Ohjus-tiedustelija
Ylipäällikkö
Iso-Mursu kirjoitti:koponen kirjoitti:"Maastoskootteri" on huiman hyvä laite aktiiviseen toimintaan, samoin kelkka kun lumiolosuhteet ja kasvillisuus sen sallivat.
Taistelukuorkeille eli tekoille ja leveätelaisille ällitälleille on ehdottomasti paikkansa, samoin sirpalesuojatuille maastokuorkeille (uudet + pasit).
Tarpeeksi kaikkea on paras resepti, mutta kun siviilistä saa noita pieniä ja halpoja ihan vaan ottamalla, niin panostettakoon sitten sotaisimpiin vehkeisiin.
It- ja pst-partioille sekä lääkintäpartioille olisi hyvä jakaa mönkijöitä.
Kyllä minä kääntyisin doublecab avolava maasturin tms. puoleen koska kyseisillä partioilla on jatkossa toimintaympäristönään koko pataljoonan tst-alue tai jopa isompi... Liike nopeus tiestöllä on oleellisessa asemassa + kaikki tarvittava mahtuu yhteen ajoneuvoon eikä sen tarvi tukeutua sen ihmeellisemmin muihin kuljetusvälineisiin yms.
It-partion ei ole tarve hakea tuliasemaa umpimaastosta ja Spike/NLAW partio kulkee tod.näk. vikkelämmin lopullisiin asemiin jalkaisin sieltä mihin 4x4 auton täytyy heidät jättää. Mönkijän+peräkärrin kanssa sohlaaminen kannokossa tms. maastossa ei ole välttämättä kovinkaan sujuvaa puuhaa... Talvella paksu hanki toki kääntää homman kelkan eduksi. Ovat sen verran keveitä kapistuksia nykyään että jalkaisin mennään tosiaan aika haipakkaa asemiin vaikka vähän matkaakin olisi. KrKK ja haavoittuneet ovat jo huomattavasti painavampia kuskattavia jalan ja siihen hommaanhan noita mönkijöitä kait onkin ajateltu/hommattu.