NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Iso-Mursu kirjoitti:
baikal kirjoitti:
kimmo.j kirjoitti:
Siitä huolimatta niitä hankitaan isolla rahalla joka puolella maailmaa. Missä merkittävässä konfliktissa ei olisi käytetty koptereita etulinjassa viimeisen 30 vuoden aikana.
Toki niitä on ammuttu alas vaikka kuinka paljon, mutta sellaista sattuu sodassa, kalustoa ja ihmishenkiä menetetään.

No näimpä juuri. Kopterijoukkoja on taajaan "kaikilla" sotavaltioksi sanottavilla. Mitä sotaliikkeitä JUURI suomiarmi niillä voi tehdä...en tiedä. Varmaan jotain.

Eikös vanhat neukkulan kopterit kuitenkin olis pitänyt korvata?

Tietysti voi miettiä oliko järkeä hankkia melkein 3 kertaa enemmän koptereita kuin aikaisemmin oli..

No se järki nähdään lähivuosien aikana kun saadaan viimeinen NH90 riviin ja päästään kunnolla testaamaan organisaatiota.
 
ctg kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
baikal kirjoitti:
kimmo.j kirjoitti:
Siitä huolimatta niitä hankitaan isolla rahalla joka puolella maailmaa. Missä merkittävässä konfliktissa ei olisi käytetty koptereita etulinjassa viimeisen 30 vuoden aikana.
Toki niitä on ammuttu alas vaikka kuinka paljon, mutta sellaista sattuu sodassa, kalustoa ja ihmishenkiä menetetään.

No näimpä juuri. Kopterijoukkoja on taajaan "kaikilla" sotavaltioksi sanottavilla. Mitä sotaliikkeitä JUURI suomiarmi niillä voi tehdä...en tiedä. Varmaan jotain.

Eikös vanhat neukkulan kopterit kuitenkin olis pitänyt korvata?

Tietysti voi miettiä oliko järkeä hankkia melkein 3 kertaa enemmän koptereita kuin aikaisemmin oli..

No se järki nähdään lähivuosien aikana kun saadaan viimeinen NH90 riviin ja päästään kunnolla testaamaan organisaatiota.

Legendaarisessa Harmaassa vaiheessa lisääntyneellä kopterimäärällä voi olla joku apu.

Silloin voidaan siirtää koptereilla turvallisesti ja nopeasti voimaa eri painopisteisiin. .
Yllättäen paikalle ilmestynyt SPOL-komppania voi vaikeuttaa vihulaisen erikoisjoukkojen toimintaa harmaassa vaiheessa.

Tosin paikalle voisi ajaa ilman Wagneria vaikka Protolla
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Tosin paikalle voisi ajaa ilman Wagneria vaikka Protolla

Diin, jos 20:stä hekosta minä tahansa hetkenä on käyttövälmiina 12 (60%, loput huollossa, tankattavana, korjattavana ym.) niin niillä tosiaan siirtyy yksi kevyesti aseistettu komppania.

Toimintasäteen maksimi on n 550 km ja lentonopeus 260 km/h Eli n. Helsingistä Ouluun kahdessa tunnissa. Jos taivas on sees niin sään kuin vihollisen toiminnan suhteen

Tästä hyvästä maksettiin palttiarallaa 300 milj euroa mukaanluettuna myöhästymisestä annettu alennus. Verrokkina: Puolustusmateriaalihankinnat vuonna 2011 olivat kokonaisuudessaan 738 milj euroa

Onko tämä panostus suhteessa saatuun kykyyn?
 
Huomioiden kuinka lukuisia ye-upseereita on päässyt hankkeen varjolla globaalin maailmanmatkailun makuun, veronmaksajan eli firman piikkiin, niin hyvinhän nuo määrärahat on tullut hukattua.

Mikäli tässä maassa olisi järkeä sentin vertaa, olisi koko hanke lyöty jäihin ja kopteri-Kustaan käsketty herätä tähän päivään, maahan ja maailmaan.

Heko-laivueen kopterit Mi-8:t täytyi uusia, mutta määrä/malli sekä etenkin uusi toiminta-ajatus meni metsään raa`imman kautta.
 
Creidiki kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Tosin paikalle voisi ajaa ilman Wagneria vaikka Protolla

Diin, jos 20:stä hekosta minä tahansa hetkenä on käyttövälmiina 12 (60%, loput huollossa, tankattavana, korjattavana ym.) niin niillä tosiaan siirtyy yksi kevyesti aseistettu komppania.

