Nasu:n korvaaja

Iso-Mursu kirjoitti:
koponen kirjoitti:
"Maastoskootteri" on huiman hyvä laite aktiiviseen toimintaan, samoin kelkka kun lumiolosuhteet ja kasvillisuus sen sallivat.

Taistelukuorkeille eli tekoille ja leveätelaisille ällitälleille on ehdottomasti paikkansa, samoin sirpalesuojatuille maastokuorkeille (uudet + pasit).

Tarpeeksi kaikkea on paras resepti, mutta kun siviilistä saa noita pieniä ja halpoja ihan vaan ottamalla, niin panostettakoon sitten sotaisimpiin vehkeisiin.

It- ja pst-partioille sekä lääkintäpartioille olisi hyvä jakaa mönkijöitä.

Kyllä minä kääntyisin doublecab avolava maasturin tms. puoleen koska kyseisillä partioilla on jatkossa toimintaympäristönään koko pataljoonan tst-alue tai jopa isompi... Liike nopeus tiestöllä on oleellisessa asemassa + kaikki tarvittava mahtuu yhteen ajoneuvoon eikä sen tarvi tukeutua sen ihmeellisemmin muihin kuljetusvälineisiin yms.

It-partion ei ole tarve hakea tuliasemaa umpimaastosta ja Spike/NLAW partio kulkee tod.näk. vikkelämmin lopullisiin asemiin jalkaisin sieltä mihin 4x4 auton täytyy heidät jättää. Mönkijän+peräkärrin kanssa sohlaaminen kannokossa tms. maastossa ei ole välttämättä kovinkaan sujuvaa puuhaa... Talvella paksu hanki toki kääntää homman kelkan eduksi. Ovat sen verran keveitä kapistuksia nykyään että jalkaisin mennään tosiaan aika haipakkaa asemiin vaikka vähän matkaakin olisi. KrKK ja haavoittuneet ovat jo huomattavasti painavampia kuskattavia jalan ja siihen hommaanhan noita mönkijöitä kait onkin ajateltu/hommattu.
 

Hanski

Ylipäällikkö
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
koponen kirjoitti:
"Maastoskootteri" on huiman hyvä laite aktiiviseen toimintaan, samoin kelkka kun lumiolosuhteet ja kasvillisuus sen sallivat.

Taistelukuorkeille eli tekoille ja leveätelaisille ällitälleille on ehdottomasti paikkansa, samoin sirpalesuojatuille maastokuorkeille (uudet + pasit).

Tarpeeksi kaikkea on paras resepti, mutta kun siviilistä saa noita pieniä ja halpoja ihan vaan ottamalla, niin panostettakoon sitten sotaisimpiin vehkeisiin.

It- ja pst-partioille sekä lääkintäpartioille olisi hyvä jakaa mönkijöitä.

Kyllä minä kääntyisin doublecab avolava maasturin tms. puoleen koska kyseisillä partioilla on jatkossa toimintaympäristönään koko pataljoonan tst-alue tai jopa isompi... Liike nopeus tiestöllä on oleellisessa asemassa + kaikki tarvittava mahtuu yhteen ajoneuvoon eikä sen tarvi tukeutua sen ihmeellisemmin muihin kuljetusvälineisiin yms.

It-partion ei ole tarve hakea tuliasemaa umpimaastosta ja Spike/NLAW partio kulkee tod.näk. vikkelämmin lopullisiin asemiin jalkaisin sieltä mihin 4x4 auton täytyy heidät jättää. Mönkijän+peräkärrin kanssa sohlaaminen kannokossa tms. maastossa ei ole välttämättä kovinkaan sujuvaa puuhaa... Talvella paksu hanki toki kääntää homman kelkan eduksi. Ovat sen verran keveitä kapistuksia nykyään että jalkaisin mennään tosiaan aika haipakkaa asemiin vaikka vähän matkaakin olisi. KrKK ja haavoittuneet ovat jo huomattavasti painavampia kuskattavia jalan ja siihen hommaanhan noita mönkijöitä kait onkin ajateltu/hommattu.

Tämä taitaa olla suuri puolustusvoimien näkemyskin. Mönkijää käytetään yksittäisten "välikoon" aseiden kuljetukseen tai yksittäisiin työtehtäviin, joissa se tuo helpotusta, kuten kenttäkaapeleiden vetoon tai haavoittuneen evakuointiin ("välikoon" aseella tarkoitan asetta, joka ei oikein kulje kantamalla, mutta ei vielä vaadi varsinaista vetäjää). Helsingissä lisäarvona on myös pääsy ajoneuvolla pienempiin paikkoihin kuin muuten olisi mahdollista.

