Hauskaa What-if asiaa. Itse olen sita mielta, etta Marski oli aivan oikeassa, koska NL:lla oli klassinen "sisalinjojen etu" eika sen neutraloimiseksi tehty oikeastaan mitaan (paitsi satunnaisia retkia radalle ja sen ilmapommituksia). Mutta katsotaan, loytyyko Erfurth- merkinnoista jotain lisatietoa:
SS-Nordin berliiniläispojat tuskin olivat elementissään
Tuohan oli alkuun aivan katastrofiporukka (monet olivat liittyessaan vanginvartijataustaisia, ja se ylipaataankin joutui Pohojosen suunnalle Norjan miehitysjoukkona)
- se oli kuiteskin operaatiosuunnan ainoa taysin motorisoitu yksikko, jolla huonojen yhteyksien tilanteessa olisi pitanyt olla paljonkin arvoa (ainoat muut olivat Norjaan, maihinnousu-uhkaa vastaan, sijoitetut moottoripyora-kk-pataljoonat, joita silloin talloin tuotiin myos rintamalle)
- "hienoja" nayttoja seurasi paluu Saksaan ja "otetaas koulutus alusta"
- mutta olihan yksikolla kayttoa tulivoimaisuutensa ja fanaattisuutensa vuoksi: "tuosta noin hyokkaatte tielinjaa pitkin, silla valilla me koukataan mehtan kautta ja ratkaistaan tama hommeli"
maihinnousudivisioona, ja viidentenä mahdollisesti vielä panssaridivisioona.
- vesistoylityksissa laskuvarjoporukat olisivat epailematta tehneet parempaa jalkea kuin mita tapahtui (epatoivoiset sillanpaa-asemien luomisyritykset, jotka sitten jamahtivat paikoilleen ja jouduttiin purkamaan)
- vaikka saksalaiset olivat voittaneet Kreetan taistelun, tapahtui se pelkalla tsagalla (yksi radioton uusseelantilaispataljoona vetaytyi lentokentalta, jota sakut sitten alkoivat kayttaa) ja aivan poyristyttavin tappioin alkuaaltona toimineen laskuvarjodivisioonan osalta; tahdon siis sanoa, etta tassa vaiheessa liittyi varjojaakarien kayttoon offensiivisesti (eikos se ole koko homman juju?) paha stigma - ja jankhajaakarit joutuivat sensijaan avittamaan (tosin paljon etelammassa, ja vahemman strategisella suunnalla)
Maihinnousudivisioonaa ei tainnut olla (?) ja panssarit eivat olisi paasseet minnekaan.
Liikenneyhteyksien huonouden kautta Rovaniemi muodostui saksalaisille ei-aiotuksi solmukohdaksi: Jäämerentie on kokonaisuudessaan 1931 valmistunut maantie, joka yhdisti Rovaniemen ja Liinahamarin sataman Petsamossa. Taisi Kemijoen ylitys olla ihan ensimmaisia toita tuohon, muistaakseni valmista jo 20-luvun ensimmaisella puoliskolla...
eli jonnin verran meni aikaa koko urakassa
- asiaan liittyen Museovirasto toteaa nain: Jäämerentie Rovaniemeltä Petsamon Liinahamariin oli sota-ajan liikennöidyimpiä maanteitä ja strategisesti tärkeimpiä tieyhteyksiä: Liinahamari oli 1940-1941 ainoa ympärivuotisessa käytössä oleva valtamerisatama Pohjois-Euroopassa.
- mika ei pida paikkaansa, kun Murmansk on sekin Uralin talla puolella (Euroopassa)
1941 saattueet menivat sita kautta, mutta 1942 efektiivisesti ymparivuotisuus loppui, mutta ei niinku luulis - vaan kesaksi!
Perusenglantilaiseen tapaan saattuetoiminnan strateginen tarkoitus unohtui, kun laivasto alkoi napraamaan "omaa kunniaansa" annetun tehtavan tayttamisen sijasta (ja taman saattue PQ17 katastrofin jalkeen piti odottaa pimeita talvi-oita suojaksi):
siepattiin saksalaisten viestin, että Tirpitz olisi lähtenyt liikkeelle. Tiedustelu antoi kuitenkin vakuutuksen, että se ei olisi edes lähtövalmiina. Merivoimien komentaja Dudley Pound uskoi siepattua viestiä ja laski, että Tirpitz pystyisi iskemään saattueen kimppuun kuudessa tunnissa satamasta lähtönsä jälkeen.
- Komentaja Pound laskelmoi, että taistelu voitettaisiin houkuttelemalla Tirpitz ansaan. Hän antoi avustajiensa vastustuksesta huolimatta 4. heinäkuuta klo 21 käskyn, että saattueen tulee hajaantua. Suojaksi asetetut sota-alukset kääntyivät länteen, jossa Tirpitzin arveltiin olevan.[... and the rest is history; ei aivan pienilla voimilla saattueen kimppuun kayty, vaikkei isoja pintayksikoita kaytettykaan:
taistelulaiva Tirpitz(ei osallistunut taisteluun)
2 risteilijää (eivät osallistuneet taisteluun)
9 sukellusvenettä
33 torpedopommittajaa
6 pommikonetta
200 muuta lentokonetta]
Siksipa heidan ilmavoimien 5. ilma-armeijan ilmatuki Platinfuchsille oli aika ajoittaista ja keskimaarin hyvin aneemista.
m.o.t.