Onko univormun maastokuviosta hyötyä?

Sehän on käytännössä kantolaite samalla, samoin täydellinen joka sään uloin vaatekerros, olen haaveillut vuosia.
Jep, et tarvitse reppua pikkureissulle kun on Windproof-parka päällä pikku reissuille. Mulla menee pikku eväät taskuissa ja mitä nyt muutenkin tarvii, juotava on yleensä Sourcen rakossa selässä.
 
Puuvillaa on ilmeisesti joissakin malleissa melkein kokonaan, minun käsitys että vanhemmissa?

Nuo uudet on polyesterin ja puuvillan sekoitetta, vanhemmat DPM-kuvioiset 80-luvulta ovat sitten puuvillaa, niistä osa on ventile-kangasta joka itsessään pitää vettä.
Edit: Supernovalla on ollut noita puuvillaisia DPM-kuviolla myynnissä.
 
Last edited by a moderator:
Yle Teema
... huomenna 11.8.2017. 12.45 Maastokuvion salattu tarina Tutustumme maastokuvioiden historiaan maailmansodista dazzle-värityksineen aina nykypäivän teknisiin Yle Teema Fem.

Äh.. tuohan tulikin tänään... :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Olen vähän sillä silmällä katsellut tätä: https://www.supernova.fi/product/3075/brittien-lentajan-kyparapussi-kayttamaton
Että mahtaisko toimia kuin mitznefet...? Tosin se on yksivärinen beige, pitäisi maalata sitä hiukan. Ja poistaa tarranauhat ja remmi.
Sain kotiin tuommoisen. Poistin tarranauhat ja remmin. Kyllä se toimii lierihatun ja lippalakin kanssa häivyttämään pään muodot. Väri ei ole beige vaan vaaleanruskea. Coyote-värinen sanoisi jenkki.
Kuminauhan ansiosta sen saa sopivasti kiristettyä että pysyy päässä vaikka yksinään eräänlaisena verkkopipona jolloin pää suojattu auringonpaisteelta mutta ilma kiertää verkkokankaan ansiosta (peittää myös korvat). Näin pidettynä näytän tietysti idiootilta mutta metsässä poissa ihmisten ilmoilta kaikki on sallittu mikä toimii. :D

 
Viimeksi muokattu:
Näyttää todellä hyvältä tuo värjätty CS95! En tosiaan olisi uskonut että noin hyvin tarttuu, eli siinä kankaassa on enemmän puuvillaa kun olisin uskonut. Laita kokeilusta tuloksia tänne. :solthum:

Jos vihreä tarttuu noin, niin tummanruskeaakin voisi olla mielenkiintoista kokeilla, samaa tyyliä kun Fjällravenin takeista. Pidän itse kovin siitä väristä.

Kokeilu onnistui ja tulos on lähellä tuota kuvaa, seuraavaksi tehdään housut samaa sarjaa, samoin rinkan suojahuppu joka on samaa kuosia ja kangasta.

Tuossa kuvassa on ehkä joku tummempi vihreä, niitäkin saa dylonin tekstiiliväreistä joista itse valitsin oliivin.
Oliivi on hyvin pehmeästi kontrastissa khakin kanssa jota jää velcroihin, nappien ympärille ja saumoihin näkyviin.

Itsellä oli täysin pakasta vedetty takki joten se olisi ehkä ollut hyvä kastella ennen värjäystä, takissa on erittäin vahva vettä hylkivä käsittely uutena.
Pientä epätasaisuutta jäi paikoin, pitää todella tutkia löytääkseen, joka on tosin helppo korjata uudella värjäyksellä.

Onko tietoa kellään tuosta vettä hylkivän käsittelyn laadusta joka takille on tehty? Sen omassa ohjeessa kehotetaan se uusimaan noin kolmen pesun välein kaupoista löytyvillä tuotteilla.
Mitähän nämä tuotteet olisivat?
Ilmeisesti eivät suihkeita vaan jotain koneeseen lisättävää?
 
Kokeilu onnistui ja tulos on lähellä tuota kuvaa, seuraavaksi tehdään housut samaa sarjaa, samoin rinkan suojahuppu joka on samaa kuosia ja kangasta.

Tuossa kuvassa on ehkä joku tummempi vihreä, niitäkin saa dylonin tekstiiliväreistä joista itse valitsin oliivin.
Oliivi on hyvin pehmeästi kontrastissa khakin kanssa jota jää velcroihin, nappien ympärille ja saumoihin näkyviin.

Itsellä oli täysin pakasta vedetty takki joten se olisi ehkä ollut hyvä kastella ennen värjäystä, takissa on erittäin vahva vettä hylkivä käsittely uutena.
Pientä epätasaisuutta jäi paikoin, pitää todella tutkia löytääkseen, joka on tosin helppo korjata uudella värjäyksellä.

