Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä kaikki tuon ymmärtää, mutta NH ei ole enää uusi. Ongelmia realisoitui roppakaupalla, mutta ne on ratkottu. Vaikka käyttökustannukset ovat asettuneet kirpaisevan kovalle tasolle, niin en silti lähtisi vaihtamaan vuosikymmeniä vanhempaan konstruktioon pelkästään kahden lehdessä julkaistun numeron perusteella. BlackHawkin korvaajakin V-280 Valor on jo pitkällä koelento-ohjelmassaan. Joten nyt BH:ta ostava voi hyvinkin olla pian tuossa "yksin ainoana käyttäjänä"-tilanteessa, niin kuin me Hornetin kanssa.Ei kai kukaan absoluuttista luotettavuutta olekaan hakenut. Mutta varmaan jokainen ymmärtää, mikä ero on lähteä verrattain uuteen ja verrattain suppeassa käytössä olevaan tyyppiin versus vuosikymmeniä palvelleeseen ja laajasti käytettävään tyyppiin. Joskus ne realisoituvat ongelmat ovat pieniä (kuten nuo satunnaiset roottorien irtoamiset - kerran esim. 500 000 tunnissa on ikävä tilastollinen yksittäistapaus), joskus ne ovat isoja (toimitukset viivästyvät vuosi toisensa perään, laite ei saavuttuaankaan toimi kuten sen pitäisi, käyttökustannukset ovat taivaalliset jne.).
Tässä tilanteessa en näe mitään syytä hypätä kaikkeen uuteen mukaan ensimmäisessä aallossa. Sitä voi sitten pohtia, missä vaiheessa jokin laite on riittävän kypsä ja riskit ovat riittävän alhaiset. Mutta jos valinnanvaraa on, niin en lähtisi tämänhintaisissa laitteissa kokeilemaan onneani. Voi olla täysi menestys tai sitten täysi menetys, jota venytellään ja vanutellaan ja lopulta ollaan yksin ainoana käyttäjänä ostamassa valmistajan tuotetukea.
Koska helikopterin aerodynamiikka on täysin erilainen kuin kiinteäsiipisen. Samat hallintasäännöt eivät vaan pelaa, vaan kopterille pitää löytää omansa, kaikkine erikoisine koelentäjiä tappavine kulmatapauksineen.Jaa, että Bell teki Gripenit? Miksi tuo FBW on niin vaikea kehittää, kun kiinteäsiipisissä se on ollut arkipäivää iät ja ajat?
Kyllä kaikki tuon ymmärtää, mutta NH ei ole enää uusi. Ongelmia realisoitui roppakaupalla, mutta ne on ratkottu. Vaikka käyttökustannukset ovat asettuneet kirpaisevan kovalle tasolle, niin en silti lähtisi vaihtamaan vuosikymmeniä vanhempaan konstruktioon pelkästään kahden lehdessä julkaistun numeron perusteella. BlackHawkin korvaajakin V-280 Valor on jo pitkällä koelento-ohjelmassaan. Joten nyt BH:ta ostava voi hyvinkin olla pian tuossa "yksin ainoana käyttäjänä"-tilanteessa, niin kuin me Hornetin kanssa.
"No matter how many hours our technicians work, and how many parts we order, it will never make the NH90 capable of meeting the requirements of the Norwegian Armed Forces," Defence Minister Bjoern Arild Gram told a news conference.
En tiedä kenen mitä asiaa nyt ajat, mutta erittäin hyvin perustelet miksi Suomen ei pidä luopua NH:sta nyt, kun kaikki koneet ovat rivissä ja täydessä varustuksessa. Mitä jos Suomeen hyökätään juuri, kun kopterin vaihto on juuri hankalimmassa vaiheessa? NH:n ongelmista perspektiivin vuoksi, että NH:n varmoja tilauksia (optiot tähän päälle) on tehty 357kpl (+/- virhemarginaali), joista nuo luopuvat maat kattavat 44kpl (optiot n. samassa suhteessa). Kahdeksasosa koko fleetistä, ihan merkillepantava osuus mutta ei koneen tulevaisuutta vaarantava. Sitten jos joku pääkäyttäjävaltioista alkaa luopumaan, niin kannattaa alkaa miettimään meilläkin uudestaan.Tuo on jälkiviisautta. Mietipä jos Ruotsiin oltaisiinkin hyökätty, kun koptereiden toimituksia odoteltiin? Helikopteri joka on rivissä on aivan eri asia kuin helikopteri, jonka valmistaja lupaa toimittaa jahka ehtii ja jaksaa. Jos ostetaan taas samanlainen kehitysprojekti, niin ei ole mitään takeita, etteikö mennä ojasta allikkoon.
