Onko univormun maastokuviosta hyötyä?

Fibrotex:illä on tuota mikä auttaa lämpösäteilyä vastaan. Osa M13 liiveistä ja Verseidag/sion battle belteista on päällystetty sillä.
Ei se kangas niin hyvin toimi, kuin kunnon lämpöeristys/irtonainen naamioverkko yms, mutta vähentään kummiskin.
 
1800-luvulla univormun tarkoitus oli erottaa omat vihollisesta. Siksi briteillä oli punaiset, ranuilla siniset ja venäläisillä taisi olla vihertävät.
Maastopuvun tarkoitus on maastouttaa.
Kypäränpäällisen nauhat ovat mustat IR-heijastusominaisuuksien takia. Onko sitten järkevä ratkaisu ja olisiko samaan päästy esim napinreijillä tai verkolla on hyvä kysymys...
 
1800-luvulla univormun tarkoitus oli erottaa omat vihollisesta. Siksi briteillä oli punaiset, ranuilla siniset ja venäläisillä taisi olla vihertävät.
Maastopuvun tarkoitus on maastouttaa.
Kypäränpäällisen nauhat ovat mustat IR-heijastusominaisuuksien takia. Onko sitten järkevä ratkaisu ja olisiko samaan päästy esim napinreijillä tai verkolla on hyvä kysymys...

Eipä silti, nykyisin savimajasodissa sotilailla on yöllä jos jonkinlaista IR-heijastinta ja valoa, että vältetään ampumasta omia. Mutta se ei välttämättä toimi enää teknologisesti tasavertaisempaa vihollista vastaan.
 
Kypäräpäällisen nauhat eivät juuri näy kun niitä käyttää mihin on tarkoitettu eli naamioinnin kiinnittämiseen.
 
Itse kun kävin armeijan silloin kun ei vielä mitään sirpaleliivejä ollutkaan, niin sanokaas, tiedättekö onko nykyään talviaikaan tarkoitus pukea maasto+suojaliivien päälle vielä lumipuku parantamaan maastouttamista talviseen maisemaan?
Itseäni vaivaa tällaiset valokuvat joissa talvikamppeisiin pukeutuneiden varusmiesten päällä on vihreät suojaliivit. Nehän näkyy lumihangessa/talvisessa maastossa melko hyvin. Jos päälle tulee vielä kevyt valkoinen lumipuku, niin sitten kaikki ok. Mutta jos ei tule, niin minun mielestä nykyisillä taistelijoilla on liian vähän valkoista yllä talviaikaan.
1521640055088.png
 
Itse kun kävin armeijan silloin kun ei vielä mitään sirpaleliivejä ollutkaan, niin sanokaas, tiedättekö onko nykyään talviaikaan tarkoitus pukea maasto+suojaliivien päälle vielä lumipuku parantamaan maastouttamista talviseen maisemaan?
Itseäni vaivaa tällaiset valokuvat joissa talvikamppeisiin pukeutuneiden varusmiesten päällä on vihreät suojaliivit. Nehän näkyy lumihangessa/talvisessa maastossa melko hyvin. Jos päälle tulee vielä kevyt valkoinen lumipuku, niin sitten kaikki ok. Mutta jos ei tule, niin minun mielestä nykyisillä taistelijoilla on liian vähän valkoista yllä talviaikaan.
Katso liite: 20381
Meillä jotkut kouluttajat olivat sitä mieltä, että lumipuku kuuluu pukea suojaliivin päälle (mutta tietenkin taisteluvarustuksen alle), jotkut taas sitä mieltä, että suojaliivi lumipuvun päälle.
Itse suosin jälkimmäistä, koska se mahdollisti vapaamman valinnan siinä, mitä lumipuvun alle puki, esimerkiksi tällöin merinovillakerraston (se uusi nallepuku) voi pukea hyvin lumipuvun alle - kun taas jos se olisi ollut suoraan suojaliivin alla, olisi se mennyt helposti pilalle. Lisäksi tällöin liikkuvuus oli mielestäni parempi, ja lumipuvustakin sai paremmin istuvan.
Taisteluliivin ja muun taisteluvarustuksen päälle kukaan ei ehdottanut mitään puettavan, mutta tiedustelijoilla taisi olla jotain henkilökohtaisia naamioverkkoja sitä varten.

