopard on tehtäväänsä hyvä", sanoo jalkaväen tarkastaja Jukka Valkeajärvi. Puolustusvoimilla ei olekaan tarvetta vaihtaa järjestelmää.

Suomella on käytännössä kaksi vaihtoehtoa: Leopardit peruskorjataan tai ostetaan vähemmän käytettyjä Leopardeja. Asiaa selvitetään paraikaa.

Maavoimien havittelemat ruotsalaisvalmisteiset Bandvagnit ovat sukupolvea nuorempia kuin nykyiset Suomen armeijan Bandvagnit ja Nasut.

"On merkittävästi halvempaa, jos pystymme ostamaan norjalaisilta käytettyä kalustoa kuin peruskorjata käytettyä täällä", sanoo eversti Valkeajärvi.

Nasuja ja Bandvagneja käytetään lähes yksinomaan Pohjois-Suomen joukoissa. Ne ovat Kainuun prikaatin ja Sodankylässä majailevan Jääkäriprikaatin pääkalustoa.

Neuvottelut ostoista ovat norjalaisten kanssa paraikaa käynnissä. Ensimmäiset testivaunut on jo tuotu maahan. Vielä ei ole tarkkaa tietoa siitä, kuinka monta ajoneuvoa Norja olisi valmis myymään.

Lue lisää päivän Helsingin Sanomista.
 
Hande kirjoitti:
Aamun HS kertoo seuraavaa:

Puolustusvoimat haluaa ostaa Norjan armeijalta käytettyjä tela-ajoneuvoja. Tarkoituksena on korvata suuri osa nyt Puolustusvoimain käytössä olevista vanhenevista telakuorma-autoista.

Norjalaisten Bandvagnien osto on osa isoa, koko vuosikymmenen jatkuvaa maavoimien ajoneuvojen päivityskierrosta.

Siihen kuuluu muun muassa panssaroitujen miehistönkuljetusvaunujen Pasien ja neuvostovalmisteisten BMP-2-rynnäkkövaunujen remontti

Pasien peruskorjaus alkaa ensi vuonna. Peruskorjattavien BMP-2-vaunujen prototyypeistä on jo pyydetty tarjoukset.


:a-rolleyes:


Hande kirjoitti:
Maavoimien havittelemat ruotsalaisvalmisteiset Bandvagnit ovat sukupolvea nuorempia kuin nykyiset Suomen armeijan Bandvagnit ja Nasut.

"On merkittävästi halvempaa, jos pystymme ostamaan norjalaisilta käytettyä kalustoa kuin peruskorjata käytettyä täällä", sanoo eversti Valkeajärvi.

Hmm... Ilmeisesti nyt puhutaan kuitenkin BV-206 tuoreemmista valmistuseristä koska 206 viistokeulaisia seuraajia 206S/BvS10:jä ei Norjalla ymmärtääkseni ole käytössään.
Tosin Suomen tuoreimmat Nasut on valmistettu 1992-94, joten en ihan heti mainostaisi näitä uudempina, vähemmän käytettyinä ehkä paremminkin... Tosin ei taida olla Suomessakaan tuoreemmat diesel Nasut menossa poistoon vai vain vanhemmat bensakoneelliset (1986-91), uutisessahan todetaan että korvataan "suuri osa" (ei kaikkia).

Tavaran ei pitäisi ainakaan kesken loppua jos tämä pitää paikkansa:
http://www.one35th.com/attc/bv_spec.htm
"In September 1981 the Norwegian Army ordered 220 units, followed in August 1985 by a further 2,004 Bv 206 vehicles in various configurations."

Suomihan osti Norjasta jo olikohan 2003 49kpl BV-206:sta (ilmeisesti bensakoneellisia ja varaosiksi), yhdellä foorumilla huhuttiin että hinta oli koko läjälle huimat 100 000eur... Siellä oli ilmiesesti tehty päätös poistaa bensakoneelliset ja 5-sylinteriset dieselit, 6-sylinteriset dieselit jätettiin tuolloin... Ei mitään hajua mikä on eri konevaihtoehtojen jakauma yli 2200 kokonaismäärässä...
 
Ruotsikin muuten tosiaan syksyllä 2012 saa 48 uutta BvS 10 -tekaa, vaikka on älyttömästi ennestään vanhempia ja rajusti supistetut puolustusvoimat.

