Onko univormun maastokuviosta hyötyä?

Finland5.jpg
Canada10.jpg


Samankaltaisia värejä, muuta näillä kahdella ei sitten olekaan tekemistä toistensa kanssa. CadPat on ns. pikselikuvio, kun taas M05 ei.
 
Mites tuo Cadpat? Kuinka lähellä se on M05:sta kuviona? Kuvissa olen ihmetellyt, mutta livenä en.

Flecktarn 5FT on metsässä yllättävän lähellä M05:ttä. Parin kymmenen metrin päästä ei enää erota.

CADPAT on minun mielestä liian tumma Suomen metsiin.
 
Flecktarn 5FT on metsässä yllättävän lähellä M05:ttä. Parin kymmenen metrin päästä ei enää erota.

CADPAT on minun mielestä liian tumma Suomen metsiin.
Flecktarn kuvioiset housut nytkin jalassa :)
 
Samankaltaisia värejä, muuta näillä kahdella ei sitten olekaan tekemistä toistensa kanssa. CadPat on ns. pikselikuvio, kun taas M05 ei.

No katos ei olekkaan. Tosin puolustuksekseni sanon sen, etäisyyden kasvaessa muutamaa metriä kauemmaksi, kuvion muotoa ei niin erota, onko pikseliä vai muuten vaan kulmikasta. @DM, on tosiaan tummaa vihreää ja mustaa enemmän, ja tuo mikä itselleni iskee silmään cadpatista on se että vaalean vihreä on hieman liian kirkas, "lehtomainen" eli kokonaisuutena siinä on kontrastin ääripäitä enemmän tarjolla kun M05:ssä. Värejä olen kuitenkin hieman huono arvioimaan, koska osa tummanvihreitä väreistä kääntyy aivoissani tumman ruskeiksi väreiksi (vaikka mitään värinäön ongelmaa minulla ei ole).
 
Eichentarn tuli väkisinkin mieleen, kun ensimmäisen kerran näin M05:n. Ulkomaalaisetkin taisivat
alkuvaiheessa ihmetellä silloin uutta maastokuviota.

WXXWendehose_ml.jpg


Oli sitten innoittaja taikka ei, toimii Eichentarn minusta paremmin kuin M05. Löytyy paremmin kontrastia ja makrokuviota. M05 on taas vähänkään edempää pelkkää tasaista väriä.
 
Eichentarn tuli väkisinkin mieleen, kun ensimmäisen kerran näin M05:n. Ulkomaalaisetkin taisivat
alkuvaiheessa ihmetellä silloin uutta maastokuviota.

WXXWendehose_ml.jpg


Oli sitten innoittaja taikka ei, toimii Eichentarn minusta paremmin kuin M05. Löytyy paremmin kontrastia ja makrokuviota. M05 on taas vähänkään edempää pelkkää tasaista väriä.
M05:ssä on itse asiassa ihan selkeä makrokuvio, mutta se on ehkä jopa liian suuri maastopukuun.
34008577d00be13d8d.jpg
Kuten tästäkin kuvasta näkyy, niin M05:ssä on aivan selkeä makrokuvio, eli selkeästi erisävyisiä isompia alueita. Mutta kun puku kuluu ja pölyyntyy maastossa, alkaa makrokuvion huomattavuus hävitä värien tasoittuessa.
 
Itselle ensimmäinen assosiaatio CadPatista oli pikselöity eli päivitetty Tanskan m/84.
 
Itselle ensimmäinen assosiaatio CadPatista oli pikselöity eli päivitetty Tanskan m/84.

Kyllä. Muutenkin tuntuu siltä että noissa naamiokuvioissa lännessä pyöritellään muutamia kuviovariaatioita, värejä ja sävyjä.

Esimerkiksi Viron "digilaik" eli ESTDCU on myös hyvin lähellä CADPAT:ia pienin muutoksin.
 
Onko univormun maastokuviosta hyötyä?

-ON.
 
Onko univormun maastokuviosta hyötyä?

-ON.