Noista vihreistä taistelu- ja suojaliiveistä on kuitenkin muistettava, että sodan tullen ne talvella maalattaisiin jonkinlaisella kalkkimaalilla valkoisiksi. Rauhan aikana sitä vain ei ole järkevä tehdä.
 
Itse kun kävin armeijan silloin kun ei vielä mitään sirpaleliivejä ollutkaan, niin sanokaas, tiedättekö onko nykyään talviaikaan tarkoitus pukea maasto+suojaliivien päälle vielä lumipuku parantamaan maastouttamista talviseen maisemaan?
Itseäni vaivaa tällaiset valokuvat joissa talvikamppeisiin pukeutuneiden varusmiesten päällä on vihreät suojaliivit. Nehän näkyy lumihangessa/talvisessa maastossa melko hyvin. Jos päälle tulee vielä kevyt valkoinen lumipuku, niin sitten kaikki ok. Mutta jos ei tule, niin minun mielestä nykyisillä taistelijoilla on liian vähän valkoista yllä talviaikaan.
Katso liite: 20381


Usein on vain ne lumipuvun housut muutenkin, ihan niinkuin jo viime sotien aikaan, metsäisessä maastossa se on parempi.
 
Eilen mietiskelin, että jos vihreät suojaliivit puetaan päällimmäisiksi, niin itse ainakin tositilanteessa kieputtelisin ja teippailisin liivit täyteen valkoista urheiluteippiä, sehän pysyy melkoisen hyvin kiinni.
Mutta J0h1F kirjoitti tuossa, että: "Talvella maalattaisiin jonkinlaisella kalkkimaalilla valkoisiksi. Rauhan aikana sitä vain ei ole järkevä tehdä."
Niin tämähän ratkaisisi tuon talvisen maastouttamisongelman. Eli on asiaa PV:n puolelta jo mietitty.
 
Itse kun kävin armeijan silloin kun ei vielä mitään sirpaleliivejä ollutkaan, niin sanokaas, tiedättekö onko nykyään talviaikaan tarkoitus pukea maasto+suojaliivien päälle vielä lumipuku parantamaan maastouttamista talviseen maisemaan?
Itseäni vaivaa tällaiset valokuvat joissa talvikamppeisiin pukeutuneiden varusmiesten päällä on vihreät suojaliivit. Nehän näkyy lumihangessa/talvisessa maastossa melko hyvin. Jos päälle tulee vielä kevyt valkoinen lumipuku, niin sitten kaikki ok. Mutta jos ei tule, niin minun mielestä nykyisillä taistelijoilla on liian vähän valkoista yllä talviaikaan.

Vähän vanhan kertausta, mutta kokovalkoinen puku soveltuu vain kun lunta on aivan tolkuttoman paljon ja puiden oksilla. Muuten joutuu ryömimään koko matkan naamioituakseen hyvin.
Lumentonta puustoa vasten kokovalkoinen asu paljastaa.

Vihreä yläosa on aika pitkän aikaa talvesta ihan hyvä valinta.

Mutta eihän tuohon ole olemassa mitään valmista ratkaisua joka tilanteeseen. Luonto muuttuu taistelijan ympärillä ja se pitää ottaa huomioon niin vaatteiden määrässä kuin naamioitumisessa.
Omaa camotusta kannattaa lisätä kunhan se ei estä liikettä, ympäristön havainnointia tai esim. lippaiden saamista ulos taskuista.

1000w_q75.jpg
nintchdbpict000384752698.jpg
39EA94DD00000578-3890392-image-a-19_1477931830873.jpg
9c9da6dcaee6f7ba1ba7dba284b2ea48.jpg
 
Vähän vanhan kertausta, mutta kokovalkoinen puku soveltuu vain kun lunta on aivan tolkuttoman paljon ja puiden oksilla. Muuten joutuu ryömimään koko matkan naamioituakseen hyvin.
Lumentonta puustoa vasten kokovalkoinen asu paljastaa.
Vihreä yläosa on aika pitkän aikaa talvesta ihan hyvä valinta.
Mutta eihän tuohon ole olemassa mitään valmista ratkaisua joka tilanteeseen. Luonto muuttuu taistelijan ympärillä ja se pitää ottaa huomioon niin vaatteiden määrässä kuin naamioitumisessa.
Omaa camotusta kannattaa lisätä kunhan se ei estä liikettä, ympäristön havainnointia tai esim. lippaiden saamista ulos taskuista.