Avolava-autot lisääntynevät huimasti PV:n varustuksessa, näyttäisi siltä, että UAZ:ja korvataan lähinnä Hiluxeilla. Samalla on selvästi huomattu avolava-auton tuoma lisäarvo juuri esim. PST-partioille.
 
Hanski kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
koponen kirjoitti:
"Maastoskootteri" on huiman hyvä laite aktiiviseen toimintaan, samoin kelkka kun lumiolosuhteet ja kasvillisuus sen sallivat.

Taistelukuorkeille eli tekoille ja leveätelaisille ällitälleille on ehdottomasti paikkansa, samoin sirpalesuojatuille maastokuorkeille (uudet + pasit).

Tarpeeksi kaikkea on paras resepti, mutta kun siviilistä saa noita pieniä ja halpoja ihan vaan ottamalla, niin panostettakoon sitten sotaisimpiin vehkeisiin.

It- ja pst-partioille sekä lääkintäpartioille olisi hyvä jakaa mönkijöitä.

Kyllä minä kääntyisin doublecab avolava maasturin tms. puoleen koska kyseisillä partioilla on jatkossa toimintaympäristönään koko pataljoonan tst-alue tai jopa isompi... Liike nopeus tiestöllä on oleellisessa asemassa + kaikki tarvittava mahtuu yhteen ajoneuvoon eikä sen tarvi tukeutua sen ihmeellisemmin muihin kuljetusvälineisiin yms.

It-partion ei ole tarve hakea tuliasemaa umpimaastosta ja Spike/NLAW partio kulkee tod.näk. vikkelämmin lopullisiin asemiin jalkaisin sieltä mihin 4x4 auton täytyy heidät jättää. Mönkijän+peräkärrin kanssa sohlaaminen kannokossa tms. maastossa ei ole välttämättä kovinkaan sujuvaa puuhaa... Talvella paksu hanki toki kääntää homman kelkan eduksi. Ovat sen verran keveitä kapistuksia nykyään että jalkaisin mennään tosiaan aika haipakkaa asemiin vaikka vähän matkaakin olisi. KrKK ja haavoittuneet ovat jo huomattavasti painavampia kuskattavia jalan ja siihen hommaanhan noita mönkijöitä kait onkin ajateltu/hommattu.

Tämä taitaa olla suuri puolustusvoimien näkemyskin. Mönkijää käytetään yksittäisten "välikoon" aseiden kuljetukseen tai yksittäisiin työtehtäviin, joissa se tuo helpotusta, kuten kenttäkaapeleiden vetoon tai haavoittuneen evakuointiin ("välikoon" aseella tarkoitan asetta, joka ei oikein kulje kantamalla, mutta ei vielä vaadi varsinaista vetäjää). Helsingissä lisäarvona on myös pääsy ajoneuvolla pienempiin paikkoihin kuin muuten olisi mahdollista.

Näinhän tuo taitaa olla.

Hanski kirjoitti:
Avolava-autot lisääntynevät huimasti PV:n varustuksessa, näyttäisi siltä, että UAZ:ja korvataan lähinnä Hiluxeilla. Samalla on selvästi huomattu avolava-auton tuoma lisäarvo juuri esim. PST-partioille.

Onko jotain havaintoja/tietoa 4x4 maastureiden käytöstä/kokeilusta pst-partiolla?

ps. En todellakaan haikaile minkään teknikaali viritysten perään, avolava nimikettäkin käytän vain sen takia että kaikki ymmärtävät heti mistä ajoneuvotyypistä on kyse. Eikös ne pv uudet hiluxitkin ole kaikki umpitakakopilla/jollain katteella joka on ihan ehdoton että siellä kulkeva materiaali on sääsuojassa, partion jäsenet doublecapiin ohjaamoon ja muu varustus "tavaratilaan". Toki ne ukotkin voi heittää taakse "lavalle" jos ei boublecap malleja ole saatavilla.
 

baikal

Supreme Leader
No 4x4 maasturi pääsee sinne minne pääsee rauhan aikanakin, ei mil-kimmo-vihreä väritys tuo mitään lisäarvoa ajoneuvon maasto-ominaisuuksiin, uskotko ohjustaja? Maasturi tarvii peräänsä kärryn, jotta siinä alkaa kulkea roinaakin mukana ja kärri sitten hieman sitoo autoa tieurille, tosin eipähän nuo tavan maasturit mitään kannokkosuonlaita-ajoneuvoja olekaan.

