Sinä esitit esimerkin Neukkulan ps-joukoista. Minä olen puhunut kotimaisesta kevyestä kk:sta ja sen käyttäjälle esitettävästä informaatiosta. Vihollisen käytössä olevista aseista valehteleminen on tietenkin tuhoisaa ja muutenkin kovasti eri asia kuin sen oman ruutan huonouden korostaminen.
Käyttäjällä pitää tietenkin olla realistinen käsitys siitä mihin hänen käytössään oleva ase pystyy ja mihin ei. Mitä sillä voi/kannattaa tehdä ja mitä taas ei. Suoritus ei kuitenkaan parane sillä että hänelle korostetaan kuinka huono hänen rakas kk:nsa on vaikkapa Portugalin asevoimien käyttämään verrattuna. ( Portugali vedetty hatusta ) Epätietoisuus em. asiasta on hänelle enemmän hyväksi kuin haitaksi.
No ei ole hyväksi, kun PKM pystyy sellaisiiin asioihin, joihin KvKK ei taivu. Jos et ymmärrä aseiden käyttötapaa tai toimintaa niin tuloksena on turhia tappioita.
KvKK on kymmeniä vuosia muokannut suomalaisten jalkaväkimiesten käsityksiä siitä mihin konekivääri pystyy ja miten sillä voidaan tukea ryhmän taistelua. Tuon sadon jälkiä olen joutunut korjaamaan itsekkin kertausharjoituksissa, joissa vanhemmat reserviläiset pitävät PKM:ää jonain verkonpainona ja turhakkeena. "Se on konekivääri, raskas kantaa ja huono ampua. Sillä ammutaan kolmen laukauksen sarjaa kunnes se menee jumiin." No ei vittu ole. Se on todellinen syömähammas ja tappokone.