Lisäksi jos olen oikein ymmärtänyt, niin NH90:n kaikkia ongelmia ei ole ratkottu. (Huom! En kirjoita Suomesta.) Tästä todisteena useat maat (Norja, Australia, Ruotsi) luopumassa kalustosta. Suurimmat ongelmat ilmeisesti käytettävyydessä (availability) ja ASW-järjestelmien toimivuudessa.
Norway to return NH90 helicopters and seek refund
Norway said it would axe its fleet of NH90 military helicopters and ask for a refund from a consortium led by Europe's Airbus , which hit back by calling the move "legally groundless".www.reuters.com
Vuonna 1992 Hornetin tuotantolinja kävi kuumana ja käyttäjiä oli vaikka huru mycket. Kuinkas sitten kävikään? Korvaajan Super Hornetin ensilentokin oli vielä muutaman vuoden päässä. Black Hawkin korvaaja lentää jo. Riski joutua samaan jamaan on ihan todellinen eikä selittämällä häviä kuin mielestä.Black Hawk sinänsä ei liene menossa minnekään vielä pitkään aikaan. Tuotantolinja käy edelleen kuumana ja käyttäjiä on vaikka huru mycket. En näkisi sen hankinnoissa erityisempiä riskejä, vaikka se teknisesti alkaneekin olla kehityskaarensa päässä. Laivastohävittäjä Hornet ja vuonna 2000 päättynyt tuotanto ovat ihan toinen asia.
En tiedä kenen mitä asiaa nyt ajat, mutta erittäin hyvin perustelet miksi Suomen ei pidä luopua NH:sta nyt, kun kaikki koneet ovat rivissä ja täydessä varustuksessa. Mitä jos Suomeen hyökätään juuri, kun kopterin vaihto on juuri hankalimmassa vaiheessa? NH:n ongelmista perspektiivin vuoksi, että NH:n varmoja tilauksia (optiot tähän päälle) on tehty 357kpl (+/- virhemarginaali), joista nuo luopuvat maat kattavat 44kpl (optiot n. samassa suhteessa). Kahdeksasosa koko fleetistä, ihan merkillepantava osuus mutta ei koneen tulevaisuutta vaarantava. Sitten jos joku pääkäyttäjävaltioista alkaa luopumaan, niin kannattaa alkaa miettimään meilläkin uudestaan.
Ei varmaan kenelläkään herää mitään epäilyksiä siitäkään, kun kolme maata lähes samaan aikaan ilmoittaa luopuvansa koptereista ja korvaavansa ne kaikki samalla suurvallan myymällä tyypillä, jonka korvaajaa suurvalta on juuri tuomassa tuotantoon?
Vuonna 1992 Hornetin tuotantolinja kävi kuumana ja käyttäjiä oli vaikka huru mycket. Kuinkas sitten kävikään? Korvaajan Super Hornetin ensilentokin oli vielä muutaman vuoden päässä. Black Hawkin korvaaja lentää jo. Riski joutua samaan jamaan on ihan todellinen eikä selittämällä häviä kuin mielestä.
Bellin onnettomuudessa merkittävänä myötävaikuttavana tekijänä oli Pilot Induced Oscillation. Sama ilmiö, joka sai Gripenin ja F-22:n laukkaamaan laskussa. Tuntuu olevan FBW:n ongelma, koska perinteisessä ohjauksessa ohjaimet eivät voi olla (paljon) eri asennossa ohjainpintojen kanssa.Jaa, että Bell teki Gripenit? Miksi tuo FBW on niin vaikea kehittää, kun kiinteäsiipisissä se on ollut arkipäivää iät ja ajat?
Olemme siis agressiivisesti yhtä mieltä. No, niin käy joskus. Itse tosin valitsisin mieluummin Valorin kuin BlackHawkin. Vaikka se onkin vielä kehitysvaiheessa, niin jenkit sen taustalla on todella paljon varmempi instanssi läpiviennin ja luotettavuuden&käyttöhinnan kohdilleen saamisessa. NH-konsortiolle kun kävi vähän niin kuin europrojekteille aina käy - vaikka siinä viiteryhmässä onkin onnistuneimpien projektien joukossa.Tämä "luotettavuus & kypsyys" -keskustelu lähti käsittääkseni pari sivua sitten Ruotsin luopumisesta ja jonkun siihen vetämistä brittien keskiraskaiden helikoptereiden kilpailuttamisesta. Eli siinä kontekstissa. Minulle jäi tosin epäselväksi, halusiko hän niitä brittien harkitsemia koptereita Ruotsin vai Suomen NH90:n tilalle, joten jos olen Suomen jossakin yhteydessä maininnut, niin asia liittyy siihen eikä mihinkään konkreettiseen - Suomihan ei omistaan ole vielä mitään korvaushanketta aloittanut eikä sellainen liene näköpiirissäkään. Mutta mielestäni kenenkään - ei brittien, ei ruotsalaisten, ei suomalaisten - ei kannata lähteä mukaan keskeneräisiin kehitysprojekteihin, ellei niille ole äärimmäisen vahvoja perusteita. Helikoptereissa on kuitenkin varsin hyvin valinnanvaraa ja tarjontaa, joten miksi mennä vaikeimman kautta?