Onko tietoa kellään tuosta vettä hylkivän käsittelyn laadusta joka takille on tehty? Sen omassa ohjeessa kehotetaan se uusimaan noin kolmen pesun välein kaupoista löytyvillä tuotteilla.
Mitähän nämä tuotteet olisivat?
Ilmeisesti eivät suihkeita vaan jotain koneeseen lisättävää?

Kokeile Nikwax Cottonproofia ensi hätään. Tuolla oli lirpake missä keskusteltiin aiheesta.
Pitääpä tehdä itsekin kokeita, nappasin 2 pakettia Nitorin oliivinvihreää väriä paikallisesta Prismasta, jostain kumman syystä oli -50%
 
Kokeile Nikwax Cottonproofia ensi hätään. Tuolla oli lirpake missä keskusteltiin aiheesta.
Pitääpä tehdä itsekin kokeita, nappasin 2 pakettia Nitorin oliivinvihreää väriä paikallisesta Prismasta, jostain kumman syystä oli -50%

Pitääkö niihin ostaa suola erikseen? Dylonin etu on että kaikki on yhdessä paketissa.
Nitorilta kiinnostaa nuo keinokuitujen värjäämiseen tarkoitetut.
 
Pitääkö niihin ostaa suola erikseen? Dylonin etu on että kaikki on yhdessä paketissa.
Nitorilta kiinnostaa nuo keinokuitujen värjäämiseen tarkoitetut.
Jep, Nitor tarvitsee suolan erikseen. Tuli vasta nyt mieleen kun mainitsit siitä.
 
Mulla on noita mtp-kuvioisa kertynyt, ajattelin kokeilla että millaselta näyttäis jos pistäs pikkasen lisää vihreäksi.

Oletko muuten noita softieita kokeillut sinne smokin ja housujen alle talvella?
Itse ostin niin löysät sekä takin että housut että nuokin sinne mahtuisi alle.
Olen rakastunut kamppeisiin jo, paras maastopuku mitä olen kokeillut ja omistanut.

Windproof takin ja housut hommaisin esimerkiksi kaikille tiedustelijoille välittömästi.
Sen allakin voi pitää liivejä ja päälle saa minimalistisen chestrigin.
Sehän on kantolaite itsessään, itsellä oli ensimmäisessä testissä miehistövyö ja sissipuukko vain päällä mutta taskut aivan täynnä tavaraa.
Ei olisi kova kustannus hommata tietyille porukoille tätä asua, ihan suora kopio CS95 puvusta kävisi varmasti.
 
Oletko muuten noita softieita kokeillut sinne smokin ja housujen alle talvella?
Itse ostin niin löysät sekä takin että housut että nuokin sinne mahtuisi alle.
Olen rakastunut kamppeisiin jo, paras maastopuku mitä olen kokeillut ja omistanut.

Windproof takin ja housut hommaisin esimerkiksi kaikille tiedustelijoille välittömästi.
Sen allakin voi pitää liivejä ja päälle saa minimalistisen chestrigin.
Sehän on kantolaite itsessään, itsellä oli ensimmäisessä testissä miehistövyö ja sissipuukko vain päällä mutta taskut aivan täynnä tavaraa.
Ei olisi kova kustannus hommata tietyille porukoille tätä asua, ihan suora kopio CS95 puvusta kävisi varmasti.

Itsellä on ollut softiet CS95-MTP kuvioisten kaverina jo pari talvea. Hyvin tarkenee, housut on suorastaan liiankin kuumat jos joutuu liikkumaan. Itse myös pidän noista windproofeista, menee läpi vuoden, hyvät tasku ja kestävät kamppeet. Ostin vielä tässä kesällä noiden kaveriksi PCS Light thermal smockin, se on myös sellainen, mitä suosittelen. Pitää tuulta ja on aika lämmin. Toi on käytännössä tuulianorakki ja fleece samassa, menee windproof takin alle hyvin ja toisaalta pystyy ihan pelkästään tuollakin olemaan.

http://gearinferno.eu/softshell-pcs-lightweight-thermal-windproof-smock/
 
Itsellä on ollut softiet CS95-MTP kuvioisten kaverina jo pari talvea. Hyvin tarkenee, housut on suorastaan liiankin kuumat jos joutuu liikkumaan. Itse myös pidän noista windproofeista, menee läpi vuoden, hyvät tasku ja kestävät kamppeet. Ostin vielä tässä kesällä noiden kaveriksi PCS Light thermal smockin, se on myös sellainen, mitä suosittelen. Pitää tuulta ja on aika lämmin. Toi on käytännössä tuulianorakki ja fleece samassa, menee windproof takin alle hyvin ja toisaalta pystyy ihan pelkästään tuollakin olemaan.

http://gearinferno.eu/softshell-pcs-lightweight-thermal-windproof-smock/

Eli pääasiassa taukovaatteita mutta kovassa pakkasessa sopii pieneen puuhasteluun tai jopa siirtymisiin? Missä se raja arviolta menisi?

