Tähystäjä kirjoitti:
Tuli tässä mieleen kun ulkomailla näkee sotilaskoptereiden kuljettavan milloin minkäkinlaista lastia kopterin alapuolella valjaisiin kiinnitettynä, niin miten tämä onnistuu NH-90:llä? Mikä on NH-90:n nostokyky ja miten lisäkuorma vaikuttaa polttoaineenkulutukseen ja toimintasäteeseen? Ulkomaillahan koptereita käytetään paljonkin esim. ajoneuvojen, tykistön ja muun materiaalin siirtämiseen, onko tällaista edes harjoiteltu Suomessa? Kiinnostaisi myös tietää että mitkä tykeistämme soveltuvat painonsa puolesta kopterilla siirrettäviksi? Käyttökohteina tulee mieleen esim. liikkuvan rannikkotykistön ja rannikko-ohjusten siirtely saaristossa...
Toinen mikä tulee mieleen näin miinalaivan miehenä, on merimiinojen pudottelu harmaassa vaiheessa nopeasti kriittisille laivaväylille, onko miten realistista?
Jos NH-90:n suorituskyky ei riitä niin onhan meillä onneksi kriisitilanteessa käytössä Rajan Super Pumat...
Tykistö on tiettävästi kokeillut kevyen tykistön siirtämistä helikoptereilla ja se oli ihan toimiva keino ja nopea. Olikohan kuitenkin, että ammuksia ei saanut kulkemaan mukana kovinkaan paljoa. 130 millisten siirtäminen tuskin onnistuu, MTO:iden ei liene tarpeellista, mutta rannikko-ohjusten siirtämiseen ei kai mitään esteitä?
Miinojen laskeminen onnistunee varmaan siinä missä laivastakin, joskin pudotus tapahtunee hieman korkeammalta (periaatteessa kopterihan saa pudotettua ne miinat jopa laivan miinakantta alempaakin, mutta jonkinlainen hajurako veteen on kai ihan hyvä käytännön syistä), mutta jos miina kestää veteen upotuksen, niin ei kai se muutaman metrin pidotuksesta ole moksiskaan. Elektroniikka on sitten erijuttu, mutta kai sekin kestää tai on tehtävissä kestämään. Mutta itse suosisin tuohon miinoitus hommaan Hornetteja tai Hawkeja. Niitä varten vaan pitäisi hankkia ne miinoitus setit rautapommeille tai kehittää vastaavat itse.