Tuntuu tuo PIO olevan melkein jokaisen ensimmäistä FBW:tään kehittävän firman ongelma. F-16, Gripen, F-22 ja nyt tämä Bellin keissi löytyi nopealla haulla.Bellin onnettomuudessa merkittävänä myötävaikuttavana tekijänä oli Pilot Induced Oscillation. Sama ilmiö, joka sai Gripenin ja F-22:n laukkaamaan laskussa. Tuntuu olevan FBW:n ongelma, koska perinteisessä ohjauksessa ohjaimet eivät voi olla (paljon) eri asennossa ohjainpintojen kanssa.
Olemme siis agressiivisesti yhtä mieltä. No, niin käy joskus. Itse tosin valitsisin mieluummin Valorin kuin BlackHawkin. Vaikka se onkin vielä kehitysvaiheessa, niin jenkit sen taustalla on todella paljon varmempi instanssi läpiviennin ja luotettavuuden&käyttöhinnan kohdilleen saamisessa. NH-konsortiolle kun kävi vähän niin kuin europrojekteille aina käy - vaikka siinä viiteryhmässä onkin onnistuneimpien projektien joukossa.
Aivan. NH-käyttäjien kohdalla ihmettelen tätä kiirettä, kun NH nykyisellään on toimiva kopteri. Käyttöiät järjestään ohi Valorin IOC-hetken. Siksi epäilen että vaihdosten taustalla on muuta(kin) kuin taloudellisia syitä, ts. suurvaltapolitiikkaa. Enkä siis lähtisi vaatimaan NH:n vaihtamista sillä perusteella, että nuo muutama maata ovat niin päättäneet tehdä.Jos tarvitset kopterin ajanhetkellä X, miksi riskeeraisit Valorin kanssa? Tämän mittaluokan projekteissa viivästykset ovat hyvin tavallisia. Jos taas pystyt odottamaan, niin miksi et viivyttäisi päätöstä tulevaisuuteen?
Aivan. NH-käyttäjien kohdalla ihmettelen tätä kiirettä, kun NH nykyisellään on toimiva kopteri. Käyttöiät järjestään ohi Valorin IOC-hetken. Siksi epäilen että vaihdosten taustalla on muuta(kin) kuin taloudellisia syitä, ts. suurvaltapolitiikkaa. Enkä siis lähtisi vaatimaan NH:n vaihtamista sillä perusteella, että nuo muutama maata ovat niin päättäneet tehdä.
The German Bundeswehr has revealed its own issues with the NH90 Tactical Transport Helicopter, with the German Generalinskpekteur der Bundeswehr (Chief of Defense) publishing two extremely critical reports into the German Army’s similarly over-budget and under-available fleet.
Kuka sanoo että olisimme ainoa? Kaikki NH:t ovat käyttäjien omia versioita, eikä täysin yhteensopivia NH:a järjestelmiltään ole olemassa. Päivitykset jäävät nähtäväksi, mutta ei Ruotsi ihan heti saa käyttöönsä niitä Romeoita.Haluammeko ainoaksi käyttäjäksi systeemille, josta Ruotsi luopuu, koska se on kallis eikä toimi kunnolla? Kysymysmerkki on myös, toteutetaanko noita suunniteltuja päivityksiä, kun uusien meritoimintahelikopterien hankintaprosessin pitäisi alkaa jo ensi vuonna ja viimeisenkin NH90:n poistua viimeistään 2035.
Ei kannata hoppuilla. Alankomaat aloittivat 19 kopterinsa MLU:t viime vuonna ja ne kestävät arvioidusti 2027 saakka. NH on jo yhdestä onnettomuudesta huolimatta vakiinnuttanut asemansa RNN: ja RNA:n palveluksessa. Päivitettyjen kopterien oletetaan lentävän 2040-luvun puoliväliin.Eiköhän tässä liusutella NH90 eläkkeelle korvaavan projektin löytyessä? Hankinta vie 5 vuotta ja käyttöönotto toisen 5.
