Olikko Patria AMV oikea valinta Suomelle?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä on laajempi juttu. Patria voitti teknologiansiirron takia, sekä vastasi ällistyttävän nopeasti kysymyksiin. Eikä tuputtanut tuotetta liikaa.
– However, the US government and companies have become reluctant to transfer technology to Japan, especially recently. Patria, on the other hand, is prepared to do so, which was a contributing factor to Japan’s choice of new vehicle.
For instance, Yoneshima says that representatives of Japan Ground Self-Defense Force were positively surprised by Patria’s reaction time to questions during the tender process. Not even the six–seven hour time difference between Japan and Finland hindered the smooth flow of information.
– If the Japanese sent us questions in the evening, we tackled them right away when the working day began in Finland. Then the answers were waiting for them when they woke up to a new working day, says Markus Louhivuori, Global Key Account Director at Patria.

In addition to vehicles, Japan is interested in Patria’s underwater systems as well as intelligence and surveillance systems.
Japanissa tapa ostaa tipoittain
it’s typical of Japanese agreements that purchases are made in small amounts over a long period of time. It’s important to keep this in mind. For instance, if the Japanese decide to buy 100 vehicles, they might make ten separate agreements for them over ten consecutive years. In other countries, such procurements would most likely be made with one or two agreements.
Twitterhuhun mukaan Mitsubishin tuote oli yhtä kelpo, mutta tuotantoekonomioiden vertailu olisi paljastanut sen tulevan kalliimmaksi.
 
Tässä maailmantilanteessa Patrialle on parasta, että myyvät lisenssillä noita. Suomessa ei ikinä saisi niin isoa tehdasta pystyyn että vastaisi kysyntään. Ja jos vastaisi, niin entäs kun kysyntä tyrehtyisi. Saksa pystyy tähän, mutta ei piskuinen Suomi.
 
Eikös tässä aivan hiljattain sorvattu jotain uusia kauppasopimuksia Japanin kanssa sekä jonkinsortin puolustusyhteistyösopimus. Niillä on tapana tasoittaa tietä tämän tyyppisille hankkeille.

Muistin oikein, lihavointi minun.

In security and defense cooperation, the Japanese foreign minister said that Tokyo plans to promote dialogue and defense equipment cooperation with those Nordic countries, stressing that security in the Indo-Pacific is inseparably linked to that of Europe and the Atlantic.

 
Mitähän "joudutaan" ostamaan Japanista ennen pitkää ikäänkuin vastavuorosen hyväksynnän osoituksena?
 
Mitähän "joudutaan" ostamaan Japanista ennen pitkää ikäänkuin vastavuorosen hyväksynnän osoituksena?

Droonit ja niiden torjuntatekniikka on jotain sellaista mihin Japani panostaa aivan älyttömästi nyt ja jo aiemmin, siinä völjyssä pieni Suomi voisi säästää kehitysbudjetissa ja ostaa valmiiksi toimivaa.



Mielenkiintoinen on myös tämä 155 mm miehittämättömän tykkitornin virittäminen massamaisesti käytettyjen droonien torjuntaan.

Saattaisi olla tarpeen muuallakin.

 
Tämähän on taputeltu jo moneen kertaan, vaan ehkä tässä oli sitten jotain auki vielä.


Vaunut valmistetaan Japanissa lisenssillä.

Japanin prinssihän kävi Suomessa jokunen vuosi sitten ja osti reissullaan muistaakseni 2 kpl AMV XP:tä (testiin). Siinä taisi olla paikallisittain sen verran kovan luokan referenssiostaja, että siinä kulttuurissa ei kukaan enää tule sanomaan, että ei ole riittävän hyvä 😅

Onhan tämä aivan saatanan kova juttu, että teollisuusmahti Japani ajelee suomalaisilla vaunuilla!
Vaihdossa voidaan sitten täällä ajella Japanilaisilla autoilla! 😄
 
Ei mikään huono olisi.

Lantikoita on vielä käytössä mutta ne vetelevät viimeisiään.

Kirjaimellisesti.

Ihmettelin jo 10 v sitten että miksi henkilökoppiset Hiluxit eivät ole PV:n vakiokalustoa kaikkea kuorkkia keveämpään toimintaan.
Ainakin Ilmavoimissa Hilux (tai Ford Ranger vähäisissä määrin) on ollut käytännössä ainoa 5 hlö (maasto)ajoneuvo, jota on hankittu 2000 luvun alkuvuosien Defenderien jälkeen. Ja ne Hiluxit on maavoimien speksien mukaan eli kaippa niitä sinnekin menee. 9 hlö autot ovat sitten oma lukunsa, lähes samalla rahalla saa useamman henkilön kuljetettua.
 
