NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tähystäjä kirjoitti:
Helikopterilla on mahdollista pudottaa miinat juuri sinne, minne ne halutaankin. Yksi ratkaisu tuohon on tietenkin tehdä lentokoneesta pudotettavista miinoista GPS-ohjattuja (maksaa €€), mutta kun tuosta GPS:nkään käytettävyydestä ei ole täyttä varmuutta. Sitä paitsi Horneteilla taitaa muutenkin olla ihan tarpeeksi tehtäviä kriisin sattuessa...

En usko, että hinta on ongelma. Meinaan että tyhmä rautapommi maksaa n.10 000 taalaa ja JDAM -täsmäpommi maksaa tuplasti tuon. Joten jos pommissa on JDAM setti ja se sensori millä pitäisi havaita se laiva, niin ei sille mitään ylettömiä hintoja tule, ellei noita aleta tekemään käsityönä muutaman miinan erinä. Ellei jenkit keksi sulkea GPS systeemiä kokonaan, niin en usko, että sen kanssa olisi ongelmia, vai oliko tarkoitus mennä miinoittamaan vihollisen vesiä. Mitä taas tulee Hornettien saatavuuteen, niin tuossa puhuit harmaasta vaiheesta, ja arvelin niiden olevan saatavilla vielä silloin. Ja ainahan voi käyttää Hawkeja.
 
SJ kirjoitti:
Tähystäjä kirjoitti:
Helikopterilla on mahdollista pudottaa miinat juuri sinne, minne ne halutaankin. Yksi ratkaisu tuohon on tietenkin tehdä lentokoneesta pudotettavista miinoista GPS-ohjattuja (maksaa €€), mutta kun tuosta GPS:nkään käytettävyydestä ei ole täyttä varmuutta. Sitä paitsi Horneteilla taitaa muutenkin olla ihan tarpeeksi tehtäviä kriisin sattuessa...

En usko, että hinta on ongelma. Meinaan että tyhmä rautapommi maksaa n.10 000 taalaa ja JDAM -täsmäpommi maksaa tuplasti tuon. Joten jos pommissa on JDAM setti ja se sensori millä pitäisi havaita se laiva, niin ei sille mitään ylettömiä hintoja tule, ellei noita aleta tekemään käsityönä muutaman miinan erinä. Ellei jenkit keksi sulkea GPS systeemiä kokonaan, niin en usko, että sen kanssa olisi ongelmia, vai oliko tarkoitus mennä miinoittamaan vihollisen vesiä. Mitä taas tulee Hornettien saatavuuteen, niin tuossa puhuit harmaasta vaiheesta, ja arvelin niiden olevan saatavilla vielä silloin. Ja ainahan voi käyttää Hawkeja.

En missään nimessä sulje tuota lentokonemiinoittamista kokonaan pois, sillekin on varmasti oma paikkansa. Mietin vain, että onko tuo oloissamme riittävän kustannustehokas ratkaisu, johon oikeasti kannattaa panostaa. Ideaalitilanteessa meillä olisi kaikki mahdolliset miinoitustavat käytössä, mutta reaalimaailmassa täytyy tehdä valintoja eri vaihtoehtojen välillä. Jos tuo onnistuu kevyesti lisänä Hornettien nykyisiin tehtäviin, eikä kustanna maltaita, niin mikä ettei... Vähän vaan pelottaa tuo juurikin siinä mielessä, kun Hornetien pitäisi nykyiselläänkin hoitaa hävittäjätorjunta, kaukovaikutteiset iskut, ilmakuljetusten suojaaminen, maahanlaskun torjunta jne... Tuossakin alkaa olla jo kysta kyllä.

