Olikko Patria AMV oikea valinta Suomelle?

Tässä on eri versioita AMV:stä. Jos olisin Puolustusministeri niin olisin valinnut: IFV, Tank Destroyer, Mortar System, Anti.aircraft ja Anti-tank

Katso liite: 51280
Samaa mieltä sikäli, että kannattaisihan meidän muutamat AMV:t MLU:ssa muuntaa esimerkiksi IFV ja tiedustelu-versioiksi. AMOS-vaunuthan meillä jo onkin. Hukkaan menevät pelkkinä takseina.
 
Tässä on eri versioita AMV:stä. Jos olisin Puolustusministeri niin olisin valinnut: IFV, Tank Destroyer, Mortar System, Anti.aircraft ja Anti-tank
Puolalaisilta, jotka ovat AMV:ä kokeilleet erilaisten 105-120 mm tykkitornien kanssa, on kuulunut vähän sellaista palautetta, että alusta on liian kiikkerä ainakin heidän suunnittelemaansa käyttötarkoitukseen. Myöskään puhtaalle PST-ohjuspanssariajoneuvolle en näkisi tarvetta meidän maasto-olosuhteissamme, ohjukset ovat paremmat tykkitornissa tai jalkautettuina. Jos olisi odotettavissa jotain suurilla peltoaukeilla käytäviä massiivisia panssaritaisteluja, niin silloinhan sille olisi käyttöä, mutta meillä ei ole mitään maastoja, joissa ohjuksellinen tykkitorni tai jalkautettu ohjusryhmä ei toimisi paremmin.

Sen sijaan Oerlikonin/Rheinmetallin Skyranger olisi mielenkiintoinen ja etenkin nyt pienten dronejen yleistyessä niistä koostuva lähi-ilmatorjuntajoukkue olisi tarpeen monessakin kokoonpanossa.
 
Samaa mieltä AT kykyä ei tarvita lisää, mutta AA, johtamis, tiedustelu yms lisää kiitos ja tietysti IFV versioita.
 
AMV neljällä pitkän matkan pst-ohjuksella olisi kyllä kova ja taistelunkestävyys täysin eri tasolla kuin muulla panssarintorjuntakalustolla kun voisi olla koko ajan omien joukkojen takana ja ampua ohjuksia aina kun muilta joukoilta tulee pyyntö.
 
AMV neljällä pitkän matkan pst-ohjuksella olisi kyllä kova ja taistelunkestävyys täysin eri tasolla kuin muulla panssarintorjuntakalustolla kun voisi olla koko ajan omien joukkojen takana ja ampua ohjuksia aina kun muilta joukoilta tulee pyyntö.
Tässä samaa mieltä, puhdasta AT vaunua ei tarvita, mutta AT kyky voisi olla. Ikävä kyllä paras kokemus näistä on Puolalaisilla.
 
Tässä samaa mieltä, puhdasta AT vaunua ei tarvita, mutta AT kyky voisi olla. Ikävä kyllä paras kokemus näistä on Puolalaisilla.
Ja AMV on onneksi modulaarinen. Siihenhän voidaan pajalla laittaa tarpeen mukaan noi AT-ohjukset laukaisualustoineen.
 
Ja AMV on onneksi modulaarinen. Siihenhän voidaan pajalla laittaa tarpeen mukaan noi AT-ohjukset laukaisualustoineen.

Ei se vaadi muuta kuin uusi torni vaunun päälle. Vaikkapa sellainen missä on 30 millinen ohjuksen rinnalla. Toki jonkinlainen järjestely pitää keksiä jos halutaan mukana kulkevan useampi lataus ohjuksia.
 
