Oletko osallistunut MPKY:n toimintaan?

Oletko osallistunut MPKY:n toimintaan?


  • Äänestäjiä yhteensä
    84
Vain 16 foorumilaista on uskaltanut vastata. Surkea tulos, ottaen huomioon,että foorumille on rekisteröitynyt 508 ihmistä.

Sen sijaan positiivinen tulos on, että yli 87% vastaajista on osallistunut MPK:n toimintaan. Myös ne jotka eivät ole osallistuneet saavat mieluusti vastata, jotta tuo lukema muuttuisi lähemmäs todellista tilannetta.
 
pstsika kirjoitti:
Vain 16 foorumilaista on uskaltanut vastata. Surkea tulos, ottaen huomioon,että foorumille on rekisteröitynyt 508 ihmistä.

Sen sijaan positiivinen tulos on, että yli 87% vastaajista on osallistunut MPK:n toimintaan. Myös ne jotka eivät ole osallistuneet saavat mieluusti vastata, jotta tuo lukema muuttuisi lähemmäs todellista tilannetta.

Tai viitsinyt... Muuten olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä.
Tosin osa meistä ei halua julkistaa toimiaan, kunnioitamme sitäkin näkemystä.
 
pstsika kirjoitti:
Vain 16 foorumilaista on uskaltanut vastata. Surkea tulos, ottaen huomioon,että foorumille on rekisteröitynyt 508 ihmistä.

Sen sijaan positiivinen tulos on, että yli 87% vastaajista on osallistunut MPK:n toimintaan. Myös ne jotka eivät ole osallistuneet saavat mieluusti vastata, jotta tuo lukema muuttuisi lähemmäs todellista tilannetta.

Vastaajien lukumäärä on lähes tuplaantunut tuosta ja osallistumisprosentti on vielä 75.
Ei ollenkaan huono luku. :a-smiley:
 
Jos ei kuulu aktiivisesti kertautettaviin joukkoihin, niin MPK:n touhut taitaa olla ainoa keino harjoittaa sotiluutta. Harmi vaan että kurssit menevät enemmän ja enemmän siviileille suunnatuiksi. Onneksi mukaan on saatu harjoitus-käsite, eli sitten vastapainoksi löytyy isojakin treenejä. Mutta itse jään kaipaamaan niitä kaikille avoimia yhden kurssin kokoisia sotilaallisia treenejä, niistä on pulaa.
 
Kuvat sissikurssista savon prikaatilla vuonna öö 2002. Mikä on pimeänäkövehkeen malli? Saatiin lainaksi Karjalan lennostolta. Tunnistaako joku itsensä? Itse olen kuvassa oikeassa laidassa.
 

Liitteet

  • F1000001.JPG
    F1000001.JPG
    969.4 KB · Luettu: 168
Kyllä.
 
Kyllä, pääasiassa MaakK:lle tilatuissa harjoituksissa. Valitettavasti täytyy sanoa että, paria valon pilkahdusta lukuunottamatta, kokemukset ovat olleet vähemmän positiivisia.
 
En lähde Aquiliferin kokemuksia arvailemaan, mutta omalta osaltani olen kohdannut MPK:n lipun alla annettua huonolaatuista koulutusta liikaa. Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen konsepti on tarpeellinen ja hyvä, mutta siihen pitää pystyä tuomaan ammattimaisen koulutustoiminnan piirteitä. Niiden vaatimisen ja uuden opettelun tarve, ehkä jopa tarve välillä vaihtaa kouluttajia, ovat niin voimakkaasti ristiriidassa kuppikuntaisen järjestökentän ja isäntämiesten kanssa, että koulutustulos on voimakkaasti vaihteleva. Lisäksi elämyksellisyyden koettu tarve, markkinoinnin heikko taso ja sotilaallisen koulutuksen huono integroituminen PV:n koulutusjärjestelmään ovat vinouttaneet annettavaa koulutusta ja heikentäneet koko toiminnan vaikuttavuutta.

