No tässä muutamia, palvelin Dragsvikissa II / 95 tykistössä 240 päivää:
- Eräänä iltana varuskunnan vapaa-ajan talolta lähtiessäni joku oli ottanut maihinnousukenkäni kenkähyllystä. Talolla palvelustaan suorittava toinen varusmies sanoi, että hän voi tarvittaessa todistaa että kengät todella varastettiin. Kävelin sitten sukkasillani takaisin yksikköön ja tein katoamisilmoituksen kengistä. Eräs tuttu neuvoi soveltamaan "vahinko kiertämään" -strategiaa, mutta en kannata sitä. Yksikön vääpeli totesi mulle myöhemmin toimistossaan päin naamaa, että olen varastanut kengät ja valehtelen saadakseni uudet. Olin vähän hämilläni syytöksestä, sillä hyvin harvoin syytetään ketään ihan avoimesti valehtelijaksi. Kerroin, että toinen paikalla ollut varusmies voi todistaa että kengät vietiin, mutta vääpeli sanoi tähän halveksivaan sävyyn että saman saapumiserän tyypit kyllä todistelevat toistensa puolesta.
No katsotaan nyt näitä kamalia ihmisoikeusloukkauksia paristakin näkökulmasta.
Otetaan ensin se ihailemasi ammattiarmeija. Mitäs luulet että siellä olisi käynyt? Peruskoulutuskaudella olisitte saaneet kengät, ja olisitte vastuussa niistä. Sun kengät varastetaan, hanki itse omat. Varsinaisessa palveluksessa, varusteet hankitaan itse ja niistä vastataan itse.
Mennään sitten siihen kamalaan keskusteluun vääpelisi kanssa. Satavarmaa on, että jonkun verran materiaalia feikkihäviää. Pientä kynnystä sen estämiseksi on siis laitettava. Kuvauksestasi ymmärtää, vaikket sano, että jouduit korvaamaan kengät.
Teitkö rikosilmoituksen? Hyväksytkö korvaamispäätöksen? Tarkistitko valitusmahdollisuuden? Teitkö kantelun? Jollei oikeuksistaan pidä kiinni, on turhaa itkeä väärästä käsittelystä netissä 20 v. myöhemmin.
Otan nyt esimerkkinä mitä tein 80-luvun loppupuolella kertausharjoitusten päätteeksi: Kun tavaroita inventoitiin, tuli jonkun verran pienen sälän katoamisilmoituksia. Yksikön pääkouluttaja, eli kohta eläkkeelle katoava majuri, sanoi että kerätään sitten kolehti komppanialta niin saadaan tämäkin kuntoon. Summa oli sellainen että olisi vaatinut markan tai kaksi per mies. Komppanianpäällikkönä totesin majurille ettei kerätä ja että kadonneet vehkeet olivat sen laatuisia, että pari viikkoa metsässä olleena ei ole mitenkään ihmeellistä eikä osoita huolimattomuutta kenenkään esineen kadottaneen osalta. Majuri meinasi räjähtää ja rupesi änkyttämään "No,no, sittenhän joudutaan tekemään tutkintapöytäkirjoja! Tämä täytyy hyväksyttää prikaatinkomentajalla!". Sanoin että ihan OK, ja sitten tehtiin joka remmistä ja sormikkaasta erillinen tutkintapöytäkirja jossa me reserviläiset sitten kirjattiin toiselta reserviläiseltä miten esine oli kadonnut. Jälkeenpäin näistä ei kuulunut, eli jossakin sentään oli järkeä. Tietenkin silloisen reservin luutnantin oli helpompaa olla eri mieltä henkilökunnan kanssa kuin alokkaan tai tykkimiehen.
Tuntui siltä että henkilökunnan mieliala oli että oli äärimmäinen häpeä viedä hävikkiesitystä valtion vahingoksi päätettäväksi.
2010 luvulla kertauksissa tällaista materiaalia ei välttämättä laskettu, vaan tiputettiin vain isoihin astioihin palautettaessa.
Kertaan vielä, että ammattiarmeijassa olisit maksanut itse kengistä.
- Olen kotoisin Pohjanmaalta Kurikasta, jonne Dragsvikista lähtevä bussikuljetus ei kulkenut. Lähin pysäkki on Seinäjoella 30km päässä, jonne bussi saapui puoliltaöin perjantai-illalla, eikä jatkoyhteyttä tuohon aikaan enää ollut, vaan seuraava lähti vasta lauantaiaamuna. Hain lomanpidennystä, jotta ehtisin kotiin perjantai-illaksi, mutta sitä ei myönnetty. En vieläkään ymmärrä mikä loman myöntämisperusteluissa oli vikana, mutta täytyy sanoa että kovin vaikeaksi tehtiin kotimatkan kulkeminen. Kenties lomanpidennyksestä päättäneellä kapteenilla oli samanlainen asenne kuin vääpelillä kenkäasiassa, että hain lomanpidennystä huijaustarkoituksessa jotta pääsisin palveluksesta aikaisemmin.