Toisaalta itse hankkisin Hornetteihin miinoitussettejä enemmin kunnon meritorjuntaohjukset (Harpoon, RBS-15, NSM, you pick...). Tämä toisi meille todellista nopeata reagointikykyä mereltä tuleviin uhkiin valmiutta vasta kohotettaessa, sekä mahdollistaisi torjuntatoimien aloittamisen jo Etelä-Itämerellä (Kaliningrad). Jep, toiminnassa on riskinsä, mutta jos saadaan vaikka se Mistral-luokan maihinnousualus pohjaan, niin kyllä siihen kannattaa jo pari Hornettia uhratakin. Lisävaihtoehdot hankaloittavat aina hyökkääjän suunnittelua, kun ei voi tietää miltä lavetilta MTO:t ammutaan. Sittenhän meillä olisi käytössä varsinainen MTO-"triadi":ohjuspatterit, ohjusveneet ja Hornetit.
 
img7016tj.jpg


img7080xt.jpg


http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?220959-Today-s-Photos-Tuesday-December-11th-2012&p=6484733&viewfull=1#post6484733

Tuli tuossa mietittyä, että kuka ja miten niitä miniguneja käyttää tuosta ovelta talviaikaan? Voi nimittäin pojille tulla vilu, jos koko matka pitää kulkea ovi taikka ikkuna auki.
 
Miten niin pakkasella? Ei Afrikan sarvessa ole pakkasta.....pölyä ja lantaa korkeintaan.
 
ctg kirjoitti:
Tuli tuossa mietittyä, että kuka ja miten niitä miniguneja käyttää tuosta ovelta talviaikaan? Voi nimittäin pojille tulla vilu, jos koko matka pitää kulkea ovi taikka ikkuna auki.

Siitä oli mainintaa, että niille tehdään ihan erityinen jalusta tuota varten.
 
Tähystäjä kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Tähystäjä kirjoitti:
Helikopterilla on mahdollista pudottaa miinat juuri sinne, minne ne halutaankin. Yksi ratkaisu tuohon on tietenkin tehdä lentokoneesta pudotettavista miinoista GPS-ohjattuja (maksaa €€), mutta kun tuosta GPS:nkään käytettävyydestä ei ole täyttä varmuutta. Sitä paitsi Horneteilla taitaa muutenkin olla ihan tarpeeksi tehtäviä kriisin sattuessa...

En usko, että hinta on ongelma. Meinaan että tyhmä rautapommi maksaa n.10 000 taalaa ja JDAM -täsmäpommi maksaa tuplasti tuon. Joten jos pommissa on JDAM setti ja se sensori millä pitäisi havaita se laiva, niin ei sille mitään ylettömiä hintoja tule, ellei noita aleta tekemään käsityönä muutaman miinan erinä. Ellei jenkit keksi sulkea GPS systeemiä kokonaan, niin en usko, että sen kanssa olisi ongelmia, vai oliko tarkoitus mennä miinoittamaan vihollisen vesiä. Mitä taas tulee Hornettien saatavuuteen, niin tuossa puhuit harmaasta vaiheesta, ja arvelin niiden olevan saatavilla vielä silloin. Ja ainahan voi käyttää Hawkeja.

En missään nimessä sulje tuota lentokonemiinoittamista kokonaan pois, sillekin on varmasti oma paikkansa. Mietin vain, että onko tuo oloissamme riittävän kustannustehokas ratkaisu, johon oikeasti kannattaa panostaa. Ideaalitilanteessa meillä olisi kaikki mahdolliset miinoitustavat käytössä, mutta reaalimaailmassa täytyy tehdä valintoja eri vaihtoehtojen välillä. Jos tuo onnistuu kevyesti lisänä Hornettien nykyisiin tehtäviin, eikä kustanna maltaita, niin mikä ettei... Vähän vaan pelottaa tuo juurikin siinä mielessä, kun Hornetien pitäisi nykyiselläänkin hoitaa hävittäjätorjunta, kaukovaikutteiset iskut, ilmakuljetusten suojaaminen, maahanlaskun torjunta jne... Tuossakin alkaa olla jo kysta kyllä.

