NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onko tänne ostetuilla NH90;sillä mitään varustusta SUTO;a varten? Veteen laskettava sonari, esim.

Ei ole ainakaan julkisesti mainittu muuta kuin meripelastukseen liittyvä varustus. Rajalla on ainakin ollut Super Pumalle joku sonari mutta sekin 80-luvun peruja.
 
Mikäs olikaan NH90:llä valmius SuToon? Meinaan onko asenneltu jossain käyttäjämaassa tai edes validoitu jonkin myyjän toimesta ihan "avaimet käteen" ratkaisua havannointiin ja vaikuttamiseen?
 
Kai se meriversio siihen taipuu? Sonar laitteisto liene niin ihmeellinen asentaa... Torpedokin on aseena aika simppeli...

Maavoimien vispilät eivät varmaankaan siihe ilman muutoksia kelpaa...
 
Mikäs olikaan NH90:llä valmius SuToon? Meinaan onko asenneltu jossain käyttäjämaassa tai edes validoitu jonkin myyjän toimesta ihan "avaimet käteen" ratkaisua havannointiin ja vaikuttamiseen?
Kai se meriversio siihen taipuu? Sonar laitteisto liene niin ihmeellinen asentaa... Torpedokin on aseena aika simppeli...
Naapurihan osti 13 TTH:n ohella 5kpl NFH:ta. Toimitus 2019. Tässä kuvaus:

Resterande fem kallas HKP 14F och kan utrustas med sonarutrustning för att användas vid ubåtsjakt.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/helikopter-14/

Täällä taasen joristaan NH90 NFH mission packagesta:
ASW or ASuW Weapons.
  • 2 x Anti-Ship Missiles (Marte Mk2/S).
  • 2 x Torpedoes (MU90, Mk46 or Stingray).
  • Mixed configuration.
http://www.nhindustries.com/site/en/ref/NFH-Missions-Packages_46.html

Mitä ilmeisimmin kaikki tulee yllä kuvattua vastaavalla varustuksella. Näin ainakin tämän aiemman Italian NFH-jutun perusteella annoin itseni ymmärtää: http://www.finmeccanica.co.uk/-/nh90-for-italian-navy
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän NH90 sodassa on tehtäviä.
Nopeat joukkojen siirrot ja materiaalin, joukkojen etsinnät selustassa, haavoittuneiden kuljetus. Tuo haavoittuneidenkin kuljetus on tärkeää, voi pelastaa monta sotilasta.
 
main.php


Tietääkö kukaan mikä on tuo laite etsintävalonheittimen yläpuolella. Eli aivan valonheittimen yläpuolella ja siinä on samanlainen heijastava "linssi" kuin valonheittimessä. Suorakaiteen muotoinen. Utin toimintanäytöksessä oli NH90 jossa samanlainen boksi (voi olla sama yksilö) ja en ole muissa nähnyt ja ei ole ollut aikaisemmin varusteena. Näyttäisi olevan kiinteästi asennettu (ei siis käänny). Tietoa, veikkauksia...
 
Useimpien ihmisten harhakäsitys kuljetushelikopterista tulee Vietnamin sodasta, eli joukkojen laskeminen vihollisen keskelle aseet räiskyen tai muu offensiivinen toiminta etulinjassa. Osaltaan tämä toki johtuu puolustusvoimien tiedottamisesta, puhuttiin liikaa siitä, kuinka suuren miesmäärän 20 helikopteria kuljettaa kerralla.
 
Ja Suomen keskentekoisena toimitettu kalusto alkaa päivittyä FOC-muotoon.
 
Viimeksi muokattu:
main.php


Tietääkö kukaan mikä on tuo laite etsintävalonheittimen yläpuolella. Eli aivan valonheittimen yläpuolella ja siinä on samanlainen heijastava "linssi" kuin valonheittimessä. Suorakaiteen muotoinen. Utin toimintanäytöksessä oli NH90 jossa samanlainen boksi (voi olla sama yksilö) ja en ole muissa nähnyt ja ei ole ollut aikaisemmin varusteena. Näyttäisi olevan kiinteästi asennettu (ei siis käänny). Tietoa, veikkauksia...
Oisko flir?
 

