Operatiivisten joukkojen pioneerikalusto

Veikkaan erikoisolosuhdetta, eli köyhyys.
Siltakalusto on meillä yleensäkin niukkuushyödyke. Jos niihin rahaa laitettaisiin, olisi suurin tarve varmaan nykyisen kaltaiselle autoalustaiselle Leguan-kalustolle.
 
Miksi Suomessa ei ole AMV/PASI-pohjaista pioneerikalustoa? Muutama kuva herättämään inspiraatiota.

Itse veikkaan että pasin maastokelpoisuus isossa lastissa ei riitä sillan pudottamiseen jos hommaa tehdään esim 25 asteen alamäessä. Siinä ei ole kummoinen teho/painosuhde edes tyhjänä ja luulisi tuon sillan vaativan vastapainoa takapäähän.

AMV taas on ihan liian kallis alusta muuhun kuin IFV toimintaan.
 
Itse veikkaan että pasin maastokelpoisuus isossa lastissa ei riitä sillan pudottamiseen jos hommaa tehdään esim 25 asteen alamäessä. Siinä ei ole kummoinen teho/painosuhde edes tyhjänä ja luulisi tuon sillan vaativan vastapainoa takapäähän.

AMV taas on ihan liian kallis alusta muuhun kuin IFV toimintaan.

Tuo Pasin maastokelpoisuus on hyvä huomio! KMW:n mukaan MLC 80 -luokiteltu Leguan-silta painaa 14-metrisenä 5,5 tonnia ja 26-metrisenä 11 tonnia. Toki jokin kevyempikin silta voisi toimia, kun kyse ei ole panssarijoukosta, mutta toisaalta jos pitää tarvittaessa saada esim. K9:t yli samaa siltaa pitkin, niin sillan pitää kestää vähän enemmän kuin Pasin tai maastokuorma-auton ajo siitä yli.

Mutta mitenkäs sitten tuo raivauspioneerikalusto? Millä Paseilla kulkeva joukko raivaa itselleen reitin miinavaarallisen alueen läpi? Jalkauttamalla pioneerit miinaharavien ja muiden viime sodan aikaisten välineiden kanssa?

Voisi luulla, että jyrät ja aurat voisi kytkeä Pasinkin keulaan suht ongelmattomasti? Kyllä, aura ei toimi suomalaisessa maastossa, mutta tiellä sekin varmaan toimisi? Saa sirotteet ja UXO:t työnnettyä ojaan. Mutta ei ole näkynyt?
 
Näköjään tuo Strykerin silta oli vain 40-tonnisia ajoneuvoja varten...
  • Stryker Launched Assault Bridge: German manufacturer Krauss-Maffei Wegmann (KMW) has proposed a bridgelaying version of the Stryker that enables tactical vehicles with little or no gap-crossing capabilities to move over divides. The 12 m (39 ft)-long bridge is carried atop the Stryker with hydraulic arms at the front position to launch it and have it in place within two minutes. It can support vehicles weighing up to 40 tons and allow them to cross 11 m (36 ft) gaps.[134]

 
Tuo Pasin maastokelpoisuus on hyvä huomio! KMW:n mukaan MLC 80 -luokiteltu Leguan-silta painaa 14-metrisenä 5,5 tonnia ja 26-metrisenä 11 tonnia. Toki jokin kevyempikin silta voisi toimia, kun kyse ei ole panssarijoukosta, mutta toisaalta jos pitää tarvittaessa saada esim. K9:t yli samaa siltaa pitkin, niin sillan pitää kestää vähän enemmän kuin Pasin tai maastokuorma-auton ajo siitä yli.

Mutta mitenkäs sitten tuo raivauspioneerikalusto? Millä Paseilla kulkeva joukko raivaa itselleen reitin miinavaarallisen alueen läpi? Jalkauttamalla pioneerit miinaharavien ja muiden viime sodan aikaisten välineiden kanssa?

Voisi luulla, että jyrät ja aurat voisi kytkeä Pasinkin keulaan suht ongelmattomasti? Kyllä, aura ei toimi suomalaisessa maastossa, mutta tiellä sekin varmaan toimisi? Saa sirotteet ja UXO:t työnnettyä ojaan. Mutta ei ole näkynyt?
Tuskin tuollaisen pintaa putsaavan lanan korvaava pioneeri miinaharavaa, tai tutkainta tarvitsee. En varmaan ole ihan tilanteen tasalla, mutta esim. ampumalla saa tieuraa puhtaaksi varsin sujuvasti. Satamissa tai muissa tukeutumispaikoissa käytetään myös paloletkua sirotteen siirtämiseen, mikäli sitä ei voi ampumalla, tai räjäyttämällä tuhota paikallaan.
 
Tuskin tuollaisen pintaa putsaavan lanan korvaava pioneeri miinaharavaa, tai tutkainta tarvitsee. En varmaan ole ihan tilanteen tasalla, mutta esim. ampumalla saa tieuraa puhtaaksi varsin sujuvasti. Satamissa tai muissa tukeutumispaikoissa käytetään myös paloletkua sirotteen siirtämiseen, mikäli sitä ei voi ampumalla, tai räjäyttämällä tuhota paikallaan.

