NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Seksikkäältä näytti tuo m2:sen sätkätys. Ei tullut yhtään jumeja ja lataus meni todella miehekkäästi. Ei sen puoleen että enkö mä haluaisi olla Minigunin kohteena, kun sen kudit syö todella nopeasti minkä tahansa kevyemmän suojan. Silti 12.7mm olisi paukkunut läpi niin et raikaa.
 
Kuski myös ampui välillä raketteja, eikä ampujat paljon hätkähdelleet vaikka rakettikasetti on siinä ihan vieressä. Täytyy kyllä sanoa että tuollaisessa "Air Cav"-meiningissä on tosiaankin munaa.
 
Tämä nyt on tällaista onanointia kun koko NH-90 hanke on ankaran krittikin kohteena edelleen, mutta jos olisi alunperin valittu koneeksi Uh-60 Blackhawk, olisi nyt tarjolla mielenkiintoinen tulitukiversio joka antaisi lisäturvaa koneille:

Eihän tuo todellista tst-kopteria vastaa mutta jotain kuitenkin.
 
Last edited by a moderator:
Armeijan NH90-helikopterit myöhästyvät edelleen:

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/yle+armeijan+nh90helikopterit+myohastyvat+edelleen/a774861

Surkeaa tarinaa, kertakaikkiaan. Takarajaa siirretty alkuperäisestä vuositolkulla ja edelleen vain 60% saatu toimitettua. No ehkä jo kesäkuussa 2012 saadaan aikaiseksi taas yksi sopimus toimituksista ja sitten aletaan taas kerran jänskyttää miten käy.
 
Einomies1 kirjoitti:
Tämä nyt on tällaista onanointia kun koko NH-90 hanke on ankaran krittikin kohteena edelleen, mutta jos olisi alunperin valittu koneeksi Uh-60 Blackhawk, olisi nyt tarjolla mielenkiintoinen tulitukiversio joka antaisi lisäturvaa koneille:

Eihän tuo todellista tst-kopteria vastaa mutta jotain kuitenkin.

Blackhawk olisi muutoinkin ollut järkevämpi hankinta... Ehkä kuljetuskapasiteetissä oltaisiin menetetty mutta oltaisiin saatu kopteri joka on näyttänyt luotettavuutensa aika lailla kaikissa olosuhteissa ja myös taistelukentällä. Hintaerosta ei ole mitään hajua mutta kopteri olisi ollut joka tapauksessa käytössä jo vuosia toisinkuin NH90 jatkuvien myöhästelyjen, lastentautien ja ongelmien vuoksi.
 
Last edited by a moderator:
ctg kirjoitti:
m2:sen sätkätys.

Taitaa olla kyseessä M3P tai jotain sinnepäin, tulinopeus 2-3 kertaa isompi kuin M2HB:llä. Perus-M2 kun ei h-i-t-a-a-n tulinopeutensa vuoksi tunnu olevan lentovehkeissä kovin suosittu.
 
Hande kirjoitti:
Armeijan NH90-helikopterit myöhästyvät edelleen:

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/yle+armeijan+nh90helikopterit+myohastyvat+edelleen/a774861

Surkeaa tarinaa, kertakaikkiaan. Takarajaa siirretty alkuperäisestä vuositolkulla ja edelleen vain 60% saatu toimitettua. No ehkä jo kesäkuussa 2012 saadaan aikaiseksi taas yksi sopimus toimituksista ja sitten aletaan taas kerran jänskyttää miten käy.

Piti ihan tarkistaa postausten vuosilukuja....sama laulu on edelleen. Joo, kyllä tämä toimitus on ihan suolikaasurapsodiaa. Saa nähdä miten volhakka toimittaja Italia on punoessaan miinantorjuntaaluksia toimituskuntoon? Telakalla on ollut vettä lattialla ja sen jälkeen piti telakan ilmanvaihtoa uusia ja mitä sitä nyt on ollut.....haastavia hankkeita.
 
baikal kirjoitti:
Piti ihan tarkistaa postausten vuosilukuja....sama laulu on edelleen. Joo, kyllä tämä toimitus on ihan suolikaasurapsodiaa. Saa nähdä miten volhakka toimittaja Italia on punoessaan miinantorjuntaaluksia toimituskuntoon? Telakalla on ollut vettä lattialla ja sen jälkeen piti telakan ilmanvaihtoa uusia ja mitä sitä nyt on ollut.....haastavia hankkeita.