Ei se vaadi muuta kuin uusi torni vaunun päälle. Vaikkapa sellainen missä on 30 millinen ohjuksen rinnalla. Toki jonkinlainen järjestely pitää keksiä jos halutaan mukana kulkevan useampi lataus ohjuksia.
Kuinka monta matkustajaa PV:n nykyinen AMV kuljettaa ja paljonko määrä putoaa 30mm tornilla vai putoaako ollenkaan? Uintikykyä ei taida nytkään ole joten painon kasvu ei olisi niin haitallista.
 
Mitäs tuommoinen uusi 100 millinen torni maksaa? Puoliksi Laihialaisena tekis mieli kysyö, onko se hintansa arvoinen jos T-sarjan torneja ei oltais aikoinaan myyty romurautana.
 
Mä kuulun kyllä siihen luddiittien ryhmään, joka ei oikein arvosta noita käytännössä vanhan tst-vaunun tykillä varustettuja miehistötilallisia IFV/APC-runkoja. Sillä saadaan ajoneuvo, joka ei ole MBT eikä IFV, kalliilla ja se kärsii kummassakin tehtävissä toisen heikkouksista. Miten olisi, jos ne tst-panssarivaunun pääaseet pidettäisiin tst-panssarivaunuissa ja IFV/APC-runkoja miehistötiloineen käytettäisiin tehtäviin, jossa toimitaan ps-jääkäriryhmän kanssa?

Tolleen vertailun vuoksi, US Army luopuu omista Styker MGS:stään juuri näistä syistä.


Ja nämä vaunut oli vieläpä tarkoitettu jalkaväkenä taistelevia kapinallisia vastaan, ei mekanisoitua/moottoroitua vihollista vastaan. Eivät tahtoneet toimia siinäkään oikein kunnolla, ainakaan ilmeisesti eivät kustannuskiaan vastaavasti. Ihan syystä se suurikaliiperinen pyöräajoneuvo on aika harvinainen kapistus.

Etelä-afrikkalaiset varustuvat Ratel-vaunujaan Eland-vaunujen 90 mm tykkitorneilla ja joutuivat lopulta käyttämään niitä Namibiassa Swapojen T-55-kalustoa vastaan käytännössä keveinä panssarivaunuina. Onnistui, mutta vain siksi, että swapojen koulutus oli kehnoa, tilannekuva vielä kehnompi ja e-afrot kykenivät pitämään aloitteen käsissään ja siksi ajamaan tulitusasemaan kylkisektorista. Muuten olisi tullut uupelo, tämän e-afrikkalaiset myönsivät itsekin. Tämä on oikeastaan ainoa mieleeni tuleva keissi, missä tuollaista vaunua on ylipäätään käyetty jonkinlaisella menestyksellä, tosin iipat taisivat käyttää Panhard-vaunujaan samalla tavalla 1967 ja 1973. Homma oli kuumeista ja siihen ryhdyttiin vain, koska mitään muutakaan ei ollut saatavilla.
 
Slovakialainen yhtiö aloittas AMV:n valmistuksen.

Patria ja CSM yhteistyöhön​

Patria ja slovakialainen konepajayhtiö CSM Industry ovat allekirjoittaneet yhteisymmärryspöytäkirjan liittyen 8x8-panssaroitujen ajoneuvojen hankintaprojektiin Slovakiassa. Sopimukseen sisältyy yhteistyö kahdeksanpyöräisten panssariajoneuvojen toimituksissa ja myynnissä. CSM:n tuotantokyky vastaa puolustusteollisuuden ja kahdeksanpyöräisen panssariajoneuvohankkeen vaatimuksia. Yhteistyö tuo tulevaisuudessa uusia työpaikkoja ja mahdollisuuksia toisen asteen ja yliopisto-opiskelijoiden käytännön työharjoitteluun.

”Haluamme edistää konepaja- ja puolustusteollisuuden kehittämistä Slovakiassa, joilla on pitkät perinteet tässä maassa. On myös tärkeää etsiä yhteisiä mahdollisuuksia ja edistää tämän toimialan kehitystä Slovakiassa Patrian osaamisen ja innovaatioiden avulla. Kehittämällä Slovakian valmistusverkostoa 8x8-ajoneuvohankkeeseen Patria luo uusia työpaikkoja Slovakian teollisuudelle”, sanoo Patrian Land-liiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Järvinen.

