Putinhan on ymmärtääkseni suosittu nimenomaan "kansan syvien rivien" parissa, ja koulutettu väestönosa on kriittisempää. Jos oletetaan että kielitaito lisää kriittisyyttä, niin eikö olisi hyvä, että nimenomaan ne Venäjän elämänkoululaisetkin osaisivat paremmin englantia? Minä en usko, että sen kansanosan mielipiteet on täysin merkityksetön asia.Itse ajattelen tuota suhteuttamista siten että koko väkilukua ei tarvita. Koulutetuin Venäläisten osa löytyy lännestä Pietari-Moskova lähistöltä ja oletan että lukumäärällisesti englantia osaavia onkin jo merkittävä määrä vaikka verrattaisiin määrää ihan suomalaisiin jotka puhuvat englantia. Siis näin oletan, en väitä tietäväni määrää.
Aihe on nyt hieman off topic, mutta mahtuuhan keskusteluihihn rönsyjäkin.
Itseasiassa muistelen, että Putin on jopa pyrkinyt luomaan riitoja koulutettujen kaupunkilaisten ja kouluttamattomien ei-kaupunkilaisten välillä, asettuen itse jälkimmäisten kannalle. Jos koulutetun väestönosan mielipiteet olisi ainoa merkitsevä asia ei tuossa tietenkään olisi mitään järkeä.
Toki siis se, että edes osa koulutetuista venäläisistä osaa englantia on hyvä juttu. En silti usko, että ne koulutetutkaan yleisesti ottaen suomalaisiin verrattuna osaisivat erityisen hyvin englantia, siitä kertoo myös tuo EPI. Tietenkin yksittäisiä esimerkkejä löytyy suuntaan jos toiseenkin.