kimmo.j
Respected Leader
Veikkaan erikoisolosuhdetta, eli köyhyys.Miksi Suomessa ei ole AMV/PASI-pohjaista pioneerikalustoa? Muutama kuva herättämään inspiraatiota.
Katso liite: 65106
Katso liite: 65105
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Veikkaan erikoisolosuhdetta, eli köyhyys.Miksi Suomessa ei ole AMV/PASI-pohjaista pioneerikalustoa? Muutama kuva herättämään inspiraatiota.
Katso liite: 65106
Katso liite: 65105
Siltakalusto on meillä yleensäkin niukkuushyödyke. Jos niihin rahaa laitettaisiin, olisi suurin tarve varmaan nykyisen kaltaiselle autoalustaiselle Leguan-kalustolle.Veikkaan erikoisolosuhdetta, eli köyhyys.
Kasikytluku = kasari = 1980-1989?? taas menee yli ymmärryksen.
Miksi Suomessa ei ole AMV/PASI-pohjaista pioneerikalustoa? Muutama kuva herättämään inspiraatiota.
Itse veikkaan että pasin maastokelpoisuus isossa lastissa ei riitä sillan pudottamiseen jos hommaa tehdään esim 25 asteen alamäessä. Siinä ei ole kummoinen teho/painosuhde edes tyhjänä ja luulisi tuon sillan vaativan vastapainoa takapäähän.
AMV taas on ihan liian kallis alusta muuhun kuin IFV toimintaan.
- Stryker Launched Assault Bridge: German manufacturer Krauss-Maffei Wegmann (KMW) has proposed a bridgelaying version of the Stryker that enables tactical vehicles with little or no gap-crossing capabilities to move over divides. The 12 m (39 ft)-long bridge is carried atop the Stryker with hydraulic arms at the front position to launch it and have it in place within two minutes. It can support vehicles weighing up to 40 tons and allow them to cross 11 m (36 ft) gaps.[134]
Tuskin tuollaisen pintaa putsaavan lanan korvaava pioneeri miinaharavaa, tai tutkainta tarvitsee. En varmaan ole ihan tilanteen tasalla, mutta esim. ampumalla saa tieuraa puhtaaksi varsin sujuvasti. Satamissa tai muissa tukeutumispaikoissa käytetään myös paloletkua sirotteen siirtämiseen, mikäli sitä ei voi ampumalla, tai räjäyttämällä tuhota paikallaan.Tuo Pasin maastokelpoisuus on hyvä huomio! KMW:n mukaan MLC 80 -luokiteltu Leguan-silta painaa 14-metrisenä 5,5 tonnia ja 26-metrisenä 11 tonnia. Toki jokin kevyempikin silta voisi toimia, kun kyse ei ole panssarijoukosta, mutta toisaalta jos pitää tarvittaessa saada esim. K9:t yli samaa siltaa pitkin, niin sillan pitää kestää vähän enemmän kuin Pasin tai maastokuorma-auton ajo siitä yli.
Mutta mitenkäs sitten tuo raivauspioneerikalusto? Millä Paseilla kulkeva joukko raivaa itselleen reitin miinavaarallisen alueen läpi? Jalkauttamalla pioneerit miinaharavien ja muiden viime sodan aikaisten välineiden kanssa?
Voisi luulla, että jyrät ja aurat voisi kytkeä Pasinkin keulaan suht ongelmattomasti? Kyllä, aura ei toimi suomalaisessa maastossa, mutta tiellä sekin varmaan toimisi? Saa sirotteet ja UXO:t työnnettyä ojaan. Mutta ei ole näkynyt?
Tuskin tuollaisen pintaa putsaavan lanan korvaava pioneeri miinaharavaa, tai tutkainta tarvitsee. En varmaan ole ihan tilanteen tasalla, mutta esim. ampumalla saa tieuraa puhtaaksi varsin sujuvasti. Satamissa tai muissa tukeutumispaikoissa käytetään myös paloletkua sirotteen siirtämiseen, mikäli sitä ei voi ampumalla, tai räjäyttämällä tuhota paikallaan.
Auratyyppisessä raivaimessa on varmasti puolensa. Montako auraa vastan räjähtävää ps-miinaa se toisaalta kestää? Suurin arvo tuossa voi olla juuri tiedusteluvälineenä, ensimmäinen miina räjähtää ajoneuvon edessä eikä alla. Vaikka raivaimesta tulisi kerralla entinen olisi tuo hyvä vaihtokauppa.Nopeuden kannalta jyrät/aurat/puskulevyt lienevät kuitenkin ylivoimaisia? Lisäksi ainakin puskulevyä lienee mahdollista pitää alhaalla myös ihan vain varmuuden vuoksi, esim. pimeän aikaan vetäydyttäessä, ja poistaneehan se myös lunta uralta talviaikaan.
