Onko univormun maastokuviosta hyötyä?

Suosittelen tämän villapaidan, itse tykästyin siihen koska on vetoketju (voi pitää osittain auki säätelemään lämpö) sekä pitkät, peukalonreijillä varustetut, hihat. http://www.rodastjarnan.com/faltuniformer/svensk-varmetroja-ylletroja-m59-ny-35616

faltuniformer-svensk-varmetroja-ylletroja-m59-ny-35616-f1.jpg
Pitääpäs käydä kurkkaan Savenmaalla, sielläkin noita oli muistaakseni.
 
Tuossa buffalo shirtissä taitaa olla ideana allepuettavuus, eli se on leikkaukseltaan ns. ihonmyötäinen jolloin saa puettua esim. just tuon windproof smockin alle kerrokseksi. Kuuluu ekan sarjan PCS-vaatteisiin, joissa kokomitoitukset vissiin meni vähän päin helvettiä, kiinalaismitoituksella (esim. gorepuvut)
ja tästä syystä harvempi pystyy käyttämään omaa kokoaan.


Meikäläisen lämmöntuotannolla ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta ylijäämäesineeksi ihan laadukas ja kiva. Itse preferoin Softieta ja nimenomaan päällikerrastona. Missään aktiivisemmassa tekemisessä sitä ei kauheasti voi käyttää välikerroksena ja sitäpaitsi siinä menetetään sekä hengittävyyttä (päälivaate toimii ikäänkuin höyrysulkuna), että eristävyyttä (sofitie menee kasaan päälivaatteen alla).

Paikallaan ollessa todella kylmissä ja tuulisissa olosuhteissa ehkä välikerrokseksi, mutta kyllä käytännössä niissäkin se menee aina päällikerrokseksi meikäläisellä...

Jossain brittien foorumilla palveluksessa ollut sanoi että se on smokin alle tarkoitettu, kulutustahan se ei varmaan paljon kestä?

Tätä itse olen pohtinut niitä pitelemättä ja kuvista nähneenä, se näyttää aika isolta puvulta.
Toisaalta smokin pitäisi olla väljä, samoin housujen ja itse olen sellaiset hommannut.

Itse olen aina pitänyt m62 parhaana kotimaisena pukuna, sen parhautta on väljyys, mukavuus, se toimii aina kun sen päällä ja alle laittaa oikeat vermeet.
Siis sisseilyyn ja yleiseen eräjormailuun, en tiedä muiden tarpeista mitään taistelukentällä esimerkiksi, panssarijalkaväki varmaan haluaisi jotain mikä suojaa palamiseltakin.

Brittien kevyt puku vaikuttaa hyvältä kesäksi, se on kuin pyjama, jos vain kestää kulutusta ja pitää vähän tuulta niin on kyllä aika perfect.
 
Brittien kevyt puku vaikuttaa hyvältä kesäksi,
Ostin itselleni muutama viikko sitten brittiläisen “Jacket, Combat, Temperate Weather MTP”.
https://www.supernova.fi/product/3246/brittien-mtp-temperate-combat-jacket-kayttamaton

Se on hyvä kesäpusero kun tarvii jotain tuulenpitävää ja kestävää muttei ole tarvetta paksulle takille. Tuulenpitävyys puserolla on hämmästyttävän hyvä ollakseen niin ohut ja notkea materiaali. Kauluksenkin saa käännettyä ylös ja tiukasti kaulan ympäri kiristettyä.
Kevyt ja pieneen tilaan menevä kun pakkaa reppuun.

Käytin tässä kuussa esim kun käytiin mökkeilemässä ja venematkalla oli vilpoisan tuulista, samoin Tallinnassa pari kertaa kun oli tuulinen ja vilpoinen päivä.
 
Ostin itselleni muutama viikko sitten brittiläisen “Jacket, Combat, Temperate Weather MTP”.
https://www.supernova.fi/product/3246/brittien-mtp-temperate-combat-jacket-kayttamaton

Se on hyvä kesäpusero kun tarvii jotain tuulenpitävää ja kestävää muttei ole tarvetta paksulle takille. Tuulenpitävyys puserolla on hämmästyttävän hyvä ollakseen niin ohut ja notkea materiaali. Kauluksenkin saa käännettyä ylös ja tiukasti kaulan ympäri kiristettyä.
Kevyt ja pieneen tilaan menevä kun pakkaa reppuun.

Käytin tässä kuussa esim kun käytiin mökkeilemässä ja venematkalla oli vilpoisan tuulista, samoin Tallinnassa pari kertaa kun oli tuulinen ja vilpoinen päivä.
Itsellä myös tälläinen, oikein hyvä kesäaikaan. Kuten myös mtp-tappelupaita, se on hyvä repun kanssa kulkiessa.
 
@Woodsman @Stagideus

Mites hei ihan old school paksu villapaita smockin alle? Hengittää, ei pala, lämmittää hieman märkänäkin?

Itse suosin nykyään aina luonnonkuituja jos mahdollista juuri tuon palamattomuuden vuoksi. Villa, merinovilla, puuvilla tietyin varauksin.

