Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
muhvetti kirjoitti:Parasta olisi vaikka lahjoittaa 10 kopteria pois. Säästettäisiin huolto ja varastointikuluista. Todellinen tarve on varmaan luokkaa 6 konetta.
Ja on muuten helvetin kovaääninen vekotin.
baikal kirjoitti:muhvetti kirjoitti:Parasta olisi vaikka lahjoittaa 10 kopteria pois. Säästettäisiin huolto ja varastointikuluista. Todellinen tarve on varmaan luokkaa 6 konetta.
Ja on muuten helvetin kovaääninen vekotin.
Ai, minusta siinä on kanssa ihan jumalaton ääni ja olen kai minä jonkun kopterin eläissäni nähnyt. Ihan helkatin terävä ja kova paukuttaja.
RistoJ. osaisi varmaan valottaa johtuuko se roottoreista vai mistä?
RistoJ kirjoitti:baikal kirjoitti:muhvetti kirjoitti:Parasta olisi vaikka lahjoittaa 10 kopteria pois. Säästettäisiin huolto ja varastointikuluista. Todellinen tarve on varmaan luokkaa 6 konetta.
Ja on muuten helvetin kovaääninen vekotin.
Ai, minusta siinä on kanssa ihan jumalaton ääni ja olen kai minä jonkun kopterin eläissäni nähnyt. Ihan helkatin terävä ja kova paukuttaja.
RistoJ. osaisi varmaan valottaa johtuuko se roottoreista vai mistä?
En kyllä ole mikään erityinen helikopterimelun asiantuntija, mutta helikopterien ääni tulee pääasiassa kyllä roottoreista. Toki moottori ja voimansiirto pitävät meteliä, mutta roottorien melu on yleensä paljon voimakkaampaa. Eniten meteliä tulee pääroottorista, mutta pyrstöroottorin ääni on yleensä kopterin lähellä hallitseva koska on korkeataajuuksisempaa ja "hakkaavampaa". Roottorien ääni tulee taas monesta lähteestä kuten lapojen joutuessa edellisen lavan jättövirtaukseen, pääroottorin ja pyrstöroottorin virtauksien törmäyksestä, roottorien työntämä ilmamassa pitää ääntä jne. Terävä ja kova paukutus ei välttämättä ole kuitenkaan huono asia, koska tuollainen ääni ei välttämättä kuulu kovinkaan kauas. Oma kokemukseni on, että NH90 kuulostaa läheltä ehkä kovempiääniseltä kuin Mi-8, mutta kauempaa taas hiljaisemmalta. Tämä on kuitenkin ihan mutua.
RistoJ kirjoitti:baikal kirjoitti:muhvetti kirjoitti:Parasta olisi vaikka lahjoittaa 10 kopteria pois. Säästettäisiin huolto ja varastointikuluista. Todellinen tarve on varmaan luokkaa 6 konetta.
Ja on muuten helvetin kovaääninen vekotin.
Ai, minusta siinä on kanssa ihan jumalaton ääni ja olen kai minä jonkun kopterin eläissäni nähnyt. Ihan helkatin terävä ja kova paukuttaja.
RistoJ. osaisi varmaan valottaa johtuuko se roottoreista vai mistä?
En kyllä ole mikään erityinen helikopterimelun asiantuntija, mutta helikopterien ääni tulee pääasiassa kyllä roottoreista. Toki moottori ja voimansiirto pitävät meteliä, mutta roottorien melu on yleensä paljon voimakkaampaa. Eniten meteliä tulee pääroottorista, mutta pyrstöroottorin ääni on yleensä kopterin lähellä hallitseva koska on korkeataajuuksisempaa ja "hakkaavampaa". Roottorien ääni tulee taas monesta lähteestä kuten lapojen joutuessa edellisen lavan jättövirtaukseen, pääroottorin ja pyrstöroottorin virtauksien törmäyksestä, roottorien työntämä ilmamassa pitää ääntä jne. Terävä ja kova paukutus ei välttämättä ole kuitenkaan huono asia, koska tuollainen ääni ei välttämättä kuulu kovinkaan kauas. Oma kokemukseni on, että NH90 kuulostaa läheltä ehkä kovempiääniseltä kuin Mi-8, mutta kauempaa taas hiljaisemmalta. Tämä on kuitenkin ihan mutua.