Toimintasäteen maksimi on n 550 km ja lentonopeus 260 km/h Eli n. Helsingistä Ouluun kahdessa tunnissa. Jos taivas on sees niin sään kuin vihollisen toiminnan suhteen

Tästä hyvästä maksettiin palttiarallaa 300 milj euroa mukaanluettuna myöhästymisestä annettu alennus. Verrokkina: Puolustusmateriaalihankinnat vuonna 2011 olivat kokonaisuudessaan 738 milj euroa

Onko tämä panostus suhteessa saatuun kykyyn?

Ei kait se nyt tarkoita sitä, että sen yhden kuskauksen jälkeen hommat pistetään jäihin ja kopterit ei liiku senttiäkään, ennenkuin maahan on saatu rauha? Vähän liian turha homma se olisi sitten, varsinkin kun nyt on hankittu miniguneja roppakaupalla. Mielenkiintoista olisi jos seuraavaan asepakettiin saataisiin raketteja hommattua.
 
Tietyllä mielenkiinnolla seuraan minkä verran Heko-joukko-osaston kulkuvälineiden huolto- ja kunnossapito tulee maksamaan, jahka vähän kuluu aikaa. Saahan nähdä mitä erilaisia temppuja noilla vielä tehdään? En usko, että Utti suorastaan on jäänyt nenäänsä kaivamaan saatuaan nuo kopterit vaan jotain ihan järjellistä kehitetään.

Harmaa vaihekin on hoidettava mieluummin kunnialla, siinä voivat nuo hekot olla kullanarvoisia. Kulutussotaa ei 20 kopterilla käydä päivääkään, se on selvä.
 
Kallishan tuo paketti oli.

300 miljoonalla eurolla olisi saatu hankittua teka poikineen tai melkein koko Porin prikaatille ne CV-90 vaunut.

Tai no olisi kai ne 8 Mi-8 pitänyt korvata jollain keinolla,,
 
Olisikohan yhden nh:n hinnalla saatu kolmisen mi-8/17 vispilää. Kymmenisen kappaletta olisi ollu aivan riittävä määrä niitäkin.
 
muhvetti kirjoitti:
Olisikohan yhden nh:n hinnalla saatu kolmisen mi-8/17 vispilää. Kymmenisen kappaletta olisi ollu aivan riittävä määrä niitäkin.

Samaa kaavaa noudattamalla yhden uuden auton hinnalla saisi useamman käytetyn 300SEL Mersun. Mutta ei, nyt hankittiin kaksikymmentä uutta vispilää ja samalla tuplattiin määrä, mikä ei varmaan olisi riittänyt mihinkään sodan uhatessa. Tietenkään se määrä ei ole mitään verrattuna useamman muun maan vispilöihin, mutta on parempi kuin nykyisen laivueen stenaus ja rahojen siirto muualle.
 
Muistanko ihan väärin, kun jotenkin hatarasti tuntuu, että tästä asiasta olisi keskusteltu ainakin kuusi vuotta? Kenenkään onnistumatta enää tuomaan mitään uutta aiheeseen lähimpään neljään vuoteen? Kertaus on toki opintojen äiti.
 
baikal kirjoitti:
Muistanko ihan väärin, kun jotenkin hatarasti tuntuu, että tästä asiasta olisi keskusteltu ainakin kuusi vuotta? Kenenkään onnistumatta enää tuomaan mitään uutta aiheeseen lähimpään neljään vuoteen? Kertaus on toki opintojen äiti.

Suuret sössimiset on hyvä pitää mielessä, jotta niitä ei ihan putkeen tulisi. Internetin aikana kaikki merkittävät julkiset hankinnat tulisi alistaa sosiaalisen median pureskeltavaksi ennen lopullista päätöstä. Siinä olisi sekin hyvä puoli, että saataisiin alan ammattilaiset nettiin vääntämään. Täälläkin olisi NH-yhtymän edustaja sähläämässä firmansa puolesta. :a-grin:

Prkl... Vielä ole unohtunut edes ne panssarilaivat ja heti perään sählättiin hekojen kanssa! :a-angry:
 
ctg kirjoitti:
muhvetti kirjoitti:
Olisikohan yhden nh:n hinnalla saatu kolmisen mi-8/17 vispilää. Kymmenisen kappaletta olisi ollu aivan riittävä määrä niitäkin.

