Onko univormun maastokuviosta hyötyä?

Tästä kuvasta näkyy reijän koko. Ihan tarpeellinen reikä on että tuulettuu ja kainalohiki haihtuu.
Viime sunnuntaina (17.9) otettu kuva.

Toimivalta näyttää. Pitääköhän sitä itsellekin touhuta tuollainen kokonaisuus mtp-versiona.

Vieläkls olet tyytyväinen tuohon risukeittimeen?
 
Last edited by a moderator:
Juu olen kyllä, hyvin toimii ja helpo käyttää.

Pitääköhän sitä itsellekin touhuta tuollainen kokonaisuus mtp-versiona.
Kyllä minä suosittelisin. Oma filosofiani on että oikein kuumalla säällä pelkkä taistelupaita ja hiukan viileämmällä molemmat.
Sunnuntaina oli aika lämmin päivä joten tauon jälkeen paninkin liivin reppuun ja kuljin loppumatka pelkässä taistelupadassa.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää nyt kehua noita ECWCS level 7 housuja, jotka tilasin @WarShop.fi .
Menee kyllä kovaan käyttöön ensi talvena :)
Vastaa ihan Carinthian tuottita, erityisesti miellyttää nuo vahvistetut polvet.
 
Last edited by a moderator:
Mitä nyt tässä ulkona kävellessä olen huomioinut niin tuntuu että MTP on aika sopiva kuvio suomalaiseen syksyiseen maastoon.

22256638_1680045078733682_3156489272211299527_o.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitä nyt tässä ulkona kävellessä olen huomioinut niin tuntuu että MTP on aika sopiva kuvio suomalaiseen syksyiseen maastoon.

22256638_1680045078733682_3156489272211299527_o.jpg
Kyllä MTP/Multicam toimii lopen hyvin, varsinkin näin syksyllä. Ja noin lopen, sehän on liike joka paljastaa.
 
Poistin smokista ylemmät rintataskut, mielestäni turhat kun takissa on rinnassa valtavat vetoketjulla suljettavat taskut.



Vertaa vanhempaan kuvaan jossa taskut tallessa.

 
Poistin smokista ylemmät rintataskut, mielestäni turhat kun takissa on rinnassa valtavat vetoketjulla suljettavat taskut.



Vertaa vanhempaan kuvaan jossa taskut tallessa.

Vaimo teki omaansa saman muokkauksen, samoin lanka hupun reunasta sai lähteä.
 
Voi olla wanha, mutta olen aina ihmetellyt miten kankaaseen tehdään ir-suojaus. Voisin tietysti googlatakin mutta luulen että parempi tieto löytyy täältä

Jatkokysymys, miten suojaus saadaan kankaaseen takaisin, ja voiko minkä vain vaatteen ir-suojata.
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla wanha, mutta olen aina ihmetellyt miten kankaaseen tehdään ir-suojaus. Voisin tietysti googlatakin mutta luulen että parempi tieto löytyy täältä
Painamalla IR-heijastamattomaan kankaaseen maastokuvio IR-heijastamottomalla painovärillä. Eli kangas ei heijasta jos siihen ei laiteta jotain joka heijastaa. Itseasiassa jos ollaan tarkkoja: kaikki kankaat heijastavat IR-säteilyä, mutta se mitä tällä yleensä tarkoitetaan sotilasympyröissä on että kangas ei heijasta ympäristöstä erottuvasti IR-säteilyä eli esim maastopuku heijastaa samoilla aallopituuksilla IR-säteilyä kun ympäröivä metsä.

Jatkokysymys, miten suojaus saadaan kankaaseen takaisin, ja voiko minkä vain vaatteen kr-suojata.
Ei mikään. Jos esim vaate pestään väärin ja kankaaseen jää pesuaineen optisia kirkasteita niitä ei kokonaan saa mitenkään pois. Eli IR-suojaus voidaan kyllä ylläpitää mutta sitä on vaikea tehdä jälkikäteen. Ehkä on olemassa poppaliemiä tähän, mutta ei niitä ainakaan yleisesti käytetä.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä on olemassa poppaliemiä tähän, mutta ei niitä ainakaan yleisesti käytetä.

Ensin huuhdellaan pari kertaa, sitten liataan ihan huolella. Se ei toki kankaaseen palauta ominaisuuksia, mutta luonnonpaska peittää.

Printtaamisen lisäksi, synteettiset tekstiilit värjätään jo nestemäisessä vaiheessa, ennen kuiduksi kehräämistä. Jacquard-tekniikalla niistä voidaan tehdä kuvioituja kankaita, lähinnä taktista nylonia.
 
Ensin huuhdellaan pari kertaa, sitten liataan ihan huolella. Se ei toki kankaaseen palauta ominaisuuksia, mutta luonnonpaska peittää.
No joo tuo tietysti totta. Mutta lähinnä tarkoitin nimenomaan noita ominaisuudet palauttavia liemiä...

Printtaamisen lisäksi, synteettiset tekstiilit värjätään jo nestemäisessä vaiheessa, ennen kuiduksi kehräämistä. Jacquard-tekniikalla niistä voidaan tehdä kuvioituja kankaita, lähinnä taktista nylonia.
Totta, hyvä täydennys. Käsittelin itse otsikon mukaisesti lähinnä maastopukua ja siinä tyypillistä nyco seosta.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top