NH90

veffeade

Eversti
Uutisissä äsken (11.11.11 about 18) oli juttua että Suomi vihdoin saa NH90:t sille tasolle mitä aikanaan 3v sitten tilattiin: mm. matalalentojärjestelmä, ballistinen suojaus jne. Sivuoviinkin on saatavilla jatkossa KK:t jne.

Mielenkiintoista tuossa jutussa oli viranomaisyhteistyö: keskimäärin 20 lentoa per vuosi :huh:. Lisäksi esitettiin haasteltavan toimesta, jotta mm. pohjoissuomeen saadaan joukko paikalle tarpeen mukaan ajoissa.

Tuli mieleen johdantona viela, että jonkun saitin kirjoittajan allekirjoituksena on mielenkiintoinen ilmaisu liittyen nuihin koptereihin (dementia iskee; nyt en muista kenen) :a-grin:.

Siis foorumi vapaa miljoonakoptereihin liittyen...
 
Vastaan itselleni, ei sen puoleen jotta epäilisin jotain ....:a-rolleyes:. Kannattaa kuunnella kokonaan; siinä NH:n tulevaisuus ....:sleepy:


edit: korjattu hivenen lyhenteitä :(
 
Last edited by a moderator:
Ha ha haa!

Nopean toiminnan joukkojen kesäinen puuronkeitin.
 
Ne virka-aputehtävät ovat kaikki olleet kadonneita puolukan poimijoita.
Ei siis mitään Hathat ukkojen siirtämistä paikasta A paikkaan B.
Noista koptereista pitäisi heti laittaa yli puolet myyntiin, vaikka persnettoa tulisikin.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Ne virka-aputehtävät ovat kaikki olleet kadonneiden puolukan poimijoita.
Ei siis mitään Hathat ukkojen siirtämistä paikasta A paikkaan B.
Noista koptereista pitäisi heti laittaa yli puolet myyntiin, vaikka persnettoa tulisikin.

Samaa mieltä, etenkin kun eivät sovellu merivartioston tehtäviin, tai SUTO kalustoksi :(
 
Vastikään noilla harjoiteltiin saaristossa meripelastustehtäviä. Nukkea nostettiin ja laskettiin. Mikälie monitoimialus Louhi oli mukana jossain harjoituksessa. Sieltäkin nostettiin loukkaantunutta esittävää nukkea eestaas.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Vastikään noilla harjoiteltiin saaristossa meripelastustehtäviä. Nukkea nostettiin ja laskettiin. Mikälie monitoimialus Louhi oli mukana jossain harjoituksessa. Sieltäkin nostettiin loukkaantunutta esittävää nukkea eestaas.

Olen saanut väärää informaatiota :a-embarassed:, sorry...
 
Kesällä Turun lentonäytöksessä kyselin NH90 miehistöltä juuri noista SAR eli meripelastustehtävistä. Vastaukset olivat luokkaa, että ovat ylivarustettuja noihin hommiin. Tiedä sitten.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Kesällä Turun lentonäytöksessä kyselin NH90 miehistöltä juuri noista SAR eli meripelastustehtävistä. Vastaukset olivat luokkaa, että ovat ylivarustettuja noihin hommiin. Tiedä sitten.

Muistelin jotain tuommoista aikaisemista ketjuista; eivät ole kelvollisia SAR toimintaan, rajalle ja meripelastukseen on hankittu toiset vermeet. Sinällään harmi, että todellisia lentotunteja ja sivutoimisia tehtäviä ei NH90:lle näytä kertyvän. Mielestäni lentopataljoona on ihan hukkaan heitettyjä miljoonia :a-angry:.
 
Paljonkohan lienee vuosikulut tuolla pataljoonalla? Se voi olla aikamoinen mylläkkä rahavirroissa verrattuna moneen muuhun "toimialaan".
 
Mi-17 maksaa wikipedian mukaan noin 6,5 miljoonaa dollaria.

NH-90:nen hinnaksi ilmoitetaan 16 miljoonaa.

Tiedä sitten ovatko nuo fly-away hintoja vai ei, mutta tuo Mi-17 olisi ollut ehdottomasti paljon huokeammaksi.
 
Jos JYTKY olisi tuonut puolustus sekä sisäministerin salkut, niin näille koptereille olisi löydetty oikeitakin hommia. Tämä tietenkin pelkkää spekulaatiota.
 
On se hienoa, kuinka täydellisen tietämättömän suomalla äärettömällä itsevarmuudella varustetut ihmiset kommentoivat NH90-helikopterin käyttöä...