Edit: Kylmänäkin -> märkänäkin

Jenkkien vanhan mallin ruskea villapaita ja tuo tässäkin ketjussa mainittu Ruotsalainen ovat ylijäämästä käytännöllisyyden kannalta parhaita. Itse en hirveästi perusta Firman, brittiarmeijan, yms. mallista, matala avoin kaulus ja ihan liian paksu meikäläiselle ja leikkaus kaikinpuolin vähän enemmän ulkonäkö, kuin käytännöllisyys edellä mietitty.

Itse käytän joko verkkokankaista- tai froteesisustaista merinovillapooloa tarpeeksi ohuella kankaalla, mikään tommonen paksu villapaita-asia ei toimi kuin täysin staattisessa toiminnassa tai tosi kovilla pakkasilla meikäläisellä, minun lämmöntuotollani. Muutenkin pyrin pitämään vaatetuksen minimissään, koska kaikki turha hikoilu, etenkin kylmässä on ihan saatanan retardia. Soijaa puskee ihan tarpeeksi muutenkin taisteluvarustuksen kanssa temmeltäessä, tai rinkka selässä.

Accliman Verkkoalusasu on ollut tämän vuosikymmenen luottovalinta.

On mahdollista, että Softie on tarkoitettu välikerrokseksi, mutta rohkenen epäillä, että kyseessä on samankaltainen linjaus, kuin esimerkiksi eräällä brittien jv-yksikön joukkueella Afgoissa, että Softieta saa käyttää jos se ei näy päällepäin, kun se on "niin törkeen epäsärmän näkönen".
Eli siis suojaliivinkin alle piti kuuleman mukaan pukea, mikä on jo typeryyden huippu.

Softiehan kumminkin on käännettävää mallia, vihreällä ja hiekanvärisellä puolella ja sen koko pointti on nimenomaan maksimaalinen kuohkeus, jolloin se hengittää ja eristää mahdollisimman hyvin.

Epäilen, että täysin sama keskustelu on käyty jo pariin kertaan jossain tämän alueen ketjuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jenkkien vanhan mallin ruskea villapaita ja tuo tässäkin ketjussa mainittu Ruotsalainen ovat ylijäämästä käytännöllisyyden kannalta parhaita. Itse en hirveästi perusta Firman, brittiarmeijan, yms. mallista, matala avoin kaulus ja ihan liian paksu meikäläiselle ja leikkaus kaikinpuolin vähän enemmän ulkonäkö, kuin käytännöllisyys edellä mietitty.

Itse käytän joko verkkokankaista- tai froteesisustaista merinovillapooloa tarpeeksi ohuella kankaalla, mikään tommonen paksu villapaita-asia ei toimi kuin täysin staattisessa toiminnassa tai tosi kovilla pakkasilla meikäläisellä, minun lämmöntuotollani. Muutenkin pyrin pitämään vaatetuksen minimissään, koska kaikki turha hikoilu, etenkin kylmässä on ihan saatanan retardia. Soijaa puskee ihan tarpeeksi muutenkin taisteluvarustuksen kanssa temmeltäessä, tai rinkka selässä.

Accliman Verkkoalusasu on ollut tämän vuosikymmenen luottovalinta.

On mahdollista, että Softie on tarkoitettu välikerrokseksi, mutta rohkenen epäillä, että kyseessä on samankaltainen linjaus, kuin esimerkiksi eräällä brittien jv-yksikön joukkueella Afgoissa, että Softieta saa käyttää jos se ei näy päällepäin, kun se on "niin törkeen epäsärmän näkönen".

Softiehan kumminkin on käännettävää mallia, vihreällä ja hiekanvärisellä puolella ja sen koko pointti on nimenomaan maksimaalinen kuohkeus, jolloin se hengittää ja eristää mahdollisimman hyvin.

Epäilen, että täysin sama keskustelu on käyty jo pariin kertaan jossain tämän alueen ketjuissa.

Brittien/pv:n villapusero on mielestäni hieman ulkonäköpainotteinen, enemmän kassukäyttöön suunniteltu. Itse pidän Woolpoverin merinopooloista, niin ohuena kuin paksumpana. En itsekään kovin paljoa voi laittaa päälle talvella jos liikun, hikoan iiekomäräksi ja se nyt ei tietenkään ole hyvästä.
 