80-luvun alkupuolella viikonloppuvapaat alkoivat vasta lauantaina klo 12 jälkeen. Jos asui kauempana, pääsi Drakasta lomille perjantai-iltana. Raja meni kaaressa noin Porista jonnekin Loviisan taakse. Tämä kertomasi epäkohta siis on syntynyt, kun kaikki pääsevät jo perjantaina lomille.
Näyttää kuitenkin siltä, että olet itse hakeutunut Dragsvikiin, joten koen hieman ihmeellisenä että 1) et ole selvittänyt matkoja aiemmin
2) katsot että sinulla on oikeus määrittää mikä on kohtuullista.
Käsittääkseni Ruotsin matkalaiset päästetään aiemmin perjantaina, mutta sen vuoksi että olisivat Ruotsissa lauantaina.
Ole nyt mies ja myönnä että olet mookannut. Myönnä myös ettei kannata ryhtyä myyntimieheksi.
Muuntyyppisiäkin ongelmia oli, mutta nuo ylläolevat kuvaavat mielestäni hyvin sitä valheellista meininkiä mikä Puolustusvoimissa valitettavasti vallitsi vielä 20 vuotta sitten. Ihmiset tuntuivat olettavan että muut yleensä huijaavat ja valehtelevat oman etunsa nimissä. Tätä foorumia lukiessa tulee välillä sama fiilis, vaikka olen täällä omalla nimelläni ja ainakin yritän perustella mielipiteet tutkimustiedolla, niin ihan avoimesti syytellään milloin Kremlin agentiksi, valehtelijaksi, laiskaksi omaneduntavoittelijaksi jne.
Itse näen että asevelvollisuuden lakkauttaminen voisi korjata PV:n kulttuuria parempaan suuntaan. Kun varusmiehet olisivat palveluksessa vapaaehtoisesti, ei tarvitsisi enää samassa määrin epäillä, että joku yrittää päästä muita vähemmällä. Myöskään tälläisiä muutaman vuoden takaisia hautajaisepisodeja ei voisi enää tapahtua vapaaehtoismallissa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040919490198_uu.shtml
Oma luottamukseni Puolustusvoimiin on tällä hetkellä aika matala, oli sitten puhe Suomen puolustuskyvystä, asevelvollisuuden kustannuksista tai muistakaan asioista. Puolustusvoimat ilmeisesti kokee roolikseen esittää, että Suomen puolustuskyky on hyvä, ja tämän yhden valheen ylläpitämiseksi tarvitaan muitakin valheita, ja lopulta koko organisaatio kärsii turhautumisesta ja epäluottamuksesta. Itse en usko, että suomalaisten maanpuolustustahto romahtaisi, vaikka Puolustusvoimat myöntäisi että nykyjärjestelmän tuottama puolustuskyky on heikko, ja asevelvollisuuden sijasta PV ottaisi mielummin käyttöönsä asevelvollisuuden piilokulut. Ehkäpä totuuden myöntämisen jälkeen kansakin kallistuisi Nato-jäsenyyden kannalle. Olen muuten tehnyt Puolustusvoimien toiminnasta kantelun oikeusasiamiehelle, saa nähdä mitä siitä seuraa:
http://roopeluhtala.puheenvuoro.uus...usvoimat-rajoittaa-sananvapautta-ja-politikoi
Nuo kaksi anekdoottia, eivät nyt kerro mitään yleispätevää puolustusvoimista, pikemminkin siitä että annoit periksi hyvin nopeasti.
Hautajaisepisodi ei mitenkään olisi mahdoton ammattiarmeijassa. Miten vedät sellaisen johtopäätöksen? Luuletko että ihmisten väliset kärhämät loistavat poissaolollaan ammattiarmeijoissa? Nyt kannattaisi otta hieman realismia peliin.
Argumenttisi ovat kansantalous ja asevelvollisen talous. Kansantalous ja asevelvollisen talous ei kuitenkaan muunnu turvallisuudeksi ja laajaksi reserviksi. Myös tutkimus että 72% tekisi intin korvausta vastaan on kyseenalainen, koska on eri asia vääntää ruksi ruutuun ja käydä läpi sotilaskoulutuksen.
Olet näköjään nykyään oppinut kantelujen tekemisen.