Kyllä niistä on, olen samaa mieltä. Ainakin jonkin verran. Itse olen sitä mieltä, että kuvion muodolla ei välttämättä ole niin suurta merkitystä jos kokonaisuudessa kaikki muut tekijät kuten värien määrät, sävyt, painotukset, kuvioden suhteet ovat kunnossa. Esimerkiksi näin, jos tuommoisen kulmikkaan digilaikun palikkakuvion muuttaa vaikka flektarnmaisen pyöreäksi, ei maastoonsulautuvuudessa ole varmaan kunnoista eroa. Teollisessa valmistuksessa prosessissa ja hinnassa tällä saattaa ehkä olla.

Israel oliivinvihreänä on raikas poikkeus massasta. Jos meidän IDF:ää tuntevat @Sardaukar, @Fremen ja @Lone Soldier osaisivat tästäkin valinnasta perusteluineen kertoa enemmän niin olisin kovin kiinnostunut kuulemaan.

Samoin venäläisillä on paljon mielenkiintoisia ja tehokkaita kuvioita ollut oikeastaan aina ja elinvoimainen kuviosuunnittelu voimissaan (kuten kopiointikin!). Niihinkin kannattaa tutustua.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä niistä on, olen samaa mieltä. Ainakin jonkin verran. Itse olen sitä mieltä, että kuvion muodolla ei välttämättä ole niin suurta merkitystä jos kokonaisuudessa kaikki muut tekijät kuten värien määrät, sävyt, painotukset, kuvioden suhteet ovat kunnossa. Esimerkiksi näin, jos tuommoisen kulmikkaan digilaikun palikkakuvion muuttaa vaikka flektarnmaisen pyöreäksi, ei maastoonsulautuvuudessa ole varmaan kunnoista eroa. Teollisessa valmistuksessa prosessissa ja hinnassa tällä saattaa ehkä olla.

Israel oliivinvihreänä on raikas poikkeus massasta. Jos meidän IDF:ää tuntevat @Sardaukar, @Fremen ja @Lone Soldier osaisivat tästäkin valinnasta perusteluineen kertoa enemmän niin olisin kovin kiinnostunut kuulemaan.

Samoin venäläisillä on paljon mielenkiintoisia ja tehokkaita kuvioita ollut oikeastaan aina ja elinvoimainen kuviosuunnittelu voimissaan (kuten kopiointikin!). Niihinkin kannattaa tutustua.

Johtuu siitä, että kun siellä maastossa ryynää muutaman minuutin, niin se oliivinvihreä on tosiaankin maastonvärinen, kirjaimellisesti. Kyllä IDF käyttää pienimuotoisesti maastopukujakin, mutta tuosta syystä ei ole katsottu tarpeelliseksi.

Sensijaan "kokinhattu" (mitznefet) kyllä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mitznefet_(Israeli_military)
 
Viimeksi muokattu:
Johtuu siitä, että kun siellä maastossa ryynää muutaman minuutin, niin se oliivinvihreä on tosiaankin maastonvärinen, kirjaimellisesti. Kyllä IDF käyttää pienimuotoisesti maastopukujakin, mutta tuosta syystä ei ole katsottu tarpeelliseksi.

Sensijaan "kokinhattu" (mitznefet) kyllä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mitznefet_(Israeli_military)

No varmasti juuri näin kuten sanoit. Eikös niillä ole ihan pelkkää khakiakin käytössä, ja jos on niin se varmaan kanssa passaa mainiosti auringonpolttamaan hiekka/kivierämaahan?

Tuo mitznefnet on kyllä nerokas oivallus, juuri kuten iipoilta sopii olettaakkin. Anna kun arvaan, "one size fits all" eli tuotantolinjankaan ei tarvitse pukata ulos kun yhtä kokoa. :cool:
 
No varmasti juuri näin kuten sanoit. Eikös niillä ole ihan pelkkää khakiakin käytössä, ja jos on niin se varmaan kanssa passaa mainiosti auringonpolttamaan hiekka/kivierämaahan?

