Antares
Respected Leader
Laitoin aluksi viestit "Panssarivaunut"-ketjuun, mutta tajusin vasta sen jälkeen että nämä kuuluvat paremmin tähän "Historia"-osastoon. "Panssarivaunut"-ketjussa käsitellään enemmän tekniikkaa, toki uutta ja vanhaa, joten paras siirtää nämä pois sotkemasta sitä.
Päätin tehdä tästä ketjun jonne voi huoletta laittaa taulukoita ja kuvaajia, jotta löytyvät yhden ketjun alta. Minulle on vuosien saatossa kertynyt kaikenlaisia muistiinpanoja ja kuvia, joten laitan niitä tänne enemmän tai vähemmän epäselvässä järjestyksessä. Jos löytyy tietoa tuotantomääristä niin saa jakaa vapaasti. Usein lähteet poikkeavat hieman tai enemmän toisistaan vaan sellaista tämä on, vaikea löytää 100% tarkkaa tietoa.
Ketjun otsikko on "Neuvostoliiton ja Varsovan liiton (sekä muiden) tuotantomääristä" mutta tarkoitus on että tämä käsittelisi pääasiassa meidän naapuria Venäjää sen eri aikoina. Heidän panssarivaunujen ja muiden sotakoneiden määriä, tosin laitoin tarkoituksella tuon "sekä muiden" jotta ei rajata muita valtioita ketjun ulkopuolelle.
Otsikko sanoo "tuotantomääristä" mutta tarkoitus ei ole rajata ketjua pelkästään määriin vaan myös keinoihin, joilla nämä määrät saatiin tehtyä eli tuotantotekniikkaan ja muuhun. Samoin erilaiset historialliset lähteet, joissa sivutaan vaunujen valmistusta, testaamista, käyttökokemuksia yms. ovat tervetulleita. Pääpaino silti tuotantomäärien tiedoilla sekä spekuloinnilla, jos tarkkaa tietoa ei ole.
-
Kuvaaja T-34 panssarivaunujen tuotantomääristä eri tehtailla, jako tehty kuukausittain. LÄHDE
Kuvaajan yksinkertaistamisen nimessä L-11 ja F-34 kanuunoilla varustetut panssarivaunut on merkitty samaan käyrään. L-11 oli vaunuissa maaliskuuhun 1941 asti kunnes se korvattiin F-34 kanuunalla. Tässä kuvaajassa on pelkästään 76mm vaunut, 85mm kanuunalla varustetut korvasivat ne vuoden 1944 aikana (T-34-85 käsittelevä viesti on tämän viestin alapuolella). Näihin kuvaajiin ei sisälly T-34-57 malleja eikä TO-34 liekinheitinvaunuja. Näistä ensimmäistä valmistettiin sodan aikana hyvin pieni määrä ja liekinheitinvaunuja 1 170 kpl.
Alkuperäinen suunnitelma halusi seuraavaa kuukausittaista tuotantotahtia alkaen kesäkuusta 1940 alkaen: 10-20-30-80-115-120-125.
Todellisuudessa ensimmäisen vuoden kuukausituotanto oli: 4-1-2-37-1-38-32.
T-34 vaunu tuli alunperin tehtaan no. 183 (Kharkiv) tuotantoon ja seuraavaksi Stalingradin tehtaalle (Dzerzhinsky Stalingrad Tractor Factory / STZ), siellä tuotanto alkoi tammikuussa 1941.
Saksa hyökkäsi Neuvostoliittoon 22.6.1941 joten tätä kuvaajaa katsoessa heinäkuu 1941 on kuukausi numero 14. Sen jälkeen alkaa ns. sodanajan tuotanto, tosin se ei näy heti. Kharkovan tehtaan tuotanto loppui vasta lokakuussa 1941 ja tehdas siirrettiin kauas itään Nizhny Tagiliin (Dzerzhinsky Ural Railroad Car Factory / Uralvagonzavod / UVZ - Kharkovan tehtaan siirron ja yhdistymisen jälkeen tämä sai nimekseen Ural Tank Factory No. 183 (I.V. Stalin)), missä tuotanto alkoi joulukuussa 1941, tosin ensimmäisen kahden kuukauden tuotantomäärät olivat 25 ja 75 kpl. Nizhny Tagil oli yksi kolmesta tehtaasta joka aloitti T-34-85 vaunujen valmistamisen vuonna 1944 (katso seuraava viesti T-34-85 tuotannon osalta).