Japani on perinteisesti ollut varsin sisäänpäinlämpeävä puolustusteollisuuden hankintojen suhteen. Siksikin tämä on todella upea voitto Patrialle ja kaupan referenssiarvo ehkä korkeampi kuin osaamme kuvitella.
Tämä on totta, mutta lisenssituotanto on sopinut japseille aiemminkin. Esmes viimeiset F-4:t rakennettiin juurikin Japanissa 1981, samaan aikaan siirtyivät F-15J:n valmistukseen. Lisenssivalmistus tai edes kokoonpano kotimaassa on yleensä melkein yhtä helppoa markkinoida politiikassa kuin kotimainen tuotanto, mutta tuotekehitysriskeiltä vältytään. Ehkäpä markkoilla on sen verran mallien runsaudenpulaa, että arkirealismi voitti?

Lisäksi juurikin tuotteen lisensointi kohdemaahan valmistettavaksi on ollut jo pitkään Patrian liiketoimintastrategia, osin ym. syistä, osin siksi, että siten se välttyy itse (sangen mittavilta) investoinneilta mittavaan tuotantokapasiteettiin, kun puhutaan tuotteesta, joita myydään sangen harvalla taajuudella mutta suurehkoja määriä kerrallaan. Se ei ole tuotantotaloudellisesti ihan ihannetilanne. Japanihan tuottaa omia puolustustuotteitaan tyypillisesti lyhyinä sarjoina peräjälkeen, joten AMV voi hyvinkin sopia heidän tuotantojärjestelmäänsä, tosin en ole tutustunut tarkemmin että tulevatko tuotteet tosiaan samoilta tehtailta tai että tukeutuuko Patria juuri niihin samoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on laajempi juttu. Patria voitti teknologiansiirron takia, sekä vastasi ällistyttävän nopeasti kysymyksiin. Eikä tuputtanut tuotetta liikaa.


Japanissa tapa ostaa tipoittain

Twitterhuhun mukaan Mitsubishin tuote oli yhtä kelpo, mutta tuotantoekonomioiden vertailu olisi paljastanut sen tulevan kalliimmaksi.
Kerrankin suomalaisten insinöörien kyvyttömyydestä markkinoida oli hyötyä, toiseen yhtä karsaasti leveilyä ja markkinointia katsovaan maahan. 😎

Slovenia aikoo ostaa puolestaan 106 kpl 695 miljoonalla eurolla. Nehän on tunnetusti yrittäneet ostaa Patrian tuotetta jo pitkään kaikenlaisten sotkujen myötä.
Juu, tuonne myydyn kaluston kanssahan oli se korruptioskandaali, jonka takia alun perin 130 kappaleen tilaus neuvoteltiin uudelleen 30 kappaleeseen, ja NEMOt jäivät toimittamatta. No, nyt sitten hankkivat uudempaa versiota tuon 106 kpl, jolloin määräksi tulee lopulta käytännössä sama kuin alun perin oli tarkoitus.
 
Lisäksi juurikin tuotteen lisensointi kohdemaahan valmistettavaksi on ollut jo pitkään Patrian liiketoimintastartegia, osin ym. syistä, osin siksi, että siten se välttyy itse (sangen mittavilta) investoinneilta mittavaan tuotantokapasiteettiin, kun puhutaan tuotteesta, joita myydään sangen harvalla taajuudella mutta suurehkoja määriä kerrallaan. Se ei ole tuotantotaloudellisesti ihan ihannetilanne.
Brittiläinen Vickers käytti täysin samaa taktiikkaa firman loppuun asti.
 
Tällainen kuva käveli lärvikirjassa vastaan, ja silmään pisivät nuo lisäpalikat vaunun kyljessä:


1723815036251.webp


En muista noita aiemmin huomanneeni. Luukut niissä näyttäisi olevan, mutta varustekaapeiksi ovat vähän lättänän oloisia. Mutta kaitpa ne niitä ovat:


1723815400989.webp
 

Liitteet

  • 1723815277351.webp
    1723815277351.webp
    591.5 KB · Luettu: 7
Tässä maailmantilanteessa Patrialle on parasta, että myyvät lisenssillä noita. Suomessa ei ikinä saisi niin isoa tehdasta pystyyn että vastaisi kysyntään. Ja jos vastaisi, niin entäs kun kysyntä tyrehtyisi. Saksa pystyy tähän, mutta ei piskuinen Suomi.
Tuossa on vaan se vika että työt valuu muualle eikä teollisuuteen panosteta paskaakaan kun voidaan myydä pelkkää lisenssivalmistusta.
 
Tuossa on vaan se vika että työt valuu muualle eikä teollisuuteen panosteta paskaakaan kun voidaan myydä pelkkää lisenssivalmistusta.
mielestäni kyseessä on tietynlainen cope, sillä samalla periaatteella Sisu on tehnyt/tekemässä todella suurta virhettä kun panostaa omaan tuotantoon
 
Back
Top