Onko univormun maastokuviosta hyötyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja StmSvejk
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Oliivi toimii vallan hyvin, ja tosiaan kuten jo veli @Sardaukar jo laittoikin niin laivastolla on khaki värit myös... Tosin kun katseli kuvaa niin ootko taas varastanut naiset kun ei ole äijän äijää mailla eikä halmeilla. :p

mitznefet on siis aivan mahtava keksintö, mutta eihän meillä mitään muuta olekkaan! :D

Kuvan ottaja oli silloinen naisystävä, joten ei mahdollisuutta väärinkäytöksiin. ;)

Khaki on laivaston uniformu Israelissa.

Esit:

Tässä Rosh Hanikran laivaston tutka-/tiedusteluaseman ulkopuolella tutustumassa paikallisiin nähtävyyksiin (ja kuten näette, mieli on musta):

5Fkj3Qn.jpg
Huono karma/musta aura? ;)

Eikös paras ole talvisodassa käyttöön otettu lakana, suojas niin miehet kuin hevosetkin. Lisäominaisuutena itsecamo ominaisuus, muuttaa väriään vihollisten ammusten avustuksella maastoon sopivaksi.
Ja tähän loppuun hymiöitä.

Millä maalla/valtiolla/tms, on normikäytössä paras maastopuku suojaukseltaan kun otetaan huomioon kaikki valon aallonpituudet?

Eikös paras ole talvisodassa käyttöön otettu lakana, suojas niin miehet kuin hevosetkin. Lisäominaisuutena itsecamo ominaisuus, muuttaa väriään vihollisten ammusten avustuksella maastoon sopivaksi.
Ja tähän loppuun hymiöitä.

Millä maalla/valtiolla/tms, on normikäytössä paras maastopuku suojaukseltaan kun otetaan huomioon kaikki valon aallonpituudet?

tumblr_nrwxfjHSTS1u63gyio1_500.png

Sen verran pitää sanoa, että kuitenin ihan perusharmaa takki, yhdistettynä maastohousuihin katoaa aika hyvin metsään. Liikehän se aina paljastaa pääsäätöisesti. Itsellä oli M65 ACU kuviolla ja kummasti se toimi metsässä. Takki vaan jäi isoksi kun aloin kutistumaan vatsasta ;)
Sen verran vielä jatkan, että paras talvimaastotakkini on ruotsalaisten sarkatakki risteytettynä todella rankasti brittien mtp-windproofiin. Oikeastaan sellainen köyhän miehen leka-sarkatakki ;) tosin hintaa oli samanverran ja päälle vielä vaimon houkuttelu ompelutyöhön ;)
Mutta takki kyllä istuu hyvin talviseen metsään.

M05:ssä on itse asiassa ihan selkeä makrokuvio, mutta se on ehkä jopa liian suuri maastopukuun.
Kuten tästäkin kuvasta näkyy, niin M05:ssä on aivan selkeä makrokuvio, eli selkeästi erisävyisiä isompia alueita. Mutta kun puku kuluu ja pölyyntyy maastossa, alkaa makrokuvion huomattavuus hävitä värien tasoittuessa.

Ei se mitenkään erityisen suuri ole. Vähänkään kauempaa katsottuna erot saavatkin olla isoja, ja pikselöinti auttaa asiaa. Esim. ranskalaisessa CCE:ssä on yhtä suuria tai isompia kuvioita ja vielä terävällä reunalla.

M05:n makrokuvio tulee parin pesukerran jälkeen vielä selvemmin esiin, kun ruskea väri vaalenee enemmän hiekanväriseksi. En tiedä onko tuo suunniteltu ominaisuus, koska M05 tuntuu hieman tummalta pakasta vedettynä.

Brittiläinen MTP toimi aika hyvin metsässä kunhan pysyttelee puiden suojassa.

Kuvassa tämä takki.

Itsellä on ollut jo tovin brittien MTP kamppeet metsäkamppeina. Itse olen tykästynyt niihin, riittävästi taskuja, pitää tuulta ja pikku sadetta. Ja sitten taas kevyet maastohousut on mukavat viileät lämpimällä kuten myös tappelupaita. Ja parasta noissa uusissa on permetriinikäsittely, kummasti itikat ja muut elikot pitää hajurakoa :)

Brittiläinen MTP toimi aika hyvin metsässä kunhan pysyttelee puiden suojassa.

MTP on aika hyvä vähänkään kuivemmilla kankailla, siellä tuppaa myös pohjan väritys lähestymään pikkuisen vaaleampaa sävyä.

Joskus tuli myös katsottua että pystyssä oleva tummanvihreä hahmo erottuu itseasiassa yllättävän hyvin tuommoisesta peukunvahvuisesta lepikosta, kun nuoret puut tuppaavat olemaan suht vaaleita. Joku keskisävy tyyliin MTP on juuri hyvä tuommoiseen paikkaan. Mutta tietenkin sitten jos on tummassa kasvillisuudessa kontillaan, MTP erottuu sieltä hieman helpommin.

Tietenkin täysin mahdoton tehdä mitään camoa joka 100% suojaisi tähystykseltä. Riittää että ollaan suhteellisen lähellä värimaailman osalta, rikotaan hivenen muotoa, eikä ole mitään erityisen erottuvia osia kuten loistavaa naamaa paljastamassa. Itse kuvion suhteenkaan ei ole niin nuukaa, kunhan ei ole ihan täysin yksivärinen vaan vähän löytyy jotain röpelöä.

