Oikeudenkäyttö

Tämä juuri kuvastaa sitä, että hätävarjelusäännökset tulee olla hyvin hallinnassa, muuten voi itse jäädä maksumieheksi. Tätä asiaa olen korostanut, kun on puhuttu CCW:stä.

Tässähän alun perin uhri jatkoi lyömistä vielä kun hyökkäys oli torjuttu, ja jäi vielä paikalle tappelemaan. Kova tuomio kun itse on alunperin uhri, mutta näillä mennään.
 
Tämä juuri kuvastaa sitä, että hätävarjelusäännökset tulee olla hyvin hallinnassa, muuten voi itse jäädä maksumieheksi. Tätä asiaa olen korostanut, kun on puhuttu CCW:stä.

Tässähän alun perin uhri jatkoi lyömistä vielä kun hyökkäys oli torjuttu, ja jäi vielä paikalle tappelemaan. Kova tuomio kun itse on alunperin uhri, mutta näillä mennään.
Koulukiusaamisen uhri, mutta laki on niin kuin sitä luetaan ja tässä nähdään suomalaisen järjestelmän heikkous.

PS. Vähemmällä olisi päässyt kun olisi juonut pullon viinaa ja ajanut yli.
 
Koulukiusaamisen uhri, mutta laki on niin kuin sitä luetaan ja tässä nähdään suomalaisen järjestelmän heikkous.

PS. Vähemmällä olisi päässyt kun olisi juonut pullon viinaa ja ajanut yli.
Joo, paska tilanne mutta tuo provosoiminen oli huomioitu tuomiossa. Itsepuolustus ei kuitenkaan oikein kata vuosia sitten tapahtunutta koulukiusaamista.

Edelleen, hätävarjelu on sallittua mutta vain tietyissä rajoissa.
 
Sitäpaitsi se joka haastaa riitaa sietäisi menettää kaikki oikeudet mihinkään.
No ei se kuitenkaan ihan niinkään voi olla että kun vähän aukoo päätään niin muuttuu lainsuojattomaksi.
 
Onko nämä korvaustaulukot muuttuneet, vai miten tuli noin paljon maksettavaa? Vielä muutama vuosi sitten neliraajahalvauskin arvuutettiin vain noin 40 000 euron luokkaan.
 
Onko nämä korvaustaulukot muuttuneet, vai miten tuli noin paljon maksettavaa? Vielä muutama vuosi sitten neliraajahalvauskin arvuutettiin vain noin 40 000 euron luokkaan.

No usein taitaa jäädä valtionkonttorin käsiin tuo korvaus ja silloin tietysti asiat arvotetaan -sopivasti-. Mistäs näiltä hönöiltä korvauksia otat`?
 
No ei se kuitenkaan ihan niinkään voi olla että kun vähän aukoo päätään niin muuttuu lainsuojattomaksi.
No ei päänaukomisesta mutta väkivallanteosta. Se joka ryntää jonkun kimppuun on sen jälkeen lainsuojaton, menettää kaiken oikeuden. Kyllä ihmisten pitää osata elää tappelematta jos se minultakin on onnistunut.
 
No usein taitaa jäädä valtionkonttorin käsiin tuo korvaus ja silloin tietysti asiat arvotetaan -sopivasti-. Mistäs näiltä hönöiltä korvauksia otat`?
Eipä siinä huomioida, mistä se raha tulee. On ohjetaulukko, minkä mukaan suunnilleen revitään korvaussummat per vamma ja haitta.
 
Sitäpaitsi se joka haastaa riitaa sietäisi menettää kaikki oikeudet mihinkään.
No ei se kuitenkaan ihan niinkään voi olla että kun vähän aukoo päätään niin muuttuu lainsuojattomaksi.
Osittain olen Herman30:n kanssa samaa mieltä, mutta ne tilanteet, jossa menettäisi oikeuden mihinkään tulisi olla rajattuja.

Esimerkiksi itse uskon, että jos henkilö A yrittää vaikkapa iskeä puukolla henkilö B:tä, niin henkilö B:lle kuuluisi oikeus tappaa itsepuolustuksessa henkilö A, vaikka voitaisiin osoittaa, että uhka olisi torjuttu vähemmällä voimankäytöllä. Siinä mielessä ihailen monia USA:n osavaltioita, joissa jos hyökkäät jonkun kimppuun oikeutuksetta, menetät lain silmissä elämän suojasi, ja olet uhrisi armoilla.

Tämä suomalainen hätävarjelun liioittelupaska on ihan uhrin silmiin kusevaa rikollisen pään paijaamista kun syyttäjät ja tuomarit nussivat pilkkua oikeudessa laskien jokaisen lyönnin voiman ja tarpeellisuuden ilman ko. tilanteen tunnereaktioita ja adrenaliinia, kun voivat besserwisserinä turvallisessa oikeussalissa (johon mennessä on mm. metallinpaljastimia, jne...) pohtia tuntikaupalla ilman mitään vaaran tunnetta oliko tuo nyrkin isku jo liikaa vai ei.
 
Tämä suomalainen hätävarjelun liioittelupaska on ihan uhrin silmiin kusevaa rikollisen pään paijaamista kun syyttäjät ja tuomarit nussivat pilkkua oikeudessa laskien jokaisen lyönnin voiman ja tarpeellisuuden
Just näin, päälle karkaamisen uhrilla pitäisi olla oikeus takoa paskat ja suolet päällekarkaajasta ilman että saa minkäänlaista syytettä.
 
Siinä mielessä ihailen monia USA:n osavaltioita, joissa jos hyökkäät jonkun kimppuun oikeutuksetta, menetät lain silmissä elämän suojasi, ja olet uhrisi armoilla.
Mahtaakohan olla Yhdysvalloissakaan yhdessäkään osavaltiossa noin? Käsittääkseni kokolailla universaalit vaatimukset koko maassa ovat jeorardy, intent ja opportunity. Eli henkilön pitää osoittaa aikomus käyttää tappavaa voimaa (death or grave bodily harm, joka monessa osavaltiossa sisältää myös raiskauksen), henkilöllä pitää olla tilaisuus tehdä se, ja kyky (esim väline) toteuttaa aikomuksensa.

Ei sielläkään saa ihan mistään pikku tönäisystä ketään tappaa, vaikka olisi kuinka stand your ground lait ja muut.
 
Back
Top