Onhan se ilman muuta foorsmajöör, jos telakalle tulee vettä...
 
Suomeen tilatut uudet NH90-helikopterit ovat pahasti myöhässä.

Tilatuista 20 uudesta NH-helikopterista 12 on saapunut Uttiin, kahdeksan viimeisen odotetaan tulevan kahden vuoden sisällä. Kaikkiaan koneiden toimitus on kuusi vuotta myöhässä.

Koptereiden käyttöönotto on kuitenkin sujunut ja ensi kesänä koptereilla osallistutaan ensimmäistä kertaa kansainväliseen toimintaharjoitukseen Portugalissa kahdeksan muun maan kanssa.

– Monet osallistuvat maat ovat olleet koptereilla kriisinhallintaoperaatioissa, joten saamme heiltä ensi käden tietoa, jota voimme soveltaa omiin olosuhteisiimme, kertoo Utin helikopteripataljoonan komentaja, everstiluutnantti Ari Pellinen.

Helikopteripataljoonan on määrä olla valmis kansainvälisiin tehtäviin kahden vuoden kuluttua.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/03/1510494/suomeen-tilatut-nh90-helikopterit-pahasti-myohassa#kommentit


Joko alkaa kirkastumaan mihin helikoptereita tarvitaan Suomen puolustamisessa? :dodgy:

Strategisen iskun torjunta... Niinhän se oli ostettaessa. Puolustusvoimien johto ja politiikot puhuivat paskaa, kuten jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen kykeni jo silloin ymmärtämään. Tänä päivänä aivan sama juttu JASSMin kanssa.
 
edit: postasin koko jutun; jostain syystä linkki

http://yle.fi/uutiset/suomalaiset_ensimmaista_kertaa_mukaan_kansainvalisiin_helikopterijoukkojen_harjoituksiin/6015183

ei aukea. Mp.net generoi linkin
postauksessa örkkimerkkejä linkkiin ja se ei aukea editoimatt URL osoitetta. Riittää kun poistaa tuon örkin, niin lähtee auki.
Perinteinen notepad:n kautta tehty copy-paste:kaan ei auttanut :(.

Tässä juttu:

"Suomalaiset ensimmäistä kertaa mukaan kansainvälisiin helikopterijoukkojen harjoituksiin

Utin Jääkärirykmentin kuljetuskoptereita on mukana Portugalissa heinäkuussa järjestettävässä kahdeksan maan yhteisharjoituksessa. Harjoituksessa testataan Suomen tilaamien NH90 -koptereiden toimintavalmiutta kansainvälisissä kriisinhallintatehtävissä.

Utin lentokentällä päivystyvää kuljetushelikopteria työnnetään sisälle halliin. Parin vuoden ajan NH90-kopterit ovat tarjonneet virka-apua viranomaisille kotimaassa, kun apua tarvitaan vaikkapa etsintään tai metsäpalon sammutukseen. Suomessa ei ole joukkoja, joihin me voisimme verrata itseämme ja toimintatapamallejamme. Nyt saamme siihen tilaisuuden.

Vähitellen Utissa alkaa olla valmius lähteä kriisinhallintatehtäviin ulkomaille. Valmiutta hiotaan kesällä Portugalissa.

- Taustalla eivät ole pelkästään kansainväliset tavoitteet, vaan myös kansalliset tarpeet. Suomessa ei ole joukkoja, joihin me voisimme verrata itseämme ja toimintatapamallejamme. Nyt saamme tilaisuuden verrata itseämme muihin ja kriisissä toimineisiin, sanoo Helikopteripataljoonan komentaja, everstiluutnantti Ari Pellinen.

