Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mites tuo Cadpat? Kuinka lähellä se on M05:sta kuviona? Kuvissa olen ihmetellyt, mutta livenä en.
Flecktarn kuvioiset housut nytkin jalassaFlecktarn 5FT on metsässä yllättävän lähellä M05:ttä. Parin kymmenen metrin päästä ei enää erota.
CADPAT on minun mielestä liian tumma Suomen metsiin.
Samankaltaisia värejä, muuta näillä kahdella ei sitten olekaan tekemistä toistensa kanssa. CadPat on ns. pikselikuvio, kun taas M05 ei.
M05:ssä on itse asiassa ihan selkeä makrokuvio, mutta se on ehkä jopa liian suuri maastopukuun.Eichentarn tuli väkisinkin mieleen, kun ensimmäisen kerran näin M05:n. Ulkomaalaisetkin taisivat
alkuvaiheessa ihmetellä silloin uutta maastokuviota.
Oli sitten innoittaja taikka ei, toimii Eichentarn minusta paremmin kuin M05. Löytyy paremmin kontrastia ja makrokuviota. M05 on taas vähänkään edempää pelkkää tasaista väriä.
Itselle ensimmäinen assosiaatio CadPatista oli pikselöity eli päivitetty Tanskan m/84.
naamiokuvioissa lännessä pyöritellään muutamia kuviovariaatioita, värejä ja sävyjä.
Onko univormun maastokuviosta hyötyä?
-ON.
Kyllä niistä on, olen samaa mieltä. Ainakin jonkin verran. Itse olen sitä mieltä, että kuvion muodolla ei välttämättä ole niin suurta merkitystä jos kokonaisuudessa kaikki muut tekijät kuten värien määrät, sävyt, painotukset, kuvioden suhteet ovat kunnossa. Esimerkiksi näin, jos tuommoisen kulmikkaan digilaikun palikkakuvion muuttaa vaikka flektarnmaisen pyöreäksi, ei maastoonsulautuvuudessa ole varmaan kunnoista eroa. Teollisessa valmistuksessa prosessissa ja hinnassa tällä saattaa ehkä olla.
Israel oliivinvihreänä on raikas poikkeus massasta. Jos meidän IDF:ää tuntevat @Sardaukar, @Fremen ja @Lone Soldier osaisivat tästäkin valinnasta perusteluineen kertoa enemmän niin olisin kovin kiinnostunut kuulemaan.
Samoin venäläisillä on paljon mielenkiintoisia ja tehokkaita kuvioita ollut oikeastaan aina ja elinvoimainen kuviosuunnittelu voimissaan (kuten kopiointikin!). Niihinkin kannattaa tutustua.
Johtuu siitä, että kun siellä maastossa ryynää muutaman minuutin, niin se oliivinvihreä on tosiaankin maastonvärinen, kirjaimellisesti. Kyllä IDF käyttää pienimuotoisesti maastopukujakin, mutta tuosta syystä ei ole katsottu tarpeelliseksi.
Sensijaan "kokinhattu" (mitznefet) kyllä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitznefet_(Israeli_military)
Olen vähän sillä silmällä katsellut tätä: https://www.supernova.fi/product/3075/brittien-lentajan-kyparapussi-kayttamaton
No varmasti juuri näin kuten sanoit. Eikös niillä ole ihan pelkkää khakiakin käytössä, ja jos on niin se varmaan kanssa passaa mainiosti auringonpolttamaan hiekka/kivierämaahan?
Tuo mitznefnet on kyllä nerokas oivallus, juuri kuten iipoilta sopii olettaakkin. Anna kun arvaan, "one size fits all" eli tuotantolinjankaan ei tarvitse pukata ulos kun yhtä kokoa.
Myös sen selityksen olen kuullut, että Israelissa maasto on niin vaihtelevaa, että maastopukuja saisi olla tiuhaan vaihtamassa. Kyseessähän on kuitenkin pinta-alaltaan noin Uudenmaan kokoinen maa, ja maasto vaihtelee aavikosta vehreisiin vuoristometsiin. Vaikka Negeviä ei otettaisikaan huomioon, niin vaihtelu on kuitenkin sellaisesta tyypillisestä Lähi-idän pensaskasvillisuudesta em. metsiin.Johtuu siitä, että kun siellä maastossa ryynää muutaman minuutin, niin se oliivinvihreä on tosiaankin maastonvärinen, kirjaimellisesti. Kyllä IDF käyttää pienimuotoisesti maastopukujakin, mutta tuosta syystä ei ole katsottu tarpeelliseksi.
Kiitos kunniasta mutta tunnen IDF:n ihan harrastuneisuuspohjalta, plus pelastivat meikäläisen kerran J-lemissä pahalta joukkopieksännältä tai pahemmalta . Rajapoliisin tunnen muutaman frendin kautta. En ole ammattisotilas kuten veli @Sardaukar , enkä lone soldier kuten @Lone Soldier.Kyllä niistä on, olen samaa mieltä. Ainakin jonkin verran. Itse olen sitä mieltä, että kuvion muodolla ei välttämättä ole niin suurta merkitystä jos kokonaisuudessa kaikki muut tekijät kuten värien määrät, sävyt, painotukset, kuvioden suhteet ovat kunnossa. Esimerkiksi näin, jos tuommoisen kulmikkaan digilaikun palikkakuvion muuttaa vaikka flektarnmaisen pyöreäksi, ei maastoonsulautuvuudessa ole varmaan kunnoista eroa. Teollisessa valmistuksessa prosessissa ja hinnassa tällä saattaa ehkä olla.
Israel oliivinvihreänä on raikas poikkeus massasta. Jos meidän IDF:ää tuntevat @Sardaukar, @Fremen ja @Lone Soldier osaisivat tästäkin valinnasta perusteluineen kertoa enemmän niin olisin kovin kiinnostunut kuulemaan.
Samoin venäläisillä on paljon mielenkiintoisia ja tehokkaita kuvioita ollut oikeastaan aina ja elinvoimainen kuviosuunnittelu voimissaan (kuten kopiointikin!). Niihinkin kannattaa tutustua.