On niille käyttönsä varmasti, samoin pakut ja avolavahiluxit ja toisekseen niitä on siviilissä ihan rutosti, eikun vihreää lietettä niskaan ja kokardi syyläriin niin nehän ovat sota-ajoneuvoja.
 

Einomies1

Respected Leader
commando kirjoitti:
Tekassakaan ei lepää yksikään kyydissä oleva, sen verran meno on epätasaista, äänekästä, ahdasta ja epäergonomista. Vielä pahempi laitos kuin Pasi. Kukaan ei koskaan ole pystynyt tekassa nukkumaan minuuttia kauempaa, eihän? Toisaalta luulisi että moottorikelkat ja mönkijät ovat paremmin, helpommin ja halvemmin huollettavissa kuin telakuorma-autot vaikka niitä onkin enemmän on ko. laitteissa suhteellisen helppo ja universaalilta tuntuva mekaniikka sekä uusia saa aina tilalle?

Minusta PASI oli ylivoimainen mukavuudessa. En päässyt koulutushaarani vuoksi montaa kertaa ajoneuvon kyytiin vaan kyyti oli yleensä mallia "apostoli".
Mutta silloin kun pääsin PASIin tai kuorkkiin, uni tuli välittömästi. Tuskin tien ulkopuolella onnistuisi nukkuminen millään vekottimella mutta noilla vehkeillä ajettaessa hiekka- tai maantiellä nukutti makoisasti.

Minusta kauhein paska oli ZIL. Se hyytyi jokaiseen ylämäkeen huolimatta siitä miten kovaa kuski kiihdytti. Ja se käry kävi päähän.

Tiedä sitten minkälaista limusiinia haluaisit, mutta armeijassa on päätarkoitus päästä eteenpäin eikä se miten se onnistuu parhaiten maaten....
 

veffeade

Eversti
Einomies1 kirjoitti:
commando kirjoitti:
Tekassakaan ei lepää yksikään kyydissä oleva, sen verran meno on epätasaista, äänekästä, ahdasta ja epäergonomista. Vielä pahempi laitos kuin Pasi. Kukaan ei koskaan ole pystynyt tekassa nukkumaan minuuttia kauempaa, eihän? Toisaalta luulisi että moottorikelkat ja mönkijät ovat paremmin, helpommin ja halvemmin huollettavissa kuin telakuorma-autot vaikka niitä onkin enemmän on ko. laitteissa suhteellisen helppo ja universaalilta tuntuva mekaniikka sekä uusia saa aina tilalle?

Minusta PASI oli ylivoimainen mukavuudessa. En päässyt koulutushaarani vuoksi montaa kertaa ajoneuvon kyytiin vaan kyyti oli yleensä mallia "apostoli".
Mutta silloin kun pääsin PASIin tai kuorkkiin, uni tuli välittömästi. Tuskin tien ulkopuolella onnistuisi nukkuminen millään vekottimella mutta noilla vehkeillä ajettaessa hiekka- tai maantiellä nukutti makoisasti.

Minusta kauhein paska oli ZIL. Se hyytyi jokaiseen ylämäkeen huolimatta siitä miten kovaa kuski kiihdytti. Ja se käry kävi päähän.

Tiedä sitten minkälaista limusiinia haluaisit, mutta armeijassa on päätarkoitus päästä eteenpäin eikä se miten se onnistuu parhaiten maaten....

Parhaiten nukku Bemarissa; sen verran tiivistä oli takakontissa, että kun urvahti, niin päätuki löytui välittömästi vieruskaverista :D. Menokin oli yleensä kohtuullisen jouhevaa: Kiitos hyvän "jousituksen". Hirvein laitos jossa olen ollut kyydissä oli BTR-50; jos kuski vähänkään kaasutti, niin "iskarit löi pohjaan" koko ajan. Siinä ei nukuttu.

Sitä paitsi Bemarissa oli mukava olla vaunuväijyssä; moottorin hytin puoleinen suojalevy pois ja katsos; lämpö hohkuin miehistötilaan; siinä sitten takatilan "sohvalle levyttämään" ja uni tuli alta aikayksikön. Toki toisen "väijymiehen" piti olla hereillä...

Sylvikin meni, kunhan ei ollut liian kylmä; pressu ei paljoa suojannu...
 

commando

Kenraali
Einomies1 kirjoitti:
Tiedä sitten minkälaista limusiinia haluaisit, mutta armeijassa on päätarkoitus päästä eteenpäin eikä se miten se onnistuu parhaiten maaten....

