Onko sinulla jotain periaatetta tai asiaa, josta et luovu mistään hinnasta? Muistelin, että olet joskus sanonut, että esim. kiinteistöillä ei ole sinulle arvoa.
Huh? Kyllä kiinteistöilla arvoa on, muttei tietenkään "en luovu mistään hinnasta" -arvoa. Mitä tulee asioihin, joista en luopuisi mistään hinnasta, ainakin se tulee mieleen, etten luopuisi lasteni hengestä mistään rahallisesta hinnasta. Muita asioita ei nyt tähän hätään tule mieleen, joista en olisi valmis luopumaan mitään rahallista korvausta vastaan. Mahdollisesti oma henki, mutten siitä ole ihan varma, koska en ole asiaa niin syvällisesti pohtinut.
Mistä hinnasta itse suorittaisit asepalveluksen? Vaikuttaako hintaan palveluksen järjestelyt esim. mielekkäät harjoitukset, nykyaikaiset välineet, ilmainen ruoka, ruuan laatu, kunnon kohotus, majoitus, terveydenhuolto jne?
Juuri nykyisessä elämäntilanteessa korvauksen pitäisi olla todella korkea, jotta siihen suostuisin, sanotaan kaksinkertaisesti nykyinen palkkani. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että minulla on pieniä lapsia. Veikkaisin, että esim. Honchollekin pitäisi aika pino seteleitä pinota eteen, jotta hän nykyisessä tilanteessa suostuisi vapaaehtoiseen inttiin lähtemään. Ehkä mielenkiintoisempi kysymys on se, että olisinko mennyt vapaaehtoiseen asepalveluun 19-vuotiaana. Tämänkin suhteen on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Jos tietäisin nyt sen, mitä tiedän palvelusta ja hyödyllisyydestä itselleni, vaatisin todennäköisesti suht korkean korvauksen, sanotaan vaikka suomalaisen mediaanipalkka. Toisaalta jos olisin sillä kirkasotsaisuuden tasolla, jolla oikeasti oli 19-vuotiaana, niin todennäköisesti menisin inttiin suht pientä korvausta vastaan (sanotaan vaikka se mainittu kotihoidontuki).
Ja kyllä nuo asiat tietenkin vaikuttavat. Samoin tietenkin vaikuttaa se, ettei intin käyminen ole mikään 8-16 -duuni, vaan se on selvästi sitovampi ja ihan palvelustuntimäärällä laskien tuntipalkaksi tulee aika lailla vaatimaton, vaikka touhusta maksettaisiin kuukausipalkkana kohtuullisen hyvin.
Majoituksesta kirjoitin jo jossain muualla. Teltassa tai 10 hengen tuvassa asumista ei kovin moni pidä erityisen korkeatasoisena, eikä sen tason asumismukavuudesta olla siviilipuolella valmiita kovin kummoisesti maksamaan. Kunnonkohotuksen suhteen sanoisin, että itseni kohdalla kunto todennäköisesti laski intin aikana, koska urheilun harrastaminen muille kuin huippu-urheilijoilla (joita intti kyllä paapoo) on suht hankalaa. Terveydenhuolto maassa, jossa nyt ainakin periaatteessa on julkinen terveydenhuolto, ei nyt niin erityisen suuri etu ole.
Kuten jo aikaisemmin sanoin, muutkin asiat kuin puolustus vaikuttavat kielen ja kulttuurin säilymiseen, joten kaikkea ei voi allokoida siihen. Tällöin puolustusmenot eivät suoraan indikoi, kuinka paljon kotimaata arvostetaan. Suomalaiset tietysti ovat tavallisia ihmisiä, joten kaikenlainen propagandakin vaikuttaa. Venäläisethän yrittävät saada suomalaisen kulttuurin vaikuttamaan arvottomalta kuten monen muunkin kulttuurin. Jotkut uskovat tämän ja on mahdollista, että propaganda vaikuttaa näkemykseen ja arvostukseen. Joillain voi olla sille hinta noin muuten vaan. Eikä siinä mitään. Ehkä oman kulttuurin arvostus on meillä tosiaan alamaissa, koska mm. kaikenlainen taidekoulutus on nähty jo pitkään turhana kulueränä. Kaikkea kulttuurista ei kuitenkaan opi kotoa ja on hyvä saada muidenkin mielipiteitä kuin suppean kotipiirin.
