Olikko Patria AMV oikea valinta Suomelle?

Juuri näin. Ainakin minulla on muistikuva siitä, että alussa puhuttiin pyörätaisteluajoneuvoista. Ja tulivoimasta jolla ratkaistaan Lounais-Suomen herruus
Eikä siinä vaiheessa ollut mitään juttua edes AMV:stä. Karjalan prikaatiinkin piti ensin tulla CV:t yhdelle pataljoonalle ja perus-Pasit kahdelle. Aika kevyeksi olisivat jääneet. Vekaralle saatiin onneksi sittemmin Leot ja CV-lisähankinta.
 
Eikä siinä vaiheessa ollut mitään juttua edes AMV:stä. Karjalan prikaatiinkin piti ensin tulla CV:t yhdelle pataljoonalle ja perus-Pasit kahdelle. Aika kevyeksi olisivat jääneet. Vekaralle saatiin onneksi sittemmin Leot ja CV-lisähankinta.

Juuri näin. Piti tulla kykyä taistella lounaissuomen rikkonaisessa maastossa hyökäten
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsalaiset sanoivat AMV:stä foorumilla hetki sitten olleessa videossa, että se kulkee lähes tulkoon samoissa paikoissa kuin telakalusto. Ei sillä, että kevään kuravellipeltoon suosittelisin lähtemään tai toista metriä paksuun lumihankeen, mutta tuo nyt vain havaintona.
No pelkkä tuliasemaan ajo kunnon ojaan on hinausriski eikä sillä metsään puiden väliin paljon uskalla lähteä.
 
Miksi AMV häviää kauppoja Piranhalle?

Piranhassa heikompi panssarointi, vähemmän optioita, vähemmän kalustoa maailmalla, kaikki liikkuvuusspeksit lähes samat. Häviätäänkö nämä sveitsiläisille hinnassa, vai mistä kiikastaa?
 
Miksi AMV häviää kauppoja Piranhalle?

Piranhassa heikompi panssarointi, vähemmän optioita, vähemmän kalustoa maailmalla, kaikki liikkuvuusspeksit lähes samat. Häviätäänkö nämä sveitsiläisille hinnassa, vai mistä kiikastaa?
Vai myyntityössä?

Ihmiset ostavat ranskalaisia autoja vaikka ne eivät ole halpoja, speksien valossa siinä ei ole järkeä, mutta on ihmisiä joille on onnistuttu myymään.
En tiedä faktoja kysykseesi, mutta asekaupat ovat paljon muutakin kuin teknisten kykyjen vertailua. Ehkä sveitsiläiset ovat tässä parempia.
 
No pelkkä tuliasemaan ajo kunnon ojaan on hinausriski eikä sillä metsään puiden väliin paljon uskalla lähteä.
Millä? AMV:llä? Varmasti sillä voidaan mennä jos kerran pasillakin voidaan mennä. Kyllä pyörävehkeillä aika huonossakin maastossa pääsee menemään. Oma kokemus on ainakin sellainen, että eteläinen Suomi ei ongelmia kamalan paljon tuota pyörävehkeille. Suolla ei pääse menemään eikä syvässä hangessa välttämättä. Tosin en lähtisi sillä tankillakaan joka paikkaan kokeilemaan vaikka tela siinä onkin. Telakuorma-auto on sitten oma juttunsa.
 
Miksi AMV häviää kauppoja Piranhalle?

Piranhassa heikompi panssarointi, vähemmän optioita, vähemmän kalustoa maailmalla, kaikki liikkuvuusspeksit lähes samat. Häviätäänkö nämä sveitsiläisille hinnassa, vai mistä kiikastaa?

Öö, "vähemmän kalustoa maailmalla" ja sitten kuitenkin "AMV häviää kauppoja Piranhalle"? En nyt ihan saanut kiinni punaisesta langasta... Eipä ole tainnut mikään tuote raivata kaikkia kilpailijoitaan pois markkinoilta tähän mennessä.

Optioista (ajoneuvojen varustuksesta, otaksun) ja panssaroinnista valittamista pidän omituisena. Piranha-tuoteperheestähän on ulkona paljon erikoisversioita. Esimerkiksi pelkästään Belgian riveistä taitaa löytyä IIIC:stä APC, IFV, rynnäkkötykki ja muutama pioneeriversio. Tuoteperheen uusin malli, Piranha V, voitaneen varustella vähintään yhtä monipuolisesti ellei monipuolisemmin. Lisäksi panssarointi on hyvinkin AMV.n veroinen.

Protection​

Standard armour (STANAG 4569, Level 4/4b) offers all-round 14.5mm AP protection and 20mm-23mm AP on front. Can offer full protection for the crew if a 10 kg explosive AT mine explodes under the hull. Add-ons can offer all-round protection to 25mm AP rounds and level 5 STANAG 4569.

