Onko univormun maastokuviosta hyötyä?

Onko siviilimarkkinoilla sellaista pesuainetta joka ei oikeasti pilaa IR-suojausta? Näitä väripyykille tarkoitettuja aineita on pilvin pimein mutta toimivatko ne tuolla IR-alueellakin?
 
On myös tärkeä muistaa, että tämä täällä puhuttu "IR-suojaus" ei siis koske lämpösäteilyn aluetta (MWIR, LWIR) jolla lämpötähystimet toimivat, vaan lähi-infrapunaa (NIR), jossa valonvahvistimet toimivat. NIR-suojaus ei siis suojaa lämpötähystykseltä yhtään - NIR:n kohdalla kyse on lähi-infrapunaheijastavuudesta (eli NIR-säteilyn lähde on ulkopuolinen) kun taas lämpötähystinten alueella (MWIR, LWIR) vaatteet itse säteilevät sentaajuuksista säteilyä, jolloin siitä ei päästä eroon.

Onko siviilimarkkinoilla sellaista pesuainetta joka ei oikeasti pilaa IR-suojausta? Näitä väripyykille tarkoitettuja aineita on pilvin pimein mutta toimivatko ne tuolla IR-alueellakin?
Mäntysuopa ja nyrkkipyykki on ainakin.

Joissain allergikoille tarkoitetuissa pesuaineissa ei ehkä ole optisia kirkasteita. LV Color Professional ei ainakaan sisällä niitä, mutta kyse on sitten jauheesta (niille siis tiedoksi, jotka nesteitä käyttävät), jonka ainoa pakkauskoko on 8 kg.
On myös muistettava pestä kone tyhjänä yhden tai pari kertaa, jos aiemmin siinä on käyttänyt kirkasteellisiä pesuaineita, koska muuten niistä jää jäämiä pesukoneeseen.
 
Ja, nyt menee mutulinjalla, uskoisin, ette mustien/tummien vaatteiden pesuun tarkoitetuissa pesuaineissa olisi kirkasteita. Pitäisi joskus tarkistaa.
 
Onko siviilimarkkinoilla sellaista pesuainetta joka ei oikeasti pilaa IR-suojausta? Näitä väripyykille tarkoitettuja aineita on pilvin pimein mutta toimivatko ne tuolla IR-alueellakin?
Varusteleka myös jotain ekologista ja myös gorevaattetteille sopivaa aikanaan opitisista kirkasteista vapaana.

Ruokakauppa tavarasta LV on mainostanut että isossa osassa heidän tuotteissaan ei ole. Itse kun urheilen paljon niin kaapissa on LV:n Sport pesuainetta ja kysyessäni asiasta heiltä niin mm. kyseisessä pesuaineessa ei optisiakirkasteta ole. Vastaavat muuten hyvin sähköposteihin. Ja mitä olen VV:n läpi katsonut niin ei ainakaan omat tuolla pestyt "hohda".
 
Jos valtio vaatettaa, en suosittele seuraavaa, joten vastuu siirtyy kuulijalle. Mikäli kamppeet ovat omia, voi kokeilla kaikenlaista.

Onko siviilimarkkinoilla sellaista pesuainetta joka ei oikeasti pilaa IR-suojausta? Näitä väripyykille tarkoitettuja aineita on pilvin pimein mutta toimivatko ne tuolla IR-alueellakin?

Varman päälle Datsun:
1. Puhdista pyykkikone ja puhdista nukkasihti. (Tästä saa hellavääpeliltä irtopisteitä, ehkä kumulatiivisesti jopa kuntsarin.)
2. Osta sitruunahappoa ja annostele sitä pesuainelokeroon. Pistä kuumin mahdollinen (90-95) ohjelma pyörimään. Puhdista kone joka puolelta uudelleen (älä käytä pesuaineita) ja aja kuuma ohjelma toistamiseen. Nyt koneesi on likipitäen puhdas kemiallisia testejä varten.
3. Perehdy tarkasti valmistajien tuoteselostuksiin ja käytä vielä kuukelikuukelia apuna erilaisten kemikaalinimitysten kanssa.
4. Suosittelen erittäin painokkaasti etsimään hajusteettoman pesuaineen. Usein mainostetun ”raikkaan” tuoksun haistaa sopivissa olosuhteissa yllättävän kaukaa ja haju ei tietynlaisista tekstiileistä tahdo lähteä kulumallakaan pois. Voisi loihea lausumaan, että hajustepukeutujasta tulee ”laakista raikas”, if you catch my drift. (Suom: Siirtopaperit oikosääristen pataljoonaan saavat vahvan puoltolauseen. Metsästyshommissa ei ole hengestä kyse, mutta luontokappaleet kaikkoavat herkemmin lähimaastosta.)

En mainosta mitään tuotemerkkiä. Olen kokeillut mm. @CV9030FIN :n mainitseman valmistajan erästä hajusteetonta pesuainetta, jossa ei tuoteselosteen mukaan ole optisia kirkasteita (tarkista tuoteseloste, näitä on erilaisia). Yleisesti käytetyn valonvahvistimen kautta katsottuna testikappaleessa ei ollut testikatsojien tihrusilmien läpi tarkasteltuna eroa verrokkituotteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko sitten pakko pestä vaatteet pesuaineella? Jospa puhdistaa koneen kuten Sarek neuvoo ja sen jälkeen pesee vaatteet lisäämättä pesuaineita. Luulisi tulevan tarpeeksi puhdasta (koska kyseessä ei kuitenkaan ole juhlavaatteet vaan metsärymyämisvaruste).
 
Varusteleka myös jotain ekologista ja myös gorevaattetteille sopivaa aikanaan opitisista kirkasteista vapaana.

