Onko varusmiespalvelu tullut löysempi?

No ihan tarpeeksi läheltä seurasin. Niin läheltä kuin ulkopuolelta voi seurata mutta täällä näkyy olevan vielä paremmin asioista tietäviä joten turha jatkaa. Vanhallekin pojalle tiedoksi, turhaa lässytystä - älä oleta.
 
Viimeksi muokattu:
@tiedotusosasto. Kovan koulutuksen ovat pojat läpi käyneet. Hiertymiltä ja varusmiesjohtajien mielivallaltakaan eivät välttyneet. Tulokset koulutuksesta nähtiin Pohjois-Norjan vuorilla ja Kaakon kulmilla. Itse olen seurannut omien poikieni uraa ko. yksikössä. Hieman on koulutus ja tehtävän kuva muuttunut. Jopa siten, että kriha-koulutus on viimeisen viiden vuoden aikana (mielestäni) vähentynyt.
 
Viimeksi muokattu:
No ihan tarpeeksi läheltä seurasin. Niin läheltä kuin ulkopuolelta voi seurata mutta täällä näkyy olevan vielä paremmin asioista tietäviä joten turha jatkaa. Vanhallekin pojalle tiedoksi, turhaa lässytystä - älä oleta.
Nikkini on enkuksi eikä sitä sana kerrallaan käännetä tarkoittamaan siviilisäätyä. Keskivertoforumilaista vanhempana en ite tätä kieltä osaavana voinu ottaa käyttöön muotoa Old Man, koska en halua olla forumilaisten isäukko enkä myöskään omista tätä alustaa.

Mitä tulee esittämääsi lomakäytäntöön niin sellainen oli viime vuosikymmenellä mahdotonta syistä, jotka kerroin edellisellä sivulla. Mutta uskomme tietysti sua kuten jäsen @AKE-ukki akin. Mikä voisi olla selitys? Hmm...Tietolähteesi oli niin lähellä kun vain on mahdollista, mutta ei kuitenkaan poika/tytär. Sellainen olisi avo/aviopuoliso; eihän suhteen toisella osapuolella vaan ollut Satakunnassa toinen mies/nainen, jonka kanssa vietti viikonloppuja...
 
Eikös brittiläiset käytä "old boy" niinkuin me käytämme sanaa "kaveri/jätkä"?
Esim; Come on, old boy. Let´s go to the pub for a drink.
 
Ottamatta kenenkään muiden kiinnioloihin kantaa, pisin jonka itse olen todustettavasti nähnyt oli 4 viikkoa. Tämä tapahtui -91.

Meillä pyöri homma 1/1 tyylillä suurimman osan aikaa. Eli 2 viikkoa kiinni, sitten loma ja taas 2 viikkoa kiinni. Yhdellä kaverilla kävi niin, että jäi röökistä kiinni väärässä paikassa ja sai pekkaa jonka takia oli 4 viikkoa kiinni. Kaveri oli kuin viulun kieli sen jälkeen.

Tästä kaikesta oli seurauksena sitten se, että kun palvelusta oli jäljellä noi 6 viikkoa, lähes kaikilla oli pitämättömiä lomia vaikka kuinka paljon. Sitten meidät pistettiinkin vuoden vaihteessa polttamaan kaikki kerralla. Olin itse noin 3 viikkoa lomalla putkeen.

Tämä oli sinänsä huono homma, koska noin pitkä lomajakso hävitti koko homman mielekkyyden kun takaisin tullessa oli jäljellä suunnilleen loppusota ja varusteiden luovutus.

Ei siinä sinänsä mitään, mutta tasaisempi jaksotus olisi varmaan ollut parempi asia mutta homma osui noin koska silloin oli vielä valmiusosastot pataljoonassa + vartio ja siihen puska päälle jota vielä oli meillä kohtuullisen paljon. Lama-aikanahan metsäyöt taisivat vähentyä säästösyistä merkittävästikin.
 
Tästä kaikesta oli seurauksena sitten se, että kun palvelusta oli jäljellä noi 6 viikkoa, lähes kaikilla oli pitämättömiä lomia vaikka kuinka paljon. Sitten meidät pistettiinkin vuoden vaihteessa polttamaan kaikki kerralla. Olin itse noin 3 viikkoa lomalla putkeen.