Lämpökamera on keskellä nokkaa, tutkan yläpuolella. Lämpökameran kuvan saa heijastettua kypäränäyttöön (visiiriin) ja kääntyy lentäjän kypärän asennon mukaan. Kypärässä olevien stereopimeänäkölaitteiden näkymäkin heijastetaan visiiriin.

nhindustriesnh90tth2006.jpg
 
Lentopostia lehdestä.
Ruotsi vastaanotti ensimmäisen sukellusveneiden etsintään tarkoitetun NH90-kopterin
20.12.2015 - 14:49
Ruotsin puolustusvoimien materiaalilaitos FMV vastaanotti viime torstaina 17. joulukuuta ensimmäisen sukellusveneiden etsintään erikoistuneen NH Industries NH90 -kopterin. Se on varustettu syvyytettävällä kaikumittaimella sekä merivalvontatutkalla. Myös osa aiemmin toimitetuista SAR-versioista muutetaan samaan konfiguraatioon.

Ruotsi on tilannut kaikkiaan 18 NH90-helikopteria. Ruotsin ilmavoimien tyyppimerkintä koptereille on HKP14.

Niistä 13 on SAR-toimintaan (Search and Rescue) varustettuja pelastus- ja kuljetusversioita (NH90 TTT/SAR eli HKP14E) ja viisi soveltuu sukellusveneiden etsintään (NH90 SAR/ASW, HKP14F).

Ruotsi on myös päättänyt muuttaa neljä aiemmin toimitettua SAR-versiota ASW-toimintaan (Anti-submarine warfare) sovetuviksi. Näin laivastossa on tulevaisuudessa yhdeksän kappaletta kumpaakin HKP14-mallia.

Merivoimien versiot rakentaa Airbus Helicopters. Nyt luovutettu kopteri koelennettiin ensin Donauwörhissä Saksassa. Meritestit tehtiin puolestaan Marignanessa Ranskassa. Airbus toteuttaa myös SAR-versioiden muutostyöt sukellusveneiden etsintään soveltuviksi.

Patria on kokoonpannut ruotsalaiset kuljetusversiot Jämsän Hallin tehtaillaan. Viimeinen yksilö on työn alla. Kopterit on tilannut Ruotsin puolustusvoimien materiaalilaitos FMV (Försvarets Materielverk).

Ruotsin NH90-koptereiden erikoisuus on 24,5 senttiä muita korkeampi matkustamo. Se tarjoaa 182-senttisenä seisomakorkeuden useimmille. Tarkoituksena on parantaa miehistön toimintaolosuhteita.

Ruotsi on ainoa asiakas, joka on tilannut tätä versiota. Muissa sisätilojen korkeus on 1,58 metriä.

NH90 ASW-kopterissa on rungon alta vaijerin varassa laskettava syvyytettävä Thales Flash-S -kaikumittain (otsikkokuvassa).

Siten leijunnassa oleva kopteri voi laskea sen tarvittavaan syvyyteen. Tämä mahdollistaa veden lämpötilanvaihteluista aiheutuvien ns. harppauskerrosten alla olevien kohteiden havainnoinnin.

Lisäksi kopterissa on eturungon alle koteloituna AN/APS-143B(V)3 Ocean Eye -merivalvontatutka. Keulassa on FLIR-lämpökamera.

Lisäksi NH90 NFH (Navy Frigate Helicopter) on varustettu MAD-sensorilla (Magnetic Anomaly Detector), jolla voidaan havaita veden alla olevan sukellusveneen aiheuttama poikkeus maan magneettikenttässä.

NH90-koptereita on toimitettu 260 kappaletta 13 maahan. Ne ovat keränneet yhteensä lähes 100 000 lentotuntia.

NH90-ohjelmaa vetää NH Industries -ryhmittymä. Siitä Airbus Helicopters (ent. Eurocopter) omistaa 65,5 prosenttia, AgustaWestland 32 prosenttia ja Stork Fokker 5,5 prosenttia. T.T.

Päivittynyt: tarkennettu ASW-määritelmää.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja
 
Ruotsalainen 2000 luvun versio sutokopterista. Vain etsintäjärjestelmä ei torpedoja. Mekaanikko varmaan kilistelee kotiavaimiaan paikallistettuaan sukellusveneen?
 
Back
Top