Minulle riittäisi se että kaluston lämmitys toimisi ja että päälle löytyisi niin tilaa ettei sitä löisi kovaan seinään tai kattoon tai ainakin ne paikat johon jääkäri saattaa nojata päätänsä olisivat pehmustetut. Kenenkään etu ei ole se että miehistönkuljetustila on paikka jossa varusteet kostutetaan, pää lommotetaan ja kyydissä pysyminen käy keskivartalon pienten lihasten jumpasta. Kun miehistöä kuljetetaan niin se pitää säilyttää mahdollisimman taistelukuntoisena eikä pidä oikoa niissä asioissa jotka voidaan helposti korjata.
 

PJ85

Eversti
Itsellä eniten kokemusta CV9030:n takatilasta, joka on kyllä todella mukava. Tilaa on vaikka muille jakaa, jos vertaa näihin neuvostovehkeisiin. Uni tulee väistämättä, kun lämmityslaite puhaltaa lämmintä ilmaa talvipakkasilla takatilaan, ja kyyti on todella tasaista. :a-cool:
 

3JK

Kersantti
500 kpl a' € 300 000... ei paha!

Bulgarian PM Seals Arms Deal Worth BGN 150 M with Iraq

Bulgarian Prime Minister Boyko Borisov has negotiated a deal for the supply of 500 MT-LB armored vehicles to Iraq.

The deal was sealed Thursday within the Hemus 2012 International Military Equipment Exhibition in the presence of Iraq's Acting Minister of Defense Sadun al-Dulaymi, according to reports of the Bulgarian Telegraph Agency (BTA).

After opening the exhibition, Borisov specified that the MT-LBs had a price tag of EUR 300 000 each and expressed his satisfaction over the deal.

He said that the MT-LB armored vehicles had been produced in Terem's plants in Targovishte and one MT-LB would shortly be sent to Iraq for tests.

Borisov went on to say that a deal worth EUR 36 M for the supply of specialized equipment by Kintex Bulgaria to Algeria would soon be closed.

"We expect another sale worth BGN 55 to be negotiated by the end of the day," Bulgaria's Prime Minister added.
Lähde:
http://www.novinite.com/view_news.php?id=139824

... kuinkahan paljon käyttökelpoista ja kohtuuhintaista tavaraa mahtaa vanhasta "Itäeuroopasta" löytyä??
 
baikal kirjoitti:
No 4x4 maasturi pääsee sinne minne pääsee rauhan aikanakin, ei mil-kimmo-vihreä väritys tuo mitään lisäarvoa ajoneuvon maasto-ominaisuuksiin, uskotko ohjustaja? Maasturi tarvii peräänsä kärryn, jotta siinä alkaa kulkea roinaakin mukana ja kärri sitten hieman sitoo autoa tieurille, tosin eipähän nuo tavan maasturit mitään kannokkosuonlaita-ajoneuvoja olekaan.

On niille käyttönsä varmasti, samoin pakut ja avolavahiluxit ja toisekseen niitä on siviilissä ihan rutosti, eikun vihreää lietettä niskaan ja kokardi syyläriin niin nehän ovat sota-ajoneuvoja.

Näitä onkin ehdotettu tässä nyt esim. pst- tai it-partioiden ajoneuvoiksi jolloin kaikki tarvittava kyllä mahtuu mukaan ilman kärriäkin. Maasto-ominaisuuksiksi riittää se että auto saadaan metsätiellä ympäri ilman kääntöpaikkaakin/vähän uralta sivuun ilmasuojaan. Jääkäriryhmät ovat asia erikseen koska siellä on ukkoja niin paljon enemmän ja sitä mukaa kaikkea muutakin materiaalia.
 
Einomies1 kirjoitti:
Minusta kauhein paska oli ZIL. Se hyytyi jokaiseen ylämäkeen huolimatta siitä miten kovaa kuski kiihdytti. Ja se käry kävi päähän.

Ei ole käynnyt kaikilla pytyillä, osa säksätti menemään juuri tuollaisena ja bensa haisi... Paskalaatuisia sytytysosia/ikä + yökosteus niin paketti on valmis. Kyllä se kunnossa ollessaan menee vaikka mihin...
 
commando kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Tiedä sitten minkälaista limusiinia haluaisit, mutta armeijassa on päätarkoitus päästä eteenpäin eikä se miten se onnistuu parhaiten maaten....

Minulle riittäisi se että kaluston lämmitys toimisi ja että päälle löytyisi niin tilaa ettei sitä löisi kovaan seinään tai kattoon tai ainakin ne paikat johon jääkäri saattaa nojata päätänsä olisivat pehmustetut.