Samaa kaavaa noudattamalla yhden uuden auton hinnalla saisi useamman käytetyn 300SEL Mersun. Mutta ei, nyt hankittiin kaksikymmentä uutta vispilää ja samalla tuplattiin määrä, mikä ei varmaan olisi riittänyt mihinkään sodan uhatessa. Tietenkään se määrä ei ole mitään verrattuna useamman muun maan vispilöihin, mutta on parempi kuin nykyisen laivueen stenaus ja rahojen siirto muualle.

Eikös Ruotuväen mukaan osa Mi-8 jouduttu käyttämään hätäpelastushuollossa tehtaalla. Eli Mi-8 on kai oikeasti lennetty loppuun?

Ai niin Unkari sai osansa..
 
baikal kirjoitti:
Muistanko ihan väärin, kun jotenkin hatarasti tuntuu, että tästä asiasta olisi keskusteltu ainakin kuusi vuotta? Kenenkään onnistumatta enää tuomaan mitään uutta aiheeseen lähimpään neljään vuoteen? Kertaus on toki opintojen äiti.

Nopeasti ketjun silmäilyn jälkeen en vielä huomannut pohdintoja esim:

- voisiko oikeasti Nh-90 kopterilla siirtää etenevän vihollisen sivustaan/selustaan joukkueellisien rajasissejä/erikoisrajajääkäreitä/erikoisjääkäreitä

- hakea metsästä/merestä alas ammutun lentäjän

Vai luinko vain nopeasti väärin että kaikki viestit olivat että ei voi tehdä mitään
 
Hekojen tärkein tehtävä on...

Kriisitilanteessa viedä pressa,hallitus/eduskunta Ruotsiin jossa he sitten kannustavat SUURELLA SYDÄMMELLÄ kansaamme epätoivoisessa taistelussa vihollista vastaan.:lanssi:
 
Jossain intin mainosvideoissa noita erikoismiehiä tiputetaan koptereista joko suoraan veteen tai viedään maastoon. Eikö NH-90 toimi myös tuossa hommassa? Samoin varustepudotuksissa sitä voi käyttää. Eli jos neukkukoptereista luovutaan, niin jokin uusi pitää hankkia. Hankintamääristä en osaa sanoa, mutta 20 kopteria ei ole mikään kovin iso määrä loppujen lopuksi. Erityistehtäviin varmaan riittävä.
 
pstsika kirjoitti:
Jossain intin mainosvideoissa noita erikoismiehiä tiputetaan koptereista joko suoraan veteen tai viedään maastoon. Eikö NH-90 toimi myös tuossa hommassa? Samoin varustepudotuksissa sitä voi käyttää. Eli jos neukkukoptereista luovutaan, niin jokin uusi pitää hankkia. Hankintamääristä en osaa sanoa, mutta 20 kopteria ei ole mikään kovin iso määrä loppujen lopuksi. Erityistehtäviin varmaan riittävä.

Niin ei tuolla määrällä Wagnerin soidessa hyökätä pahan punaisen mekanisoitua kärkeä vastaan.

Mutta luulisin näin tumpelona seuraavaa. Kun mekanisoitu vihulaisen prikaati alkaa olla Kajaanin lähistöllä niin silloin on melkein 160-170 km suhteellisen avointa sivustaa käytettävissä toimintaan.

Silloin on varmasti jopa Nh-90 mentävää aukkoa pudotaa sopiviin paikkoihin isäntiä osoittamaan maaleja kaukovaikutuskyvylle ja perinteisenpään tihutoimintaan.

Tätä voisi kommentoida meidän it-asiantuntijamme. Onko tuollainen mahdoton kuvitelma vai ei?
 
Iso-Mursu kirjoitti:
pstsika kirjoitti:
Jossain intin mainosvideoissa noita erikoismiehiä tiputetaan koptereista joko suoraan veteen tai viedään maastoon. Eikö NH-90 toimi myös tuossa hommassa? Samoin varustepudotuksissa sitä voi käyttää. Eli jos neukkukoptereista luovutaan, niin jokin uusi pitää hankkia. Hankintamääristä en osaa sanoa, mutta 20 kopteria ei ole mikään kovin iso määrä loppujen lopuksi. Erityistehtäviin varmaan riittävä.

Niin ei tuolla määrällä Wagnerin soidessa hyökätä pahan punaisen mekanisoitua kärkeä vastaan.