Niin, puolustusmenot indikoivat sen, kuinka paljon kieltä ja kulttuuria arvostetaan sen
sinun mainitsemasi uhan suhteen. Tietenkin noita uhkaa moni muukin asia, esim. kaikkea amerikkalainen kulttuuri-imperialismi, mutta näitä seikkoja pidetään melkeinpä haluttavina (jälleen ainakin siis implisiittisesti, mikä nähdään ihmisten toimintaa seuraamalla). Minusta itsestäni siihen, miten paljon mitäkin kulttuuria pitäisi arvostaa, ei ole mitään objektiivista vastausta. Vaikka siis näen
itselleni sillä arvoa, että Suomessa puhutaan suomea, en voi sanoa, että sillä olisi minulle juurikaan arvoa, että sadan vuoden päästä nykyisen Suomen alueella puhutaan suomea. Jos sen ajan ihmiset puhuvat ennemmin jotain muuta kieltä, niin puhukoon sitten. Kieli on ennen kaikkea ihmisten keino kommunikoida keskenään. Suomen kielellä on
tällä hetkellä se arvo, että sillä kommunikointi on suomalaisille sillä vaivattominta. Jos heiltä vietäisiin tämä mahdollisuus pois (vaikka siksi, että Venäjä valtaisi maan), niin tämä ihan konkreettisesti huonontaisi ihmisten hyvinvointia (mikä minusta on se asia, jota poliittisen päätöksenteon pitää koskea, ei mitään muuta). Se, että vaikka sadan vuoden päästä ihmiset puhuisivat jotain muuta kieltä, ei taas mitenkään välttämättä tarkoittaisi huonompaa hyvinvointia.
Ei ole älykästä myöskään investoida puolustukseen, jos hyökkäyksen uhkaa ei ole tai se voidaan torjua halvalla keinolla tai uskotaan vääristä syistä jompaan kumpaan. Monet uskovat vieläkin, että oli Suomen syy, että NL hyökkäsi tänne. Uuden-Seelannin puolustusmenot ovat minimaaliset, koska he ovat kaukana uhista ja valtameren ympäröimiä. Jotkut luulevat, että tarkka-ampujat ja Busterit ovat paras pelote. Jotkut uskovat, että paras tapa pysäyttää Venäjä on sen miellyttäminen ja omista oikeuksista luopuminen. Suomen valtiojohto kiemurtelee, kun Venäjä hyökkää naapurimaihinsa: "Ei koske meitä". Olisipa Venäjästä puhuminen yhtä avointa edes jollain puolueella, kuin asevelvollisuudesta puhuminen.
Tuo miellytystaktiikka oli ainakin erittäin onnistunut kylmän sodan aikana. Tietenkään se ei ollut erityisen kunniallinen, mutta verrattuna oikeastaan mihinkään toiseen NL:n rajanaapuriin, Suomi tuli ulos kylmästä sodasta todennäköisesti parhaalla lopputuloksella.
Mitä tuohon puolustukseen investointiin tulee, niin minusta se, että "uskotaan vääriin oletuksiin" ei voi johtaa älykkääseen johtopäätökseen. Mutta ihan oikeasti tästä asiasta voisi keskustella (ei ehkä tässä ketjussa, vaan jossain muualla), eli mikä oikeasti on Suomen uhka joutua Venäjän täysmittaisen sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi.
Kansantaloustiede ei ole myöskään eksakti tiede, kuten esimerkiksi matematiikka, joten freakonomicsin tyyppiset laskelmat ovat vain arvioita, miten joku juttu saattaisi toimia. Kansantaloudellisten kokeiden tekeminen tosielämässä saattaa aiheuttaa ikäviä peruuttamattomia seurauksia, kuten vaikkapa kulttuurin ja kielen menetyksen, mikä ei ollut tarkoituksena.
Ekonomistit (siis vapaaseen markkinatalouteen uskovat, ei sosialismiin) eivät oletakaan pysty itse arvioimaan sen arvoa, mikä noilla asioilla on ihmisille, mutta he olettavat, että ihmiset implisiittisesti valinnoillaan tuovat esiin niiden arvon. Esimerkkinä nyt vaikka se, että jos ihmiset muuttavat parempien työpaikkojen perässä toiseen maahan, jossa joutuvat elämään toisen kielen ja kulttuurin ympäröimänä, niin tämä indikoi siitä, että ihmiset valitsevat sen työpaikan tuoman materiaalisen hyvinvoinnin sen edelle, että voivat käyttää omaa kieltään ja ovat oman kulttuurinsa piirissä.
