Olikko Patria AMV oikea valinta Suomelle?

Jaa, mä kyllä ymmärsin että puolalaisilla olis tämä vanhemmalle alustalle rakennettu 105 mm MGS: http://www.rosomaksa.pl/en/wolf-fire-support-vehicle.html

Puolahan on käyttänyt vaunujaan ahkerasti Afguissa, missä opponentilla ei ole kovin kehittynyttä pst-kalustoa käytössään, joten ehkä se on ympäristö missä tulitukiajoneuvo käy järkeen. Rosomakin perusmallikin on kestänyt RPG-7:n osumat ja IED:t.

Oikeastaan, onko näitä MGS-variantteja myytykään muuhun tarkoitukseen?
 
Ainakin Amerikan Strykerien MGS-variantit ovat myös tarkoitettu esimerkiksi bunkkereita vastaan käytettäväksi ja muidenkin rakenteiden takana piiloittelevan jalkaväen tuhoamiseen.
 
Ainakin Amerikan Strykerien MGS-variantit ovat myös tarkoitettu esimerkiksi bunkkereita vastaan käytettäväksi ja muidenkin rakenteiden takana piiloittelevan jalkaväen tuhoamiseen.

Epäsymmetristä sotaahan se tämäkin on, mutta onko jokin syy, miksei tätä tehtävää hoideta kranaatinheittimillä, Abramsilla tai helikoptereilla? Onko katsottu vain kustannustehokkaammaksi? Silloinkin tuo puhe "tank destroyeristä" on vähintään harhaanjohtavaa.
 
Epäsymmetristä sotaahan se tämäkin on, mutta onko jokin syy, miksei tätä tehtävää hoideta kranaatinheittimillä, Abramsilla tai helikoptereilla? Onko katsottu vain kustannustehokkaammaksi? Silloinkin tuo puhe "tank destroyeristä" on vähintään harhaanjohtavaa.
Amerikan Strykerien MGS-versiot eivät ole varsinaisia tank destroyer - ajoneuvoja, vaan kuten nimi sanoo, mobiileja tykkiasemia.

Ja miksi tehtäviä ei hoideta Abramsilla? Esimerkiksi sen takia, että Stryker-prikaatit ovat suunniteltu ilmateitse lennätettäväksi sota-alueelle, ja tähän ei oikein Abramseilla pystytä. Abramsejahan ei edes löydy Stryker-prikaatista. Ja se, että jokaisella komppanialla on se MGS-joukkue käytössä varmistaa tulituen saamisen paljon paremmin kuin se, että divisioonatasolle kiinnitetyltä combat aviation brigadelta lähdetään pyytämään tulitukea Apacheilta. Ja niitä ei välttämättä aina ole käytettävissä.
 
Mä en ite oikein taho ymmärtää tätä MGS-hommaa ja vieläpä halua puhutella 105 mm rihlatulla tykillä tai edes 120 mm sileäputkisella varustettua panssariautoa panssarintorjunta-ajoneuvoksi. Mitä tällainen ajoneuvo tekee paremmin, kuin joko pst-ohjuksilla varustettu versio tai oikea panssarivaunu?

Tällasia vaunuja on kieltämättä käytetty ihan menestykselläkin, ei sillä, mutta kyllä siinä annetaan opponentille tasoitusta. Ainakin SADF käytti 90 mm Rateleja (Eland-vaunun tornilla) ja itse Elandeja käytännösä keveinä tankkeina, ja senkin vastentahtoisesti Angolassa T-55 -vaunuja vastaan. Tässä taktiikka perustui pitkälti opponentin heikkoon koulutukseen ja tiedusteluun, eikä 90 mm tykillä tultu läpi T-55:n keulapelleistä. Sama pätee 105 mm kanuunan kohdalla käytännössä jokaiseen T-72 -varianttiin, ja jo niissäkin musitaakseni on alennettu ruutilataus, sillä tornikehä ja vaunun alhainen massa eivät salli täyttä rekyyliä. E-afrikalla oli kauppasaarron takia huutava pula raskaista vaunuista, joten oli pärjättävä sillä mitä saatiin. Joten mitä tarkoitusta tällainen vaunu siis palvelee? Täysin tst-varusteltu torni nostaa hinnankin niin korkeaksi, että olisi käytännössä sama ostaa jo oikeita MBT-vaunuja (esmes Ranskallehan kävi näin 105 mm 6x6 AMX-10:n kanssa).
Ainakin siirtomaasodissa noiden käyttö on valtavasti raskasta telakalustoa halvempaa ja vähemmän huoltointensiivistä. Kotimaassa taas toimivat taistelupanssarivaunua halvemmalla rynnäkkötykin tehtävissä, eli jalkaväen takana tukemassa.

