Operatiivisten joukkojen pioneerikalusto

Uskoakseni tiekarhuja on joskus kaavailtu miinanraivaamiseen, nähtävästi siksi että niitä on saatavilla ja se rungon muoto tavallaan lisää kuskin turvallisuutta. Siis esim. jos sellaiseen laittaisi tuollaisen miina-auran tai ehkä sellaisen jyrän tapaisen mitä näkyy konfliktialueilla jossa on tusinan verran renkaita rivissä. Panssarimiinat olisivat toki ongelma, mutta eikös nyt ole pääasiassa puhe urien raivaamisesta sirotteista, joten sirotettavat panssarimiinat olisi helppo havaita.
Eipä taida tiekarhuja pahemmin enää olla jäljellä
 
Eipä taida tiekarhuja pahemmin enää olla jäljellä
Pohjoismaiden ainoa tiekarhujen valmistaja on Suomessa ja porskuttaa vaan. Se teillä nähtävien tiekarhujen määrä on vain tahtomisesta kysymys - jos ei ole varaa päällystää pienempiä teitä, kohta pitää kuoria vanha asvaltti pois. Sit sitä lanattavaa ja muotoiltavaa hiekkatietä alkaa taas löytymään tästä maasta ja tiekarhu käy myös siihen.

 
  • Tykkää
Reactions: EK
Pohjoismaiden ainoa tiekarhujen valmistaja on Suomessa ja porskuttaa vaan. Se teillä nähtävien tiekarhujen määrä on vain tahtomisesta kysymys - jos ei ole varaa päällystää pienempiä teitä, kohta pitää kuoria vanha asvaltti pois. Sit sitä lanattavaa ja muotoiltavaa hiekkatietä alkaa taas löytymään tästä maasta ja tiekarhu käy myös siihen.

Siihenhän se on tehty. Vähän näitä on enää jäljellä. Eipä tule etes mieleen milloin olis viimeksi osunut silmiin. Hyvä kuitenkin, että valmistetaan edelleen.
 
Eipä taida tiekarhuja pahemmin enää olla jäljellä

Joo, eli homma meni vissiin siten, että tielaitos yhtiöitettiin ja yhtiön johto päätti että ilmastonmuutoksen takia lumisia talvia ei enää tule ja kun tiet voi lanata kuorma-auton alle asetetulla lanalla, niin mitäpä noilla tiekarhuilla tekee. Pois sellaiset ajoneuvokirjanpidosta ja myydään ne ryssille.
 
Ehkä tuo raivaamishomma oli meillä tarkoitettu tehtäväksi Raisulla?

1660618811455.png


Pasi sitten on, kuten todettua, aivan liian heppoinen alusta sillalle. AMV:täkin pidän hommaan liian pienenä (se panssaroitu miehistötila on tässä hommassa kuollutta painoa ja turhaa tilaa) ja kalliina, kun hommaan on olemassa oikeitakin maastokuorma-autoja.

Toinen olemassaoleva työkalu on panssaroitu Länkkäri 940 PS -traktorikaivuri, jonka kauhalla/auralla sirotteiden raivaaminen varmaan onnistunee ihan yhtälailla ja koppi on sirplaesuojattu. Raivaamisauran/jyrän kiinnitysmahdollisuus Pasiin olisi tietysti hyvä lisä, mutta ehkä niitä EOD-varianteissa onkin?
 
Joo, eli homma meni vissiin siten, että tielaitos yhtiöitettiin ja yhtiön johto päätti että ilmastonmuutoksen takia lumisia talvia ei enää tule ja kun tiet voi lanata kuorma-auton alle asetetulla lanalla, niin mitäpä noilla tiekarhuilla tekee. Pois sellaiset ajoneuvokirjanpidosta ja myydään ne ryssille.
Ei se kyllä ihan noin mene.
Säästöpaineet ajoi tuohon traktori/kuorma-auto lanaamiseen. Karhu on paras siihen hommaan, mutta karhu ei taivu niin monipuolisiin tehtäviin mihin vaikkapa kuormuri taipuu, niin se on saanut urakoitsijat suosimaan muuta kalustoa.
Karhuja on kyllä kunnilla ja joillaki maanrakennusyrityksillä mutta valitettavan harvalukuisia ne on. Esimerkiksi talvella polanteen poistoon ihan lyömätön kampe, saa tarpeeksi painatettua levyä ja vetokykyä piisaa.
 
Ehkä tuo raivaamishomma oli meillä tarkoitettu tehtäväksi Raisulla?

Katso liite: 65257


Pasi sitten on, kuten todettua, aivan liian heppoinen alusta sillalle. AMV:täkin pidän hommaan liian pienenä (se panssaroitu miehistötila on tässä hommassa kuollutta painoa ja turhaa tilaa) ja kalliina, kun hommaan on olemassa oikeitakin maastokuorma-autoja.

