Oikeudenkäyttö

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YJT
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
On kyllä järjetön tuomio. 40 päiväsakkoa, kun yrittää huitaista ryöstäjiään ja pahoinpitelijöitään. 40 päiväsakkoa saa yleensä esimerkiksi pahoinpitelystä tai varkaudesta. Yleisimpiä 40 päiväsakkoa tai sen lähelle yltäviä rikoksia ovat myös törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset.

Nämä eivät ole missään suhteessa mihinkään.

Näyttääkö tämä siltä että sakko rangaistuksia täytyy aina määrätä niille keneltä sitä rahaa saa .
Eli ensin yritetään ryostää kaduilla ja oikeus viimeistelee sen ryöstön ottamalla rahat mitkä katu rosvoilta jäi saamatta.
Ei oo helppoo tavallisella suomalaisella miehellä kun kaikki niitä yrittää ryöstää.
 
Tässä taas ihan oikea lopputulos. Äidin ajaman Chryslerin perä lähtee sohjossa irti, yli 20 sentin korkuiset polanteet. Kaksi omaa lasta kuolee.

Kun kaikki on tutkittu, syyttäjä lopettaa esitutkinnan. Tutkinnanjohtaja oli esittänyt keskeyttämistä. "Esitutkinta lopetetaan, koska oikeudenkäyntiä ja rangaistusta on pidettävä kohtuuttomina ja tarkoituksettomina huomioon ottaen tapauksesta aiheutunut kärsimys", päätöksessä todettiin.


Ihmettelen vaan miksi tiepitäjälle ei aiheutunut mitään sanktiota.
 
Ihmettelen vaan miksi tiepitäjälle ei aiheutunut mitään sanktiota.
Yritin tutkia, mutta en löytänyt yhtään tapausta, jossa tienpitäjä kuten ELY-keskus olisi tuomittu rikosoikeudellisesti (esim. kuolemantuottamuksesta tai törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta). Jotain vahingonkorvauskanteita liukastumisista on.
 
Ihmettelen vaan miksi tiepitäjälle ei aiheutunut mitään sanktiota.
Ei kyllä pidäkään tulla niin kauan kuin tien kunto on silmin havaittavissa (eri juttu jos 5 m auton edessä tiehen aukeaa sekunnissa 2 m kuoppa). Nimittäin jos jokavuotisen sääilmiön aiheuttama ajokelin huonontuminen ruvetaan laittamaan juridisesti tienpitäjän niskoille, niin ollaan suossa silmiä myöten.
 
Ei kyllä pidäkään tulla niin kauan kuin tien kunto on silmin havaittavissa (eri juttu jos 5 m auton edessä tiehen aukeaa sekunnissa 2 m kuoppa). Nimittäin jos jokavuotisen sääilmiön aiheuttama ajokelin huonontuminen ruvetaan laittamaan juridisesti tienpitäjän niskoille, niin ollaan suossa silmiä myöten.
No esim urat ei ilmesty hetkessä ja varmaankin lumikerroksen paksuudellekkin on joku määritelmä koska pitää aurata.
 
No esim urat ei ilmesty hetkessä ja varmaankin lumikerroksen paksuudellekkin on joku määritelmä koska pitää aurata.
Kyllä, mutta viime kädessä jokaisella tienkäyttäjällä on päävastuu sopeuttaa ajonopeus/ajotapa vallitseviin olosuhteisiin. Olen itsekin ajanut myöhään illalla maantiellä, jossa tiellä oli yli 10 cm lunta pyryn takia eikä auraajia likellä kään. Ei juuri yli 60 km/h voinut ajaa (rajoitus 80 km/h), mutta ei käynyt hetkeäkään mielessä vaatia tienpitäjältä korvauksia, jos lipsahtaa tieltä.
 
Älä juo jarrunestettä, äläkä työnnä kieltä pakosarjaan jne... Ei kai Suomessa sentään tarvi tuohon jenkkisysteemiin mennä, jossa terve järki ja sen käyttövelvollisuus punnitaan oikeudessa😆
 
Yritin tutkia, mutta en löytänyt yhtään tapausta, jossa tienpitäjä kuten ELY-keskus olisi tuomittu rikosoikeudellisesti (esim. kuolemantuottamuksesta tai törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta). Jotain vahingonkorvauskanteita liukastumisista on.
Kesällä 2007 tienpitäjä laittoi 30 cm leveää bitumipitoista nauhaa kaistojen väliin Hämeenlinnanväylällä. Ko tuotteen menetelmäohjeessa oli kerrottu käyttökohde (siltojen eristys) ja se, että ei saa jättää päällimmäiseksi kerrokseksi. Tämä ei estänyt jotakin pölvästiä tekemästä päätöstä tuotteen käyttämisestä.

Useita moottoripyöräilijöitä kaatui, autoilijoita ajoi ulos ja ainakin yksi moottoripyöräilijä kuoli nauhan vaikutuksesta. Itsekin ajoin sateella nauhan yli ohituskaistalle pyrkiessä. 120 km/h vauhdissa takapyörä suti, mutta en kaatunut.

Tietääkseni kenellekään ei tullut minkäänlaisia sanktioita tästä bituminauhaperseilystä. Tuon perusteella tienpitäjä voi vapaasti tehdä tai olla tekemättä melkein mitä tahansa ilman pelkoa seurauksista.
 
Tietääkseni kenellekään ei tullut minkäänlaisia sanktioita tästä bituminauhaperseilystä. Tuon perusteella tienpitäjä voi vapaasti tehdä tai olla tekemättä melkein mitä tahansa ilman pelkoa seurauksista.
Pistää vihaksi tuollainen. Suomalainen päätöksiä tekevä hallintovirkapässi on suojatyöpaikkansa suojeltu otus. Ei ole uhanalainen laji. Niitä riittää.
 
Back
Top