Ilmeisesti sinä olet joka tapauksessa päättänyt, että NH90 on toimimaton kopteri?Sinäkö päätät, että NH on nykyisellään toimiva kopteri?
Kaikkein typerintä toimintaahan juuri olisi, että "hei, me vaihdetaan kopteri, kun ruotsalaiset eivät tykkää siitä..." Jostain syystä Suomesta ei raportoida ongelmia NH90:n osalta. Täällä on syvällinen osaaminen kopterin rakenteeseen ja huoltoon ja kyky myös soveltaa: "lattian komposiitti ei kestä, vahvistetaan se vanerilla".Aivan. NH-käyttäjien kohdalla ihmettelen tätä kiirettä, kun NH nykyisellään on toimiva kopteri. Käyttöiät järjestään ohi Valorin IOC-hetken. Siksi epäilen että vaihdosten taustalla on muuta(kin) kuin taloudellisia syitä, ts. suurvaltapolitiikkaa. Enkä siis lähtisi vaatimaan NH:n vaihtamista sillä perusteella, että nuo muutama maata ovat niin päättäneet tehdä.
Ilmeisesti sinä olet joka tapauksessa päättänyt, että NH90 on toimimaton kopteri?
Vielä tämä: tuo vaneri lattiassa ei ole välttämättä mikään tyhmä ajatus, vaikka se kuullostaa alkuun heppoiselta. Vaneri on helppo vaihtaa kuluessaan, sitä saa suomesta joka paikasta ja se on halpaa. Lisäksi se ei paljon painoa lisää kopterissa eli vaikutus käytettävyyteen vs. jokin teollinen, uniikki ratkaisu, voi olla kokonaisuudessaan riittävän hyvä (ja halpakin).Kaikkein typerintä toimintaahan juuri olisi, että "hei, me vaihdetaan kopteri, kun ruotsalaiset eivät tykkää siitä..." Jostain syystä Suomesta ei raportoida ongelmia NH90:n osalta. Täällä on syvällinen osaaminen kopterin rakenteeseen ja huoltoon ja kyky myös soveltaa: "lattian komposiitti ei kestä, vahvistetaan se vanerilla".
Kuka sanoo että olisimme ainoa? Kaikki NH:t ovat käyttäjien omia versioita, eikä täysin yhteensopivia NH:a järjestelmiltään ole olemassa. Päivitykset jäävät nähtäväksi, mutta ei Ruotsi ihan heti saa käyttöönsä niitä Romeoita.
Tuo on varmasti totta! Ruotsalaiset ovat olleet kuuluisia siitä, että he ylispeksaavat kaiken militääriteknologian, jolloin ratkaisuista tulee järjettömän kalliita, uniikkeja ja (säkästä riippuen) perusmallia huonommin toimivia. Lisäksi Ruotsissa joka ainoa härpäke lähes tulkoon taktisesta lusikka-haarukasta lähtien täytyy varustaa jollain Saabin komponentilla. Osa voi olla järkeviä, mutta lähinnä asiasta tulee mieleen teollisuustuki.Ruotsalaisten kopteri on kuitenkin varsin epästandardinmukainen NH90:ksi. Alkaen siitä, että kopteri tehtiin korotetuksi versioksi. Millaisia murheita se lie aiheuttanut, sitä ei tietäne kukaan, mutta maalaisjärjellä ajatellen osayhteensopivuus on kärsinyt.
Myös avioniikkavarustus on hieman eksoottinen. Omasuojajärjestelmä on jotain Saabin ja jonkin toisen firman kyhäelmää, siinä missä Suomen koptereissa on sama EADS:n paketti kuin Ranskalla, Saksalla ja Italialla.
Samoin SUTO-varustus herättää kysymyksiä. Muut käyttävät Thalesin ENR-tutkaa, Ruotsilla on Ocean Eye. Kaikumittain on Ranskan käyttämästä Thalesin tuotteesta Itämeren olosuhteisiin modifioitu versio, jota käyttää (käytti) Ruotsin lisäksi vain Norja.
(Lähteenä oma yhteenvetoni Airforce Technology -sivustolta.)
Kun sitten miettii, että ilmavoimat on halunnut hävittäjänsä samassa konfiguraatiossa pääkäyttäjän kanssa, niin ehkä siihen kannattaisi pyrkiä helikoptereissakin? Tismalleen sama vehje kyseessä ei välttämättä koskaan ole, jenkkivehkeissä voi aina olla ties mitä ydinpommisoftaa, joka suomalaisten koneista puuttuu. Mutta yleisesti ottaen kannattanee pyrkiä yhtenevyyteen eikä siihen, että valitaan lavetti ja sitten integroidaan siihen oman mieltymyksen mukaisesti kaikki mahdollinen ja mahdoton...