Suomi antaa esimerkkiä

Euroopan puolustusviraston Portossa järjestämä harjoitus tarjoaa uttilaisille mahdollisuuden testata toimintaa korkealla, kuumassa ja pölyisissä olosuhteissa. Todennäköisimmin vastaavat olosuhteet ovat edessä myös mahdollisessa kriisinhallintatilanteessa.

Kaikkiaan harjoitukseen osallistuu kahdeksan maata, Suomen ohella muun muassa Saksa, Hollanti ja Espanja.

- Olemme siellä tietyllä tavalla silmätikkuna, koska isoilla mailla, esimerkiksi Ranskalla ja Saksalla, on sama helikopterimalli tulossa. Heillä se ei ole vielä niin pitkällä käytössä kuin meillä, Pellinen kertoo

Mukana on yhteensä 45 helikopteria, ainoat NH90-tyypin kopterit tulevat Suomesta.

Valmiina toimintaan vuonna 2014

Kansainvälisissä kriisinhallintatehtävissä suomalaiskopterit olisivat osa monikansallisia helikopterijoukkoja, jollaisia toimii esimerkiksi Afganistanissa.

- Jokaista kansainvälistä operaatiota on harjoiteltava. Toimintatapamallien tulee olla eri toimijoilla samanlaiset, jotta kuljetettavat joukot tietävät, mitä odottaa ja miten toimia.

Utin kuljetuskoptereiden uskotaan olevan toimintavalmiudessa vuonna 2014. Siihen mennessä osa Suomen tilaamista 20 kopterista on jo varustettu lopulliseen toimintaversioon, jolloin koneisiin saadaan aseistusta ja rungon suojaksi ballistinen suojavarustus."

Juuh, eikä rahaa pala yhtään, eikä haittaa vaikka faitterit saa hytistä sisään RPG:n tai ohjuksen tai puolituumaisen sarjan :a-embarassed:

Milläs hitolla nuo kopterit toimitetaan Portugaliin; tuskin lentämällä, joten täytyy toivoa että kuljetusarmaadalle ei käy Titanicceja; kallis lasti ruumassa...
 
Toisaalta on totta, että harjoittelu ulkomaalaisten kanssa voi antaa uusia ajatuksia taktiikkaan ja koulutukseen.
Suomi ei varsinaisesti ole helikopteritoiminnan uranuurtaja.
 
Saattaa vain rajalliset resurssit käydä entistä kapelommaksi, puuhailu ilmamekanisoituna yksikkönä kv-tarhoissa voi maksaa riihikuivaa jonni verran. Mutta eiköhän tuo kv-toiminta ole se, joka elää ja voi hyvin jatkossakin. Hyvä vai huono, en jaksa siitä enää vääntää, puolensa kaikella.
 
Mitenhän haluttu NH90 on kuljetuskopterina kv-missioilla? Verrattuna nyt käytössä oleviin konetyyppeihin?
 
koponen kirjoitti:
Mitenhän haluttu NH90 on kuljetuskopterina kv-missioilla? Verrattuna nyt käytössä oleviin konetyyppeihin?

Voisi kuvitella että kiinnostaa; kunhan ballistiset suojat saadaan paikalleen ja ovikk:t asennettua; mielellään jopa minigun-versiot. Epäilen, että nykyinen kopterikalusto ei niin hirveän suojattua ole. Oikaiskaa jos olen väärässä...

Jos Suomi vain lupaa NH90 lentueen, niin voisin kuvitella että hyvinkin käy kaupaksi :dodgy:.
 