Jos puhutaan SAR-tehtävistä, niin pitää muistaa, että rajavartiolaitoksen helikopterit on sitä varten hankittuja ja varusteltuja. Puolustusvoimien helikopterit on hankittu ihan toisenlaisia hommia varten (ehkä hieman yllättäen intin hommia varten) ja siksi ne ovat "ylivarusteltuja" pelastuspalvelutehtäviin. Mutta se ei poista sitä, etteikö niillä voida tehdä myös SAR-tehtäviä, jos tilanne sitä vaatii. Sekin on syytä pitää mielessä, että SAR-tehtävät ovat rajavartiolaitoksen tehtäviä ja puolustusvoimat tekee niitä ainoastaan, jos rajavartiolaitoksen resurssit ja kalusto eivät riitä. Silloin puolustusvoimien päivystyskopteri voidaan kutsua hätiin.
 
älkäähöpöttäkö kirjoitti:
On se hienoa, kuinka täydellisen tietämättömän suomalla äärettömällä itsevarmuudella varustetut ihmiset kommentoivat NH90-helikopterin käyttöä...

Jos puhutaan SAR-tehtävistä, niin pitää muistaa, että rajavartiolaitoksen helikopterit on sitä varten hankittuja ja varusteltuja. Puolustusvoimien helikopterit on hankittu ihan toisenlaisia hommia varten (ehkä hieman yllättäen intin hommia varten) ja siksi ne ovat "ylivarusteltuja" pelastuspalvelutehtäviin. Mutta se ei poista sitä, etteikö niillä voida tehdä myös SAR-tehtäviä, jos tilanne sitä vaatii. Sekin on syytä pitää mielessä, että SAR-tehtävät ovat rajavartiolaitoksen tehtäviä ja puolustusvoimat tekee niitä ainoastaan, jos rajavartiolaitoksen resurssit ja kalusto eivät riitä. Silloin puolustusvoimien päivystyskopteri voidaan kutsua hätiin.

Hei, tuo video oli kannanotto vain ja ainostaan tuohon koptereiden viivästyneeseen toimitusaikatauluun sekä siihen, että mihin ihmeeseen me tarvitsemme helikopteripataljoonaa jolla ei ole käytettävissään saattokoptereita :a-angry:. Sinällään tuo 90 alkaa nykyään varmaan viimein olemaan sitä, mitä myytäessä on luvattu.

Enemmän olen siitä huolissani, että nuo kalliit kopterit makaavat RA käytössä vähintäänkin tyhjänpanttina suurimmalta osaltaan.

Suomi tarvitsee koptereita, nuiden 90:sten käyttöaluetta pitäisi vaan pystyä laajentamaan. Olisko sinulla ideoita; itselläni potentiaaliset käyttöalueet olisivat SAR, SUTO, lääkärikopterointi ja rajavalvonta. Lienevät vain liian kalliitt lentotuntihinnoiltaan nuihin tehtäviin (kun kerran muita on hankittu ja varusteltu) :(
 
Teräsmies kirjoitti:
Mi-17 maksaa wikipedian mukaan noin 6,5 miljoonaa dollaria.

NH-90:nen hinnaksi ilmoitetaan 16 miljoonaa.

Tiedä sitten ovatko nuo fly-away hintoja vai ei, mutta tuo Mi-17 olisi ollut ehdottomasti paljon huokeammaksi.

Myös uusi T-72B maksaa vähemmän kuin uusi Leopard 2A6. Molemmat ovat täysin kelvollisia panssarivaunuja. Leopard vain sisältää uudempaa ja parempaa tekniikkaa, jolloin siitä tulee ylivertainen muilla osa-alueilla paitsi hinnassa.
 
Leo 2A6:sen hinnalla saa/sai 2009 hintojen mukaan 2.5 tai 3 T-72B vaunua, tiedä sitten sisältyykö reaktiivit yms. hintaan, maallikon silmin 250-300 T-72B vaunua olisi sotatilanteessa parempi kuin 100 Leo 2A6.
 
Reservin vaunumiehenä täytyy olla hopeisen kanssa eri mieltä. Määrä ei korvaa laatua. Leo 2A6 ero T72B;hen on todella suuri.
Helikoptereista en tiedä. Uskoisin kuitenkin NH90 kehityspotenttiaalin olevan suurempi kuin Mi-17n
 
Kun monta niitäe suomi oikein tarvitsee 10? niin saksa on tilanut 80 niitä ja jos me annetaisin ne toiset 10 saksalle vaihtokauppa miin voidaan niiltä saada 10 taistelukopteria? tai muuta sotaleluja
 
Hejsan kirjoitti:
Kun monta niitäe suomi oikein tarvitsee 10? niin saksa on tilanut 80 niitä ja jos me annetaisin ne toiset 10 saksalle vaihtokauppa miin voidaan niiltä saada 10 taistelukopteria? tai muuta sotaleluja

Kaikista pöljintähän se ois vaihtaa 10 nh:ta 10:een tigreen esimerkiksi ja rakentaa niille sitten huolto-organisaatiot,koulutukset ynnämuut.
Siinä sitä rahaa palais.
 
Back
Top