Tuo mitznefnet on kyllä nerokas oivallus, juuri kuten iipoilta sopii olettaakkin. Anna kun arvaan, "one size fits all" eli tuotantolinjankaan ei tarvitse pukata ulos kun yhtä kokoa. :cool:

Khaki on laivaston uniformu Israelissa.

Esim:

Tässä Rosh Hanikran laivaston tutka-/tiedusteluaseman ulkopuolella tutustumassa paikallisiin nähtävyyksiin (ja kuten näette, mieli on musta):

5Fkj3Qn.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Johtuu siitä, että kun siellä maastossa ryynää muutaman minuutin, niin se oliivinvihreä on tosiaankin maastonvärinen, kirjaimellisesti. Kyllä IDF käyttää pienimuotoisesti maastopukujakin, mutta tuosta syystä ei ole katsottu tarpeelliseksi.
Myös sen selityksen olen kuullut, että Israelissa maasto on niin vaihtelevaa, että maastopukuja saisi olla tiuhaan vaihtamassa. Kyseessähän on kuitenkin pinta-alaltaan noin Uudenmaan kokoinen maa, ja maasto vaihtelee aavikosta vehreisiin vuoristometsiin. Vaikka Negeviä ei otettaisikaan huomioon, niin vaihtelu on kuitenkin sellaisesta tyypillisestä Lähi-idän pensaskasvillisuudesta em. metsiin.

Metsien palauttaminen on muuten yksi Israelin hallinnon parhaista pitkän aikavälin onnistumisista, puita istuttamalla ja näitä kastelemalla on saatu palautettua aikanaan kaadettuja metsiä. Kun metsistä on tullut riittävän isoja, voi kastelunkin lopettaa, koska puut vähentävät merkittävästi maaperästä tapahtuvaa turhaa haihtumista.
 
Kyllä niistä on, olen samaa mieltä. Ainakin jonkin verran. Itse olen sitä mieltä, että kuvion muodolla ei välttämättä ole niin suurta merkitystä jos kokonaisuudessa kaikki muut tekijät kuten värien määrät, sävyt, painotukset, kuvioden suhteet ovat kunnossa. Esimerkiksi näin, jos tuommoisen kulmikkaan digilaikun palikkakuvion muuttaa vaikka flektarnmaisen pyöreäksi, ei maastoonsulautuvuudessa ole varmaan kunnoista eroa. Teollisessa valmistuksessa prosessissa ja hinnassa tällä saattaa ehkä olla.

Israel oliivinvihreänä on raikas poikkeus massasta. Jos meidän IDF:ää tuntevat @Sardaukar, @Fremen ja @Lone Soldier osaisivat tästäkin valinnasta perusteluineen kertoa enemmän niin olisin kovin kiinnostunut kuulemaan.

Samoin venäläisillä on paljon mielenkiintoisia ja tehokkaita kuvioita ollut oikeastaan aina ja elinvoimainen kuviosuunnittelu voimissaan (kuten kopiointikin!). Niihinkin kannattaa tutustua.
Kiitos kunniasta mutta tunnen IDF:n ihan harrastuneisuuspohjalta, plus pelastivat meikäläisen kerran J-lemissä pahalta joukkopieksännältä tai pahemmalta :). Rajapoliisin tunnen muutaman frendin kautta. En ole ammattisotilas kuten veli @Sardaukar , enkä lone soldier kuten @Lone Soldier.
Kaikki kunnia Zahalille todellakin Fremenin suunnalta, mut ihan brittiläis-suomalainen vanha reservinupseerinplanttu olen, hyvä niinkin.

Vielä lämmintä se O+ joka virtaa Fremenin kintereissä nääs :solthum:!
 
Oliivi toimii vallan hyvin, ja tosiaan kuten jo veli @Sardaukar jo laittoikin niin laivastolla on khaki värit myös... Tosin kun katseli kuvaa niin ootko taas varastanut naiset kun ei ole äijän äijää mailla eikä halmeilla. :p

mitznefet on siis aivan mahtava keksintö, mutta eihän meillä mitään muuta olekkaan! :D
 
Back
Top