Onko tuossa uudessa sitten housuja myös olemassa?
 
Eli pääasiassa taukovaatteita mutta kovassa pakkasessa sopii pieneen puuhasteluun tai jopa siirtymisiin? Missä se raja arviolta menisi?

Onko tuossa uudessa sitten housuja myös olemassa?

Tuo on sellainen, että pikkupakkasella pystyy touhuamaan tuo päällä. Ilmeisesti ovat hakeneet Afganistanin kokemusten perusteella vilposempaa versiota kuin tuo vanha softie takki. Briteillä on edelleen nuo sofiet käytössä, väri on vaan vaihtunut PCS-värimaailmaan. Tollaseen kevyeen koiran ulkoiluttamiseen t-paita alla olen käyttänyt sitä jo +5 asteessa.

Tuo Light thermal smock on apinoitu tästä: http://www.buffalosystems.co.uk/products/mountain-shirt/
Omani ostin uutena täältä: https://strikeforcesupplies.com/ tosin ebayn kautta. Housuja tuohon ei käsittääkseni liity. Parhaiten tuota kuvailee siten, että se on ohut fleecepusero yhditettynä nailoniseen huppariin, esim lekan windshirt. Kokopolitiikka tuossa on aika jännä, itse olen kokoa M/L, brittikoossa 180/96-180/104, tosta hupparista toin kuitenkin XL:n nettivinkkien perusteella ja se on lopen ihan sopiva, ehkä L-olis myös mennyt. Mutta missään nimessä ei kannata ottaa omaa kokoa, se on silloin jo liian tiukka.
 
Tuossa buffalo shirtissä taitaa olla ideana allepuettavuus, eli se on leikkaukseltaan ns. ihonmyötäinen jolloin saa puettua esim. just tuon windproof smockin alle kerrokseksi. Kuuluu ekan sarjan PCS-vaatteisiin, joissa kokomitoitukset vissiin meni vähän päin helvettiä, kiinalaismitoituksella (esim. gorepuvut)
ja tästä syystä harvempi pystyy käyttämään omaa kokoaan.


Meikäläisen lämmöntuotannolla ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta ylijäämäesineeksi ihan laadukas ja kiva. Itse preferoin Softieta ja nimenomaan päällikerrastona. Missään aktiivisemmassa tekemisessä sitä ei kauheasti voi käyttää välikerroksena ja sitäpaitsi siinä menetetään sekä hengittävyyttä (päälivaate toimii ikäänkuin höyrysulkuna), että eristävyyttä (sofitie menee kasaan päälivaatteen alla).

Paikallaan ollessa todella kylmissä ja tuulisissa olosuhteissa ehkä välikerrokseksi, mutta kyllä käytännössä niissäkin se menee aina päällikerrokseksi meikäläisellä...
 
@Woodsman @Stagideus

Mites hei ihan old school paksu villapaita smockin alle? Hengittää, ei pala, lämmittää hieman kylmänäkin?

Itse suosin nykyään aina luonnonkuituja jos mahdollista juuri tuon palamattomuuden vuoksi. Villa, merinovilla, puuvilla tietyin varauksin.
Villapaitojahan pitää aina olla :) Kyllä menee talvella hyvin tekninen t-paita, BW:n villapaita ja smock kokoonpanolla. Pikkasen kylmemmällä kelillä t-paita vaihtuu merinopooloon (aclima tai woolpower). Tuo softie on mulla repussa mukana taukotakkina tai kylmemmällä kelillä päälystakkina, sofite ja smock on jo aika kuuma kombo, ei se päällä voi paljoa tehdä. Softie takki hengittää niin hyvin, että tollasella -10/-15 ast pakkasella sillä hiihtelee ihan hyvin.
 
Suosittelen tämän villapaidan, itse tykästyin siihen koska on vetoketju (voi pitää osittain auki säätelemään lämpö) sekä pitkät, peukalonreijillä varustetut, hihat. http://www.rodastjarnan.com/faltuniformer/svensk-varmetroja-ylletroja-m59-ny-35616

faltuniformer-svensk-varmetroja-ylletroja-m59-ny-35616-f1.jpg
 
Back
Top