Kypäräthän niillä jääkäreillä on päässään, ei minua ainakaan haitannut pätkän vertaa vaikka vanha peltimallikin kopsahteli välillä seinään. Eihän maastoajossa kunnon sikeitä ihan helposti vedä, mutta torkkuminen/lepo muuten onnistuu oikein hyvin.

commando kirjoitti:
Kenenkään etu ei ole se että miehistönkuljetustila on paikka jossa varusteet kostutetaan, pää lommotetaan ja kyydissä pysyminen käy keskivartalon pienten lihasten jumpasta. Kun miehistöä kuljetetaan niin se pitää säilyttää mahdollisimman taistelukuntoisena eikä pidä oikoa niissä asioissa jotka voidaan helposti korjata.

Tuo lämmityshomma on vähän mystinen... bemarissakin takatilaan tulee lämmitysputket ja niissä on ukkojen kohdalla haaroituksen päässä sellainen naurettava kumisuulake jolla pitäisi pystyä suuntaamaan ilmavirtaa. Käytännössä sieltä tulee ulos sellainen esittämäsi kaltainen nippa nappa havaittavissa oleva kalsea kissanpieru! En jaksa uskoa että noin paskaa systeemiä varten olisi vaunuun noita putkituksia rakennettu, syystä tai toisesta ne olleet päällä/toimineet oikein, mutta mysteeri ei minulle koskaan selvinnyt. Lämpöähän nuo kyllä tuottaa, esim. Uazin lämmityslaitehan oli selllainen on/of säätöinen (kytkettiinkö se jopa päälle konehuoneen puolelta vai muistanko väärin?) ja se on asento oli sitten sellainen että autossa olisi voinut hetken päästä melkein löylyä heittää...

Onko pasissa/nasussa sitten ollut niin väljää että siellä ei tahdo pysyä paikoillaan? Bemarissa ainakin istutaan SA-varustuksessa kuin munat rasiassa eikä siellä mitään tarvi jännitellä että penkillä pysyisi.
 

commando

Kenraali
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Kypäräthän niillä jääkäreillä on päässään, ei minua ainakaan haitannut pätkän vertaa vaikka vanha peltimallikin kopsahteli välillä seinään. Eihän maastoajossa kunnon sikeitä ihan helposti vedä, mutta torkkuminen/lepo muuten onnistuu oikein hyvin.

Vai niin, ilmeisesti sinua ei haittaisi vaikka joku jatkuvasti rummuttaisi päätäsi kunhan siinä on kypärä. :)

Onko pasissa/nasussa sitten ollut niin väljää että siellä ei tahdo pysyä paikoillaan? Bemarissa ainakin istutaan SA-varustuksessa kuin munat rasiassa eikä siellä mitään tarvi jännitellä että penkillä pysyisi.

Joka tapauksessa oli Uazissa tai missä tahansa Bemarissa minkälainen lämmityssysteemi tahansa ei sellainen ainakaan toimiva ole Tekassa tai Pasissa. Pasissa se kyllä toimii sille ainoalle joka pystyy varastamaan laitteen vierestä paikan. Nasussa kyydissä pysyminen on helpompaa kuin pasissa koska suoraan lasikuitukoppiin voi nojata, Pasissahan joutuu istumaan kumarassa peläten koska pää osuu seuraavassa hypyssä teräskattoon tai seinään.
 

pstsika

Haukka
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Kypäräthän niillä jääkäreillä on päässään, ei minua ainakaan haitannut pätkän vertaa vaikka vanha peltimallikin kopsahteli välillä seinään. Eihän maastoajossa kunnon sikeitä ihan helposti vedä, mutta torkkuminen/lepo muuten onnistuu oikein hyvin.

Itse nukuin loppusodassa suurimmaksi osaksi liikkuvassa Bemarissa. Aktiivikuulonsuojaimet ”pois päältä”, kypärän hihna tiukalle ja pää nojaamaan runkoa tai vieruskaveria vasten ja hyvin tuli nukuttua. Nakkipipo olisi ollut lämpimämpi, mutta kypärän ja kuulonsuojaimien kanssa pystyi vaimentamaan ympäristön melut paremmin.
 

peelo

Ylipäällikkö
Nyt taitaakin olla ensimmäiset Nasut myynnissä

Puolustusvoimien huutokauppa http://www.huutokaupat.com/fi/v/24391
 

SJ

Supreme Leader
peelo kirjoitti:
Nyt taitaakin olla ensimmäiset Nasut myynnissä

Puolustusvoimien huutokauppa http://www.huutokaupat.com/fi/v/24391

Kenttäkeittimiä on myös menossa myyntiin.
 
Top