SJ kirjoitti:Rupesimpahan tuossa miettinään, että onko jossakin PV:n tai rajan kopterissa sellainen koteloitu pyrstöroottori, mutta taitaavat kaikki olla niitä paljaita malleja.
baikal kirjoitti:RistoJ kirjoitti:baikal kirjoitti:muhvetti kirjoitti:Parasta olisi vaikka lahjoittaa 10 kopteria pois. Säästettäisiin huolto ja varastointikuluista. Todellinen tarve on varmaan luokkaa 6 konetta.
Ja on muuten helvetin kovaääninen vekotin.
Ai, minusta siinä on kanssa ihan jumalaton ääni ja olen kai minä jonkun kopterin eläissäni nähnyt. Ihan helkatin terävä ja kova paukuttaja.
RistoJ. osaisi varmaan valottaa johtuuko se roottoreista vai mistä?
En kyllä ole mikään erityinen helikopterimelun asiantuntija, mutta helikopterien ääni tulee pääasiassa kyllä roottoreista. Toki moottori ja voimansiirto pitävät meteliä, mutta roottorien melu on yleensä paljon voimakkaampaa. Eniten meteliä tulee pääroottorista, mutta pyrstöroottorin ääni on yleensä kopterin lähellä hallitseva koska on korkeataajuuksisempaa ja "hakkaavampaa". Roottorien ääni tulee taas monesta lähteestä kuten lapojen joutuessa edellisen lavan jättövirtaukseen, pääroottorin ja pyrstöroottorin virtauksien törmäyksestä, roottorien työntämä ilmamassa pitää ääntä jne. Terävä ja kova paukutus ei välttämättä ole kuitenkaan huono asia, koska tuollainen ääni ei välttämättä kuulu kovinkaan kauas. Oma kokemukseni on, että NH90 kuulostaa läheltä ehkä kovempiääniseltä kuin Mi-8, mutta kauempaa taas hiljaisemmalta. Tämä on kuitenkin ihan mutua.
No minusta tuo mutu on justikin ihan oikein. Puma ja Mi kuuluvat kauemmas, mutta lähellä NH paukuttaa tosi rankasti, en ymmärrä.
Kun NH tulee pintoja hyväillen se kuuluu nimittäin yllättävän huonosti, ainakin suorassa lennossa, kaarto taas paukuttaa ihan hirmuisesti.
Millä tavoin lie rakennettu ne Usan salaiset kopterit, niistähän väitetään, että ne ovat suorassa lennossa todella "hiljaisia" mitä se sitten koptereista puhuttaessa tarkoittaakin? Minä veikkaan, että jollain konstilla se matkalentonopeus on "hiljainen", mutta väkisin se liikehtiessään ääntä pitää kuin mikä tahansa muukin kapine.
Merten sheriffi kirjoitti:Kesällä Turun lentonäytöksessä kyselin NH90 miehistöltä juuri noista SAR eli meripelastustehtävistä. Vastaukset olivat luokkaa, että ovat ylivarustettuja noihin hommiin. Tiedä sitten.
älkäähöpöttäkö kirjoitti:Jos puhutaan SAR-tehtävistä, niin pitää muistaa, että rajavartiolaitoksen helikopterit on sitä varten hankittuja ja varusteltuja. Puolustusvoimien helikopterit on hankittu ihan toisenlaisia hommia varten (ehkä hieman yllättäen intin hommia varten) ja siksi ne ovat "ylivarusteltuja" pelastuspalvelutehtäviin. Mutta se ei poista sitä, etteikö niillä voida tehdä myös SAR-tehtäviä, jos tilanne sitä vaatii. Sekin on syytä pitää mielessä, että SAR-tehtävät ovat rajavartiolaitoksen tehtäviä ja puolustusvoimat tekee niitä ainoastaan, jos rajavartiolaitoksen resurssit ja kalusto eivät riitä. Silloin puolustusvoimien päivystyskopteri voidaan kutsua hätiin.
hopeinen kirjoitti:Leo 2A6:sen hinnalla saa/sai 2009 hintojen mukaan 2.5 tai 3 T-72B vaunua, tiedä sitten sisältyykö reaktiivit yms. hintaan, maallikon silmin 250-300 T-72B vaunua olisi sotatilanteessa parempi kuin 100 Leo 2A6.
kimmo.j kirjoitti:Reservin vaunumiehenä täytyy olla hopeisen kanssa eri mieltä. Määrä ei korvaa laatua. Leo 2A6 ero T72B;hen on todella suuri.