Viimeksi muokattu:
M62:ta löytyy ziljoonalla eri värisävyllä ja haalistumisasteet vielä päälle, joten sen maastouttamisastekin vaihtelee melkoisesti. Kaikkein karsein on se punasävyinen, joka maastoutuu ehkä vain johonkin syksyiseen ruskametsään.

Minulla on pakasta vedettynä tuon sävyinen juuri, olen miettinyt sen värjäämistä mutta en tiedä millä uskaltaisi kokeilla koska se on sitten menetetty jos tulos on hirveä.

Nyt on projektina värjätä brittien aavikkokuosia oliivin vihreällä ja katsoa mikä lopputulos, tällaista pitäisi tulla.

$_86.JPG

Itsellä on Arktisin Combat Smock ja Karrimor SF:n Stealth. Molemmissa laatu on kyllä sitä parasta. Ja hinta myös :) ei Lekan tuotteesta voi puhua samana päivänä, ainoastaan ylijäämä britti windproof on lähempänä näitä.

Itse tilasin ylijäämän, oli niin halpa että en voi pettyä.
Aion värjätä sen vaikka olisi uusikin, miten sen saa uudelleen tiiviiksi parhaiten? Aineita ja tekniikoita on useita ilmeisesti?

Minulla on pakasta vedettynä tuon sävyinen juuri, olen miettinyt sen värjäämistä mutta en tiedä millä uskaltaisi kokeilla koska se on sitten menetetty jos tulos on hirveä.

Nyt on projektina värjätä brittien aavikkokuosia oliivin vihreällä ja katsoa mikä lopputulos, tällaista pitäisi tulla.

Näyttää todellä hyvältä tuo värjätty CS95! En tosiaan olisi uskonut että noin hyvin tarttuu, eli siinä kankaassa on enemmän puuvillaa kun olisin uskonut. Laita kokeilusta tuloksia tänne. :solthum:

Jos vihreä tarttuu noin, niin tummanruskeaakin voisi olla mielenkiintoista kokeilla, samaa tyyliä kun Fjällravenin takeista. Pidän itse kovin siitä väristä.

Näyttää todellä hyvältä tuo värjätty CS95! En tosiaan olisi uskonut että noin hyvin tarttuu, eli siinä kankaassa on enemmän puuvillaa kun olisin uskonut. Laita kokeilusta tuloksia tänne. :solthum:

Jos vihreä tarttuu noin, niin tummanruskeaakin voisi olla mielenkiintoista kokeilla, samaa tyyliä kun Fjällravenin takeista. Pidän itse kovin siitä väristä.

Brittien joukot tosiaan omin päin kentällä värjäsivät noita aavikko kamppeitaan Afganistanissa ainakin, jos joku tietää asiasta ja käytetyistä väreistä enemmän niin olisi kivaa kuulla ennen omaa yritystä.

Aion värjätä sen vaikka olisi uusikin, miten sen saa uudelleen tiiviiksi parhaiten? Aineita ja tekniikoita on useita ilmeisesti?

Nuo ylijäämä windproof smockit ovat todella kovatasoisia kamppeita. Hyviä hankintoja. Itseäni niissä vain närästää omassa arkikäytössä selkeä maastokuvio, jonka käytöstä en niin pidä siviilissä. Mutta muilla ihan ok.

Kankaan tiivistys. Tutustuin itse aiheeseen ja sellainen perstuntuma jäi stetson-harrison menetelmällä, että kaikki kotikäyttöön tarkoitetut tiivistysaineet ovat enemmän tai vähemmän väliaikaisia. Kuluvat verraten nopeasti pois mekaanisestakin rasituksesta. Parhaimmaksi moni oli kokenut Fjällun greenland waxin. Itseäni kiinnostaisi eniten nuo konepesussa käytettävät kyllästeet. Kertokaa viksummat ja kokeneemmat mikä on paras?

Nuo ylijäämä windproof smockit ovat todella kovatasoisia kamppeita. Hyviä hankintoja. Itseäni niissä vain närästää omassa arkikäytössä selkeä maastokuvio, jonka käytöstä en niin pidä siviilissä. Mutta muilla ihan ok.

Kankaan tiivistys. Tutustuin itse aiheeseen ja sellainen perstuntuma jäi stetson-harrison menetelmällä, että kaikki kotikäyttöön tarkoitetut tiivistysaineet ovat enemmän tai vähemmän väliaikaisia. Kuluvat verraten nopeasti pois mekaanisestakin rasituksesta. Parhaimmaksi moni oli kokenut Fjällun greenland waxin. Itseäni kiinnostaisi eniten nuo konepesussa käytettävät kyllästeet. Kertokaa viksummat ja kokeneemmat mikä on paras?

Itse olen käyttänyt Nikwaxin Cotton Proofia, siitä hieman ristiriitaiset fiilikset. BW:n parka ei tullut yhtään kummemaksi sillä, vaimon windproof taas tuli suht hyväksi. Jotenkin tuntuu, että Nikwaxin gore tuotteille tarkoitetut tuotteet toimii tosi hyvin (gore vaatteille) mutta tuo cotton proof on korkeamman kädessä. Parhaiten on toiminut itsellä Grangersin Fabsil Gold, myydään enimmäkseen telttakyllästeenä, mutta toimii hyvin vaatteillekin. Sain sillä vanhan DPM-sadetakin taas iskuun ja samoin MTP-windproof pitää vettä suht hyvin. Parhaiten tuon Fabsilin levittää joko vaahtomuovi sivelimellä tai ruiskukannulla. Ainoa nega siinä on tuoksu, takkia saa tuulettaa pari päivää, että vankin haju lähtee pois.

Back