Toinen olemassaoleva työkalu on panssaroitu Länkkäri 940 PS -traktorikaivuri, jonka kauhalla/auralla sirotteiden raivaaminen varmaan onnistunee ihan yhtälailla ja koppi on sirplaesuojattu. Raivaamisauran/jyrän kiinnitysmahdollisuus Pasiin olisi tietysti hyvä lisä, mutta ehkä niitä EOD-varianteissa onkin?
Rasin ongelma taitaa olla päällystetyn pinnan "tuhoaminen", eli rummuttaa tienpinnan rikki.
 
Rasin ongelma taitaa olla päällystetyn pinnan "tuhoaminen", eli rummuttaa tienpinnan rikki.
Raisusta tehtiin Meri- ja Ilmavoimille hellävaraisempi versio, jolla saattoi putsata kiitoteitä ja sotasatamien laiturialueita sirotteista ilman pinnan tärvääntymistä. Se varsinainen versio oli ilmeisesti tosiaan kovakouraisempi.
 
Ehkä tuo raivaamishomma oli meillä tarkoitettu tehtäväksi Raisulla?

Katso liite: 65257


Pasi sitten on, kuten todettua, aivan liian heppoinen alusta sillalle. AMV:täkin pidän hommaan liian pienenä (se panssaroitu miehistötila on tässä hommassa kuollutta painoa ja turhaa tilaa) ja kalliina, kun hommaan on olemassa oikeitakin maastokuorma-autoja.

Toinen olemassaoleva työkalu on panssaroitu Länkkäri 940 PS -traktorikaivuri, jonka kauhalla/auralla sirotteiden raivaaminen varmaan onnistunee ihan yhtälailla ja koppi on sirplaesuojattu. Raivaamisauran/jyrän kiinnitysmahdollisuus Pasiin olisi tietysti hyvä lisä, mutta ehkä niitä EOD-varianteissa onkin?
Pioneereillahan on suojatut versiot niin pyörivästä tela-alustaisesta kaivinkoneesta, traktorikaivurista, kuin etukuormaajastakin. Merkkinä tuoreemmissa hankinnoissa on tyypillisesti Liebherr. Määrät lienevät maltillisia.
 
Tiekarhutehdas Veekmasin yrittäjiä on haastateltu milloin missäkin, ja viesti on aina ollut sama: tuotanto on käynyt viime vuosina jopa ihan kivasti kaupaksi, mutta Suomeen koneita myydään vähän. Ruotsista löytyy paljon ostajia, ja yksi syy taisi olla se, että Ruotsissa tehdään tieurakoitsijoiden kanssa pitkiä sopimuksia, niin niiden kannattaa investoida kalliimpaan ja vähän harvemminkin käytettävään erikoisosaamista vaativaan kalustoon. Kalustoa myös uusitaan siellä säännöllisesti.

Erilaisia raskaan kaluston kuormaimia ja kouria valmistava Kesla Oyj näyttää tehneen kaupat PV:n kanssa pioneerivehkeistä. Jonkinlainen kuormain-perävaunujärjestelmä näyttää olevan kyseessä.
 
Tiekarhutehdas Veekmasin yrittäjiä on haastateltu milloin missäkin, ja viesti on aina ollut sama: tuotanto on käynyt viime vuosina jopa ihan kivasti kaupaksi, mutta Suomeen koneita myydään vähän. Ruotsista löytyy paljon ostajia, ja yksi syy taisi olla se, että Ruotsissa tehdään tieurakoitsijoiden kanssa pitkiä sopimuksia, niin niiden kannattaa investoida kalliimpaan ja vähän harvemminkin käytettävään erikoisosaamista vaativaan kalustoon. Kalustoa myös uusitaan siellä säännöllisesti.

Erilaisia raskaan kaluston kuormaimia ja kouria valmistava Kesla Oyj näyttää tehneen kaupat PV:n kanssa pioneerivehkeistä. Jonkinlainen kuormain-perävaunujärjestelmä näyttää olevan kyseessä.
Käteviä vehkeitä
 
Pioneereillahan on suojatut versiot niin pyörivästä tela-alustaisesta kaivinkoneesta, traktorikaivurista, kuin etukuormaajastakin. Merkkinä tuoreemmissa hankinnoissa on tyypillisesti Liebherr. Määrät lienevät maltillisia.
Joo, määrät eivät ole huimaavia ja niille on varmasti paljon käyttöä muissakin hommissa. Olisihan se Pasiin kiinnitettävä puskulevy edullinen parannus.
 
Missä tämmöisiä arvioita on esitetty?



Otteita niistä vähemmän mairittelevista kohdista:

Army and Land Forces: Upon mobilization, the army can field two mechanized brigades, three infantry
brigades (jaeger), six light infantry brigades, two armored regiments, one special operations battalion,
and one helicopter battalion, together with twelve combat support and combat service support units.
For its heavy forces, Finland has 100 Leopard 2A6 battle tanks (with 100 Leopard 2A4 in storage) and
612 armored personnel carriers.246
The army has a large number (up to 300) of short-range air defense systems to cover its bases and
maneuver units but only 24 medium-range NASAMS IIs and no long-range systems.
This creates a “porcupine” defense whereby Finland’s army has relatively little offensive capability but
substantial defensive capability in that its infantry can fight effectively on the inhospitable terrain that
covers most of the country.