Toisaalta itse hankkisin Hornetteihin miinoitussettejä enemmin kunnon meritorjuntaohjukset (Harpoon, RBS-15, NSM, you pick...). Tämä toisi meille todellista nopeata reagointikykyä mereltä tuleviin uhkiin valmiutta vasta kohotettaessa, sekä mahdollistaisi torjuntatoimien aloittamisen jo Etelä-Itämerellä (Kaliningrad). Jep, toiminnassa on riskinsä, mutta jos saadaan vaikka se Mistral-luokan maihinnousualus pohjaan, niin kyllä siihen kannattaa jo pari Hornettia uhratakin. Lisävaihtoehdot hankaloittavat aina hyökkääjän suunnittelua, kun ei voi tietää miltä lavetilta MTO:t ammutaan. Sittenhän meillä olisi käytössä varsinainen MTO-"triadi":ohjuspatterit, ohjusveneet ja Hornetit.

Minäpä rikon tuon "triadin" ja sanon, että eiköhän ne kopteritkin jaksaisi MTO:n kantaa ja vieläpä joutaisi hommaan (oletettavasti). Vaativat tietenkin ulkoisen maalinosoituksen, mutta niinhän ne maalavetikin. Sitten lennetään ennalta sovittun paikkaan rannikolla, jossa odottaa mahdollinen polttoainetäydennys ja kasa miinoja, jotka raahataan kopterin kyytiin. Ja sitten kopteri käy vielä viskaamassa ne laivasto-osaston tielle.
 
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Tuli tuossa mietittyä, että kuka ja miten niitä miniguneja käyttää tuosta ovelta talviaikaan? Voi nimittäin pojille tulla vilu, jos koko matka pitää kulkea ovi taikka ikkuna auki.

Siitä oli mainintaa, että niille tehdään ihan erityinen jalusta tuota varten.

Jalustoja olen nähnyt vaikka kuinka monta, mutta yhtään talvikuvaa taikka videota en ole nähnyt helikopterin oviampujasta.

baikal kirjoitti:
Miten niin pakkasella? Ei Afrikan sarvessa ole pakkasta.....pölyä ja lantaa korkeintaan.
Nuo tuo lämmittää sydäntä näin keskitalven siimeksella.
 
Ei se oviampujan homma eroa esimerkiksi leon tornissa kökkivästä lähisuojamiehestä tai tekan katolla värjöttelevästä itkoampujasta. Kylmää ja ikävää talvisin, pölyistä ja märkää kesäisin. Kulkupeli vaan on mediaseksikäämpi.
 
setämies kirjoitti:
Ei se oviampujan homma eroa esimerkiksi leon tornissa kökkivästä lähisuojamiehestä tai tekan katolla värjöttelevästä itkoampujasta. Kylmää ja ikävää talvisin, pölyistä ja märkää kesäisin. Kulkupeli vaan on mediaseksikäämpi.

Homman nimi on vain siinä että ovet auki, kaikki muutkin siellä hytissä on kylmissään kun Leossa taikka tekassa muut on lämpösessä.
 
ctg kirjoitti:
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Tuli tuossa mietittyä, että kuka ja miten niitä miniguneja käyttää tuosta ovelta talviaikaan? Voi nimittäin pojille tulla vilu, jos koko matka pitää kulkea ovi taikka ikkuna auki.

Siitä oli mainintaa, että niille tehdään ihan erityinen jalusta tuota varten.

Jalustoja olen nähnyt vaikka kuinka monta, mutta yhtään talvikuvaa taikka videota en ole nähnyt helikopterin oviampujasta.

En tiedä onko siitä yhtään kuvaa olemassa, mutta käsittääkseni ideana on se, että ovien ei tartte olla auki talvella lennettäessä. Siis kokoaikaa.
 
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Tuli tuossa mietittyä, että kuka ja miten niitä miniguneja käyttää tuosta ovelta talviaikaan? Voi nimittäin pojille tulla vilu, jos koko matka pitää kulkea ovi taikka ikkuna auki.

Siitä oli mainintaa, että niille tehdään ihan erityinen jalusta tuota varten.

Jalustoja olen nähnyt vaikka kuinka monta, mutta yhtään talvikuvaa taikka videota en ole nähnyt helikopterin oviampujasta.