Tämä oli sinänsä huono homma, koska noin pitkä lomajakso hävitti koko homman mielekkyyden kun takaisin tullessa oli jäljellä suunnilleen loppusota ja varusteiden luovutus.

Mikä pakko niitä lomia on kuluttaa. Jos porukka ei ano ajallaan tai ei muuten sovi kuvioihin, niin sitten jäävät pitämättä. Minullakin on vielä varusmiesaikaiset kuntsarit yhtä lukuunottamatta pitämättä. Vieläköhän noissa olisi seuraavassa kertauksessa virtaa...

Itse muistan kun luin yksikön vuosikirjoista aikaisempien ikäluokkien maakuntamarsseista. Hieman rupesi huolestuttamaan. Varmaan laman myötä meille ei moisia koettelemuksia sälytetty. Pyöräily ei oikein ollut minun juttu. Juoksu ja tetsaus meni kohtuudella, mutta pyöräily hieman liian lujaa sai jalat ikävästi tukkoon.
 
@tiedotusosasto. Kovan koulutuksen ovat pojat läpi käyneet. Hiertymiltä ja varusmiesjohtajien mielivallaltakaan eivät välttyneet. Tulokset koulutuksesta nähtiin Pohjois-Norjan vuorilla ja Kaakon kulmilla. Itse olen seurannut omien poikieni uraa ko. yksikössä. Hieman on koulutus ja tehtävän kuva muuttunut. Jopa siten, että kriha-koulutus on viimeisen viiden vuoden aikana (mielestäni) vähentynyt.
No ryhmänjohtajien suhteen oli lähinnä kuppikuntia ja suosimista. Ei siis mitään isosti merkittävää. Tosin yksi tappoi itsensä joten se nyt sai huomiota osakseen. Itse koulutus oli kävijän mukaan hyvinkin mielekästä, sivistynyttä ja kouluttajat arvostettuja. Oli Afganistanin kävijöitä jne. Ja varusteetkin tiptop.

Kriha on tietenkin nyt vähäisemmässä roolissa kun kerran komennuspaikkoja ei ole. Ja alkuunhan näitä valmiusjoukkoja kaavailtiin myös kotimaan valmiuteen kunnes saatiin nuo laajemmalta koulutettavat valmiusjoukot pyörimään muihin varuskuntiin (pl erikoisjoukot).

Koulutusesimerkki tämän seuratun osalta: hän sai jääkärikoulutuksen lisäksi lääkintämiehen koulutuksen, taistelupelastajan koulutuksen, radistin koulutusta ja hieman myös vaunumiehen koulutusta. Lisäksi perehtyi tukiaseen käyttöön ja opastettiin tienvarsiräjähteisiin varautumiseen. Tämän lisäksi oli jotakin kuolleeksi toteamisen valtuuksista.
 
No täällä esimerkki valmiusjoukoista. Puolitoista kk alkuun kiinni. Ensimmäisen kahden kk aikana (talvi) vain muutama ruokailu sisällä. Kaveri laihtui sinä aikana 9 kg. Oli hoikka jo ennestään. Kirosi ruoan vähyyttä mutta eipä tästä traumoja tullut.

Barettimarssi kesti kolmatta päivää ja oli matkana sen hetkinen pv ennätys. Piti pistää Uttia paremmaksi. Tästä olivat kollektiivisesti ylpeitä vaikka joiltakin lähti esim hiertyminä kiveksistä nahat. Vain n 5% joutui keskeyttämään marssin.

Palvelu itsessään oli asiallista, koulutuspitoista, sisälsi haasteita. Koulutusta tuli tässä tapauksessa peräti kolmeen eri tehtävään. Epäkohtia oli enemmänkin ryhmänjohtajatasolla kuin kantaväen niitä mitä oli.

Alikersantin koulutukseenhan kuuluu johtamisharjoittelu. Jonka jälkeen hän on vasta valmis.
 