Ruokakauppa tavarasta LV on mainostanut että isossa osassa heidän tuotteissaan ei ole. Itse kun urheilen paljon niin kaapissa on LV:n Sport pesuainetta ja kysyessäni asiasta heiltä niin mm. kyseisessä pesuaineessa ei optisiakirkasteta ole. Vastaavat muuten hyvin sähköposteihin. Ja mitä olen VV:n läpi katsonut niin ei ainakaan omat tuolla pestyt "hohda".

Jep, nuo sport-nimiset pesuaineet ovat yleensä mahdollisimman pelkistettyjä, tarkoituksena että kankaaseen ei useinkaan pestynä jää mitään ylimääräisiä jämiä jotka hikoillessa voisivat ärsyttää ihoa tai tukkia kankaan hengittävyyttä, esim. niitä optisia kirkasteita. Jos on allergiaystävällinen sporttipesuaine kuten LV Sport, niin varsinkaan semmoisessa ei varmaan kauheana lisäaineita ole.

Muistaakseni jenkkien virallinen uniformunhoito-ohje käskee käyttämään jotain paikallista SportsWash-nimistä pesuainetta myöskin, samasta syystä.

IR-suojauksessa ei tosiaan ole muusta kyse, kuin että pigmentit pohjakankaan värjäykseen ja painovärien osalta on valittu siten, että ne eivät ole kauhean IR-heijastavia. Esim. vihreän värin voi tehdä monella eri pigmenttiyhdistelmällä, joista osa on vähemmän heijastavia ja osa enemmän. Näitä samoja pigmenttejä käytetään useissa rautakaupankin maaleissa, sinänsä siis eivät ole mitään erikoiskamaa, ainoastaan huolella valittuja.

Ja tosiaan, IR-tasollakin voidaan tehdä kankaaseen kuvio, käyttämällä eri pigmenttejä, tyyliin kasvillisuuden kirkkaudella heijastava ja "musta" eli heijastamaton. Myös esim. lumipukuun pitää käyttää puolestaan heijastavampia pigmenttejä, koska lumi heijastaa kirkkaampana kuin kasvit. Olisi mielenkiintoista tsekata lumi- ja pakkaskuvio IR:n läpi, oletan että siellä harmaat kohdat ovat jotain lumen ja kasvien välimaastoa heijastavuudeltaan.
 
Viimeksi muokattu:
Moro. Hienon näköinen ja halpa. Kysymys, mitä metsästät?
Leijonaa mä metsästän, tahdon saada suuren....:D
Ei vaan se nyt vaan sattuu olemaan eräänlainen harrastus tämä camoilu.

Tuli mieleen kasku jonka Jan Guillot on kertonut kun pääsi ensi kertaa osallistumaan hienostoherrojen metsästysretkeen. Jan ja kaverinsa olivat pukeutuneet ties mihin maastovaatteisiin. Jolloin joku ruotsalainen aatelismies oli katsonut pitkin nenää ja tiedustellut: "Mihin sotaan herrat aikovat osallistua?"
 
Viimeksi muokattu:
Leijonaa mä metsästän, tahdon saada suuren....:D
Ei vaan se nyt vaan sattuu olemaan eräänlainen harrastus tämä camoilu.

Tuli mieleen kasku jonka Jan Guillot on kertonut kun pääsi ensi kertaa osallistumaan hienostoherrojen metsästysretkeen. Jan ja kaverinsa olivat pukeutuneet ties mihin maastovaatteisiin. Jolloin joku ruotsalainen aatelismies oli katsonut pitkin nenää ja tiedustellut: "Mihin sotaan herrat aikovat osallistua?"

Huvit on meillä jokaisella erimoiset. Itse haluan olla metsässä ns. piilossa. Kirkkaita neonvärejä ei muuten löydy varustekaapista kuin käännettävä repunsuoja jossa toinen puoli on neonkeltainen hätätapuksia varten. Ja olikohan yks metsästyspipo hirvimiehiä varten ;)
 
Leijonaa mä metsästän, tahdon saada suuren....:D
Ei vaan se nyt vaan sattuu olemaan eräänlainen harrastus tämä camoilu.
Moro. Metsästyshommissa ja armeijan puuhissahan noita camotuotteita yleensä käytetään. En tiennytkään, että jotkut harrastaa tätä. Ei mitään, itsekin pyrin pukeutumaan mahdollisimman luonnonväriseen, lähinnä erisävyisiin vihreisiin, harmaisiin. Camotuotteita mulla ei kyllä ole yhtään, eikä kyllä neonvärisiäkään.
Kuulemma näitä camoja saa ihan sukista kalsareihin asti.
Edit. Onpas sittenkin kirkasväristä, Ortliebin vedenpitävä pussi on kirkkaan punainen.:confused:
 
Otsikon kysymykseen vastaus on ON. Perustelu verratkaa vaikka metsoa koppeloon ja aka- ukkoteertä etenkin koppelo on naamioitumisen mestari, katoaa hoikkaa talous mäntyynkin.
 
Luonto-/villieläinkuvaaja voi myöskin camoa käyttää. Pääsee kameran kanssa elikkoa lähemmäs.
 
Lämpötähystykseltä suojautuminen on tähän asti tarkoittanut melkoisen paksua naamiomateriaalia. Se, että tuolla tavalla pukeutuneet ukot eivät näkyisi yhtään, on vahvasti kauppamiesten luomaa mielikuvaa.
 
Sitten kun keksivät ohuen kankaan joka ei ollenkaan johda lämpöä tai päästä lämpösäteilyä lävitseen niin silloin voidaan alkaa puhua edistyksestä. Siihen asti pitää toimia paksuilla kankailla tai ilmapalstalla kehon ja suojavaatteen välissä.
 
Back
Top