Hyviä kuvia DM:ltä. Havainnollisti asiaa hyvin. Varmasti vihreällä yläosalla ja valkealla alaosalla pärjää pitkin talvea. Kajaanissa ja Sodankylässä taas lunta riittää vaikka muille jakaa. Itse ajattelin tosiaan tilannetta jossa maastossa on lunta riittämiin. Myös puissa. Tähän sain jo J0h1F:tä vastauksen: "Talvella maalattaisiin jonkinlaisella kalkkimaalilla valkoisiksi."
Tosiasia on myös se, että ei ole mitään valmista ratkaisua ja omaa naamioitumista pitää muuttaa tilanteen mukaan.
 
Hyviä kuvia DM:ltä. Havainnollisti asiaa hyvin. Varmasti vihreällä yläosalla ja valkealla alaosalla pärjää pitkin talvea. Kajaanissa ja Sodankylässä taas lunta riittää vaikka muille jakaa. Itse ajattelin tosiaan tilannetta jossa maastossa on lunta riittämiin. Myös puissa. Tähän sain jo J0h1F:tä vastauksen: "Talvella maalattaisiin jonkinlaisella kalkkimaalilla valkoisiksi."
Tosiasia on myös se, että ei ole mitään valmista ratkaisua ja omaa naamioitumista pitää muuttaa tilanteen mukaan.

Itse kanssa olen sitä koulukuntaa, että en kovin aikaisin vaihtaisi valkoista yläosaa. Ensisijaisena syynä se, että omassa mielessä kriittisin naamioitumisaika on kun ollaan munat turpeessa, ja silloin tumma hartianseutu paistaa lumesta. Samoin usein talvella puut ovat vaalean huurteen peitossa, taustalla on luminen mäki, tai sitten harvemman puuston kohdalla puiden välistä vilkkuu vaalea/harmaa taivas. Omaan silmään myös psykologisesti talvella huomio kiinnittyy enemmän tummiin kuin vaaleisiin hahmoihin. Poikkeus olisi ehkä kuusimetsässä silloin kun aurinko ja lämpötila sulattavat kuusenoksat, tai sitten keväämmällä kun kannot ja muut alkavat pilkistää. Omassa mielessä tuo lumihousut+maastotakki on nimenomaan kevätkelien pukeutuminen.

Samalla 'munat turpeessa' -linjalla, pitäisin tärkeimpänä että hartiat ovat oikean väriset. Lumiolosuhteissa nopein ensiapu olisi kietaista jotain valkoista kangasta olkaremmien ympärille. Mietinkin jo aikaisemmin, että pitäisikö askarrella iltapuhteina m05-kankaasta remmeille velcrokiinnitteinen naamiokääre, tai sitten olkapäät peittävä "kauluri".
 
Samalla 'munat turpeessa' -linjalla, pitäisin tärkeimpänä että hartiat ovat oikean väriset. Lumiolosuhteissa nopein ensiapu olisi kietaista jotain valkoista kangasta olkaremmien ympärille.

Itse asiassa juuri tätä yksityiskohtaa talvisessa maastossa olen itsekkin miettinyt. Varmaan olisi hyvä kietaista jotain valkoista olkaremmeihin.
 
Hyvä tuore dokumentti Flecktarn-maastokuvion historiasta, ja maastokuvioitujen univormujen käyttöönoton kitkapisteistä (länsi-) armeijoissa yleensä toisen maailmansodan jälkeen (liian sotaisan näköisiä!). Camo-vormujen Waffen-SS -historia myös hiersi pitkään vähän kaikkia lännessä.
Kosolti hienoa kuvaa ja videota kylmän sodan vuosilta.

 
Etelä-Suomessa tarvitaan hyyyyvin harvoin lumipuvun yläosaa.
Monesti jopa valkoiset housut paljastavat kaukaa liikkeen, vaikka yläosa on tumma ja maassa paikoin nilkkaan/polveen lunta.
Yleensä myös on metsissä alueita missä ei ole lunta ollenkaan vaikka 500m sivummalla voi olla se polveen/nilkkaan asti ja silloin valkoinen on kusessa.

Toki tilanteen mukaan.
Sellaista on vaikea ampua mitä ei näe tai havaitse.
Kuvat Puolustusvoimat ( kun lumi loppuu kevät aurinkoisessa paikassa)



Näyttökuva 2019-03-25 kello 19.17.35.pngNäyttökuva 2019-03-25 kello 19.18.44.png
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top