Suomi on NH-toiminnan uranuurtaja. Muilla sitä ei ole ollut niin käytössä. Siksi kutsu.
Sikorsky on erittäin hyvä yhtiö, enkä epäile että uusimmat Blackhawkit kestävät osumia hyvin, noin hekoksi. Panssarointi painaa aina, ja mitä pienempi kopteri, sen pienempi on kantokyky, vaikka suojattavimmat moottorit, kuski ym ovat suht samaa kokoa.
Kestääkö NH itkon ruilautuksen? Osaavissa käsissä melkoinen ase.
 
ctg kirjoitti:
Seksikkäältä näytti tuo m2:sen sätkätys. Ei tullut yhtään jumeja ja lataus meni todella miehekkäästi. Ei sen puoleen että enkö mä haluaisi olla Minigunin kohteena, kun sen kudit syö todella nopeasti minkä tahansa kevyemmän suojan. Silti 12.7mm olisi paukkunut läpi niin et raikaa.

Ja tässä sitä vielä lisää, GAU-19:
 
Last edited by a moderator:
Einomies1 kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Seksikkäältä näytti tuo m2:sen sätkätys. Ei tullut yhtään jumeja ja lataus meni todella miehekkäästi. Ei sen puoleen että enkö mä haluaisi olla Minigunin kohteena, kun sen kudit syö todella nopeasti minkä tahansa kevyemmän suojan. Silti 12.7mm olisi paukkunut läpi niin et raikaa.

Ja tässä sitä vielä lisää, GAU-19:

Taisi olla kaverilla kohdistamatta tuo minigun; melko helvetisti piti ampua paukkuja ennenkuin Toyota leimahti...:a-cry:
 
veffeade kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Seksikkäältä näytti tuo m2:sen sätkätys. Ei tullut yhtään jumeja ja lataus meni todella miehekkäästi. Ei sen puoleen että enkö mä haluaisi olla Minigunin kohteena, kun sen kudit syö todella nopeasti minkä tahansa kevyemmän suojan. Silti 12.7mm olisi paukkunut läpi niin et raikaa.

Ja tässä sitä vielä lisää, GAU-19:

Taisi olla kaverilla kohdistamatta tuo minigun; melko helvetisti piti ampua paukkuja ennenkuin Toyota leimahti...:a-cry:

Miehekäs pörinä vaikkakin paukkuja kului niin maan perkeleesti kaverin suolatessa kohdetta ja sen ympärystöä. Mutta se kait tuossa aseessa on tarkoitus. Eli ei mitenkään tajuttoman tarkka vekotin vaan semmoinen millä vastustajan jalkaväki pidettynä matalana moraalin valuessa ruskeana norona reisiä pitkin.
 
ctg kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Seksikkäältä näytti tuo m2:sen sätkätys. Ei tullut yhtään jumeja ja lataus meni todella miehekkäästi. Ei sen puoleen että enkö mä haluaisi olla Minigunin kohteena, kun sen kudit syö todella nopeasti minkä tahansa kevyemmän suojan. Silti 12.7mm olisi paukkunut läpi niin et raikaa.

Ja tässä sitä vielä lisää, GAU-19:

Taisi olla kaverilla kohdistamatta tuo minigun; melko helvetisti piti ampua paukkuja ennenkuin Toyota leimahti...:a-cry:

Miehekäs pörinä vaikkakin paukkuja kului niin maan perkeleesti kaverin suolatessa kohdetta ja sen ympärystöä. Mutta se kait tuossa aseessa on tarkoitus. Eli ei mitenkään tajuttoman tarkka vekotin vaan semmoinen millä vastustajan jalkaväki pidettynä matalana moraalin valuessa ruskeana norona reisiä pitkin.

Yllättävän vakaalta tuo ase näytti tulitettaessakin. Oisko kuitenkin niin, että kun käsiohjauksella ampuu, pyrkii ase "puoltamaan jonnekin päin" kiihtyvyysvoimien toimesta (tjsp) ; näin voisi äkkiseltään kuvitella, kun ainakin alkuun sarjat näyttivät livahtavan oikealle puolelle maalista. Putkikin taitaa pyöriä myötäpäivään, ts. oikealle.

Ampujan korjausliike oli melko messevä, minkä hän sitten teki: Sitten paukkuikin jo maalin vasemalla puolella, ilmeisen epätarkka siis todellakin...
 
Back
Top