 
Ihmiset ostavat ranskalaisia autoja vaikka ne eivät ole halpoja, speksien valossa siinä ei ole järkeä, mutta on ihmisiä joille on onnistuttu myymään.
Vuoden Autoksi 2020 valittiin Peugeot 208, joten ei ne ranskalaisetkaan ehkä aina ihan järjettömiä ole.

Toki täällä Suomessa tällaisella kelillä kuin täällä pohjoisessa nyt on -lunta tullut tänään kymmenisen senttiä eikä talvirankeita vielä alla- niin mieluummin sitä ehkäpä ajelisi panssarivaunulla kuin pösöllä.
 
Tästä olisi hienoa kuulla sellaiselta joka on oikesti käyttänyt ko. kalustoa.

Itse olen seuraillut pasin ja erilaisten telavehkeiden menemistä lähietäisyydeltä. Näissä on huomattavasti eroa eikä 6x6 pärjää teloille maastossa muualla kuin kauppamiesten brosyyreissä. AMV:ssä on vielä ongelmana pasia huonompi tehopainosuhde ja valtava kokonaismassa. Siis kaakonkulman metsäkukkuloilla.

Toisaalta eteläskoonessa tai ukrainan aroilla AMV voi hyvinkin olla maastokelpoisempi.

(Ojanylitys ja tuliasema on täysin eri asioita, mutta ei nyt takerruta kirppuihin)
 
Itse olen seuraillut pasin ja erilaisten telavehkeiden menemistä lähietäisyydeltä. Näissä on huomattavasti eroa eikä 6x6 pärjää teloille maastossa muualla kuin kauppamiesten brosyyreissä. AMV:ssä on vielä ongelmana pasia huonompi tehopainosuhde ja valtava kokonaismassa. Siis kaakonkulman metsäkukkuloilla.

Toisaalta eteläskoonessa tai ukrainan aroilla AMV voi hyvinkin olla maastokelpoisempi.

(Ojanylitys ja tuliasema on täysin eri asioita, mutta ei nyt takerruta kirppuihin)
Loppujen lopuksi kyse on myös siitä, että kuinka paljon niitä taisteluita siellä syvällä metsässä nykyään käydään? Millä nopeudella on tarkoitus liikkua. Tela vehkeet tarvitsevat pidemmille matkoille lavetin ja kuorma-auton. Tuo liikkuminen on käytännössä aika suojatonta. Liike tapahtunee tänäkin päivänä urien suuntaisesti ja kun katsotaan karttaa niin Suomessa niitä riittää. Ajoneuvoille metsät tuovat omat ongelmansa näkyvyyden ja lyhyentyvien ampumatkojen muodossa. Sitten telavehkeiden suurempi huollontarve sekä polttoaineen kulutus... Vaatii huollolta kanssa vähän enemmän. Molemmissa on etunsa. Suomessa itse näkisin, että pyörät toimivat hyvin etelässä ja telat kainuun korvissa ja lapissa.
 
Miksi AMV häviää kauppoja Piranhalle?

Piranhassa heikompi panssarointi, vähemmän optioita, vähemmän kalustoa maailmalla, kaikki liikkuvuusspeksit lähes samat. Häviätäänkö nämä sveitsiläisille hinnassa, vai mistä kiikastaa?

GDELS työntekijöitä 2400 + GDLS työntekijöitä 6900 vs. Patria 250 työntekijää. Onhan noilla firmoilla aivan erilainen uskottavuus pelkästään työntekijöiden määrällä mitattuna. Onkohan noista 250 Patrialaisesta edes puolet tuotekehityksessä, tuskin.

Piranha = Stryker, joita on näköjään valmistettu 4900kpl (Strykeria siis) + LAV 2 joka vastannee lähinnä pasia on valmistettu ~10 000 kpl

Edit: ja Gdels sivuilta vielä piranhan määriä: With more than 11,000 vehicles fielded worldwide, the development of the PIRANHA family + sitten vielä Bandur: Currently, GDELS maintains more than 3,000 PANDUR platforms worldwide. More than 1,000 of these are operated by NATO member countries

Edit2: Tutkin AMV valmistusmääriä. Lähde wikipedia. AMV 1283 kpl

Ei taida Patria pärjätä AMV:llä näissä karkeloissa, vaikka mitenkä mainostaa olevansa "Global market leader of modern Armoured Wheeled Vehicles".
 
Viimeksi muokattu:
Yritin googlata AMV:n suojaustasoa, mutta en löytänyt tietoa että olisi tasoa 4b. Löytyyköhän viitetieto/lähde jostakin?