En tiedä onko siitä yhtään kuvaa olemassa, mutta käsittääkseni ideana on se, että ovien ei tartte olla auki talvella lennettäessä. Siis kokoaikaa.

Ei tietenkään, mutta missä vaiheessa sä avaat ne, ja pystytkö sä avaan ne riittävän nopeasti ja ottamaan aseen haltuun, jos tilanne sitä vaatii? Kysyn tuota vain koska yleensä oviampujat kököttävät aseiden kanssa eikä missään jemmassa venaamassa.
 
ctg kirjoitti:
Tuli tuossa mietittyä, että kuka ja miten niitä miniguneja käyttää tuosta ovelta talviaikaan? Voi nimittäin pojille tulla vilu, jos koko matka pitää kulkea ovi taikka ikkuna auki.
Miksi koko matka? Suomeen hankittujen minigunien alusta on liikkuva, joten oven saa kiinni.

Jos pakkasta ei ole paljon, sanotaanko vaikka <10°C ja lentokorkeus ei kovin suuri, lämpimästi pukeutunut oviampuja ei palellu. Ei se herkkua ole, mutta viima välttää suurelta osin matkustamon. Yleensä puhun "out of my ass", mutta tällä kertaa puhun osin kokemuksesta (En ole Utin koptereiden kanssa tekemisissä, mutta pieni määrä kopteri+ talvi-kokemusta muuta kautta).
 
ctg kirjoitti:
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
SJ kirjoitti:
ctg kirjoitti:
Tuli tuossa mietittyä, että kuka ja miten niitä miniguneja käyttää tuosta ovelta talviaikaan? Voi nimittäin pojille tulla vilu, jos koko matka pitää kulkea ovi taikka ikkuna auki.

Siitä oli mainintaa, että niille tehdään ihan erityinen jalusta tuota varten.

Jalustoja olen nähnyt vaikka kuinka monta, mutta yhtään talvikuvaa taikka videota en ole nähnyt helikopterin oviampujasta.

En tiedä onko siitä yhtään kuvaa olemassa, mutta käsittääkseni ideana on se, että ovien ei tartte olla auki talvella lennettäessä. Siis kokoaikaa.

Ei tietenkään, mutta missä vaiheessa sä avaat ne, ja pystytkö sä avaan ne riittävän nopeasti ja ottamaan aseen haltuun, jos tilanne sitä vaatii? Kysyn tuota vain koska yleensä oviampujat kököttävät aseiden kanssa eikä missään jemmassa venaamassa.

Olettaisin, että ovet avataan, kun kopteri lentää alueelle missä voi olla vihollisia. ja muutenkin olettaisin, että pilotti näkee useimmat viholliset ennen kuin ampujalla on edes mahdollisuudet nähdä ne, joten siinä kyllä kerkeää avata ovet ja kammeta ase asemiin. Jos ei kerkeä, niin vaihtoehtona on roikottaa sitä ampujaa kopterin ulkopuolella palelemassa ja siinä on omat ongelmansa, enkä usko, että se ainakaan auttaa reaktionopeudessa.
 
Sitä keksintöä ei voi millään asentaa kauko-ohjattavana? Ei tietystikään vaan oviampujan on oltava aseen kahvoissa kuin Vietnamissa ikään...
 
Tvälups kirjoitti:
Sitä keksintöä ei voi millään asentaa kauko-ohjattavana? Ei tietystikään vaan oviampujan on oltava aseen kahvoissa kuin Vietnamissa ikään...

Varmasti koptereihin voisi laittaa vaikka samanlaisen kanuunan mikä Apachessa on, mutta se ei ole halpaa.
 
SJ kirjoitti:
Tähystäjä kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Tähystäjä kirjoitti:
Helikopterilla on mahdollista pudottaa miinat juuri sinne, minne ne halutaankin. Yksi ratkaisu tuohon on tietenkin tehdä lentokoneesta pudotettavista miinoista GPS-ohjattuja (maksaa €€), mutta kun tuosta GPS:nkään käytettävyydestä ei ole täyttä varmuutta. Sitä paitsi Horneteilla taitaa muutenkin olla ihan tarpeeksi tehtäviä kriisin sattuessa...

