Muille tiedoksi, että tässä on käynyt ilmi, jotta olemme samaa ikäluokkaa ”erästä” saapumiserää, ja olimme samassa joukkueessa Savon Prikaatin AUK:n kurssilla XX
.
En osaa sanoa, saimmeko kovaa koulutusta muihin samanikäisiin verrattuna ja oliko se simputusta. Ei mielestäni.
Kurssiveli kuitenkin viittaa tässä Aukin hyökkäysharjoitukseen, jossa tetsattiin koko päivä lumihangessa. Minulla oli konekivääri kannossa tavalliseen tapaan, ja olin sivustalla tulituessa. Havuja ei ollut alla, koska pysähdyksen piti olla tilapäinen.
Pitkä lumessa tetsaaminen päättyi siihen, kun yksi kolmesta haavoittui, tai ehkä yksi neljästä, ja se piti kantaa kilpailunomaisesti lumihangessa juosten Laidunaukean yli tai sivuitse. Kevyin mies varusteineen kantoon, ja muut juoksuttivat sitä kantaen omia varusteitaan mukana ihan riittävän paksussa lumihangessa juosten. Minullakin siis KvKk kannossa....
Kisa alkoi jollain ihme pyörityksellä, jossa otsa piti painaa johonkin keppiin ja pyöriä sen ympäri monta kertaa. Sitten kantoon ja juoksuun.
Mittasin ihan piruuttani Karttapaikasta äsken matkan, joka käsittääkseni juostiin, ja päädyin useampaan sataan metriin.
Se oli yksi fyysisesti kovin repäisy intissä minulle. Muistikuva on, että muuten se olisi vielä mennyt, mutta aukealla ollut lumihanki teki siitä helvettiä. Vähäluminen talvi, mutta kyllä sitä aukealla oli mukavasti. Vesitornin juurelle vähän vastamäkeenkin juostiin koko joukkue, ja yritin lopussa oksentaa. Tiedätte sen ylirasituskokemuksen, kun meinaa tulla yrjö. Mitään ei kuitenkaan tullut ulos. Eikä paljoa kiinnostanut, kuka voitti, kunhan elossa selvisi.
Tämä oli jääkäreiden koulutusta Aukissa 90-luvun alussa. Oli se vähän kovempi päivä.
Mites muissa prikaateissa?