Kirjoitin "hyvinkin" tähdentääkseni, ettei Piranhan panssarointi ole ainakaan huonompi kuin AMV:n. :) (Sekin on tietysti kyseenalainen väite, kun ajoneuvoja kustomoidaan asiakkaiden vaatimuksiin eivätkä ne välttämättä seuraa orjallisesti alan standardeja.)

Mitä tulee miinaräjähdykseen AMV:n rungon alla, niin kyllä se kai kestää. AMV35 oli ehdolla Australiassa ja se on ainakin Below the Turret Ring -blogin mukaan "normaali" AMV eikä XP.

The AMV35 also delivers blast and kinetic protection levels that are designed to exceed Army's STANAG 4569 Level 4/4a/4b requirements.

 
Vai myyntityössä?

Ihmiset ostavat ranskalaisia autoja vaikka ne eivät ole halpoja, speksien valossa siinä ei ole järkeä, mutta on ihmisiä joille on onnistuttu myymään.
En tiedä faktoja kysykseesi, mutta asekaupat ovat paljon muutakin kuin teknisten kykyjen vertailua. Ehkä sveitsiläiset ovat tässä parempia.

Olisikohan sillä suurehkolla emoyhtiöllä (General Dynamics) jotain vaikutusta markkinoinnissa?
 
Mielikuvat ovat voimakas "ase" ihmismieltä vastaan.
 
Sikäli tuota vitsiä en ole oikein ikinä ymmärtänyt että yhtä kalliita "itko-lavetteja" käyttää laajasti muutkin.

Vaikea nähdä että me olisimme tässä tehneet jotenkin poikkeuksellisen tyhmän ratkaisun...

eitan.jpg
1920px-Boxer_MIV_on_2019_Army_Combat_Power_Demonstration_%28ACPD%29_-_10.jpg


stryker.jpg
Tämä lausahdushan oli sittemmin tänne kirjoittamisen lopettaneen panssarijääkärikouluttajan @CV9030FIN toteamus siitä, kuinka ehkä maailman paras rynnäkköpanssariajoneuvon alusta on jätetty hyödyntämättä täyteen potentiaaliinsa, ja aseistettu RWS:llä, jossa on vieläpä muun 12,7 mm kaluston kanssa epäyhteensopiva ja teknisesti vanhanaikaisempi konekivääri.

Foorumin kapiaiset perustelivat oven paremmuutta ramppiin verrattuna joskus. En enää jaksa muistaa missä säikeessä, tai tarkkaa sisältöä.
Siihen ei kuitenkaan liittynyt tuollaista tarinaa.
Oven sulkeminen onnistuu ihmisvoimin, ramppi taas on riippuvainen hydrauliikan toimivuudesta.
 
Oven sulkeminen onnistuu ihmisvoimin, ramppi taas on riippuvainen hydrauliikan toimivuudesta.
Pääseekö rampista nopeammin ulos? Viime kuussa julkaistussa Armata-tankin videossa yksi asia mitä esittelivät oli miten sen oviaukko oli niin leveä että 2 ihmistä mahtui yhtä aikaa sisään/ulos ja ramppia pitkin pääsi nopeasti ajoneuvosta ulos tai sinne sisään. Kun taas joissakin videoissa olen nähnyt että ei-rampillisista ajoneuvoista ulos pääseminen kesti kauemmin.
 
Tämä lausahdushan oli sittemmin tänne kirjoittamisen lopettaneen panssarijääkärikouluttajan @CV9030FIN toteamus siitä, kuinka ehkä maailman paras rynnäkköpanssariajoneuvon alusta on jätetty hyödyntämättä täyteen potentiaaliinsa, ja aseistettu RWS:llä, jossa on vieläpä muun 12,7 mm kaluston kanssa epäyhteensopiva ja teknisesti vanhanaikaisempi konekivääri.
Kyllähän toi vähän hyvän alustan "tuhlaamiselta" kieltämättä hieman kuulostaa. Voisipa syvän reservin itseoikeutettuna jäsenenä vaikka toivoa ääneen, että uusia Patria 6x6 tilatakseja hankittaisiin sellainen määrä, että porilaiset saisivat sellaiset allensa, ja nämä RWS:t siirrettäisiin niihin.

Sitten AMV-alustoille kaikkiin NEMO-torni :salut:
 
Miksi AMV häviää kauppoja Piranhalle?

Piranhassa heikompi panssarointi, vähemmän optioita, vähemmän kalustoa maailmalla, kaikki liikkuvuusspeksit lähes samat. Häviätäänkö nämä sveitsiläisille hinnassa, vai mistä kiikastaa?
Todennäköisesti AMV häviää nyt enemmän kauppoja saksalaisten uudelle Boxerille tai Lynxille.
 
Back
Top