En usko, että hinta on ongelma. Meinaan että tyhmä rautapommi maksaa n.10 000 taalaa ja JDAM -täsmäpommi maksaa tuplasti tuon. Joten jos pommissa on JDAM setti ja se sensori millä pitäisi havaita se laiva, niin ei sille mitään ylettömiä hintoja tule, ellei noita aleta tekemään käsityönä muutaman miinan erinä. Ellei jenkit keksi sulkea GPS systeemiä kokonaan, niin en usko, että sen kanssa olisi ongelmia, vai oliko tarkoitus mennä miinoittamaan vihollisen vesiä. Mitä taas tulee Hornettien saatavuuteen, niin tuossa puhuit harmaasta vaiheesta, ja arvelin niiden olevan saatavilla vielä silloin. Ja ainahan voi käyttää Hawkeja.

En missään nimessä sulje tuota lentokonemiinoittamista kokonaan pois, sillekin on varmasti oma paikkansa. Mietin vain, että onko tuo oloissamme riittävän kustannustehokas ratkaisu, johon oikeasti kannattaa panostaa. Ideaalitilanteessa meillä olisi kaikki mahdolliset miinoitustavat käytössä, mutta reaalimaailmassa täytyy tehdä valintoja eri vaihtoehtojen välillä. Jos tuo onnistuu kevyesti lisänä Hornettien nykyisiin tehtäviin, eikä kustanna maltaita, niin mikä ettei... Vähän vaan pelottaa tuo juurikin siinä mielessä, kun Hornetien pitäisi nykyiselläänkin hoitaa hävittäjätorjunta, kaukovaikutteiset iskut, ilmakuljetusten suojaaminen, maahanlaskun torjunta jne... Tuossakin alkaa olla jo kysta kyllä.

Toisaalta itse hankkisin Hornetteihin miinoitussettejä enemmin kunnon meritorjuntaohjukset (Harpoon, RBS-15, NSM, you pick...). Tämä toisi meille todellista nopeata reagointikykyä mereltä tuleviin uhkiin valmiutta vasta kohotettaessa, sekä mahdollistaisi torjuntatoimien aloittamisen jo Etelä-Itämerellä (Kaliningrad). Jep, toiminnassa on riskinsä, mutta jos saadaan vaikka se Mistral-luokan maihinnousualus pohjaan, niin kyllä siihen kannattaa jo pari Hornettia uhratakin. Lisävaihtoehdot hankaloittavat aina hyökkääjän suunnittelua, kun ei voi tietää miltä lavetilta MTO:t ammutaan. Sittenhän meillä olisi käytössä varsinainen MTO-"triadi":ohjuspatterit, ohjusveneet ja Hornetit.

Minäpä rikon tuon "triadin" ja sanon, että eiköhän ne kopteritkin jaksaisi MTO:n kantaa ja vieläpä joutaisi hommaan (oletettavasti). Vaativat tietenkin ulkoisen maalinosoituksen, mutta niinhän ne maalavetikin. Sitten lennetään ennalta sovittun paikkaan rannikolla, jossa odottaa mahdollinen polttoainetäydennys ja kasa miinoja, jotka raahataan kopterin kyytiin. Ja sitten kopteri käy vielä viskaamassa ne laivasto-osaston tielle.

Oikeastaan olin alunperin aivan samaa mieltä. Juuri näin tuon itsekin ajattelin, koptereilla tuo miinojen täydennys pitäisi onnistua käyttäen saaristossa jo olemassa olevaa infrastruktuuria, joka on luotu miinalaivoja varten. Kun koptereita vielä voisi käyttää suto-jahtiinkin, niin mielestäni merivoimien tulisi hankkia fregatteja mieluummin noin 5 kpl esim. NH-90:n NFH-mallia, vastaa paljon paremmin kotimaan puolustuksen tarpeita (taikasana foorumilla:a-rolleyes:).