Suuri sotilaallinen visiönääri ja kaiken paremmin tietäjä Paavo L (sdp) oli sitä mieltä, että aika on ajanut panssarivaunujen ohitse.adam7 kirjoitti:tässähän avainsanat olivat "maallikon silmin". tuon vuoksi kaikkia asioita ei ole järkevä päättää suorassa kansanäänestyksessä tai höpsismillä (jollei höpsismi ole tuttu, kvg).
kimmo.j kirjoitti:Reservin vaunumiehenä täytyy olla hopeisen kanssa eri mieltä. Määrä ei korvaa laatua. Leo 2A6 ero T72B;hen on todella suuri.
"an educated opinion", toisin kuin "maallikon silmin"
---
on aina kiva kritisoida ja pilkata.
itse pidän kuljetuskoptereiden hankintaa ilman taistelukoptereiden hankintaa ihme juttuna, mutta senhän päättivät maallikot, eli kansan valitsemat parhaat kyvyt.
nyt kun kuitenkin on hankittu vain kuorma-koneita, niin tuskin asia paranee niiden parjaamisesta.
keskustelua saa tietysti aina käydä.
Tvälups kirjoitti:Suuri sotilaallinen visiönääri ja kaiken paremmin tietäjä Paavo L (sdp) oli sitä mieltä, että aika on ajanut panssarivaunujen ohitse.adam7 kirjoitti:tässähän avainsanat olivat "maallikon silmin". tuon vuoksi kaikkia asioita ei ole järkevä päättää suorassa kansanäänestyksessä tai höpsismillä (jollei höpsismi ole tuttu, kvg).
kimmo.j kirjoitti:Reservin vaunumiehenä täytyy olla hopeisen kanssa eri mieltä. Määrä ei korvaa laatua. Leo 2A6 ero T72B;hen on todella suuri.
"an educated opinion", toisin kuin "maallikon silmin"
---
on aina kiva kritisoida ja pilkata.
itse pidän kuljetuskoptereiden hankintaa ilman taistelukoptereiden hankintaa ihme juttuna, mutta senhän päättivät maallikot, eli kansan valitsemat parhaat kyvyt.
nyt kun kuitenkin on hankittu vain kuorma-koneita, niin tuskin asia paranee niiden parjaamisesta.
keskustelua saa tietysti aina käydä.
Noh, kompromissinä itä-vaunut sulatettiin ja niiden tilalle ostettiin kolmannes käytettyjä sakemannivaunuja eli ilmeisesti tällä sitten kompensoitiin saattokoptereiden puute? Tosin oma sotilaallinen tietämykseni ei voi olla samalla tasolla kuin jumal-olentomaisen Paavon, mutta siltikin kummastelen näitä tehtyjä ratkaisuja.
kimmo.j kirjoitti:SAR-koptereiden suurin vaatimus on valmius. Ilman sitä PVn koptereilla ei tee juuri mitään. Estoniankin tapauksessa tämä oli ongelma. Kun sitten aletaan vertaamaan talvisen Itämeren lämpötiloja ja selviämisaikoja, lentoaikaan Utista ja siihen lisätään aika joka kuluu kopterin saamiseen ilmaan, huomataan etteivät NH90 tarjoa juuri apua kuin Suomenlahden pohjukkaan.
Valitettavasti tässäkin ongelmaksi muodostuu raha, päivystäminen maksaa todella paljon. Näissä säästötalkoissa ei juuri kannata haaveilla lisärahasta. Siitä ovatko NHt "ylivarusteltuja" en tiedä, mutta hädässä huononpikin vaihtoehto on parempi, kuin ei mitään.
kimmo.j kirjoitti:Minigun kuullostaa kyllä paremmalta vaihtoehdolta. Mikä lienee totuus.