Yllä olevaa ei pidä lukea niin, että MPK:n kurssille lähteminen olisi pikaraide painajaiseen, päin vastoin. Paljon on ihan OK koulutusta, joka erityisesti harvoin muutoin sotavaltion kanssa asioivalle on hyvinkin hyvästä. On myös erinomaisia kursseja, jossa asiaan tosissaan paneutuneet vapaaehtoiset jakavat erittäin laadukasta tietoa ja taitoa. Jopa kurssisarjoja, joissa aletaan päästä taidon rakentamisen äärelle. Toisessa ääripäässä on historiallisesti ollut heikoin eväin toteutettuja kursseja, joissa on pahimmillaan ollut vielä aivan väärää väkeä. Caveat emptor, vaikka kummoisestakaan kaupankäynnistä ei ole kysymys kurssimaksuista huolimatta.

Reserviläisten edunvalvonnassa MPK:n toimintakyvyn kehittämisen ja vaikuttavuuden varmistamisen luulisi olevan erityisen korkealla. Onhan sille varmistettu lain tasoisesti monopoli asiassa. Vaan vaikuttavatko vanhat kaunat?

Se vaikuttavuus... Onhan varmasti kaikilla kirkkaana mielessä, että kaiken MPK:n sotilaallisen koulutuksen tulisi parantaa Puolustusvoimien kolmen päätehtävän suorittamisedellytyksiä? Vai onko yhtälössä jotain ääneenlausumatonta?
 
Mitä tarkoitat?

MaakK:lle suunnatuissa kursseissa olen törmännyt lähes joka kerta amatöörimäiseen koulutustekniikkaan sekä selvään osaamattomuuteen, sekä aivan liian paljon sellaiseen "jutellaan tässä mukavia ja räplätään samalla laitteita"- mentaliteettiin. Osaltaan toki kyseessä on puhtaasti resurssipula, eli käyttöön annetut vehkeet ovat olleet vajavaisia tai liian vähissä lukumäärältään, aseita ei jaeta tai sitten niihin ei saada patruunoita, puolet komppaniasta päätti jättää tulematta harjoitukseen joten ukkoja rivissä raakasti liian vähän jne... Nämä ei suoranaisesti ole MPK:n vaan pikemminkin PV:n ja komppanian oman väen piittaamattomuutta, mutta paska maku siitä silti jää.

Useita kertoja olen huomannut oman osaamistasoni olevan korkeammalla kuin kouluttajilla. Vaikea siinä on motivoitua kun kouluttajan tekniikan ovat vuosikymmenien takaa, ja kun itse sovellat ohjeista huolimatta uudempaa ja parempaa tekniikkaa niin kouluttaja tulee vinoilemaan ja yrittää kyykyttää porukan edessä. Näihin ongelmiin olen törmännyt erityisesti silloin kun ollaan oltu ampumarata-ympäristössä.
Aivan liikaa kallista aikaa kuluu juoruillessa, odotellessa, muuten vain haahuillessa tai itseä kehuessa. Viikonloput ovat ainakin minulle arvokkaita, ja jos se kuluu jakovarusteissa mutta kuitenkin pääosin mitään tekemättä, niin kyllä se turhautumista saa aikaan. Tuota Koposen mainitsemaa ammattimaisuutta tai sen kaltaista asennetta kovasti tarvittaisiin.
Nämä siis oikeastaan vain MaakKin harjoituksissa, en tiedä miksi näin on.

Nuo aikaisemmassa viestissä mainitsemani valonpilkahdukset olivatkin sitten taktisia aseenkäsittely- kursseja, tarkka-ampujakursseja tms. Niistä minulla ei ole pahaa sanottavaa. Kuten Koponen yllä sanoi:
On myös erinomaisia kursseja, jossa asiaan tosissaan paneutuneet vapaaehtoiset jakavat erittäin laadukasta tietoa ja taitoa
 
Back
Top