Italiallahan on vastaavia myös käytössä, voisin arvella, että syynä on strateginen ja operatiivinen liikkuvuus, ja raskaan tulituen tarjoaminen sellaisille joukoille, joilla ei ole taistelupanssarivaunuja tukenaan.
 
Ainakin siirtomaasodissa noiden käyttö on valtavasti raskasta telakalustoa halvempaa ja vähemmän huoltointensiivistä. Kotimaassa taas toimivat taistelupanssarivaunua halvemmalla rynnäkkötykin tehtävissä, eli jalkaväen takana tukemassa.

Italiallahan on vastaavia myös käytössä, voisin arvella, että syynä on strateginen ja operatiivinen liikkuvuus, ja raskaan tulituen tarjoaminen sellaisille joukoille, joilla ei ole taistelupanssarivaunuja tukenaan.

Ensimmäinen kohta varmaan pitääkin paikkansa, tosin USA yleensä käy tällaista tulivoimaa vaativia maaoperaatoita koko koneistonsa voimin. Sivusin tätä jo polakkien afgu-reissun kautta.

Italian kohdalla tarkoitat ilmeisesti Centaruroja. Lienet oikeilla jäljillä, sillä Italian maastossa panssarisodankäynti ei ikinä ole oikein ottanut tuulta alleen ja erityisesti alppijääkäreiden olisi varmaaan vaikea toimia MBT-sodankäynnissä. Yleensä tosin ovat halunneetkin helikoptereita. Ehkä näille vaunuille on tässä sotilaallinen lokero tarjolla, mutta aika kapeat ovat nämä markkinat, sanon minä. Silti jokainen valmistaja niitä sinne tarjoaa. Sanoisin jopa ylisaturoiduksi markkinaksi, kuin janoinen turisti etsisi oluttupaa Münchenissä.

Ja siltikin, luulisin esmes NEMO-henkisen heitinjärjestelmän olevan käyttökelpoisempi sekä maastoihin että tilanteisiin, mitä tässä on nyt tuotu esille. Patongithan toivat jo 70-luvulla 60 mm Panhard gun-mortarin, jolla voitiin ampua sekä suorasuuntaus-että epäsuoraa tulta. Sitä on aina pidetty tehokkaana, mutta jostain syystä ei ole yleistynyt. Ehkä se asennettiin aina vain liian keveisiin ajoneuvoihin, joita sitten jouduttiin käyttämään joko tehtävästään irrallaan tai jalkaväellä ei ollut soveltuvaa ajoneuvoa niiden mukana pysymiseen? Vai oliko 60 mm yksinkertaisesti liian heikkotehoinen ammus tähän käyttöön? 47 mm, 50 mm ja 60 mm kranaatinheittimethän hylättiin liian heikkotehoisina lähes kaikkialla joskus Korean ja Vietnamin sotien välimailla.
 
Asiakaskandidaatille tarjotaan sitä, mitä asiakaskandidaatti haluaa;)
 
Kuukkelointi tuntuu olevan todella vaikeaa, joten tässä vihje https://www.leonardocompany.com/doc...ROCHURE_2018_HITFACT+MkII.PDF?t=1570110933888

Ja ymmärtääkseni (en ole vaunutornien(kaan) asiantuntija) putken stabilointi voi olla ON/OFF.
Tulee mieleeni alokasaikanani meitä joukkueenjohtajana kouluttanut vänrikki. Harjoituksen eräässä vaiheessa metsäaukiolle möyri T54, joka esiteltiin meille. Kun vaunu oli poistunut, tokaisi vänrikki kyynisesti.
- "Oikeissa" panssarivaunuissa on sitten putkelle vakain, joten vaunu voi ampua liikkeestä. Ja toisin kuin tässä esittelyssä, tuo torni tosiaan myös kääntyy.
 