Nopeuden kannalta jyrät/aurat/puskulevyt lienevät kuitenkin ylivoimaisia? Lisäksi ainakin puskulevyä lienee mahdollista pitää alhaalla myös ihan vain varmuuden vuoksi, esim. pimeän aikaan vetäydyttäessä, ja poistaneehan se myös lunta uralta talviaikaan.
 
Nopeuden kannalta jyrät/aurat/puskulevyt lienevät kuitenkin ylivoimaisia? Lisäksi ainakin puskulevyä lienee mahdollista pitää alhaalla myös ihan vain varmuuden vuoksi, esim. pimeän aikaan vetäydyttäessä, ja poistaneehan se myös lunta uralta talviaikaan.
Auratyyppisessä raivaimessa on varmasti puolensa. Montako auraa vastan räjähtävää ps-miinaa se toisaalta kestää? Suurin arvo tuossa voi olla juuri tiedusteluvälineenä, ensimmäinen miina räjähtää ajoneuvon edessä eikä alla. Vaikka raivaimesta tulisi kerralla entinen olisi tuo hyvä vaihtokauppa.
 
Tuskin tuollaisen pintaa putsaavan lanan korvaava pioneeri miinaharavaa, tai tutkainta tarvitsee. En varmaan ole ihan tilanteen tasalla, mutta esim. ampumalla saa tieuraa puhtaaksi varsin sujuvasti. Satamissa tai muissa tukeutumispaikoissa käytetään myös paloletkua sirotteen siirtämiseen, mikäli sitä ei voi ampumalla, tai räjäyttämällä tuhota paikallaan.
Autan kuvittelisin toimivan nimenomaan siroitteita vastaan parhaiten.
Ja kuten Ukrainan sodasta on opittu, perivihollinen käyttää sirroteita massamaisesti kaikkia kohteita vastaan. On siis oletettavaa, että teillä on niitä. Siroitteista suurinosa on pieniä, joten aura on paikallaan. Tietenkään ei voida kuvitella, että aura mahdollistaisi täysillä ajamisen.
 
Autan kuvittelisin toimivan nimenomaan siroitteita vastaan parhaiten.
Ja kuten Ukrainan sodasta on opittu, perivihollinen käyttää sirroteita massamaisesti kaikkia kohteita vastaan. On siis oletettavaa, että teillä on niitä. Siroitteista suurinosa on pieniä, joten aura on paikallaan. Tietenkään ei voida kuvitella, että aura mahdollistaisi täysillä ajamisen.
Meillähän riittää kokoonpanoissa aurauskalustoa. Voi tietysti olla ettei perinteinen lumiaura sellaisenaan ole ihan paras laite sirotemiinoja siirtämään, vaan tarvittaisiin erikoistyökalu.
 
Meillähän riittää kokoonpanoissa aurauskalustoa. Voi tietysti olla ettei perinteinen lumiaura sellaisenaan ole ihan paras laite sirotemiinoja siirtämään, vaan tarvittaisiin erikoistyökalu.

Jokseenkin epäkiitollisen tuntuista hommaa lähteä raivaamaan tienhoitotraktorilla... :cautious: Tarvitaan kova luotto auran kestoon ja raivattavan materiaalin räjähtämiseen heti eikä vasta pientareen puolella.
 
Jokseenkin epäkiitollisen tuntuista hommaa lähteä raivaamaan tienhoitotraktorilla... :cautious: Tarvitaan kova luotto auran kestoon ja raivattavan materiaalin räjähtämiseen heti eikä vasta pientareen puolella.
Pyöräajoneuvon kohdalla ne penkalla räjähtävät miinat ovat erityisen ongelmallisia. Siinä voi liike pysähtyä pienemmälläkin paukulla.
 
Pyöräajoneuvon kohdalla ne penkalla räjähtävät miinat ovat erityisen ongelmallisia. Siinä voi liike pysähtyä pienemmälläkin paukulla.

Traktorin tapauksessa traktorin moottori on erityisen sopivasti kuskin ja tiellä räjähtävän sirotteen välissä.

Mutta kyllä pasin miina-aura malli voisi olla hyvinkin kätevä sirotteita vastaan. Voisi kohtuu luottavaisin mielin mennä kentän läpi suuremmin hidastamatta ja ne uudet ponnahtavat sirotemiinat eivät myöskään olisi erityinen uhka, jos pasin panssari vaan kestää.
 
Miksi Suomessa ei ole AMV/PASI-pohjaista pioneerikalustoa? Muutama kuva herättämään inspiraatiota.

