Operatiivinen Yhtymä 2035

peelo

Ylipäällikkö
Tulevaa sotaa on pohdiskeltu kirjasarjassa Tuleva sota 1, 2 ja 3. https://www.editapublishing.fi/muut/tuote/tuleva-sota-iii-tulevaisuuden-sodan-tulevaisuus

Sensorifuusio, verkottunut sodankäynti ja kaukovaikutteinen tuli kai korostuvat 2035-luvulla. Sodan sumu ei kuitenkaan hälvene robottitornien taisteluissa tms.
Allaolevista linkeistä löytyy pdf-versiot

1. http://www.doria.fi/handle/10024/146806
2. http://www.doria.fi/handle/10024/156904
3. http://www.doria.fi/handle/10024/156899
 

Einomies1

Ylipäällikkö
Suonette anteeksi, etten ole ihan vakuuttunut Stingerin kustannustehokkuudesta 2030-luvulla. Stingerin hakupää on nimittäin vanhahtava, uusi olisi pitänyt saada tuotantoon jo 15 vuotta sitten, mutta projekti peruuntui hiekkasotien muuttaessa Yhdysvaltain painopistettä. Tämä on mahdollinen ongelma kahdella tapaa: sähkömoottoristen lennokkien heräte lienee yleisesti ottaen liian pieni ohjuksen lukittumiseksi (ja akkuteknologia kehittyy jatkuvasti, ts. sähkömoottorit yleistynevät lennokeissa tulevina vuosikymmeninä), ja miehitetyistä ilma-aluksista puhuttaessa kysymysmerkiksi nousee ohjuksen häirinnänsieto. Lisäksi ohjuslaukauksen hinta lienee, erittäin karkeasti, haarukassa 300-500 tuhatta euroa kappale (vrt. Bolide 100-200 tuhatta euroa).

Rahalliset realiteetit huomioiden luulen, että 2030-luvun ohjusilmatorjunta rakentuu käytännössä ITO12:n ja ITO05(M):n varaan. Kun miettii, kuinka kauan Crotale on palvellut, niin ITO05 ei varmasti ole katoamassa mihinkään, ja kun käytössä on ajoneuvoversio, niin mieskuljetteisiakaan laukaisimia ei kannata poistaa. NASAMS ei myöskään ole lähdössä mihinkään, vastahan se tulikin. Näille ohjusjärjestelmille tehdään MLU ja ostetaan uusia ohjuksia. Stinger voi olla happanemassa varmuusvarastoissa muutaman vuoden 30-luvun puolelle, mutta sen pitäisi saada täysin uutta virtaa kehitykseen tai sitten Stingerin taru on lopussa - itse uskon vahvasti jälkimmäiseen.

Lisäksi lennokkien torjuntaan hankitaan erittäin varmasti juurikin noita mainitsemiasi häirintäjärjestelmiä sekä todennäköisesti myös laseraseita. Ensinmainituista ei tosin välttämättä tule juuri mitään tietoa julkisuuteen, kun ELSO:n kanssa on muutenkin ollut "hyvin" ja "hyshys".

Paikallisjoukoilla ei ole jatkossakaan muuta kuin ammusilmatorjunta ja ilmasuojelu. Raha sanelee sen.
Stinger voi olla vanha mutta sen suorituskyky katsotaan riittäväksi lähitulevaisuudessa ja siksi Raytheon on päivittänyt FIM-92 ohjuksen J ja K- versioihin viime vuonna. Suurin muutos on tunnettu herätesytytin, mutta elektroniikkaa ja kaasugeneraattorit on uusittu myös. Ohjus on helpommin huollettava ja säilyttänee toimintakyvyn taas 15-20 vuotta varastossa tai kunnes sitä taas päivitetään. Aika näyttää miten Stingerin käy 2030-luvulla mutta mitään pikavoittoja uusista teknologioista on turha odottaa koska Stinger hoitaa edelleen USA:n joukkojen lähi-ilmasuojan. Uusilla päivityksillä Raytheon katsoo että Stingerillä voidaan torjua nyt isompien UAS:n lisäksi keveimpiä, DoD: n luokitus 1 UAS:ä. Eiköhän tuota ole testattukin ko.lajin emämaassa...

Laserit ja suunnatun energian aseet näyttelevät tulevaisuudessa yhä suurempaa roolia lennokkien torjunnassa, mutta koska ne ovat kooltaan ja hinnaltaan kustannustehokkaita että niitä voidaan hankkia kaikkiin tarpeisiin? Kuorma-auton kokoinen mikroaaltotykki voidaan hankkia voimalaitoksen, tukikohdan tai lentokentän suojaksi mutta sitä ei kannella olalla metsässä tai rakennuksissa. Tarvitaan erilaisia keinoja ja eri tarpeisiin mutta on syytä huomata että Ukraina ei tapahdu vuoden tai 10 vuoden päästä vaan nyt! Uhka ja vastustajan potentiaali on olemassa ja se on tunnustettu haasteeksi joka ei odota 2030-luvulla. USA käyttää Stingeriä ja Amraamia mm. Uas-torjuntaan lähitulevaisuudessa kuten myös uusia teknologioita eli ne eivät ole menossa mihinkään kovin pian. Vaikka Stingerin hinta olisi noin huikea(n.puolet Amraamin hinnasta), saataisiin 30+miljoonalla n. 100 ohjusta laukaisimiin. Montako laseria vastaavalla kantamalla ja liikkuvuudella arvioisit saatavan? Aivan...nada. Laserien yms.hinnat ovat pilvissä ja niiden koko on suuri sekä huollettavuus ja toimintavarmuus kenttäolosuhteissa kyseenalainen.

Vaikka pienet UAS:t alkavat liikkua sähköllä, se ei tarkoita että kunnollista hyötykuormaa kantavat lennokit ovat ihan pian sähköllä liikkuvia. Rajoittava tekijä on edelleen akkuteknologia ja Li-Ion on edelleen valta-asemassa kaikkine heikkouksineen. Esimerkiksi Saab Skeldar ja monet samankokoiset pystynousevat lennokit sensijaan on päivitetty käyttämään JetA1 polttoainetta. Saman tehon antava sähkömoottori tarvitsee vielä aivan liikaa virtaa, ja akut vievät liikaa tilaa.

Raytheonin sivuilla on hyvää tietoa ko.valmistajan ratkaisuista ja tutkimuksesta lennokkeihin liittyen: https://www.raytheon.com/news/feature/beam-on
 
Top