Tehtaan no. 112 (Gorky) tuotanto alkoi syyskuussa 1941, tosin tahti oli hidas vuoden 1941 aikana: 5-20-53-83. Tämä tehdas oli yksi kolmesta joka aloitti T-34-85 vaunujen valmistamisen vuonna 1944 (katso seuraava viesti T-34-85 tuotannon osalta).
Tehtaan no. 174 (Omsk) tuotanto alkoi kesäkuussa 1942 (noin vuosi Saksan hyökkäyksen jälkeen), ensimmäisen vuoden tuotanto kuukausittain: 9-28-55-55-105-55-110. Tämä tehdas oli yksi kolmesta joka aloitti T-34-85 vaunujen valmistamisen vuonna 1944 (katso seuraava viesti T-34-85 tuotannon osalta).
Chelyabinskin tehtaan (Chelyabinsk Tractor Plant / ChTZ / "Tankograd") tuotanto alkoi elokuussa 1942 (noin vuosi Saksan hyökkäyksen jälkeen). ensimmäisen vuoden tuotanto kuukausittain 30-220-300-230-275. Tehtaan tuotanto päättyi elokuussa 1943, tosin valmistivat pienen määrän vaunuja tammi-, helmi- ja maaliskuussa 1944: 185-185-75.
Sverdlovskin tehtaan (Ordzhonikidze Ural Heavy Machine Building Plant / UZTM) tuotanto alkoi syyskuussa 1942 (noin vuosi Saksan hyökkäyksen jälkeen), ensimmäisen vuoden tuotanto kuukausittain 15-51-101-100. Tehtaan tuotanto päättyi elokuussa 1943.
Stalingradin tehtaan (Dzerzhinsky Stalingrad Tractor Factory / STZ) tuotanto päättyi syyskuussa 1942, mutta se aloitettiin uudestaan heinäkuussa 1943 ja jatkui vuoden 1943 loppuun asti.
Kuvaajassa ensimmäinen kuukausi on siis nro 1 ja viimeinen kuukausi nro 61.
- kuukausi nro 1 = kesäkuu 1940
- kuukausi nro 8 = tammikuu 1941
- kuukausi nro 14 = heinäkuu 1941 eli Saksan hyökkäys Neuvostoliittoon
- kuukausi nro 20 = tammikuu 1942
- kuukausi nro 32 = tammikuu 1943
- kuukausi nro 44 = tammikuu 1944 - tehdas no. 112 (Gorky) aloittaa T-34-85 tuotannon
- kuukausi nro 46 = maaliskuu 1944 - tehdas no. 183 (Nizhny Tagil) aloittaa T-34-85 tuotannon
- kuukausi nro 49 = kesäkuu 1944 - tehdas no. 174 (Omsk) aloittaa T-34-85 tuotannon
- kuukausi nro 52 = syyskuu 1944 - viimeinen kuukausi kun valmistavat T-34 vaunua 76mm tykillä

Tehtaiden kokonaistuotantomäärät, suurin määrä ensin:
- tehdas no 183 (Nizhny Tagil) = 15 009
- tehdas no 112 (Gorky) = 5 564
- STZ (Stalingrad) = 5 195
- tehdas no 174 (Omsk) = 4 165
- ChTZ (Chelyabinsk) = 3 113
- tehdas no 183 (Kharkiv) = 1 665
- UZTM (Sverdlovsk) = 623
Kaikkien tehtaiden tuotanto yhteensä = 35 334
Tehtaiden osuus kokonaistuotantomäärästä:
- tehdas no 183 (Nizhny Tagil) = 42,48 %
- tehdas no 112 (Gorky) = 15,75 %
- STZ (Stalingrad) = 14,7 %
- tehdas no 174 (Omsk) = 11,79 %
- ChTZ (Chelyabinsk) = 8,81 %
- tehdas no 183 (Kharkiv) = 4,71 %
- UZTM (Sverdlovsk) = 1,76 %
Nämä käyrät yhteenlaskuttuna:

Päätin tehdä tästä ketjun jonne voi huoletta laittaa taulukoita ja kuvaajia, jotta löytyvät yhden ketjun alta. Minulle on vuosien saatossa kertynyt kaikenlaisia muistiinpanoja ja kuvia, joten laitan niitä tänne enemmän tai vähemmän epäselvässä järjestyksessä. Jos löytyy tietoa tuotantomääristä niin saa jakaa vapaasti. Usein lähteet poikkeavat hieman tai enemmän toisistaan vaan sellaista tämä on, vaikea löytää 100% tarkkaa tietoa.