Katso liite: 65106

Katso liite: 65105

Nuo on tarkoitettu yksiköihin joissa kaikkien joukkojen pl. huolto olisi tarkoitus olla samalla ajoneuvo alustalla. Näiden yksiköiden halutaan kykenevän offensiiviseen toimintaan ja vähintäänkin kohtaamistaisteluun ainakin rajallisesti mekanisoitua vihollista vastaan. Meillä ei ole tuollaista, koska yksiköt jotka kykenevät offensiiviseen toimintaan joutuvat taistelemaan huomattavasti raskaammin varustettuja mekki yksiköitä vastaan ja siten tarvitsevat oikeita tankkeja.
 
Nuo on tarkoitettu yksiköihin joissa kaikkien joukkojen pl. huolto olisi tarkoitus olla samalla ajoneuvo alustalla. Näiden yksiköiden halutaan kykenevän offensiiviseen toimintaan ja vähintäänkin kohtaamistaisteluun ainakin rajallisesti mekanisoitua vihollista vastaan. Meillä ei ole tuollaista, koska yksiköt jotka kykenevät offensiiviseen toimintaan joutuvat taistelemaan huomattavasti raskaammin varustettuja mekki yksiköitä vastaan ja siten tarvitsevat oikeita tankkeja.

Ei kai se ole salaisuus, että mekanisoituja taisteluosastoja on ajateltu käytettävän aisaparina mm. "jääkäriprikaateille"? Toisaalta mekanisoitujen taisteluosastojen oma kalusto riittää juuri ja juuri niiden omiin tarpeisiin. Eli offensiivinen pioneerikalusto "Pasi-pumpuilla" olisi tässä mielessä ehkä toivottavaakin.

Siltojen osalta järkevämpi ratkaisu voi toki olla Sisun 10x10 maastokuorma-auto kuin Pasi/6X6/AMV. Ainakin alusta lienee halvempi ja kykenee kantamaan järeämmän sillan. Taistelunkestosta en sitten tiedä, siinä suhteessa esim. AMV voisi olla parempi silta-ajoneuvo.
 
Nuo on tarkoitettu yksiköihin joissa kaikkien joukkojen pl. huolto olisi tarkoitus olla samalla ajoneuvo alustalla. Näiden yksiköiden halutaan kykenevän offensiiviseen toimintaan ja vähintäänkin kohtaamistaisteluun ainakin rajallisesti mekanisoitua vihollista vastaan. Meillä ei ole tuollaista, koska yksiköt jotka kykenevät offensiiviseen toimintaan joutuvat taistelemaan huomattavasti raskaammin varustettuja mekki yksiköitä vastaan ja siten tarvitsevat oikeita tankkeja.
Smaa mieltä.
Aivan kuten Ukrainassa on nähty, hyökkääminen ei onnistu jos tukevat osat eivät kykene seuraamaan hyökkäävää kärkeä. Meillä on todella vähän sellaisia taisteluosastoja jossa esim juuri pioneerit ja heidän kilkuttimensa kulkisivat suojatuissa ajoneuvoissa.
Tämä saattaa olla osasyy siihen, miksi jenkit pitävät PV:n hyökkäyskkykyä heikkona.
 
Meillähän riittää kokoonpanoissa aurauskalustoa. Voi tietysti olla ettei perinteinen lumiaura sellaisenaan ole ihan paras laite sirotemiinoja siirtämään, vaan tarvittaisiin erikoistyökalu.
Vähän sellainen köyhän miehen ratkaisu joka ei varmasti miellytä auramiestä. Pasi, tai AMV on kuitenkin 360 astetta suojattu ja jos ajetaan vaikka panssarimiinaan, tai isompaan RAT:iin, miehistöllä on jonkinlaiset mahdollisuudet selvitä. Noissa miinaauroissa on myös huomioitu tuo "kuluma", osien vaihto on helppoa.
 
Vähän sellainen köyhän miehen ratkaisu joka ei varmasti miellytä auramiestä. Pasi, tai AMV on kuitenkin 360 astetta suojattu ja jos ajetaan vaikka panssarimiinaan, tai isompaan RAT:iin, miehistöllä on jonkinlaiset mahdollisuudet selvitä. Noissa miinaauroissa on myös huomioitu tuo "kuluma", osien vaihto on helppoa.
Kyllä kyllä. En ole tosissani esittämässä lumiauroja miinoja raivaamaan.
 
Kyllä kyllä. En ole tosissani esittämässä lumiauroja miinoja raivaamaan.

Uskoakseni tiekarhuja on joskus kaavailtu miinanraivaamiseen, nähtävästi siksi että niitä on saatavilla ja se rungon muoto tavallaan lisää kuskin turvallisuutta. Siis esim. jos sellaiseen laittaisi tuollaisen miina-auran tai ehkä sellaisen jyrän tapaisen mitä näkyy konfliktialueilla jossa on tusinan verran renkaita rivissä. Panssarimiinat olisivat toki ongelma, mutta eikös nyt ole pääasiassa puhe urien raivaamisesta sirotteista, joten sirotettavat panssarimiinat olisi helppo havaita.
 
Back
Top