Ihmiset polttavat myös tupakkaa, vaikka se ei laskennallisesti kannata, mutta eivät osaa kuitenkaan diskontata kauas tulevaisuuteen meneviä asioita.
Millä perusteella se ei "laskennallisesti kannata"? Laskennallisesti ihminen kuolee 100%:n todennäköisyydellä poltti hän tupakka tai ei. Tupakan polttaminen todennäköisesti lyhentää elinikää, mutta miten me tiedämme, että se tupakasta henkilön saama hyvinvointi itselleen on suurempi kuin hänen elämänsä lyheneminen? Ok, tupakan kohdalla hyväksyn sen ajatuksen, että ei toimita täysin rationaalisesti, koska kyse on riippuvuutta aiheuttavasta huumeesta, joka vaikuttaa ihmisen päätöksentekoon.
Asevelvollisuusjärjestelmä toimii oikein hyvin, eikä sen muuttamiselle ole tarvetta. Osaavatko ihmiset tai poliitikot arvioida oikein kulttuurin ja omaisuuden arvon? Eivät Suomessa ainakaan, koska esim. sotakorvauksista luullaan, että ne olivat meille hyödyllisiä. Miksi Suomi ei peri vuokraa Nordstreamista? Ei osattu arvioida omaisuuden arvoa.
Anteeksi, nyt kysyisin, että miten noiden arvo arvioidaan oikein muuten kuin kysymällä ihmisiltä (tai siis paremmin seuraamalla heidän päätöksentekoaan ja siitä implisiittisesti päättelemällä, jotta vältetään "rasti ruutuun" -ongelma)? Kysehän on mitä suurimmassa määrin subjektiivisesta asiasta. Sinulle kulttuurin ja omaisuuden arvo voi olla eri kuin minulle.
Sotilaathan tarvitsevat erityiskoulutuksen. Eivät he ole kadunlakaisijoita. Kadunlakaisun ammattilainen osaa sanoa paljonko kadunlakaisijoita tarvitaan 100 metrin kadulle. Suomen puolustukseen tarvitaan kaikki nuoret miehet. Kadunlakaisua tarvitaan koko ajan. Kenttäarmeijaa pyritään olla käyttämättä kokonaan.
Ei, vaan kyllä kaikki varusmiespalveluun menevät ovat juuri "kadunlakaisijoita" sillä hetkellä kuin astuvat palveluun. Heidän "työnsä" on juuri se, että he kouluttautuvat sotilaiksi, joita sitten voidaan tarvittaessa käyttää maan puolustamiseen. Minun pointtini oli se, että varusmieheksi voidaan heittää lähes kuka tahansa mies (pl. terveydellisistä syistä vapautetut) ihan niin kuin kadunlakaisijaksikin. Jos tässä varusmiestouhussa pakkoon perustuva ilmaistyö on fiksuin tapa toteuttaa kyseinen työpanos, miksei se olisi kadunlakaisussa?
Huomautan lopuksi, että kulttuurit muuttuu ja kehittyy, aivan kuten pitääkin, mutta kaikki osaavat varmasti tehdä eron tämän ja kulttuurin hävittämisen välille.
Hmm, itse näkisin noiden välillä sen eron, että hävittäminen viittaa siihen, että touhu tapahtuu vastoin ihmisten vapaita valintoja ja "muuttuminen ja kehittyminen" sen sijaan tapahtuu jonkun ulkopuolisen pakottamana. Siitä huolimatta lopputulos voi olla ihan sama. Esimerkiksi pidän täysin mahdollisena, että saamen kieli ihmisten puhumana äidinkielenä katoaa Suomesta. Tämä ei johdu siitä, että sitä tietoisesti joku hävittää, vaan siitä, että ihmiset eivät nyt vaan enää puhu sitä toisilleen ja ennen kaikkea lapsilleen ihan omien valintojensa mukaan. Jos saamen kieli näin katoaisi, niin olisiko sinusta kyse kulttuurin hävittämisestä?