Mutta luulisin näin tumpelona seuraavaa. Kun mekanisoitu vihulaisen prikaati alkaa olla Kajaanin lähistöllä niin silloin on melkein 160-170 km suhteellisen avointa sivustaa käytettävissä toimintaan.

Silloin on varmasti jopa Nh-90 mentävää aukkoa pudotaa sopiviin paikkoihin isäntiä osoittamaan maaleja kaukovaikutuskyvylle ja perinteisenpään tihutoimintaan.

Tätä voisi kommentoida meidän it-asiantuntijamme. Onko tuollainen mahdoton kuvitelma vai ei?

Vaikka uskoisinkin tuon olevan mahdollista myös tuossa etelän reitillä, niin veikkaisin ilmatoiminnan olevan jokseenkin jatkuvaa 24/7 ja se tuo mukanaan kohtuuttoman suuren paljastumisriskin (and then some...). Mutta mikäli naapuri ei ole muuttanut taktiikkaansa, niin ilmatuki saattaa olla keskitetty kokonaan tuonne ja joku muu kärki saattaa olla vähemmällä ilmatuella.

Mitä taas tulee IT:hen, niin olisihan tuollainen 160 kilsan pätkä hankala suojata IT:llä, joten mikäli tiedustelu ei sössi asioita, niin kyllä tuollaisen operaation pitäisi olla mahdollinen. Mutta mitään takuita en antaisi sille, että kopterit voisivat hakea ukot takaisin sen jälkeen kun tuo osaston olemassaolo paljastuu.
 
Tuli tässä mieleen kun ulkomailla näkee sotilaskoptereiden kuljettavan milloin minkäkinlaista lastia kopterin alapuolella valjaisiin kiinnitettynä, niin miten tämä onnistuu NH-90:llä? Mikä on NH-90:n nostokyky ja miten lisäkuorma vaikuttaa polttoaineenkulutukseen ja toimintasäteeseen? Ulkomaillahan koptereita käytetään paljonkin esim. ajoneuvojen, tykistön ja muun materiaalin siirtämiseen, onko tällaista edes harjoiteltu Suomessa? Kiinnostaisi myös tietää että mitkä tykeistämme soveltuvat painonsa puolesta kopterilla siirrettäviksi? Käyttökohteina tulee mieleen esim. liikkuvan rannikkotykistön ja rannikko-ohjusten siirtely saaristossa...

Toinen mikä tulee mieleen näin miinalaivan miehenä, on merimiinojen pudottelu harmaassa vaiheessa nopeasti kriittisille laivaväylille, onko miten realistista?

Jos NH-90:n suorituskyky ei riitä niin onhan meillä onneksi kriisitilanteessa käytössä Rajan Super Pumat...
 
Tähystäjä kirjoitti:
Tuli tässä mieleen kun ulkomailla näkee sotilaskoptereiden kuljettavan milloin minkäkinlaista lastia kopterin alapuolella valjaisiin kiinnitettynä, niin miten tämä onnistuu NH-90:llä? Mikä on NH-90:n nostokyky ja miten lisäkuorma vaikuttaa polttoaineenkulutukseen ja toimintasäteeseen? Ulkomaillahan koptereita käytetään paljonkin esim. ajoneuvojen, tykistön ja muun materiaalin siirtämiseen, onko tällaista edes harjoiteltu Suomessa? Kiinnostaisi myös tietää että mitkä tykeistämme soveltuvat painonsa puolesta kopterilla siirrettäviksi? Käyttökohteina tulee mieleen esim. liikkuvan rannikkotykistön ja rannikko-ohjusten siirtely saaristossa...

Toinen mikä tulee mieleen näin miinalaivan miehenä, on merimiinojen pudottelu harmaassa vaiheessa nopeasti kriittisille laivaväylille, onko miten realistista?

Jos NH-90:n suorituskyky ei riitä niin onhan meillä onneksi kriisitilanteessa käytössä Rajan Super Pumat...

Tykistö on tiettävästi kokeillut kevyen tykistön siirtämistä helikoptereilla ja se oli ihan toimiva keino ja nopea. Olikohan kuitenkin, että ammuksia ei saanut kulkemaan mukana kovinkaan paljoa. 130 millisten siirtäminen tuskin onnistuu, MTO:iden ei liene tarpeellista, mutta rannikko-ohjusten siirtämiseen ei kai mitään esteitä?