”CSM on edustanut perinteistä slovakialaista konepajateollisuutta vuodesta 1967, ja kumppanuus Patrian kanssa tuo yhdistelmän perinteisiä arvoja ja uutta teknologiakehitystä Suomesta. Aloitamme mielellämme uuden matkan yhdessä, mikä merkitsee uusia mahdollisuuksia alueelle, jolla on korkea työttömyys, ja osaamisen kehittämistä tuleville sukupolville”, sanoo CSM Industryn toimitusjohtaja Tomáš Maroš.

Molemmat osapuolet uskovat, että yhteistyö 8x8-hankkeessa avaa kumppanuusmahdollisuuksia myös muissa hankkeissa ja mahdollistaa ammattitaitoisen työvoiman hankkimisen, osaamisen kehittymisen ja molempien yritysten jatkokehityksen.
 
Tässä on eri versioita AMV:stä. Jos olisin Puolustusministeri niin olisin valinnut: IFV, Tank Destroyer, Mortar System, Anti.aircraft ja Anti-tank

Katso liite: 51280
Minä tilaisin nemoja ja ehkä niille muutama samaan vauhtiin pystyviä omasuojavaunuja. Miehistönkuljetukseen löytyisi kotimaisia edullisempia vaihtoehtoja ja järeämpiä aseita sijoittaisin telavaunuihin.
 
Olisiko valinta jo tehty? Tämän mukaan kilpailu on käynnissä


Jos kilpailu on vielä kesken, niin sitten tuolla yhteisymmärryspöytäkirjan allekirjoituksella taidetaan nostaa tarjottavan ajoneuvon kotimaisuusastetta slovakialaisten kannalta katsottuna.
 
Kyllähän toi sille vaikuttaa, että pedataan voitto mahdollisuuksia. Koska Puolassa tehdään jo AMW:ta (Rosomak) vientiin.
 
Olisiko valinta jo tehty? Tämän mukaan kilpailu on käynnissä

Tuossa luki
" The number of vehicles on the 8x8 platform was to increase from the original 66 to 81 vehicles, while the cost of this type of fighting vehicles was to be 417 million euros."
ja
että saksalaisten Boxer oli liian kallis "However, the Boxer was expensive (5.4 million euros a piece) and incapable of floating."

Miten AMV:n hinta sitten on 417 miljoonaa / 81= 5.15 miljoonaa? Ei tuo kovin halvalta kuulosta sekään. Muistelen lukeneeni täältä että AMV maksaisi alle puolet tuosta. Vai onko niin että se halvempi versio on minimiaseistuksella ja esim. 30mm tykillä varustettu on jo ihan eri hinnoissa?
 
Pystyykö Suomen AMV:hen laittamaan 30mm tai 35mm miehitetyn tornin niin että jalkaväkeä kulkee kyydissä 8kpl? Puola on niin tehnyt mutta onko heidän Rosomak IFV 30mm Oto melara-tornilla pidempi kuin Suomen AMV:t?
 
Samaa mieltä sikäli, että kannattaisihan meidän muutamat AMV:t MLU:ssa muuntaa esimerkiksi IFV ja tiedustelu-versioiksi. AMOS-vaunuthan meillä jo onkin. Hukkaan menevät pelkkinä takseina.

Kannattaako uusia torneja istuttaa käytettyihin alustoihin? Saadaanko käyttöikä pelaamaan järkevästi yhteen?

Unelmatilanteessahan koko PORJPR varustettaisiin AMV:llä. Siinä tilanteessa nykyiset vaunut voisi osoittaa tukirooleihin (KRH, PION) sekä konvertoida vaikkapa ambulansseiksi ja komentovaunuiksi.
 
Back
Top