Ketjun otsikko on "Neuvostoliiton ja Varsovan liiton (sekä muiden) tuotantomääristä" mutta tarkoitus on että tämä käsittelisi pääasiassa meidän naapuria Venäjää sen eri aikoina. Heidän panssarivaunujen ja muiden sotakoneiden määriä, tosin laitoin tarkoituksella tuon "sekä muiden" jotta ei rajata muita valtioita ketjun ulkopuolelle.
Otsikko sanoo "tuotantomääristä" mutta tarkoitus ei ole rajata ketjua pelkästään määriin vaan myös keinoihin, joilla nämä määrät saatiin tehtyä eli tuotantotekniikkaan ja muuhun. Samoin erilaiset historialliset lähteet, joissa sivutaan vaunujen valmistusta, testaamista, käyttökokemuksia yms. ovat tervetulleita. Pääpaino silti tuotantomäärien tiedoilla sekä spekuloinnilla, jos tarkkaa tietoa ei ole.
-
Kuvaaja T-34 panssarivaunujen tuotantomääristä eri tehtailla, jako tehty kuukausittain. LÄHDE
Kuvaajan yksinkertaistamisen nimessä L-11 ja F-34 kanuunoilla varustetut panssarivaunut on merkitty samaan käyrään. L-11 oli vaunuissa maaliskuuhun 1941 asti kunnes se korvattiin F-34 kanuunalla. Tässä kuvaajassa on pelkästään 76mm vaunut, 85mm kanuunalla varustetut korvasivat ne vuoden 1944 aikana (T-34-85 käsittelevä viesti on tämän viestin alapuolella). Näihin kuvaajiin ei sisälly T-34-57 malleja eikä TO-34 liekinheitinvaunuja. Näistä ensimmäistä valmistettiin sodan aikana hyvin pieni määrä ja liekinheitinvaunuja 1 170 kpl.
Alkuperäinen suunnitelma halusi seuraavaa kuukausittaista tuotantotahtia alkaen kesäkuusta 1940 alkaen: 10-20-30-80-115-120-125.
Todellisuudessa ensimmäisen vuoden kuukausituotanto oli: 4-1-2-37-1-38-32.
T-34 vaunu tuli alunperin tehtaan no. 183 (Kharkiv) tuotantoon ja seuraavaksi Stalingradin tehtaalle (Dzerzhinsky Stalingrad Tractor Factory / STZ), siellä tuotanto alkoi tammikuussa 1941.
Saksa hyökkäsi Neuvostoliittoon 22.6.1941 joten tätä kuvaajaa katsoessa heinäkuu 1941 on kuukausi numero 14. Sen jälkeen alkaa ns. sodanajan tuotanto, tosin se ei näy heti. Kharkovan tehtaan tuotanto loppui vasta lokakuussa 1941 ja tehdas siirrettiin kauas itään Nizhny Tagiliin (Dzerzhinsky Ural Railroad Car Factory / Uralvagonzavod / UVZ - Kharkovan tehtaan siirron ja yhdistymisen jälkeen tämä sai nimekseen Ural Tank Factory No. 183 (I.V. Stalin)), missä tuotanto alkoi joulukuussa 1941, tosin ensimmäisen kahden kuukauden tuotantomäärät olivat 25 ja 75 kpl. Nizhny Tagil oli yksi kolmesta tehtaasta joka aloitti T-34-85 vaunujen valmistamisen vuonna 1944 (katso seuraava viesti T-34-85 tuotannon osalta).