Eli pääasiassa taukovaatteita mutta kovassa pakkasessa sopii pieneen puuhasteluun tai jopa siirtymisiin? Missä se raja arviolta menisi?
Moro. Itse pitänyt brittien softie-asua pelkästään taukovaatteena. Siis jos puhutaan tästä oliivinvihreä/hiekanruskea puvusta. Itsellä niin väljä, että voi ahkionveto tauolla suoraan pukea vaellusvaatteiden päälle. Pitkät vetoketjut avittaa. En voisi kuvitellakkaan liikkuvani ko. asu päällä, talvella tappaa 1) hiki ja sen jälkeinen paleltuminen, 2) hiki ja sen jälkeinen nestetasapainon menetys
 
Moro. Itse pitänyt brittien softie-asua pelkästään taukovaatteena. Siis jos puhutaan tästä oliivinvihreä/hiekanruskea puvusta. Itsellä niin väljä, että voi ahkionveto tauolla suoraan pukea vaellusvaatteiden päälle. Pitkät vetoketjut avittaa. En voisi kuvitellakkaan liikkuvani ko. asu päällä, talvella tappaa 1) hiki ja sen jälkeinen paleltuminen, 2) hiki ja sen jälkeinen nestetasapainon menetys


Juu tiedän, en vain ole kyseisten lirpakkeiden kanssa pelannut enkä tiedä eristävyyttä.
Itse tottunut sissitakkiin ja pakkashousuihin kovissa pakkasissa, painavat enemmän mutta kestävät kulutusta.
Olen talebani.
 
Moro. Sissitakki ja pakkashousut pärjäävät vielä -25ast pakkasessa, vaikka olisit kenttävartiossa. Kestävät materiaalit ja painaa niin s..kelisti. Tuo softie on brittien mukaan "kevyt" lämpöasu. Sen voi pukea esim. smokin alle tai päälle, suosittelen päälle. Eristävyys ei ole niin hyvä kuin sissitakissa/pakkashousuissa. Mun mielestä kumpikaan näistä softie/sissitakki ei ole tarkoitettu liikkuvaan toimintaan.
 
Mínulla on jotkun supernovasta ostetut saksalaiset välihousut sivuvetoketjuilla, 10€:llä hyvä hankinta.

Poikkesin kesäreissulla tuolla Savenmaan myymälässä...ei varmaan tule toista samanlaista vastaan :D
On meinaan sellainen sekamelska ettei paremmasta väliä...


Onko nämä ruotsalaisten, näyttäisivät sopivan m90 talvihousujen malliin?
 
Kokemuksia CS95 fleecestä?
Itsellä on tuollainen, sitä uudempaa mallia jossa ei ole villaisia resoreja kauluksessa ja hihansuissa.
Kaulus on tosi "muhkea" varmasti suojaa kylmältä, leikkaus on onnistunut välikerrokseksi. Ihan hyvä perus fleece, ei mitään erikoista hyvää mutta ei huonoakaan. Itsellä tuo irroitettavana vuorena SF Karrimorin takissa, muuten ei tule juuri käytettyä.
 
Onko nämä ruotsalaisten, näyttäisivät sopivan m90 talvihousujen malliin?
Voi ollakin, Savenmaa on myynyt ruotsalaista tavaraa aika paljon. Myymälä on naapurikunnassa, niin tulee aina välillä sielä käytyä. Postimyynnistä en uskaltaisi ylijäämää sieltä ostaa, laatu vaihtelee niin paljon laidasta laitaan. Esim ruotsin armeijan M90 kumisaappaat ja niiden vuoret ovat ihan käyttämättömiä, sitten jotkut vaatteet(BW poolo) on taas sitä laatua, että joutaisi lumpuksi. Jos jollakulla on perversio noihin RA:n kumiterä kenkiin, niin suurin osa noista 1€ kumiterävarsikengistä on uusia. Mitoitus on niissä vaan niin outo, että omaan 43 jalkaan sopivin kahdella sukalla ja pohjallisella oli 265.
 
Mínulla on jotkun supernovasta ostetut saksalaiset välihousut sivuvetoketjuilla, 10€:llä hyvä hankinta.

Poikkesin kesäreissulla tuolla Savenmaan myymälässä...ei varmaan tule toista samanlaista vastaan :D
On meinaan sellainen sekamelska ettei paremmasta väliä...

Voin kertoa, että nykyään siellä on siistiä verrattuna aikaisempaan :D Ja joskus 80-luvulla oli työvoitto jos itse pystyit jotain löytämään :D
 
Last edited by a moderator:
Laitetaanpa tähän keskusteluun, kun liittyykin enemmän aihepiiriin. Mainitsin jo tuolla toisessa jutussa, että ompelutin itselleni "köyhän miehen" Leka-sarkatakin. Tuossa on pari kuvaa sovitusvaiheesta, idea käy selville.

11.jpg

12.jpg

Lähtökohtana oli seuraavat:

https://www.varusteleka.fi/fi/product/brittilainen-pcs-windproof-smock-mtp-ylijaama/25779
ja
https://www.meanandgreen.com/articles/review-swedish-army-tunic.php

Sarkatakki maksoi 19€ (uusi) ja Windproof 18,5€ (vetoketjuviallinen Supernovasta) Vaimon työlle en osaa hintaa laskea, mutta sehän on aina arvokasta ja kallista ;) Lopputulos oli mieluinen, ainoa harmi on se, että kuten vanhat armeijatakit, niin tuo ruotsalainenkin on hieman liian särmä, eli piti etsiä kauan riittävän isoa, olisi voinut olla vieläkin isompikin, mutta ei vaan löytynyt. Ja uskon, että tuollaista siitosta ei heti tuli vastaan :D
 
Last edited by a moderator:
Back
Top