Jos meillä olisi kopterit käytössä merivoimilla, niin ei välttämättä tarvittaisi kuin muutama alus aluevalvontaan ja miinoitukseen. Periaatteessa kaikki muut laivaston tehtävät voitaisiin hoitaa helikoptereilla tai maista käsin...

Hornetit ovat tuosta ehdottamastani "triadista" se vähiten tärkein ja kallein osa. Niille kun pitäisi rakentaa kokonaan oma logistiikka-, huolto- ja varastointijärjestelmä ilmasta pudotettavia merimiinoja varten.

Ehdottamani malli ei olisi välttämättä edes kovin kallis: jos arvioidaan NH-90 NFH:n hinnaksi 35M€, niin se tekisi 5x35M€=175M€, millä hinnalla ei saa minkäänlaista fregattia nykyään. Lisäksi tulisivat säästöt poistettavista alusluokista. Sitä paitsi nuo kopterit olisi voitu aikoinaan tingata alennettuun hintaan korvauksena NH-90:ien myöhästymisestä. Merivoimille tämä malli ei vaan tule kelpaamaan, koska se tarkoittaisi vähemmän kovapalkkaisia upseeritehtäviä alusten päällystössä... Ei enää niin paljon alusvuorokausirahoja, voi kyynel... Onhan se nyt paljon tärkeämpää Suomen puolustamisen kannalta, että päästään parin vuoden välein pariksi kuukaudeksi kännäämään Somalian rannikolle nostamaan kovaa palkkaa ja ulkomaan-+ kriisinhallintapäivärahoja:(
 
Minäpä rikon tuon "triadin" ja sanon, että eiköhän ne kopteritkin jaksaisi MTO:n kantaa ja vieläpä joutaisi hommaan (oletettavasti). Vaativat tietenkin ulkoisen maalinosoituksen, mutta niinhän ne maalavetikin. Sitten lennetään ennalta sovittun paikkaan rannikolla, jossa odottaa mahdollinen polttoainetäydennys ja kasa miinoja, jotka raahataan kopterin kyytiin. Ja sitten kopteri käy vielä viskaamassa ne laivasto-osaston tielle.

Oikeastaan olin alunperin aivan samaa mieltä. Juuri näin tuon itsekin ajattelin, koptereilla tuo miinojen täydennys pitäisi onnistua käyttäen saaristossa jo olemassa olevaa infrastruktuuria, joka on luotu miinalaivoja varten. Kun koptereita vielä voisi käyttää suto-jahtiinkin, niin mielestäni merivoimien tulisi hankkia fregatteja mieluummin noin 5 kpl esim. NH-90:n NFH-mallia, vastaa paljon paremmin kotimaan puolustuksen tarpeita (taikasana foorumilla:a-rolleyes:).

Jos meillä olisi kopterit käytössä merivoimilla, niin ei välttämättä tarvittaisi kuin muutama alus aluevalvontaan ja miinoitukseen. Periaatteessa kaikki muut laivaston tehtävät voitaisiin hoitaa helikoptereilla tai maista käsin...

Hornetit ovat tuosta ehdottamastani "triadista" se vähiten tärkein ja kallein osa. Niille kun pitäisi rakentaa kokonaan oma logistiikka-, huolto- ja varastointijärjestelmä ilmasta pudotettavia merimiinoja varten.

Ehdottamani malli ei olisi välttämättä edes kovin kallis: jos arvioidaan NH-90 NFH:n hinnaksi 35M€, niin se tekisi 5x35M€=175M€, millä hinnalla ei saa minkäänlaista fregattia nykyään. Lisäksi tulisivat säästöt poistettavista alusluokista. Sitä paitsi nuo kopterit olisi voitu aikoinaan tingata alennettuun hintaan korvauksena NH-90:ien myöhästymisestä. Merivoimille tämä malli ei vaan tule kelpaamaan, koska se tarkoittaisi vähemmän kovapalkkaisia upseeritehtäviä alusten päällystössä... Ei enää niin paljon alusvuorokausirahoja, voi kyynel... Onhan se nyt paljon tärkeämpää Suomen puolustamisen kannalta, että päästään parin vuoden välein pariksi kuukaudeksi kännäämään Somalian rannikolle nostamaan kovaa palkkaa ja ulkomaan-+ kriisinhallintapäivärahoja:(