Autan kuvittelisin toimivan nimenomaan siroitteita vastaan parhaiten.Tuskin tuollaisen pintaa putsaavan lanan korvaava pioneeri miinaharavaa, tai tutkainta tarvitsee. En varmaan ole ihan tilanteen tasalla, mutta esim. ampumalla saa tieuraa puhtaaksi varsin sujuvasti. Satamissa tai muissa tukeutumispaikoissa käytetään myös paloletkua sirotteen siirtämiseen, mikäli sitä ei voi ampumalla, tai räjäyttämällä tuhota paikallaan.
Meillähän riittää kokoonpanoissa aurauskalustoa. Voi tietysti olla ettei perinteinen lumiaura sellaisenaan ole ihan paras laite sirotemiinoja siirtämään, vaan tarvittaisiin erikoistyökalu.Autan kuvittelisin toimivan nimenomaan siroitteita vastaan parhaiten.
Ja kuten Ukrainan sodasta on opittu, perivihollinen käyttää sirroteita massamaisesti kaikkia kohteita vastaan. On siis oletettavaa, että teillä on niitä. Siroitteista suurinosa on pieniä, joten aura on paikallaan. Tietenkään ei voida kuvitella, että aura mahdollistaisi täysillä ajamisen.
Meillähän riittää kokoonpanoissa aurauskalustoa. Voi tietysti olla ettei perinteinen lumiaura sellaisenaan ole ihan paras laite sirotemiinoja siirtämään, vaan tarvittaisiin erikoistyökalu.
Pyöräajoneuvon kohdalla ne penkalla räjähtävät miinat ovat erityisen ongelmallisia. Siinä voi liike pysähtyä pienemmälläkin paukulla.Jokseenkin epäkiitollisen tuntuista hommaa lähteä raivaamaan tienhoitotraktorilla... Tarvitaan kova luotto auran kestoon ja raivattavan materiaalin räjähtämiseen heti eikä vasta pientareen puolella.
Pyöräajoneuvon kohdalla ne penkalla räjähtävät miinat ovat erityisen ongelmallisia. Siinä voi liike pysähtyä pienemmälläkin paukulla.
Miksi Suomessa ei ole AMV/PASI-pohjaista pioneerikalustoa? Muutama kuva herättämään inspiraatiota.
Katso liite: 65106
Katso liite: 65105
Nuo on tarkoitettu yksiköihin joissa kaikkien joukkojen pl. huolto olisi tarkoitus olla samalla ajoneuvo alustalla. Näiden yksiköiden halutaan kykenevän offensiiviseen toimintaan ja vähintäänkin kohtaamistaisteluun ainakin rajallisesti mekanisoitua vihollista vastaan. Meillä ei ole tuollaista, koska yksiköt jotka kykenevät offensiiviseen toimintaan joutuvat taistelemaan huomattavasti raskaammin varustettuja mekki yksiköitä vastaan ja siten tarvitsevat oikeita tankkeja.
Smaa mieltä.Nuo on tarkoitettu yksiköihin joissa kaikkien joukkojen pl. huolto olisi tarkoitus olla samalla ajoneuvo alustalla. Näiden yksiköiden halutaan kykenevän offensiiviseen toimintaan ja vähintäänkin kohtaamistaisteluun ainakin rajallisesti mekanisoitua vihollista vastaan. Meillä ei ole tuollaista, koska yksiköt jotka kykenevät offensiiviseen toimintaan joutuvat taistelemaan huomattavasti raskaammin varustettuja mekki yksiköitä vastaan ja siten tarvitsevat oikeita tankkeja.
Vähän sellainen köyhän miehen ratkaisu joka ei varmasti miellytä auramiestä. Pasi, tai AMV on kuitenkin 360 astetta suojattu ja jos ajetaan vaikka panssarimiinaan, tai isompaan RAT:iin, miehistöllä on jonkinlaiset mahdollisuudet selvitä. Noissa miinaauroissa on myös huomioitu tuo "kuluma", osien vaihto on helppoa.Meillähän riittää kokoonpanoissa aurauskalustoa. Voi tietysti olla ettei perinteinen lumiaura sellaisenaan ole ihan paras laite sirotemiinoja siirtämään, vaan tarvittaisiin erikoistyökalu.
Kyllä kyllä. En ole tosissani esittämässä lumiauroja miinoja raivaamaan.Vähän sellainen köyhän miehen ratkaisu joka ei varmasti miellytä auramiestä. Pasi, tai AMV on kuitenkin 360 astetta suojattu ja jos ajetaan vaikka panssarimiinaan, tai isompaan RAT:iin, miehistöllä on jonkinlaiset mahdollisuudet selvitä. Noissa miinaauroissa on myös huomioitu tuo "kuluma", osien vaihto on helppoa.
Kyllä kyllä. En ole tosissani esittämässä lumiauroja miinoja raivaamaan.