Ehkäpä kauppoja oltaisiin voitu hioa myös Singaporen kanssa? Siellä on 300 Bv 206S uudempaa panssaroitua mallia, jotka kaikki korvataan heidän omalla Bronco-tekalla. Sehän olisi ollut hyvä jos samalla oltaisiin voitu siirtyä kevyesti panssaroituun versioon.

Norjan alumiinirunkoisilla ei varmaan kovin pitkälle tulevaisuuteen myöskään ajella.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Hmm... Ilmeisesti nyt puhutaan kuitenkin BV-206 tuoreemmista valmistuseristä koska 206 viistokeulaisia seuraajia 206S/BvS10:jä ei Norjalla ymmärtääkseni ole käytössään.
Tosin Suomen tuoreimmat Nasut on valmistettu 1992-94, joten en ihan heti mainostaisi näitä uudempina, vähemmän käytettyinä ehkä paremminkin... Tosin ei taida olla Suomessakaan tuoreemmat diesel Nasut menossa poistoon vai vain vanhemmat bensakoneelliset (1986-91), uutisessahan todetaan että korvataan "suuri osa" (ei kaikkia).

Tavaran ei pitäisi ainakaan kesken loppua jos tämä pitää paikkansa:
http://www.one35th.com/attc/bv_spec.htm
"In September 1981 the Norwegian Army ordered 220 units, followed in August 1985 by a further 2,004 Bv 206 vehicles in various configurations."

Suomihan osti Norjasta jo olikohan 2003 49kpl BV-206:sta (ilmeisesti bensakoneellisia ja varaosiksi), yhdellä foorumilla huhuttiin että hinta oli koko läjälle huimat 100 000eur... Siellä oli ilmiesesti tehty päätös poistaa bensakoneelliset ja 5-sylinteriset dieselit, 6-sylinteriset dieselit jätettiin tuolloin... Ei mitään hajua mikä on eri konevaihtoehtojen jakauma yli 2200 kokonaismäärässä...

Silloin 80-luvun lopulla, kun Suomi osti Bankkuja, niin samassa lehtijutussa (IDR) mainittiin Norjan jo hankkineen 206-mallia 2200kpl ja Ruotsin 4500kpl. Suomeen tuli tuossa vaiheessa tiettävästi 180kpl.

Vaikuttaisi siis sille, että ovat tosiaan reilustikin vanhempia, kuin nykyiset tekamme, mutta saattavat silti olla ns. tuoreempia. Erinomaisen järkevää toimintaa, jos kalut ovat kunnossa.

Pieni uhka kaiken uudistamisen päällä on, eli rahoitus. Uudistuksia tehdään rahoituksen sallimissa raameissa ja siinä voi tavoitetila lopulta jäädä hyvinkin kauaksi.
 
Hande kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Hmm... Ilmeisesti nyt puhutaan kuitenkin BV-206 tuoreemmista valmistuseristä koska 206 viistokeulaisia seuraajia 206S/BvS10:jä ei Norjalla ymmärtääkseni ole käytössään.
Tosin Suomen tuoreimmat Nasut on valmistettu 1992-94, joten en ihan heti mainostaisi näitä uudempina, vähemmän käytettyinä ehkä paremminkin... Tosin ei taida olla Suomessakaan tuoreemmat diesel Nasut menossa poistoon vai vain vanhemmat bensakoneelliset (1986-91), uutisessahan todetaan että korvataan "suuri osa" (ei kaikkia).

Tavaran ei pitäisi ainakaan kesken loppua jos tämä pitää paikkansa:
http://www.one35th.com/attc/bv_spec.htm
"In September 1981 the Norwegian Army ordered 220 units, followed in August 1985 by a further 2,004 Bv 206 vehicles in various configurations."

Suomihan osti Norjasta jo olikohan 2003 49kpl BV-206:sta (ilmeisesti bensakoneellisia ja varaosiksi), yhdellä foorumilla huhuttiin että hinta oli koko läjälle huimat 100 000eur... Siellä oli ilmiesesti tehty päätös poistaa bensakoneelliset ja 5-sylinteriset dieselit, 6-sylinteriset dieselit jätettiin tuolloin... Ei mitään hajua mikä on eri konevaihtoehtojen jakauma yli 2200 kokonaismäärässä...