Sitä paitsi eihän MTO:ita edes tarvitsisi välttämättä pultata kiinni koptereihin, se tekee niistä vain turhan haavoittuvia. Koptereita voidaan hyvin käyttää vain maalinosoitukseen ja laukoa tarvittavat ohjukset maista, niiden kantama riittää siihen nykyään aivan hyvin. Todella vaikea nähdä mitään mereltä suuntautuvaa uhkaa, jota ei voitaisi torjua kopterit+MTO:t kombinaatiolla, tähän kun vielä yhdistettäisiin toimiva rannikkotykistö ja -joukot. Tämän jälkeen merivoimilla ei tarvitsisi olla kuin nykyiset miinalaivat ja miinantorjunta-alukset. Kaikki muut alusluokat voitaisiin hyvin pistää luiskaan...

Pienenevällä aluskannalle muuten riittäisi vain yksi päätukikohta, joten näkemiin Pansio...! Näillä toimenpiteillä pitäisi tulla merkittäviä säästöjä suorituskyvyn kuitenkaan olennaisesti laskematta.

Radikaaleja ehdotuksia, mutta jotain tämäntapaista tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa nykyisen rahoitustilanteen jatkuessa...
 
Tvälups kirjoitti:
Sitä keksintöä ei voi millään asentaa kauko-ohjattavana? Ei tietystikään vaan oviampujan on oltava aseen kahvoissa kuin Vietnamissa ikään...

Voi tietenkin asentaa ja kaverille playstation ohjain käteen, mutta tuleeko sellainen ratkaisu hirmu hintavaksi?
 
ctg kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Sitä keksintöä ei voi millään asentaa kauko-ohjattavana? Ei tietystikään vaan oviampujan on oltava aseen kahvoissa kuin Vietnamissa ikään...

Voi tietenkin asentaa ja kaverille playstation ohjain käteen, mutta tuleeko sellainen ratkaisu hirmu hintavaksi?

Kaikesta päätellen kyllä. Tosielämässä ei, mutta eipä sotketa sitä tähän.
 
Tähystäjä kirjoitti:
Sitä paitsi eihän MTO:ita edes tarvitsisi välttämättä pultata kiinni koptereihin, se tekee niistä vain turhan haavoittuvia. Koptereita voidaan hyvin käyttää vain maalinosoitukseen ja laukoa tarvittavat ohjukset maista, niiden kantama riittää siihen nykyään aivan hyvin.
Jos tälle tielle lähdetään, miksi maalinosoituksen pitäisi tapahtua kopterista? Miksei luodolta tai miehittämättömästä lennokista? Eikö NH-90 ole kallis alusta pelkkään maalinosoitukseen?

Miten olisi miehittämätön lennokki + Spike ER? Maalinosoitus joko lennokista tai maista. Jos lennokkia käytetään vain ohjuslavettina, sen ei tarvitse olla MQ-9 Reaperin tasoinen. Mutta koska ER:n kantama on jonkinlainen, tulee halvemmaksi kun rannari ampuu sen luodolta ja toinen tiirailee kohdetta iippojen minilennokin kautta. Ja niin edelleen... Spiken voi korvata Krasnopolilla, jolloin saadaan tuplamäärä etäisyyttä. Ratkaisut sen kuin halpenevat.

Tähystäjä kirjoitti:
jos arvioidaan NH-90 NFH:n hinnaksi 35M€, niin se tekisi 5x35M€=175M€, millä hinnalla ei saa minkäänlaista fregattia nykyään

Saa, käytetyn tai pari. Suomen puolustuksessa pelataan mielikuvilla. Jos NH-90:n meriversioita hankitaan, sitten tarvitaan myös fregatti, jonka kannelle NH-90 voi laskeutua. Muuten homma ei näytä tarpeeeksi professionaalilta. :dodgy:
 
Back
Top