Jaa, kokeilepa 130km sisältäen marssia, pyöräilyä, suota jne. Kaikille jotain vammoja tuli - ainakin rakkoja vaikka aika pino rakkolaastareita kuului varustuksiin. Tuo kivesten hiertymä toki sieltä tuskaisimmasta päästä. Suoraa huutoa suihkussa.

Kuuntelin Sodankylän porukan kaukopartiohiihdon jälki kommentteja tutulta kouluttajalta. Oli vissiin nahat lähteneet muutamalla jaloista.
 
Viimeksi muokattu:
Ottamatta kenenkään muiden kiinnioloihin kantaa, pisin jonka itse olen todustettavasti nähnyt oli 4 viikkoa. Tämä tapahtui -91.

Meillä pyöri homma 1/1 tyylillä suurimman osan aikaa. Eli 2 viikkoa kiinni, sitten loma ja taas 2 viikkoa kiinni. Yhdellä kaverilla kävi niin, että jäi röökistä kiinni väärässä paikassa ja sai pekkaa jonka takia oli 4 viikkoa kiinni. Kaveri oli kuin viulun kieli sen jälkeen.

Tästä kaikesta oli seurauksena sitten se, että kun palvelusta oli jäljellä noi 6 viikkoa, lähes kaikilla oli pitämättömiä lomia vaikka kuinka paljon. Sitten meidät pistettiinkin vuoden vaihteessa polttamaan kaikki kerralla. Olin itse noin 3 viikkoa lomalla putkeen.

Tämä oli sinänsä huono homma, koska noin pitkä lomajakso hävitti koko homman mielekkyyden kun takaisin tullessa oli jäljellä suunnilleen loppusota ja varusteiden luovutus.

Ei siinä sinänsä mitään, mutta tasaisempi jaksotus olisi varmaan ollut parempi asia mutta homma osui noin koska silloin oli vielä valmiusosastot pataljoonassa + vartio ja siihen puska päälle jota vielä oli meillä kohtuullisen paljon. Lama-aikanahan metsäyöt taisivat vähentyä säästösyistä merkittävästikin.

90-luvun lopulla palvelleena minulla taisi olla enimmillään 4 viikonloppua kiinni. Tämä johtui siitä että otin itse vapaaehtoisesti Varuskuntasairaalan päivystysvuoroja ja eri harjoitusalueiden leirisairaaloiden. Siirtyneet lomat laitettiin sitten seuraavan loman yhteyteyteen. Jolloin sitten sai olla kerralla parikin viikkoa lomilla tyttöystävän luona, joka oli muuttanut omilleen.
 
Ysärillä oli itselläkin 4 viikon kiinniolo ja taisi olla yksi kolmen viikonkin. Näihin sattui parin viikon mittaiset leirit ja niiden päälle sitten jotakin virka-apuja tm. Siinähän ne meni, päivystäjän wc-koppi oli yöaikaan apupässien kovassa käytössä. Normaaleja gineksiä taisi olla kerran kuussa suunnilleen, eli yksi kiinni, kolme auki.
 
Varusmiespalvelun "löysyys" ei ole relevantti kysymys, sillä PV:n tarkoitus ei ole tarjota elämyksiä äijille. Oikea kysymys on se, että syntyykö varusmiespalveluksen seurauksena hyvin koulutettuja sotilaita? Saamani käsityksen mukaan eteen päin on menty ja nykyään varusmiehet saavat asianmukaisempaa koulutusta kuin ennen vanhaan. Varusmiespalvelus saa olla ihan miten löysä tahansa, jos lopputuloksena syntyy priimaa.
 
No täällä esimerkki valmiusjoukoista. Puolitoista kk alkuun kiinni.

Barettimarssi kesti kolmatta päivää ja oli matkana sen hetkinen pv ennätys. Piti pistää Uttia paremmaksi. Tästä olivat kollektiivisesti ylpeitä vaikka joiltakin lähti esim hiertyminä kiveksistä nahat. Vain n 5% joutui keskeyttämään marssin.