Silloin 80-luvun lopulla, kun Suomi osti Bankkuja, niin samassa lehtijutussa (IDR) mainittiin Norjan jo hankkineen 206-mallia 2200kpl ja Ruotsin 4500kpl. Suomeen tuli tuossa vaiheessa tiettävästi 180kpl.

Vaikuttaisi siis sille, että ovat tosiaan reilustikin vanhempia, kuin nykyiset tekamme, mutta saattavat silti olla ns. tuoreempia. Erinomaisen järkevää toimintaa, jos kalut ovat kunnossa.

Pieni uhka kaiken uudistamisen päällä on, eli rahoitus. Uudistuksia tehdään rahoituksen sallimissa raameissa ja siinä voi tavoitetila lopulta jäädä hyvinkin kauaksi.

Minulle oli yllätys, että puolustusvoimat on vielä kiinnostunut BV206:sta. Sinällään vaunut ovat tuttuja ja ilmeisesti ihan toimivaa tekniikkaa, mutta alkaahan Norjankin vaunuilla olla jo ikää. Hinnan voisi kuvitella jäävän kohtuulliseksi. Tekoja on hankittu 1990- ja 2000-luvuilla kansainvälisesti sen verran vähän, ettei oikein taida olla toimivia jälkimarkkinoita!
 
Helkkari kirjoitti:
Ruotsikin muuten tosiaan syksyllä 2012 saa 48 uutta BvS 10 -tekaa, vaikka on älyttömästi ennestään vanhempia ja rajusti supistetut puolustusvoimat.

Ehkäpä kauppoja oltaisiin voitu hioa myös Singaporen kanssa? Siellä on 300 Bv 206S uudempaa panssaroitua mallia, jotka kaikki korvataan heidän omalla Bronco-tekalla. Sehän olisi ollut hyvä jos samalla oltaisiin voitu siirtyä kevyesti panssaroituun versioon.

Norjan alumiinirunkoisilla ei varmaan kovin pitkälle tulevaisuuteen myöskään ajella.

Tässähän ei olla nyt nostamassa suojaustasoa vaan yritetään saada jäljelle jäävien joukkojen kalustolle lisä km:jä halvalla. En ihan heti lähtisi hakemaan käytettyä kalustoa vinkuintian "tunnetusti laadukkaan" teknisen osaamisen parista jos naapurilla on kaupan tuhansien kokonaismääristä ns. pilkkahintaan vastaavia mitä meillä on jo käytössäkin.

Mielenkiintoisempaa olisi ollut tutkia kustannusrakennetta sille että oltaisiin vaihdettu Bankut Ruotsalaisiin MtLb:hin... Tosin eiköhän tuotakin ole paperialla pyöritelty...
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Mielenkiintoisempaa olisi ollut tutkia kustannusrakennetta sille että oltaisiin vaihdettu Bankut Ruotsalaisiin MtLb:hin... Tosin eiköhän tuotakin ole paperialla pyöritelty...

Olin ymmärtänyt, että Suomi osti kaikki Ruotsissa jäljellä olleet Ällitällit? Osan ilmeisesti söi jo paikallinen Stena ennen Suomen kauppoja. Ruotsin Ällit eivät olisi riittäneet kuitenkaan kokonaan yhden suhde yhteen korvaamiseen ja Ruotsin älleistähän aika iso osa oli korotettuja versioita tai korjausversioita.
 
Hanski kirjoitti:
Minulle oli yllätys, että puolustusvoimat on vielä kiinnostunut BV206:sta. Sinällään vaunut ovat tuttuja ja ilmeisesti ihan toimivaa tekniikkaa, mutta alkaahan Norjankin vaunuilla olla jo ikää. Hinnan voisi kuvitella jäävän kohtuulliseksi. Tekoja on hankittu 1990- ja 2000-luvuilla kansainvälisesti sen verran vähän, ettei oikein taida olla toimivia jälkimarkkinoita!

Tekoja tarvitaan kuitenkin paljon, luokkaa 500kpl, ja uudet maksaisivat miljardin. Tuossa kohdin käytetyt alkavat olla erittäin kiinnostavia, vaikka eivät ihan priimaa olisikaan.
 
Back
Top