NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt olisi sille Patrian huhutulle "superosaamiselle" NH-90 huollossa käyttöä ja mahdollista pistää alennettuun hintaan merivoimien kopterikyky kuntoon.

HEKOP ei varmasti myöskään olisi pahoillaan muutamasta lisäkopterista/varaosista, eikä Raja lentokaluston lisääntymisestä suomenlahdella. Rajallehan voisi jopa maistuakin järeämpi suristin toimimaan Turvalta (luokalta).
Patria on jo tainnut hoitaa noiden Norjan koptereiden huoltoa. Ei ongelma varmaan sinänsä siellä ole, vaan asia on monimutkainen kuten sotilashankinnat tuppaa olemaan. Aika vaatimatomasta summasta tuossa lopulta sovittiin, voisi veikata että vikaa on alunperin ollut sekä toimittajan että hankkijan päissä.
 
On kyllä huono maine tällä kopterilla. Onko Suomessa tilanne yhtään parempi kuin muualla vai esitetäänkö meillä vain, että homma on kunnossa?
 
It was confirmed today that NHI would pay Norway €375 million ($432 million) to bring to an end the dispute around the Scandinavian nation’s long-contested NH90 contract, which involved 14 navalized versions of the helicopter. In a joint statement, Norway and NHI said that the 14 NH90s would be returned to the manufacturer together with spare parts, tools, and mission equipment. The aircraft and components will be recycled back into the program so they can be passed on to other customers.

Onhan tuo ihan hyvä, melkein neljä viidesosaa kauppasummasta takaisin. Halpa kopterileasing Norjan puolustusvoimille!

Toki amerikkalaisista mielensäpahoittamiskorvausvaateista jäätiin jälkeen...

Norway Now Demands €2.8B For 14 Troubled NH90 Helicopters Initially Bought For Just €0.5B​

 
On kyllä huono maine tällä kopterilla. Onko Suomessa tilanne yhtään parempi kuin muualla vai esitetäänkö meillä vain, että homma on kunnossa?
Ei se ole täälläkään sen parempi, kuin muuallakaan.
Mutta vaihtoehto on "liian amerikkalainen" niin on se helppo tilata Suomeenkin 😁
PV:n kannalta suotuisa seikka on se, että kuten aiemmin monen muunkin vimpaimen kohdalla, haluttiin täällä sille itsenäinen operointikyky, eli Patria järjesteltiin hoitamaan sellaisia toimintoja, joita esim. artikkelissa mainittu Australia joutui hankkimaan Euroopasta! Moni muukin maa näytti luottavan yksinomaan monikansallisen konsortion kykyyn hoitaa asioita, eikä hankkinut omia kyvykkyyksiä.

Ja jotta homma ei olisi pelkästään Patrian liiketaloudellisten intressien varassa (näitäkin rajoittamassa taitaa olla sopimuksia aika lailla), niin PV ymmärtääkseni kilpailuttaa Patriaa NHI:tä vastaan mm. varaosahankinnoissa.
 
PV:n kannalta suotuisa seikka on se, että kuten aiemmin monen muunkin vimpaimen kohdalla, haluttiin täällä sille itsenäinen operointikyky, eli Patria järjesteltiin hoitamaan sellaisia toimintoja, joita esim. artikkelissa mainittu Australia joutui hankkimaan Euroopasta! Moni muukin maa näytti luottavan yksinomaan monikansallisen konsortion kykyyn hoitaa asioita, eikä hankkinut omia kyvykkyyksiä.

Ja jotta homma ei olisi pelkästään Patrian liiketaloudellisten intressien varassa (näitäkin rajoittamassa taitaa olla sopimuksia aika lailla), niin PV ymmärtääkseni kilpailuttaa Patriaa NHI:tä vastaan mm. varaosahankinnoissa.

Liekö nyt ihan näinkään? Kauppasumma oli suhteellisen pieni (300-400 miljoonaa euroa tms., jos oikein muistan, 20 kopterista), joten tuskin omavaraisuusaste on kovin korkea. Varsinkin osavalmistus ym. on varmasti vahvasti muualla Euroopassa isommilla toimijoilla. Kokoonpano toki tehtiin täällä, mutta niin teki Australiakin kopterinsa Brisbanessa (ja myös Espanja, Saksa, Ranska ja Italia kotimaissaan), ja silti ylläpito oli kovin kivuliasta. Mutta mitä sitten on otettu omille niskoille ja oiottu mutkia "helpommin saa anteeksi kuin luvan" -periaatteella konsortioon nojaamisen sijaan, niin siitä on saattanut olla jonkinlaista apua.
 
Ei se ole täälläkään sen parempi, kuin muuallakaan.
Mutta vaihtoehto on "liian amerikkalainen" niin on se helppo tilata Suomeenkin 😁
Koko hankintaprosessi oli epäonnistunut ja ohjasi päätöksenteon vähän erikoiseen kaksikkoon NH90 vai S-92. Koptereissa kannattaisi pitäytyä koetelluissa ratkaisuissa.

Olisi voitu suoraviivaisesti valita jokin koeteltu konetyyppi. Se olisi käytännössä estänyt yhteishankinnan, mutta ammattimainen hanke ilman nyt nähtyä voimakasta poliittista ohjausta olisi mahdollistanut erilaisten tarpeiden täyttämisen vaikkapa kaksikolla Cougar/Blackhawk. Meillä olisi menetykseksi jäänyt sinällään tarpeellinen peräramppi, mutta ehkä sen asian kanssa olisi jotenkin pärjätty.

Suomeen tuosta kaksikosta itsestään selvästi konemäärän kohtuullisena pitävä Cougar ja Norjalle meritoimintaan Blackhawk-variantti. Ruotsista en osaa sanoa, tuskin tiesivät kunnolla itsekään mitä tarvitsivat. Tanska olisi varmaan jäänyt tuonkin hankinnan ulkopuolelle.
 
Back
Top