Palvelu itsessään oli asiallista, koulutuspitoista, sisälsi haasteita. Koulutusta tuli tässä tapauksessa peräti kolmeen eri tehtävään. ...
Omasta kokemuksesta kv. valmiusjoukoista Säkylässä alkaa olemaan kohta jo pari vuosikymmentä aikaa, mutta pitkää kiinni oloa osui meillekin (ei tosin palveluksen alkuun). Harjoiteltiin operaatiossa olemista siten, että asuttiin yhteen putkeen neljä viikkoa eri harjoituscampeissa (poissa kasarmilta koko aika, pesulle sentään pääsi) ja sen jälkeen viikko lomalla (lomat olivat porrastetusti, mutta itselle osui tuo neljän viikon kiinni olo). Sinä aikana ei käyty muonituskeskuksessa syömässä. Eli tällaisesta harjoituksesta on voinut tulla rikkinäinen-puhelin-efektin avulla kertomus pitkästä kiinni olosta palveluksen alkuun ja maastoruokailuista.

Palveluksesta olen myös samaa mieltä, erittäin haasteellista ja monipuolista, sisältäen mm. harjoituksen ulkomailla.
Koko komppaniahan palvelee vuoden ja jokainen suorittaa vähintään AUK:in. Varsinaisen sodanajan koulutuksen lisäksi jokainen aliupseeri suoritti myös jonkin miehistötasoisen toisen koulutuksen, esim. vaunumiehistö, lääkintämies, tarkka-ampuja jne.

Pääsykokeiden ja suuren hakijamäärän ansiosta valittu porukka oli selvästi keskimääräistä fiksumpaa ja motivoitunempaa. Lisäksi alokaskauden päätteeksi yksiköstä laitettiin ulos kaikki ne, jotka eivät syystä tai toisesta pärjänneet riittävällä tasolla. Esimerkiksi oman viimeisen tupakokoonpanon 12 aliupseerista 10 valmistui aikanaan maistereiksi ja ne kaksi loppuakin ammattikorkeasta. Aikalailla samalla suhdeluvulla mentiin koko yksikön tasolla.

Koko kv. valmiusjoukkokoulutuksen huonona puolena voi pitää sitä, että siinä menee tavallaan sodan ajan potentiaalia hukkaan joka vuosi. Eli kun ylisuuren komppanian kokoisessa yksikössä on suurin osa porukasta P-kokeiden (ja muutenkin) perusteella RUK-kelpoisia, mutta he saavat kuitenkin SA-mielessä vain perusryhmänjohtajan koulutuksen.
Tämä konkretisoitui parhaiten siinä, kun ainoastaan AUK:in jääkärikoulutus annettiin kv. yksikössä ja kaikkien muiden linjojen au-oppilaat menivät "kansalliseen" AUK:iin tavallisten yksiköiden varusmiesten kanssa. Koulutus ja arvostelu oli siellä kaikille samat ja kun RUK-valinnat julkistettiin, niin olihan se pieni järkytys nähdä, että kuinka paljon pienemmillä kokonaispisteillä kansallisen puolen porukkaa lähti RUK:iin, koska lähtivät tietysti omasta kiintiöstään ja kv-puolelle oli oma kiintiönsä.

Palveluksen jälkeen hyvänä puolena oli luonnollisesti se, että rauhanturvareissuun pääsi, jos halusi.
Huonona puolena se, että SA-mielessä kv-yksikön kokoonpano on outolintu ja niinpä se taidetaan aina purkaa viimeistään viiden vuoden päästä kotiutumisesta. Eli kerralla vapautuu +100 ryhmänjohtajaa, joista moni jää ilman SA-sijoitusta, kun niistä ei varsinaisesti ole pulaa. Tällöin hyvä (ja kallis) koulutus menee SA-mielessä täysin hukkaan, kun paperien perusteella koulutus on vain esim. JV-ryhmänjohtaja.


Oho, tästä tulikin pitkä postaus ja vielä osittain off topiccia, mutta annetaan nyt olla kun tuli kerrankin kirjoiteltua.
 
Onkos tästä kuukausi kiinni, kaksi viikkoa lomilla-kierrosta tullut uusi vakio joka jatkuu Koronan jälkeenkin? Ilmeisesti ainakin varusmiehet tykänneet, vaikka siinä se kuukausi kiinni ollaankin, mutta onpahan aikamoinen lomakin.
 
Back
Top