Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Onko toi vaan kivijalkakauppa,ei taida netistä pystyä ostamaan?Siitä pojille naamioverkkoja.
Harmi,olisi kyllä naamioverkko kiinnostanut tuolla hintaa tulevia kyyhkyjahteja ajatellen.Ei pysty, SA-kaupalla ei ole nettikauppaa.
1800-luvulla univormun tarkoitus oli erottaa omat vihollisesta. Siksi briteillä oli punaiset, ranuilla siniset ja venäläisillä taisi olla vihertävät.
Maastopuvun tarkoitus on maastouttaa.
Kypäränpäällisen nauhat ovat mustat IR-heijastusominaisuuksien takia. Onko sitten järkevä ratkaisu ja olisiko samaan päästy esim napinreijillä tai verkolla on hyvä kysymys...
Meillä jotkut kouluttajat olivat sitä mieltä, että lumipuku kuuluu pukea suojaliivin päälle (mutta tietenkin taisteluvarustuksen alle), jotkut taas sitä mieltä, että suojaliivi lumipuvun päälle.Itse kun kävin armeijan silloin kun ei vielä mitään sirpaleliivejä ollutkaan, niin sanokaas, tiedättekö onko nykyään talviaikaan tarkoitus pukea maasto+suojaliivien päälle vielä lumipuku parantamaan maastouttamista talviseen maisemaan?
Itseäni vaivaa tällaiset valokuvat joissa talvikamppeisiin pukeutuneiden varusmiesten päällä on vihreät suojaliivit. Nehän näkyy lumihangessa/talvisessa maastossa melko hyvin. Jos päälle tulee vielä kevyt valkoinen lumipuku, niin sitten kaikki ok. Mutta jos ei tule, niin minun mielestä nykyisillä taistelijoilla on liian vähän valkoista yllä talviaikaan.
Katso liite: 20381
Itse kun kävin armeijan silloin kun ei vielä mitään sirpaleliivejä ollutkaan, niin sanokaas, tiedättekö onko nykyään talviaikaan tarkoitus pukea maasto+suojaliivien päälle vielä lumipuku parantamaan maastouttamista talviseen maisemaan?
Itseäni vaivaa tällaiset valokuvat joissa talvikamppeisiin pukeutuneiden varusmiesten päällä on vihreät suojaliivit. Nehän näkyy lumihangessa/talvisessa maastossa melko hyvin. Jos päälle tulee vielä kevyt valkoinen lumipuku, niin sitten kaikki ok. Mutta jos ei tule, niin minun mielestä nykyisillä taistelijoilla on liian vähän valkoista yllä talviaikaan.
Katso liite: 20381
Itse kun kävin armeijan silloin kun ei vielä mitään sirpaleliivejä ollutkaan, niin sanokaas, tiedättekö onko nykyään talviaikaan tarkoitus pukea maasto+suojaliivien päälle vielä lumipuku parantamaan maastouttamista talviseen maisemaan?
Vähän vanhan kertausta, mutta kokovalkoinen puku soveltuu vain kun lunta on aivan tolkuttoman paljon ja puiden oksilla. Muuten joutuu ryömimään koko matkan naamioituakseen hyvin.
Lumentonta puustoa vasten kokovalkoinen asu paljastaa.
Vihreä yläosa on aika pitkän aikaa talvesta ihan hyvä valinta.
Mutta eihän tuohon ole olemassa mitään valmista ratkaisua joka tilanteeseen. Luonto muuttuu taistelijan ympärillä ja se pitää ottaa huomioon niin vaatteiden määrässä kuin naamioitumisessa.
Omaa camotusta kannattaa lisätä kunhan se ei estä liikettä, ympäristön havainnointia tai esim. lippaiden saamista ulos taskuista.
Hyviä kuvia DM:ltä. Havainnollisti asiaa hyvin. Varmasti vihreällä yläosalla ja valkealla alaosalla pärjää pitkin talvea. Kajaanissa ja Sodankylässä taas lunta riittää vaikka muille jakaa. Itse ajattelin tosiaan tilannetta jossa maastossa on lunta riittämiin. Myös puissa. Tähän sain jo J0h1F:tä vastauksen: "Talvella maalattaisiin jonkinlaisella kalkkimaalilla valkoisiksi."
Tosiasia on myös se, että ei ole mitään valmista ratkaisua ja omaa naamioitumista pitää muuttaa tilanteen mukaan.
Samalla 'munat turpeessa' -linjalla, pitäisin tärkeimpänä että hartiat ovat oikean väriset. Lumiolosuhteissa nopein ensiapu olisi kietaista jotain valkoista kangasta olkaremmien ympärille.
Ota mallia V-lekan naamiohupusta tai tee kuten minä eli osta valmis ja leikka ylimääräinen pois että jää hartiat peittävä huppu.Mietinkin jo aikaisemmin, että pitäisikö askarrella iltapuhteina m05-kankaasta remmeille velcrokiinnitteinen naamiokääre, tai sitten olkapäät peittävä "kauluri".