Miinojen laskeminen onnistunee varmaan siinä missä laivastakin, joskin pudotus tapahtunee hieman korkeammalta (periaatteessa kopterihan saa pudotettua ne miinat jopa laivan miinakantta alempaakin, mutta jonkinlainen hajurako veteen on kai ihan hyvä käytännön syistä), mutta jos miina kestää veteen upotuksen, niin ei kai se muutaman metrin pidotuksesta ole moksiskaan. Elektroniikka on sitten erijuttu, mutta kai sekin kestää tai on tehtävissä kestämään. Mutta itse suosisin tuohon miinoitus hommaan Hornetteja tai Hawkeja. Niitä varten vaan pitäisi hankkia ne miinoitus setit rautapommeille tai kehittää vastaavat itse.
 
SJ kirjoitti:
Tähystäjä kirjoitti:
Tuli tässä mieleen kun ulkomailla näkee sotilaskoptereiden kuljettavan milloin minkäkinlaista lastia kopterin alapuolella valjaisiin kiinnitettynä, niin miten tämä onnistuu NH-90:llä? Mikä on NH-90:n nostokyky ja miten lisäkuorma vaikuttaa polttoaineenkulutukseen ja toimintasäteeseen? Ulkomaillahan koptereita käytetään paljonkin esim. ajoneuvojen, tykistön ja muun materiaalin siirtämiseen, onko tällaista edes harjoiteltu Suomessa? Kiinnostaisi myös tietää että mitkä tykeistämme soveltuvat painonsa puolesta kopterilla siirrettäviksi? Käyttökohteina tulee mieleen esim. liikkuvan rannikkotykistön ja rannikko-ohjusten siirtely saaristossa...

Toinen mikä tulee mieleen näin miinalaivan miehenä, on merimiinojen pudottelu harmaassa vaiheessa nopeasti kriittisille laivaväylille, onko miten realistista?

Jos NH-90:n suorituskyky ei riitä niin onhan meillä onneksi kriisitilanteessa käytössä Rajan Super Pumat...

Tykistö on tiettävästi kokeillut kevyen tykistön siirtämistä helikoptereilla ja se oli ihan toimiva keino ja nopea. Olikohan kuitenkin, että ammuksia ei saanut kulkemaan mukana kovinkaan paljoa. 130 millisten siirtäminen tuskin onnistuu, MTO:iden ei liene tarpeellista, mutta rannikko-ohjusten siirtämiseen ei kai mitään esteitä?

Miinojen laskeminen onnistunee varmaan siinä missä laivastakin, joskin pudotus tapahtunee hieman korkeammalta (periaatteessa kopterihan saa pudotettua ne miinat jopa laivan miinakantta alempaakin, mutta jonkinlainen hajurako veteen on kai ihan hyvä käytännön syistä), mutta jos miina kestää veteen upotuksen, niin ei kai se muutaman metrin pidotuksesta ole moksiskaan. Elektroniikka on sitten erijuttu, mutta kai sekin kestää tai on tehtävissä kestämään. Mutta itse suosisin tuohon miinoitus hommaan Hornetteja tai Hawkeja. Niitä varten vaan pitäisi hankkia ne miinoitus setit rautapommeille tai kehittää vastaavat itse.

Kiitos vastauksista, näin itsekin arvelin. Itse suhtaudun hieman skeptisesti tuohon merimiinoittamiseen suihkuhävittäjistä "erityisolosuhteissamme™". Ongelmaksi saattaa muodostua miinoituksen tarkkuus, kapeilla väylillämme ei riitä, että miinat ovat siellä "jossain", vaan niiden täytyy olla juuri oikeilla paikoilla ollakseen tehokkaita. Hävittäjänopeuksista pudottettuna vaarana on että miinat putoavat vähän minne sattuu, mikä hankaloittaa myös omaa toimintaa. Tuo lentomiinoittaminen sopii varmasti oikein hyvin avomeriolosuhteisiin, mutta ongelmia voi tulla jos samaa menetelmää käytetään saaristossamme.

Helikopterilla on mahdollista pudottaa miinat juuri sinne, minne ne halutaankin. Yksi ratkaisu tuohon on tietenkin tehdä lentokoneesta pudotettavista miinoista GPS-ohjattuja (maksaa €€), mutta kun tuosta GPS:nkään käytettävyydestä ei ole täyttä varmuutta. Sitä paitsi Horneteilla taitaa muutenkin olla ihan tarpeeksi tehtäviä kriisin sattuessa...
 
Back
Top