NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
For the Utti Jaeger Regiment’s Helicopter Battalion of the Finnish Defence Forces, flying low-level is the name of the game.
Russia’s war in Ukraine has demonstrated that anything operating higher than a few tens of feet within the ‘A2/AD’ (Anti-Access and Area Denial) bubble is likely to be destroyed very quickly.
 
Tuolla kommenteissa oli hyvä lisätieto:
in part it is absolutely due to mindset but is also down to the ownership of the type certificate which has allowed them to change from a calendar-based maintenance program to a flight-hour based program in partnership with NH.
Sitten pitäisi vielä kuulla miten se vertautuu Patrian Norjan KAMSiin. Eli onko siellä tilanne suomalaisesti vai ruotsalaisesti?
When the magazine feature goes live, the maintenance schedule is discussed quite a lot as the Finns program is very unique
Mutta mitä on tämä? Verticalin mukaan rampin poistoa suunnitellaan?!?!
they seem to be trying to adapt the NH90 to the SOF mission as much as they can — removing the ramp for example
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni Suomalaiset olivat ainakin ensimmäisiä, tiedä sitten jos Norjassakin on järki voittanut ja riittävät luvat saatu. NH:n valmistajan huolto-ohjelma on todella raskas, jos koneella ei lennetä 24/7.
 
Köh. Erään kerran oli NH90 tulossa tekemään noutoa. Kuunneltiin, että heko lähestyy ja vetää n. 2km ohitse länteen. 10min päästä kuuluu hekon ääni kun menee takasin tulosuuntaansa. Menee taas joku 5min, hekon ääni lähestyy ja taas ohitse, 5min myöhemmin ääni kuuluu taas kun palaa tulosuuntaansa. Taas n. 5min myöhemmin kuuluu hekon ääni, lähestyy todella hitaasti.... seurasivat pikkutietä että pääsivät perille.
Kysyttiin, että eksyittekö? Eikun kun käytiin kattomassa tossa yhen tutun kesämökkiä. Hernerokka sumussa....
 
Sittemmin tulleita kiinnostavia lisäkommentteja ym. videoon.
In Belgium, the naval component of the army, likes the heli. The land component does not. It’s capabilities exceed their requirements. It’s too complex for the simple type of missions they fly. It’s an awesome helicopter, but it is costly.

Australia retired its NH90s way ahead of schedule in favor of new Blackhawks and Seahawks, after a fatal crash and after spending $3 billion AUD, yet New Zealand is seeing high service availability and will continue to use its fleet

Each operator has an operating license and is therefore able to create their own maintenance concept. This was recognized and implemented in Finland. While other countries complained about the insufficient point load capacity of the cargo area floor, an additional wooden floor was installed in Finland.
I have always envied Finland for its handling of the maintenance concept.

Think the problems of the maintenance were the typically problems of a relativ new system. In germany we had also very big problems with operational capability but with a new maintenance structure and enough spare parts it seems to be solved now.

It can operate in much worse weather conditions, has a 30% longer endurance compared to metal framed helis, FULLY complies with multiple safety standards all across NATO, 4-axis autopilot, advanced fly by wire (first of it's kind), damage mitigation in it's fram design and blade design (Made to take hits and not fall apart), stealth designed to reduce radar signature. The list goes on.
Sure it is expensive to fly, it is no ordinary cargo heli, it is made for active frontline use, not for having fun, there are cheaper options if people are scared of opening their purse.
 
Otsikko kertonee olennaisen, oikeusjuttuja nostettu puolin ja toisin, taitaa eräskin juristi pitää tätä helikopteria aivan erinomaisena keksintönä.
Liekö Suomessa sitten erilaiset tehtävä parametrit kun täällä ollaan vehkeeseen varmaankin ainoana käyttäjän 100% tyytyväisiä 😉 ne erityisolosuhteet.
 
Liekö Suomessa sitten erilaiset tehtävä parametrit kun täällä ollaan vehkeeseen varmaankin ainoana käyttäjän 100% tyytyväisiä 😉 ne erityisolosuhteet.
Jos luit yllä olevan postauksen, niin tyytyväisiä käyttäjiä ovat Suomen lisäksi ainakin Belgian armeijan laivasto-osa, Uusi-Seelanti ja nykyisin myös Saksa.

Aika helppoa on uskoa twiittikommenteissa olleet maininnat, että NH90 on todella kyvykäs helikopteri, mutta haittapuolena lentotunti maksaa. Suomi tarvitsee kopterin, jolla voi lentää lähellä rintamalinjoja vihollisen IT:n vaikutuspiirissä. NH90 on varmasti tässä käytössä oikea tyyppi.
 
For the Utti Jaeger Regiment’s Helicopter Battalion of the Finnish Defence Forces, flying low-level is the name of the game.
Russia’s war in Ukraine has demonstrated that anything operating higher than a few tens of feet within the ‘A2/AD’ (Anti-Access and Area Denial) bubble is likely to be destroyed very quickly.
Videolta nousui esille muutamia ihan hyviä huomioita:
  • Suomi aloitti tiiviin lentämisen NH90:llä heti, kun kopterit oli saatu IOC-valmiuteen, ei vasta FOC-vaiheessa. Näin kopterin alkuvaiheen ongelmat tulivat tutuiksi ja suomalaiset pystyivät niihin puuttumaan.
  • kuormamestari on teknisesti koulutettu, mikä helpottaa päivittäistä ylläpitoa ja koptereiden hajautettavuutta. Olen itsekin yhdessä harjoituksessa ihmetellyt, miten kevyellä huolto-organisaatiolla NH90 toimi kolmen päivän ajan tässä harjoituksessa.
  • kopterin ELSO-kykyjä kehutaan videolla
  • muutenkin videolta välittyy luottamus ja tyytyväisyys kopukkaan, samaa viestiä tuntuu tulevan aika usein suomalaisilta useassa yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä ei voi tosin kieltää, etteikö valtiovarainiminsteriön julkaisemissa papereissa näytä irvokkaalta NH90 lentotuntien hinta eri vuosien välillä. Siinä kun on vieressä myös se paljon pienempi Hornetin...

Sitä on muistaakseni puolusteltu, että ei olisi varaakaan lentää enempää tunteja vuodessa. Mutta jossain vaiheessa ne on alikäytettyjä eikä lennä vähän vain sen takia, että säästeltäisiin tunteja kriisiin.

NH-lentotunnit
2021 toteutuma 1 759, 2022 arvio 1 850, 2023 ennuste 1 850
(Hornetilla 9008, 9000, 9000)
(2023 TAE)

Lentotunnin hintaa ei löydy enää samalla tavoin kuin 2017 TAE:sta aikoinaan.

2025 TAE:ssa on muuten varattu Maavoimien eteentyönnetty läsnäolo 15 miljoonaa, Liittolaismaiden joukkojen vastaanottokyvyn edistäminen 16 miljoonaa ja Maavoimien johtoportaan perustaminen (Nato Mikkeli?) 8,5.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top