Tehtaan no. 112 (Gorky) tuotanto alkoi syyskuussa 1941, tosin tahti oli hidas vuoden 1941 aikana: 5-20-53-83. Tämä tehdas oli yksi kolmesta joka aloitti T-34-85 vaunujen valmistamisen vuonna 1944 (katso seuraava viesti T-34-85 tuotannon osalta).
Tehtaan no. 174 (Omsk) tuotanto alkoi kesäkuussa 1942 (noin vuosi Saksan hyökkäyksen jälkeen), ensimmäisen vuoden tuotanto kuukausittain: 9-28-55-55-105-55-110. Tämä tehdas oli yksi kolmesta joka aloitti T-34-85 vaunujen valmistamisen vuonna 1944 (katso seuraava viesti T-34-85 tuotannon osalta).
Chelyabinskin tehtaan (Chelyabinsk Tractor Plant / ChTZ / "Tankograd") tuotanto alkoi elokuussa 1942 (noin vuosi Saksan hyökkäyksen jälkeen). ensimmäisen vuoden tuotanto kuukausittain 30-220-300-230-275. Tehtaan tuotanto päättyi elokuussa 1943, tosin valmistivat pienen määrän vaunuja tammi-, helmi- ja maaliskuussa 1944: 185-185-75.
Sverdlovskin tehtaan (Ordzhonikidze Ural Heavy Machine Building Plant / UZTM) tuotanto alkoi syyskuussa 1942 (noin vuosi Saksan hyökkäyksen jälkeen), ensimmäisen vuoden tuotanto kuukausittain 15-51-101-100. Tehtaan tuotanto päättyi elokuussa 1943.
Stalingradin tehtaan (Dzerzhinsky Stalingrad Tractor Factory / STZ) tuotanto päättyi syyskuussa 1942, mutta se aloitettiin uudestaan heinäkuussa 1943 ja jatkui vuoden 1943 loppuun asti.
Kuvaajassa ensimmäinen kuukausi on siis nro 1 ja viimeinen kuukausi nro 61.
- kuukausi nro 1 = kesäkuu 1940
- kuukausi nro 8 = tammikuu 1941
- kuukausi nro 14 = heinäkuu 1941 eli Saksan hyökkäys Neuvostoliittoon
- kuukausi nro 20 = tammikuu 1942
- kuukausi nro 32 = tammikuu 1943
- kuukausi nro 44 = tammikuu 1944 - tehdas no. 112 (Gorky) aloittaa T-34-85 tuotannon
- kuukausi nro 46 = maaliskuu 1944 - tehdas no. 183 (Nizhny Tagil) aloittaa T-34-85 tuotannon
- kuukausi nro 49 = kesäkuu 1944 - tehdas no. 174 (Omsk) aloittaa T-34-85 tuotannon
- kuukausi nro 52 = syyskuu 1944 - viimeinen kuukausi kun valmistavat T-34 vaunua 76mm tykillä

Tehtaiden kokonaistuotantomäärät, suurin määrä ensin:
- tehdas no 183 (Nizhny Tagil) = 15 009
- tehdas no 112 (Gorky) = 5 564
- STZ (Stalingrad) = 5 195
- tehdas no 174 (Omsk) = 4 165
- ChTZ (Chelyabinsk) = 3 113
- tehdas no 183 (Kharkiv) = 1 665
- UZTM (Sverdlovsk) = 623
Kaikkien tehtaiden tuotanto yhteensä = 35 334
Tehtaiden osuus kokonaistuotantomäärästä:
- tehdas no 183 (Nizhny Tagil) = 42,48 %
- tehdas no 112 (Gorky) = 15,75 %
- STZ (Stalingrad) = 14,7 %
- tehdas no 174 (Omsk) = 11,79 %
- ChTZ (Chelyabinsk) = 8,81 %
- tehdas no 183 (Kharkiv) = 4,71 %
- UZTM (Sverdlovsk) = 1,76 %
Nämä käyrät yhteenlaskuttuna:

Viimeksi muokattu: