NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Aika mielenkiintoinen hinnannousu kun pohjalla on kuitenkin totetunut hinta joka on siellä kuuden tonnin luokassa. Miten lentotunnin hinta voi vuodessa tuplaantua?

Ei kai tuossa ole muuta selitystä kuin laskentaperusteiden muutos. Löpökin on halventunut, eivätkä henkilöstökustannukset ole voineet niin paljon nousta. Takuuaika ummessa?
 
Tiedätkö miltä tuntuu kun lennetään hiukan puiden latvojen yläpuolella aika ihanan vauhdikkaasti ja kopteri tekee käännöksen takaisin tulosuuntaan. Voin kertoa että se on aika helvetin hienoa ja moni foorumilainen paskoo hunajaa jos sen pääsee kokemaan. HH tämä tuntuu paremmin ja viellä parasta on jos niistä otetaan ovet pois ja istut siellä takaloosterissa ja kun käännöksen kohdalla erehdyt katsomaan "miltäs se taivaanranta näyttää vasemmanpuoleisesta oviaukosta" niin huomaatkin kuusten latvat sekä ja mietit miten helvetissä et tipu tästä penkistä tuonne alas. On myös melko hieno fiilis kun kopteri lentää matkanopeutta ja pääset kopterin ulkopuolelle vetämään raikasta aamu usvaa tukka hulmuten. Noniin asiaan, meinaa tässä ihan kostua muistoista.

Ei nyt merten seriffille kommenttina mutta vituttaa jatkuva mollaaminen ja vahvasti vaikuttaisi että kovimmat puhujat eivät ole nähdy kun NH:n youtube videosta. Asiallista ja fakta pitoista keskustelua pliis. Nämä jutut eivät ole mitään uskon asiota ja jos haluaa sellaisista keskustellu oikeampi paikka minusta on kirkko.

Enkä tälläkään tarkoita sitä NH olisi ollut paras vaihtoehto, Jälkiviisaus on aina helpointa ja kauppaa kun mietitään pitää miettiä mitä ominaisuuksia me tarvitsemme ja koko paketin hinta.

Ohessa pari fiilistely kuvaa omista arkistoista HH:sta
Katso liite: 12134 Katso liite: 12135
Pari vuotta sitten siskon pihan yli lensi kaksi Super Stallion helikopteria. Meinasi mennä kättä lippaan. Vanha tyyppi mutta komea.
Ei mulla ole tietenkään mitään NH koptereita vastaan. Toivon niiden nopeasti tulevan kuntoon ja tätämyöden tehokkaaseen käyttöön.
 
Tiedätkö miltä tuntuu kun... Voin kertoa että se on aika helvetin hienoa ja moni foorumilainen paskoo hunajaa jos sen pääsee kokemaan. ...parasta on jos niistä otetaan ovet pois ja istut siellä takaloosterissa ja kun käännöksen kohdalla erehdyt katsomaan "miltäs se taivaanranta näyttää vasemmanpuoleisesta oviaukosta" niin huomaatkin kuusten latvat sekä ja mietit miten helvetissä et tipu tästä penkistä tuonne alas.
Suunnilleen vastaavaa kyytiä pienellä lisämausteella olen saanut Blackhawkilla (kerran) ja tästä jo moni arvaa, missäpäin.

...vituttaa jatkuva mollaaminen ja vahvasti vaikuttaisi että kovimmat puhujat eivät ole nähdy kun NH:n youtube videosta. Asiallista ja fakta pitoista keskustelua pliis.
Kopterikyydin hienous ei muuta mitään siitä, että NH-90 -hankinta toteutettiin liian isona resursseihin nähden ja lisävirhe oli olla perumatta kauppoja jatkuvien viivästysten vuoksi. Mutta jos katsoo taaksepäin hankintaa edeltävään aikaan 2000-luvun taitteeseen, vielä pahemmin olisi käynyt, jos Hägglundin unelmat olisivat käyneet täysimääräisenä toteen. Asiaa kerrataan kaunopuheisesti esim. täällä ja täällä. Virheitä on tehty, mutta en ole varma, onko niistä opittu.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnilleen vastaavaa kyytiä pienellä lisämausteella olen saanut Blackhawkilla (kerran) ja tästä jo moni arvaa, missäpäin.

Kopterikyydin hienous ei muuta mitään siitä, että NH-90 -hankinta toteutettiin liian isona resursseihin nähden ja lisävirhe oli olla perumatta kauppoja jatkuvien viivästysten vuoksi. Mutta jos katsoo taaksepäin hankintaa edeltävään aikaan 2000-luvun taitteeseen, vielä pahemmin olisi käynyt, jos Hägglundin unelmat olisivat käyneet täysimääräisenä toteen. Asiaa kerrataan kaunopuheisesti esim. täällä ja täällä. Virheitä on tehty, mutta en ole varma, onko niistä opittu.
Kopteri kyydin hienous viittasi alkuperäisessä tekstissä lainaukseen missä oli puhe kopterilla matalalla lentämisessä. Mustahaukka ei välttämättä olisi ollut huono valinta.
 
En löytänyt lähdettä

Finnish defense minister: NH-90 purchase was a mistake

- FDF has 20 choppers and last one was delivered this summer.

- Cost of flying is high, maintaining footprint is "heavy", there has been problems with getting spares.

- NH-90 fleet "ready to action" capability is right now over 50%. According to minister situation is not the best but better than what Germans and Swedes have to deal with... their coppers fly less than FDF NH-90's.
 
En löytänyt lähdettä

No hatustako vedit? Jos tuo oli vaan kuppilakeskustelussa omin korvin kuultua, voi sellaisenkin mainita (ns. "personal communication" on sinänsä hyväksytty lähdeviite), mutta aivan täysin lähteetöntä "uutista" on kai aika turha edes tarjoilla tänne? :rolleyes:

Meinaan, jopa Ryssä Tänään on parempi kuin aivan irrallinen referaatti. (Siis erillään omista näkemyksistä joita tietenkin saa kernaasti aina laitella mielin määrin. Kunhan ne puolestaan sitten sellaisina laitetaan.)
 
:D Ei se oli yks joka oli kirjoitanut niin yhdessä toisessa foorumissa ja hän ei laitanut lähdettä

Vaan tuo kirjoitus toisella foorumilla on lähde, laita edes se linkkaus sitten näkyviin. :)

(Jos on asiallinen kirjoittelija siellä, siis hyvän historian omaava, voi olla ihan kelvollinen sellaisenaan. Mutta jos siinäkin viitattiin Suomen hallitustahoihin tms. ilman lähteitä niin aika huteraa höttöä. Provona tietty täälläkin menee mutta niitä ei kai kauhiasti toivota.)
 
Vaan tuo kirjoitus toisella foorumilla on lähde, laita edes se linkkaus sitten näkyviin. :)

(Jos on asiallinen kirjoittelija siellä, siis hyvän historian omaava, voi olla ihan kelvollinen sellaisenaan. Mutta jos siinäkin viitattiin Suomen hallitustahoihin tms. ilman lähteitä niin aika huteraa höttöä. Provona tietty täälläkin menee mutta niitä ei kai kauhiasti toivota.)
https://www.flashback.org/sp58946834
Koko ketju: https://www.flashback.org/t2779403
 
Nuo tiedot on Aamulehdestä.
Eli siis puolustusministeri Jussi Niinistön lausunto.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/puo...oimien-helikoptereiden-hankkiminen-oli-virhe/

Varmaan se suurin virhe tuossa oli vasta kehitteillä olevan kopterin hankinta, joka sitten on saanut kärsiä viivästyksistä ja lastentaudeista. Se osaltaan selittänee lentotuntihintojen kalleutta, kun on jouduttu huoltamaan ja hinkkaamaan keskimääräistä enemmän.

Uskon että NH90 on ihan kelpo peli, sitten kunhan on saanut muutaman vuoden olla täydessä käytössä. Määrän suhteen, koptereita kuitenkin tarvittiin se 10-12 kappaletta korvaamaan entinen kapasiteetti, eikä tuo 20 yksilöä nyt ihan mielettömästi ole. Sopiva määrä olisi ollut ehkä joku 15-16 yksilöä - tosin oletettavasti niitä ei kaikkia heti kerralla käytetä loppuun, vaan osa jää odottelemaan reserviin.
 
Meillä tämän lisäpolttoainesäiliön verran ripustamiskokemusta.
Itsekkin nappasin kesällä kuvan samasta kopterista, edestä päin. Kuvan vasemmassa laidassa näkyy osittain myös ruotsalainen NH90, joka on sellainen vaaleanharmaa väritykseltään.

 
Back
Top