Jenkkien vanhan mallin ruskea villapaita ja tuo tässäkin ketjussa mainittu Ruotsalainen ovat ylijäämästä käytännöllisyyden kannalta parhaita. Itse en hirveästi perusta Firman, brittiarmeijan, yms. mallista, matala avoin kaulus ja ihan liian paksu meikäläiselle ja leikkaus kaikinpuolin vähän enemmän ulkonäkö, kuin käytännöllisyys edellä mietitty.
Itse käytän joko verkkokankaista- tai froteesisustaista merinovillapooloa tarpeeksi ohuella kankaalla, mikään tommonen paksu villapaita-asia ei toimi kuin täysin staattisessa toiminnassa tai tosi kovilla pakkasilla meikäläisellä, minun lämmöntuotollani. Muutenkin pyrin pitämään vaatetuksen minimissään, koska kaikki turha hikoilu, etenkin kylmässä on ihan saatanan retardia. Soijaa puskee ihan tarpeeksi muutenkin taisteluvarustuksen kanssa temmeltäessä, tai rinkka selässä.
Accliman Verkkoalusasu on ollut tämän vuosikymmenen luottovalinta.
On mahdollista, että Softie on tarkoitettu välikerrokseksi, mutta rohkenen epäillä, että kyseessä on samankaltainen linjaus, kuin esimerkiksi eräällä brittien jv-yksikön joukkueella Afgoissa, että Softieta saa käyttää jos se ei näy päällepäin, kun se on "niin törkeen epäsärmän näkönen".
Softiehan kumminkin on käännettävää mallia, vihreällä ja hiekanvärisellä puolella ja sen koko pointti on nimenomaan maksimaalinen kuohkeus, jolloin se hengittää ja eristää mahdollisimman hyvin.
Epäilen, että täysin sama keskustelu on käyty jo pariin kertaan jossain tämän alueen ketjuissa.