Rautalinko on kyllä valmis radikaaleihinkin muutoksiin, on sen verran reipasotteinen ja päättäväinen mies.
Pitää kyllä taatusti huolen siitä, että laittaa Partian tuloskuntoon ja kuittaa siitä itselleen mojovan palkkion.

Verotietojen mukaan Patrian tj:n (tuolloin Isotalo) ansiot vuonna 2018 luokkaa 540 k€. Samana vuonna Patrian hallituksen pj:n (tuolloin Rautalinko) ansiot luokkaa 340 k€.
 
Niin että pitäisikö ostaa tuo ricer vai meinasitko että on yleisemmin vaan hyvä tai huono? Tai on kilpailija AMV:lle tai PMMP:lle? Telepatia toimii kehnosti näillä vyöhykkeillä, lieneekö ryshän häirintää.
 
Niin että pitäisikö ostaa tuo ricer vai meinasitko että on yleisemmin vaan hyvä tai huono? Tai on kilpailija AMV:lle tai PMMP:lle? Telepatia toimii kehnosti näillä vyöhykkeillä, lieneekö ryshän häirintää.
Aiemmin viestiketjussa oli epäselvyyttä Japanin kisaan osallistuvista, eli LAV, AMV ja tämä. Vastasin lainaten, mutta onnistuin pyyhkimään lainauksen kokonaan. Oma sähläys.
 
No niin.
Aikaisemmin on ollut puhetta Patrian YT-neuvotteluista.
Nyt ne on saatu päätökseen:



Patria vähentää 27 työpaikkaa ja lomauttaa

Yhteistoimintaneuvottelut Patrian Land-liiketoiminnassa ovat päättyneet. Neuvottelut koskivat koko henkilöstöä Hämeenlinnan ja Tampereen toimipisteissä.

27 henkilöltä loppuu työt ja 12 henkilön tehtävänkuva muuttuu. Lisäksi 9 henkilöä lomautetaan toistaiseksi.

Irtisanomisten taustalla on isojen myyntihankkeiden siirtymisiä.

Land-liiketoiminnan tuotteita ja palveluita ovat panssaroidut pyöräajoneuvot, kranaatinheittimet sekä tukipalvelut. Liiketoiminta työllistää noin 230 henkilöä Hämeenlinnassa ja Tampereella.

Kansainvälisistä vientihankkeista saatava tilauskanta AMV-ajoneuvolle on ollut huomattavasti normaalia alhaisemmalla tasolla, ja sen vuoksi olemme joutuneet sopeuttamaan toimintaamme,
liiketoimintajohtaja Jussi Järvinen sanoo.
 
Hieman hassun näköinen kommentti Järviseltä, aivan kuin Patria olisi autovalmistaja siviilimarkkinoilla. Mikä on "normaali taso" tilauskannalle militariavehkeissä? Myyntihän täysin riippuu kilpailutuksien voittamisesta, siis erillisistä yksittäisistä diileistä. Eikä sellaista ole vähään aikaan näkynyt AMV:lle. (Täytyy toivoa että Japanissa pärjää... mutta Australiassa tuli ikävästi takkiin ja Lämäri-yhteistyöstä jenkkilässä ei viitsi edes mainita mitään... Mikä ihmeen "normaali taso".)
 
Mikä on "normaali taso" tilauskannalle militariavehkeissä? Myyntihän täysin riippuu kilpailutuksien voittamisesta, siis erillisistä yksittäisistä diileistä. Eikä sellaista ole vähään aikaan näkynyt AMV:lle.
No siksihän ne YT:t juuri käytiin, niin nyt kun 4,5 vuotta aikaisemminkin. Kustannukset on saatava suurinpiirtein myyntiä vastaavalle tasolle. Valtion (melkein)100 % omistama firma voi tehdä harkittua miinustakin, jos siitä katsotaan jotain etua kertyvän. Vrt Talvivaara ja sen seuraajayhtiö. Mutta ei tietenkään sellainen valtionyhtiö josta puolet omistavat norjalaiset ja josta (ainakin ei-ilmailuun liittyvät osat) toivotaan ehkä että loppukin kelpaisi vuonoväinöille.
 
Back
Top