The Finns have excellent small-unit capabilities but may need help with their higher-level
coordination and planning. The security force assistance brigades (SFABs) can provide that assistance.
Presence would be rotational from Europe and the United States to minimize footprint. Because these
capabilities are limited and required globally, the United States would need to add one SFAB to its
overall force structure. SFABs could also provide the liaison between U.S. and NATO forces and key
Finnish headquarters. Elements from other NATO countries would augment the SFAB.
 

En kiistä Puolustusvoimien puutteita mm. offensiivisen kyvyn ja ilmatorjunnan osalta, mutta ainakin nuo joukkomäärät ja -tyypit perustuvat selkeisiin virhepäätelmiin ja johonkin yli 10 vuoden takaisiin ilmoituksiin, kun sodanajan joukkojen osalta oltiin hieman avoimempia.

Lisäksi tuo, että A4-leopardit olisivat "in storage" on myös virheellinen ilmaisu. Noitahan löytyy valmiusyksiköiden kalustosta pitkin maavoimien rauhan ajan yhtymiä ja jokaiselle niistä on sodanajan tehtävä. Vaikka panssaroitujen yhtymien koulutus keskittyy uudempaan A6-kalustoon, niin eivät nuo vanhemmatkaan nyt ihan koipussissa ole kuitenkaan.

Lisäksi "612 armored personnel carriers" kuulostaa hieman oudolta luvulta ja veikkaisin tuon määrän olevan eri tyyppisten Pasien kokonaismäärän. Siinä tapauksessa tuosta puuttuu kokonaan AMV ja MT-LB kalusto kokonaan eli noin 400-500 ajoneuvoa kokonaisuudessaan. Toki osa vaunuista on erikoiskäytössä (esim. komento- ja viestivaunut), mutta niitä en lähde nyt erittelemään. Reilu 200 rynnäkkövaunuakin on unohtunut telakuorma-autoista puhumattakaan, vaikka jälkimmäiset eivät panssaroituja olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
En kiistä Puolustusvoimien puutteita mm. offensiivisen kyvyn ja ilmatorjunnan osalta, mutta ainakin nuo joukkomäärät ja -tyypit perustuvat selkeisiin virhepäätelmiin ja johonkin yli 10 vuoden takaisiin ilmoituksiin, kun sodanajan joukkojen osalta oltiin hieman avoimempia.

Lisäksi tuo, että A4-leopardit olisivat "in storage" on myös virheellinen ilmaisu. Noitahan löytyy valmiusyksiköiden kalustosta pitkin maavoimien rauhan ajan yhtymiä ja jokaiselle niistä on sodanajan tehtävä. Vaikka panssaroitujen yhtymien koulutus keskittyy uudempaan A6-kalustoon, niin eivät nuo vanhemmatkaan nyt ihan koipussissa ole kuitenkaan.

Lisäksi "612 armored personnel carriers" kuulostaa hieman oudolta luvulta ja veikkaisin tuon määrän olevan eri tyyppisten Pasien kokonaismäärän. Siinä tapauksessa tuosta puuttuu kokonaan AMV ja MT-LB kalusto kokonaan eli noin 400-500 ajoneuvoa kokonaisuudessaan. Toki osa vaunuista on erikoiskäytössä (esim. komento- ja viestivaunut), mutta niitä en lähde nyt erittelemään. Reilu 200 rynnäkkövaunuakin on unohtunut telakuorma-autoista puhumattakaan, vaikka jälkimmäiset eivät panssaroituja olekaan.
Lisäksi puhuivat suomalaisista joukoista "militiana" ja venäläisistä taas ammattilaisina. Periaatteessa totta kyllä mutta tarkoittivat vissiin sanoa suomalaisia taidollisesti heikommaksi.
 
Lisäksi puhuivat suomalaisista joukoista "militiana" ja venäläisistä taas ammattilaisina. Periaatteessa totta kyllä mutta tarkoittivat vissiin sanoa suomalaisia taidollisesti heikommaksi.

Tarkoittanet alapuolista?

However, there is a risk that Finland’s military, essentially a militia force, might not stand up well
to Russian professional units. Although the determination of Finns to defend their homeland is
unquestioned, their preparation to do so is uncertain. Further, the current generation of suburban
office workers may not have the same background and preparation that their grandparents had in
blunting Soviet attacks during the two Finnish-Soviet wars.

Niinhän tuo antaa ymmärtää, varsinkin kun ajatellaan vielä sitä ehdotusta Security Force Assistance Brigade -joukon asettamisesta Suomeen. Siis tuohan on porukkaa, joka kouluttaa armeijan vaikkapa lukutaidottomista irakilaisista ja afgaaneista... Aivan käsittämätön ehdotus, kun me olemme olleet niissä samoissa kemuissa kouluttamassa paikallisia... Tai oikeastaan, mehän nimenomaan olemme kouluttaneet kouluttajia (amerikkalaiset & D-30). :cool:

Minä ne meitä oikein pitävät??? :(
 
Back
Top