No saaristo alkaa täältä. Luulisi keikkaa olevan. Tyksin katolle olen nähnyt laskeutuvan.Vai olisko ettei ole tehtäviä lennellä siellä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No saaristo alkaa täältä. Luulisi keikkaa olevan. Tyksin katolle olen nähnyt laskeutuvan.Vai olisko ettei ole tehtäviä lennellä siellä?
Vai hoitaisko rajan kopteri nykyään keikat siellä? Eikös niillä ole tukihto siellä vs lennättää heko Utista.No saaristo alkaa täältä. Luulisi keikkaa olevan. Tyksin katolle olen nähnyt laskeutuvan.
Meinaan harjoituslentoja saaristo olosuhteissa. En Rajan tehtäviä.Vai hoitaisko rajan kopteri nykyään keikat siellä? Eikös niillä ole tukihto siellä vs lennättää heko Utista.
Venäjä.Onko joku maa tyytyväinen NH90:seen?
Kyllä nyt joku pahoittaa mielensä kun lukee tuonVenäjä.
Väitätkö ettei Venäjä olisi tyytyväinen, kun Euroopan maiden kopterikalusto makaa halleissa jatkuvissa huolloissa?Kyllä nyt joku pahoittaa mielensä kun lukee tuon
Ei siis varmasti on tyytyväinen. Saksalla taitaa suurin osa typhooneista olla myös ei lentokuntoisia.Väitätkö ettei Venäjä olisi tyytyväinen, kun Euroopan maiden kopterikalusto makaa halleissa jatkuvissa huolloissa?
Kiitos Merten!Väitätkö ettei Venäjä olisi tyytyväinen, kun Euroopan maiden kopterikalusto makaa halleissa jatkuvissa huolloissa?
ainakin sinisellä sotilalla näköjäänKuinkas monella kirjoittajista on mekaanikon kokemusta koptereista tai niiden kanssa työskentelystä?
Väitätkö ettei Venäjä olisi tyytyväinen, kun Euroopan maiden kopterikalusto makaa halleissa jatkuvissa huolloissa?
Tiedätkö miltä tuntuu kun lennetään hiukan puiden latvojen yläpuolella aika ihanan vauhdikkaasti ja kopteri tekee käännöksen takaisin tulosuuntaan. Voin kertoa että se on aika helvetin hienoa ja moni foorumilainen paskoo hunajaa jos sen pääsee kokemaan. HH tämä tuntuu paremmin ja viellä parasta on jos niistä otetaan ovet pois ja istut siellä takaloosterissa ja kun käännöksen kohdalla erehdyt katsomaan "miltäs se taivaanranta näyttää vasemmanpuoleisesta oviaukosta" niin huomaatkin kuusten latvat sekä ja mietit miten helvetissä et tipu tästä penkistä tuonne alas. On myös melko hieno fiilis kun kopteri lentää matkanopeutta ja pääset kopterin ulkopuolelle vetämään raikasta aamu usvaa tukka hulmuten. Noniin asiaan, meinaa tässä ihan kostua muistoista.Keskustelin nuoren NH90 lentäjän kanssa lentonäytöksessä. Kyselin miksi valitsi kopterit eikä pyrkinyt Hornetin puikkoihin.
Vastauksena sain kaksi syytä. Ensimmäisenä oli suuremmat lentotuntimäärät ja toisena se, että saa vetää matalalla hanat auki.
Mahtoiko valita väärän arvan?
kyllä tuo 6000€/h on aika kohtuullinen mille kopterille tahansa. Muistelisin lukeneeni, että super pumallakin on 10000€/h. Jossain vaiheessahan tuo on ollut NH:lla jossain pitkällä toisella kymmenellä tuhannalla ja ikävimmillään ilmeisesti vielä senkin yli. Kyllä tuo 6000e on enemmän kuin siedettävä tuntihinta noin monimutkaisen vehkeen ilmassa pitämisestä. Tuskin oli sen halvempaa vanhoillakaan koptereilla.@Raveni NH90:n lentotuntihintoja pitää tietysti verrata muihin helikoptereihin, muuten vertailussa ei ole kovin paljoa mieltä.
Selvää on, ettei kopterilla lentäminen ole ilmaista. Se kuitenkin tarjoaa ominaisuuksia, joita muilla kulkuneuvoilla ei ole. Erityisesti harmaassa vaiheessa niillä on Suomessakin paljon käyttöä. Suomessa koptereiden käyttö oli pitkään hyvin rajoitettua ja siitä on voinut jäädä harha, etteivät ne olisi tarpeellisia. Länsimaissa ja Venäjällä kopteritoiminta on pitkään ollut aivan eri mittakaavassa - muistetaan, että esimerkiksi Venäjä aikoo (aikoi) hankkia 1000 uutta kopteria muutaman lähivuoden aikana. Kallista käyttö toki on!